Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Ik word hier even stil van Ruud. Prachtig! Ik zou bijna een Passat kopen en m naar Noord Holland brengen ;)

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

$_85.JPG

Dat zijn stickers. Hoop ik...

Doe effe normaal! verdorie dit kan toch niet.

Ik moet zeggen er is al pittig op geboden.
De km stand is ook niet mis. 278dkm!

Het zou zomaar kunnen dat die stickers er al meer dan 30 jaar op zitten. In dat geval vind ik het wel wat hebben en moeten ze vooral blijven zitten.

Deze foto is wat mij betreft symbolisch voor het niveau van de rushtauratie van mijn auto: het oude afdekkapje van de radiateur en de gereconstrueerde nieuwe versie:
nnp0fk.jpg

Verdere toelichting is niet nodig, toch?

**rushtauratie** :D Geen toelichting nodig inderdaad...

Vandaag heb ik een lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan. De voorstoelen, en in mindere mate de achterbank, waren nogal doorgezakt. Vorige week heb ik alles weggebracht naar een bekledingbedrijf hier in de buurt, en vandaag alles weer opgehaald. Alles is weer lekker opgevuld en strakgetrokken. Marijke Helwegen zou er jaloers op zijn. Ik ben erg tevreden met het resultaat. Het ziet er niet alleen beter uit, het zit ook stukken beter!

Voor:

DSC01313_zps6e54d000.jpg

DSC01314_zps98b9e6f4.jpg

Na:

DSC01323_zps4e61edc9.jpg

DSC01324_zps1917495a.jpg

Daar knapt de Passat behoorlijk van op, ik neem aan dat er nieuwe 'zitschuim' gebruikt is, bij mijn Golf heb ik dit bij de bestuurdersstoel ook gedaan, zit inderdaad weer behoorlijk lekker daarna.

Petje af voor de restauratie van de Passat door Rush, de auto gaat richting nieuwstaat (y)

Gisteren was er nog een fraaie blauwe Passat type B1 te zien in de film 'Een Vlucht regenwulpen' , deze werd gereden door Jeroen Krabbe, dat was toen een net gebruikte auto van een paar jaar oud ( de film werd mede mogelijk gemaakt door Volkswagen )

Het is echt heel mooi geworden Hans. (y) Mooi dat je gewoon de oorspronkelijke stof kon gebruiken en dat het stukken beter zit is al helemaal geweldig.

Ik ga meteen maar naar Een Vlucht Regenwulpen kijken.

Wauw, dat lijkt ook wel nieuw Hans! Die gestikte naden in lengterichting, waren die origineel? Die waren dan wel een beetje vergaan!

Ook bij deze Passat moest er iets strak getrokken worden. De zijpanelen bij de achterbank hebben de neiging om te lubberen. Het skaileer lijkt te krimpen en komt dan los van de ondergrond.
Het idee was om de loze ruimte op te vullen met een conisch plankje.

DSC06029_zps379fccc6.jpg

DSC06031_zps2be9fa1f.jpg

Jammer genoeg is de ondergrond nogal rabbig dus was het lijmen best moeilijk. 100% strak is het niet geworden maar wel stukken beter.

DSC06177_zps6a3da41a.jpg

Nu de motor zo goed als klaar is kan de kap er weer op. Eerst moest de haak gemonteerd worden. Het pennetje waar het veertje omheen zit heb ik met een conisch schroefkopje kunnen borgen.

DSC06178_zps6eaa2b62.jpg

DSC06190_zps4adc71ce.jpg

Alle spullen voor slot en raammechanisme voor de deur aan bestuurderszijde zijn klaar om te monteren. Niet dat daar veel werk aan zat maar de zwarte stang die het driehoeksraampje vasthoud heeft altijd wat oxidatie.
Gelukkig heb ik al een hoop van die zwarte clipjes verzameld in de loop der jaren.

DSC06182_zps6c4d7afe.jpg

Deze houden de raamsnor en die sierstrip vast.

DSC06183_zpscc7f51d8.jpg

De motorkap is weer op zijn plaats en de gril is ook definitief vast gezet.

DSC06187_zps1d721191.jpg

DSC06186_zps66c2966e.jpg

Het slot zit met mooie nieuwe schroeven vast en de slotpen is gestraald en gepassiveerd.

DSC06191_zps01db6e1b.jpg

DSC06192_zps203e2082.jpg

Tussendoor is er ook nog tijd om de velgen te spuiten. Deze zijn 2x in de primer gezet, 2x in de wheelspray en afgelakt met een laag blanke lak.

DSC06193_zpsd82a7e41.jpg

Heerlijk, dat detailwerk!

Ik had zelf ook even de balanceerloodjes eraf gefrut, opnieuw balanceren lijkt me na dit enorme werk ook niet zo'n probleem...

Strak hoor :). Horen er eigenlijk niet van die kunststof ringetjes om die slotvangers? En wat staat daar voor marinogeels links op de foto? (of panamabruin of zoiets...)

@Barri: origineel lopen er 2 naden in de lengterichting van de zittingen. Deze zijn nu doorgestikt aan het onderliggende materiaal zodat dit niet meer kan verschuiven. Bovendien krijg je zo een soort van kuipvorm. Die heb je wel nodig om alle vrijkomende G-krachten te weerstaan als je met de Passat met zijn rotsvaste wegligging door de bocht gaat. :T

marathon... zei:
Strak hoor :). Horen er eigenlijk niet van die kunststof ringetjes om die slotvangers?

Ik heb de oorspronkelijke slotvangers gebruikt en daar zaten die ringetjes niet meer omheen.

Slotvanger_zpsd7a9362a.jpg

Binnendeel deurslot 357837034 V|A

Normale prijs:€ 1,95

Uw prijs (Incl. BTW)€ 1,50

De slotvangers zijn nog gewoon nieuw te verkrijgen inclusief plastic omhulsel en misschien nog wel goedkoper dan het stralen
en passiveren. Het plasticje scheelt een hoop gerammel van de deur als je over een slechte weg rijdt.
In plaats van het plasticje kun je er ook een paar laagjes krimpkous overheen krimpen.

Ik heb zelf ook een oude Passat, in het groen.
Helaas wel een stuk kleiner dan de fraaie exemplaren hierboven...!
https://oi62.tinypic.com/2rwpxya.jpg

Voor de Golf mk2 heb ik vorig jaar ook nieuwe slotvangers gekocht. De deur sluit met die slotvangers een stuk beter. Bij de oude exemplaren was dat kunststof kapot gegaan, dat scheelt inderdaad aardig.

Voor mijn groene had ik ook nieuwe slotbouten besteld maar ik vind ze eigenlijk niet zo mooi. Er zit wel een heel dun passiveerlaagje omheen. Vandaar dat ik besloten had om ze zelf te behandelen. Nadeel is idd dat het kunststof ringetje er niet omheen zit. Als het erg gaat rammelen doe ik er krimpkous omheen.

Heren, iemand nog interesse in een aantal onderdelen van mijn gesloopte Audi 80 GLX uit 1978 (facelift)? Het betreft 2 deuren (van een 2-deurs model), motorkap en achterklep. Verder nog 2 nieuwe voorschermen (links en rechts) voor de facelift model en de panelen (zwart) van het interieur.

Ik weet dat het hier geen marktplaats is, maar de liefhebbers zitten wel hier en ik wil van de spullen af, ze liggen me in de weg. Hoef er weinig tot niks voor te hebben (behalve de nieuwe spatborden :)), doe je je voordeel mee! Af te halen in Alkmaar, je kunt me mailen als je interesse hebt (arnus71 @ yahoo.com).

Klassiekerrijder zei:
Ik had zelf ook even de balanceerloodjes eraf gefrut, opnieuw balanceren lijkt me na dit enorme werk ook niet zo'n probleem...

Ik doe op al mijn velgen en wielen plaklood, dus ook op stalen wielen.

Verder m'n complimenten aan deze fabrieks bouwer!

Het velgen spuiten is nu klaar ( inclusief balanceerloodjes:cool:) dus ook het reservewiel heeft een opfrisbeurt gehad. Straks verdwijnt ie onder een afdekplaat en een tapijtje, maar toch.
De kenners weten dat er een kleurstikker in de bak van het wiel geplakt zit en omdat deze ontbrak heb ik een nieuwe besteld. Gelukkig was ook de kever in deze kleur leverbaar dus deze bij Paruzzi besteld.

DSC06195_zps1b8c84cf.jpg

DSC06197_zps252e0691.jpg

Detail, zo'n sticker. Ik heb 'm bij mijn Kever er ook opgeplakt!

De Passat is bijna af zo te zien? Wanneer is de onthulling? :)

Mooi hoor, zo'n detail! Voor de 924 heeft iemand deze sticker destijds nagemaakt, ik wist niet dat ze nog ergens te krijgen waren... waarschijnlijk was Saturn Metallic toch niet leverbaar op de Kever.

Barri zei:
De Passat is bijna af zo te zien? Wanneer is de onthulling? :)

Dat duurt nog wel effe. Zo'n beetje alles wat ik terug moet zetten heeft wel een restauratie nodig. Nu liggen de stoelen weer uit elkaar. Er zitten van die kokos vullingen in die half uit elkaar vallen. Ik heb nieuwe vullingen besteld dus ga die monteren. Ook heeft het skai hier en daar wat gaten en om het stoelmechanisme zitten afdekkapjes die afbrokkelen.

https://www.typ-17.de/index.php/cat/c2580_colour-codes.html

Hier zijn nog meer kleur stickers te bestellen. :cool:
Was er al een tijd naar op zoek, maar nu gevonden!

Na hoog bezoek ( Phoenixrood en Wouter82 kwamen langs ) typisch iets voor een regenachtige zondagmiddag gedaan. In mijn vorige post melde ik al dat de afdekkapjes van de stoelen aan het afbrokkelen waren.
Aan de instapzijde zitten wat bredere kapjes die het stoelmechanisme met stelknop afdekken. Ze zijn echter erg kwetsbaar omdat de mensen die op de achterbank plaats willen nemen hier tegenaan kunnen stoten. De kapjes aan de handremzijde zijn een stukje smaller maar zitten op een niet kwetsbare plek.
Ik had ooit al een paar van de handremzijde aan Pr gegeven met het doel ze ooit nog eens te gaan gebruiken. Nu was het moment daar.
Eerst een foto van de bovenzijde die aantoont dat vervanging noodzakelijk was.

DSC06200_zps02285af4.jpg

Op de 2e foto ziet u boven het smalle kapje en onder het brede waar reeds de onderzijde vanaf gesneden is.

DSC06201_zps7aa0c5a0.jpg

Zo moet het gaan passen.

DSC06202_zpsffad847e.jpg

Dan de boel aan elkaar lijmen met 2K lijm en het gat voor de stelknop erin gefreesd. En voilà we hebben een geschikt kapje.

DSC06207_zps4ff97ca5.jpg

Was erg leuk om het Passatparadijs te bezoeken! De auto van PR staat er prachtig bij, met name de motorruimte is fantastisch!

Het was smullen om Rush vandaag weer te zien, en de Passat stond er ook geweldig bij. Een paar willekeurige plaatjes:

Prachtig reservewiel
x3d5c6.jpg

Smetteloze accubak
2wcqjit.jpg

Perfecte dynamo
2r2tctw.jpg

Commentaar overbodig, toch?
nvzjm9.jpg

Motorkaphaak is prachtig en de motorkap is nu eindelijk zonder krachtsinspanning te openen
sl5i8k.jpg

Doorkijkje
2rfail1.jpg

Waar je ook kijkt: ieder detail is perfect afgewerkt
30u44yr.jpg

Wouter82 zei:
Was erg leuk om het Passatparadijs te bezoeken! De auto van PR staat er prachtig bij, met name de motorruimte is fantastisch!

Ik vond het ook erg leuk dat je langskwam

Terug
Bovenaan