Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Ik weet dat het niet precies de goede is, maar je hebt gelijk: beter dan niets. Toch zie ik soms Passats waar deze korte strip op zit, heeft dat met de uitvoering of bouwjaar te maken?

@marathon: de eerste foto's van Essen staan in het evenemententopic!

Edit: de B1-ling ontbrak nog!
15637t0.jpg

marathon... zei:
Ik weet dat het niet precies de goede is, maar je hebt gelijk: beter dan niets. Toch zie ik soms Passats waar deze korte strip op zit, heeft dat met de uitvoering of bouwjaar te maken?

De strip die je nu op je auto hebt is afkomstig van een GLS van juni '77. Het is dus gewoon de juiste strip origineel afkomstig van een Passat.
Ik heb b.v. een foto bekeken van 5 Passat's op een rij in Duitsland waarvan er 3 geen strips hadden, 1 had een strip die 'het hoekje' om ging en 1 had een strip zoals jij.

Rush2112 zei:
marathon... zei:

De strip die je nu op je auto hebt is afkomstig van een GLS van juni '77. Het is dus gewoon de juiste strip origineel afkomstig van een Passat.
Ik ben er in ieder geval heel content mee :cool: !

marathon... zei:
Rush2112 zei:
marathon... zei:

Het is inderdaad een originele Passat strip echter van het tussen model, deze hebben een kortere rechte strip terwijl het eerste model de langere strip
om de hoeken heeft. Nu weet ik niet of de GLS van Rush waar de strip vanaf komt één van het eerste van het tussen model is of één van de laatste van het oude model (tussen model zou vanaf augustus 1977 zijn!), maar dan is daar een keer een andere strip opgekomen of ze zijn al eerder begonnen met om deze strips te monteren.

De afgelopen dagen weer wat zitten knutselen aan de GLX,
het onderste hoekje van de A-stijl was vergaan.

Voor:

En na:

Bij de dorpel het voorste stuk vervangen en verderop nog een stukje. Aan de onderkant heb ik even niet op zitten letten en eigenlijk is de flens wat te lang gehouden, maar ik laat het denk ik maar zo. Je ziet er toch bijna niets van, alleen als je onder de auto gaat kijken. En dat gebeurd alleen tijdens de meetings volgens mij :)

Bij de voetenruimte was het plaatwerk boven de kriksteun een beetje krokant, dus ook maar een gaatje gemaakt, het onderliggende plaatwerk kaal geborsteld en ingesmeerd met Fertan.

De GL hangt er een beetje troosteloos bij, hij doet nu even dienst als tafel voor de onderdelen van zijn broertje. o_O

@ Ruud,
Mooi werk weer (y) Gaaf apparaat zo`n plasmasnijder, ziet er spannend uit met al die vonken.
Gelukkig heb ik nog een nieuw setje `driehoeken` liggen die voor de GL bestemd zijn.

AvantTurbo zei:
marathon... zei:
Rush2112 zei:
marathon... zei:

Het is inderdaad een originele Passat strip echter van het tussen model, deze hebben een kortere rechte strip terwijl het eerste model de langere strip
om de hoeken heeft. Nu weet ik niet of de GLS van Rush waar de strip vanaf komt één van het eerste van het tussen model is of één van de laatste van het oude model (tussen model zou vanaf augustus 1977 zijn!), maar dan is daar een keer een andere strip opgekomen of ze zijn al eerder begonnen met om deze strips te monteren.

Bij een 'stripverhaal' horen natuurlijk plaatjes :D !

Bij de voor-facelift modellen ontbreekt de strip op het basismodel:
scannen00044_zps54284971.jpg

Vanaf de L is hij wel standaard (met uitzondering van de Variant, die heeft nooit een sierstrip onderaan de achterklep):
scannen00045_zps55a54b18.jpg

Bij de facelift modellen, hetzelfde verhaal. Basis:
scannen0004_zpsed94844f.jpg

L-versie:
scannen00042_zps07e236c6.jpg

En de GLS had zelfs een dubbele strip:
scannen00043_zps567d89d3.jpg

Je ziet dat de oude modellen een lange om-het-hoekje-strip hadden. De facelifts hadden een korte strip.

Maar: er zijn ook uitzonderingen! Een paar pagina's terug, de Passat van Bjorn78. Een voor-faceliftmodel, maar met korte strip!
2rylqti.jpg

Ook de LX van de heer M. heeft een kort strippie:
fz2qd.jpg

Maar ach, elke stripverhaal heeft een happy end, of er nu wel of geen sierstrip op dat end zit ...;)

De rechte strip van het tussenmodel is een plastic strip die geplakt zit. De strip van Marathon komt van een pre-facelift en zit op clipjes vastgeklikt.

Mooi werk Niels, de rotte plekken zijn zeer herkenbaar.

Nu is het de beurt aan de rechterzijde, de kant waar het identificatieplaatje is aangebracht. Ook hier is weer veel kit en tectyl aangebracht dus is het vermoeden gerechtvaardigd dat ook hier weer werk aan de winkel is.

DSC05060_zpsb51aa4b3.jpg

Na het kaal tollen kwam er weer het nodige tevoorschijn maar met name ook heel veel kleine gaatjes die dan weer van kit zijn voorzien. Mijn broer Theo en ik hebben de theorie dat deze Passat in Afganistan heeft gediend en daar op een bermbom is gereden:)

DSC05063_zpsa7382de8.jpg

DSC05062_zpsd9111ac1.jpg

Ook hier weer is een prachtige kokerbalk gefabriceerd die dan weer lekker gaat doorrotten. Het gat wat nu is ontstaan is ongeveer 2 keer zo groot dan aan de linkerzijde.

DSC05065_zps78082714.jpg

DSC05068_zps23a30c60.jpg

Het reparatie deel weer zo goed mogelijk pas gemaakt en langs de A-stijl ook maar over een grote lengte langs de wielkast het rotte plaatwerk verwijderd.

DSC05078_zps44f6f591.jpg

De boel is zo weer behoorlijk dicht, volgende week weer verder.

DSC05079_zps19250dad.jpg

DSC05081_zpsbd50002d.jpg

En nog even off-topic om het luchtig te houden, deze dame wilde graag in mijn Sunbeam gefotografeerd worden.o_O
Het is alweer een paar jaar geleden maar de foto staat naast het bestandje van Pr'74 z'n auto.

IMG_2082.jpg

Leuke meid hoor. :)

Maarre, dit is geen restauratie maar een nieuwe auto bouwen.

Respect. :D

Greetzz Renate.

Onvoorstelbaar zeg, wat een werk weer! Als de Passat net zo mooi wordt als de Sunbeam met instapmodel, dan mag PR74 niet klagen! :cool:

Pfoe, toch wel wat onverwachte slechte plekken zeg! Dat zou je niet zeggen als je die auto zag. Maar hij wordt gelukkig weer als nieuw! (y)

Het lijkt wel alsof de gaten met de week groter worden...:(
@Rush: je zei toch tegen me dat je rechts 'voor de zekerheid' ging openmaken? Nou, ik ben blij dat je dat hebt gedaan! Het is inderdaad meer een nieuwe auto bouwen dan restaureren. Voordeel voor mij: ik heb de wereldprimeur van een modelauto op schaal 1:1 die volledig werkt en niet van echt te onderscheiden is.

Trouwens, als ik naar de dame in de Sunbeam kijk (waar ik geen bezwaar tegen heb), dan moet Rush mij misschien ook nog maar even onderhanden nemen zodat ik niet teveel afsteek tegen de Passat. Restaureert u ook mensen, dokter Rush?

@Marathon: Instapmodel, hilarisch :)

@X-trail: Bedoel je de focus?

@Pr'74: Jij bent toch ook een spetter?:eek:

Ook ik kijk regelmatig naar dit topic omdat rush en phoenixrot mij attendeerden toen ze bij mij op visite waren om van klassiekers te genieten.Zelf heb ik geen Passat of Audi 80 maar Italianen uit vnl. dezelfde periode, ik ben echter wel erg gecharmeerd van die heerlijke hoekige lijnen en ben ook een originaliteitsfreak. Zo'n discussie over een stripje vind ik prachtig!
Het is in principe offtopic omdat het geen Passat of Audi 80 is, maar ook weer niet omdat voor deze auto waarschijnlijk op dezelfde plek staal is ingekocht voor de produktie:rolleyes:: hierbij een link naar wat ik een geweldige restauratie vind, neem bij interesse even lekker de tijd en verwonder U. Het betreft een restauratie van een Fiat 131 Racing
https://www.131mirafiori.com/smf/index.php?topic=6746.0

Groeten en ga lekker door met dit topic

Rush, ik hou je in de gaten hoor

Shit, ik wordt in de gaten gehouden;)

De restauratie van de Fiat is vele malen omvangrijker dan die van de Passat van Pr'74. Dan is dat nog peanuts. Ik denk wel even goed voor Pr'74 om hier naar te kijken want dan ziet hij dat zijn auto eigenlijk nog heel erg meevalt.

Je moet wel lef hebben om aan die Mirafiori te beginnen. Wát een project zeg.(y) Eigenlijk heeft de Mirafiori wel wat trekjes van de Audi 80 b1. Een kennis van m'n vader had er vroeger een. Een zwarte Racing. Dat ding ging als de brandweer...

De restauratie van de Passat stelt inderdaad niks voor, makkie :)

@Rush: als ik de foto's van beide projecten bekijk is het eerder zo dat ik nooit meer een oude auto durf te kopen....;)

Gelukkig, de Passats en 80`s zijn niet de enige roestende auto`s :D:D dat geeft de burger weer moed
Die Fiat was er wel heel erg aan toe, die is echt compleet nieuw opgebouwd. Staan wel meer leuke projecten om eens door te bladeren
Leuk model trouwens zo`n 131. Misschien leuk voor een volgend projectje.....
Zoiets bijvoorbeeld Fiat 131

Toch maar niet, nog genoeg te doen hier o_O

Trouwens nog even een vraagje, bij de GLX heeft de kachel wat kuren. Hij werkt alleen op de hoogste stand, dus waarschijnlijk is de kachelweerstand overleden. Weet iemand waar ze nieuw te krijgen zijn, of een goede tweedehands vind ik ook prima.

Ben trouwens de kabelboom van de GLX ook een beetje aan het fatsoeren, want er zijn hier en daar wat kabeltjes zo hard/stijf geworden dat ze op het punt van breken staan, dus tijd voor wat verse `spaghetti` . Wel een leuk klusje trouwens is weer eens wat anders.

@Ruud,
Goed bezig weer, ze hebben alle rottigheid wel goed verborgen, de vorige keer dat er aan de Passat geklust is,
zit het laswerk er nu bijna op?
De Sunbeam ziet er ook goed uit, prachtige kleur (y)(y).

@Nico,
Gelukkig is niet elke oude auto er zo aan toe, gewoon weer een oude auto kopen als het zo ver is. Dat heeft toch veel meer dan die `nieuwe plastic wagentjes`.

Hoi Niels,

De kachelweerstanden zijn gewoon nieuw te bestellen bij de VW dealer, ze zaten in veel meer modellen.
Helaas zit het laswerk er voorlopig nog niet op. De eindstukken van de achterspatborden worden net als bij jouw auto ook nog vervangen.

De kleur van de Sunbeam is echt super. Ik heb deze auto voor mijn dochter gerestaureerd en ze heeft er een hoop bekijks mee.

Ter hoogte van de koplamp was het binnenscherm rechts doorgerot. Net als links eigenlijk. Hier kwam een behoorlijk gat tevoorschijn.
Open die zooi en natuurlijk weer dicht.

DSC05069_zps8fc3fb01.jpg

DSC05090_zps9cbd02ad.jpg

De rechterkant is nu ook klaar.

DSC05091_zps13e6d48a.jpg

Dan door naar rechtsachter. Ik had daar eigenlijk al in een eerder stadium een gat dicht gelast maar eigenlijk zinde mij dat helemaal niet.
Van binnenuit kon je ook voelen dat de boel daar behoorlijk rot was. Tevens was de binnenruimte weer in de zwarte tectyl gezet dus dan weet je eigenlijk al dat het daar ook foute boel is.

DSC05084_zps75fdd043.jpg

DSC05085_zps4c667b64.jpg

Het blijft toch apart dat ze gewoon nieuw plaatwerk over het oude, rotte deel heen gelast hebben. In ieder geval heb ik het weer dicht met een mooi reparatie deel die weer een tijdje mee kan.

DSC05089_zps9ddd6369.jpg

Na al die foto's van roest-ellende (hou vol mannen!) zouden we bijna vergeten dat er met een b1 ook gewoon geréden kan worden. Afgelopen weekend een beetje getoerd en onderweg wat plaatjes geschoten o.a. toen ik moest wachten voor de brandweer die de weg aan het schoonspuiten was. Het bleek dat er even tevoren een motorrijder op z'n snufferd was gegaan.

DSC01029_zps5a64520c.jpg

DSC01028_zps5684ae0d.jpg

DSC01031_zpse4310e28.jpg

@Rush: wat heb je enorm veel gedaan vandaag, echt geweldig!:eek:(y)
@marathon: inderdaad, laten we dat vooral niet vergeten. Jouw Passat blijft een plaatje! Marathonmetallic is een van de mooiste kleuren, niet alleen voor de Passat B1 trouwens.

@Marathon: Die motorrijder zag jouw mooie Passat, raakte zijn concentratie kwijt en vloog toen onderuit.:)

Weer een stapje verder met de GLX.
Waar ik eerder dacht dat de kachelweerstand overleden was, ligt het probleem waarschijnlijk aan de bekabeling. Van een van de kabels die naar de kachelschakelaar op het dashboard loopt was de mantel gedeeltelijk gesmolten.
Toen ik nog eens verder ging kijken bleken er meerdere draden gedeeltelijk gesmolten te zijn, sommige zaten zelfs aan elkaar vast gesmeuld. Toch wel even schrikken, dus de kabelboom uit de auto gehaald en de beschadigde draden vervangen voor nieuwe.

Van dit:

Naar dit:

De verwijderde beschadigde bedrading:

Hier kan je goed zien hoe de bedrading eraan toe was....

Ook nog verder gegaan met de roestige plekken.
De voetenruimte bij de passagierszijde zit weer dicht.

Daarna een likje verf erover.

Ook nog wat daar waar het binnenscherm bij de A-stijl komt.

Van dit:

Naar dit:

@ Ruud,
Toch maar goed dat je die achterkant nog even onder handen genomen hebt, ziet er weer goed uit !!!

@ Marathon...
Mooie foto`s op een mooie locatie (y)(y)

...niels... zei:
Hier kan je goed zien hoe de bedrading eraan toe was....

Niels, zo'n kabel smelt niet zomaar weg, hier moet een veel hogere stroom gelopen hebben dan waar de draad voor berekend was.
Dit betekend dat er een kortsluiting of bijna kortsluiting achter zit. Ik zou de kachelmotor in elk geval controleren op zwaar lopen en
de lagers van een drupje olie voorzien. Het zou jammer zijn als je straks lekker aan het toeren bent en je auto wordt niet verwarmt door
de kachel maar door een paar gloeidraden onder je dashboard.
Wij hebben onlangs een kachelmotor gehad die helemaal niet draaide, gelukkig springt dan de zekering. Na deze weer gangbaar gemaakt
te hebben ging die weer als vanouds.

Tsjonge Niels, mazzel dat de boel niet in de fik is gevlogen. Apart dat er niet een zekering was doorgebrand. Daar zijn die dingen toch voor?
Verder mooi laswerk, ga zo door(y)

Idd mazzel zo'n brandje is zo in volle gang en dan ben je de sjaak.
Overigens heb ik ook nooit een brandblusser aangeschaft....
Deze kwam ik nog ergens tegen ..Niels.., hoe is het eigenlijk met de oranje?

Foto-6RJCCXBD-D.jpg

Foto-RA7D7CSQ-D.jpg

Foto-PM7IJMV8-D.jpg

Zo Niels, dat is goed afgelopen. We weten dat een b1 goed kan fikken, kijk naar het brand-project van Rush! Goeie tip inderdaad om niet alleen de bedrading te vervangen, maar ook naar de oorzaak te zoeken. Sommige plaatjes van jouw laswerk kun je bijna 1:1 over die van Ruud leggen, het zijn vaak dezelfde zwakke plekken (niet toevallig natuurlijk). Ga zo door (y)

Zo'n dradenellende zat er in mijn ex-LS ook bij een van de koplampen. Nooit kunnen vinden wat daarvan de oorzaak is geweest, alles doorgemeten.

@AvantTurbo,
Bedankt voor de tip, ik heb de kachelmotor uit de auto gehaald en deze draait inderdaad best zwaar.
Ik zal hem eens goed schoonmaken en smeren.

@Ruud,
Een gewone zekering wel, kwam er net achter dat er een `vreemde` zekering in de zekeringenkast zat. Als ik het goed heb is dit de zekering voor de kachel. De gewone zekering is waarschijnlijk een keer door gebrand en toen hebben ze er maar een ijzerdraadje omheen gewikkeld. Dit was me nog niet eerder opgevallen.

@ Stif,
Leuk die foto`s, de oranje GL staat er nog net zo bij als op de vorige pagina`s te zien is. Het gaat allemaal niet zo vlot, maar ik heb er dan ook geen deadline op staan.

@ Marathon..
Je kan in dit topic inderdaad wel goed zien wat de zwakke/rotte plekken zijn bij de B1`s.

@Klassiekerijder,
Dat is erg vervelend als je de oorzaak niet kan vinden. Electronica blijft toch een vak apart, geef mij het mechanische en constructieve deel maar, dat vind ik veel leuker.

Zo, ben ik er een paar daagjes niet, goed gewerkt allemaal hoor. (y)

@...niels...: Wat een malloot is dat geweest met die zekering zeg. (n)
Zo´n geintje kan iemand het leven kosten. :eek:

Greetzz Renate.

Oej oej, die zekering kan écht niet!

@rush, wat een geniaal mooi laswerk. Zeer knap! Van de andere heren ook trouwens, zou willen dat ik zo kon lassen.

Dank je wel voor de complimenten en wat je zegt Niels is ook een zeer vakbekwaam lasser.
Vandaag geen restauratie activiteiten maar ik ben naar het oldtimerfestival in Venhuizen geweest. Ook Pr'74 was daar zoals afgesproken.
Ik was met de groene en zolang het restauratie project rijdt Pr'74 met de gele om ruimte te maken in mijn werkplaats.

Op de terugweg heb ik de Passat nog even bij wat bollenvelden gezet. Ik was daar gisteren wezen fietsen met Mevr. Rush en kwam op het idee om daar vandaag weer even langs te gaan. De tulpen zijn al mooi maar met een groene Passat ernaast zijn de tulpen nog vele malen mooier:)

DSC05108_zps3fbe728b.jpg

DSC05105_zpsa1f55c17.jpg

DSC05107_zps3c96a5d6.jpg

Tijdje terug plaatwerk opgehaald wat al 30 jaar op zolder lag o.a zat er ook bestuurdersdeur van een Audi 80 of Passat type 1 tussen , geen idee of deze nu voor 4-deurs of 2-deurs is
Deze deur is keihard (heeft alleen wat vliegroestplekken door het lange staan)
Voor iemand die interesse heeft hoor ik het graag.
Grotefoto-H4CTH8RL.jpg

Grotefoto-RQZGTHLW.jpg

Grotefoto-OUKCNMYJ.jpg

Dat groen groen steekt mooi af tegen die rode tupen. Zo komt de kleur nog beter tot zijn recht!

Het portier is van een 2-deurs.

Mooi laswerk Niels, je gaat echt als een speer op het moment!(y) En wat goed dat je die elektriciteitsellende op tijd hebt ontdekt.:(

@Phoenix: Bedankt!

@Marathon:
Er zijn nog wel een paar dingen die we willen aanpassen. Maar dat is voor later ;-).
Maar dat zijn geen dingen die haast hebben. Nu eerst lekker de weg op met de Audi.

Terug
Bovenaan