Aso Parkeren

Je zou een paar schijnwerpers op je dak kunnen zetten, zoals je dat bij vrachtwagens ziet. Paar keer knipperen en de ander weet precies waar hij aan toe is. Even aanzetten op zeer volle sterkte in de spiegels van de ander voor een paar seconden en er is geen woord Spaans bij.

Misschien een idee.

FpsDoug zei:
In het buitenland zie ik vaak dat mensen even naar links en dan naar rechts knipperen om te bedanken / te excuseren. In Nederland zie ik dat nauwelijks. Zou wel een idee zijn.

Vooral vrachtwagenchauffeurs doen dat.

Ik denk dat bijna alles onderhevig is aan interpretatie, zelfs het hand opsteken. Alhoewel dat, als het duidelijk te zien is, meestal wel duidelijk is. Zeker in combinatie met het optrekken van de schouders en het buigen van de nek, dat ziet er echt uit als "oeps, sorry". Al het andere is puur wat de overige weggebruikers er in zien en dat is weer afhankelijk van hoe zij omgaan met fouten en acties van een ander.

Zo heb ik ooit een hele seincombinatie uit zitten denken om iemand op kappotte verlichting te wijzen. Compleet met het doven van eigen verlichting, knipperen en gevarenlichten. Uiteindelijk nooit gebruikt omdat ik me realiseerde dat dat maar zelden begrepen zal worden omdat je toevallig op dezelfde golflengte moet zitten. Bovendien moet het degene die je wilt aanspreken ook maar net opvallen. Hoe vaak gebeurt het niet dat je iemand ziet knipperen en denkt "bedoelt 'ie mij nou?"

Volgens mij is het beste wat je kunt doen in ieder geval zelf niet iedere fout van een ander heftig oppakken. Daarmee lever je dan in ieder geval niet nog meer bijdrage aan de agressie op de weg. Want meer dan eens wordt jouw reactie op andermans fout weer opgepakt als "aanval". Iemand die weet dat hij wat fout doet wordt vaak kwaad als hij daarop aangesproken wordt. Dus laat het gaan en relativeer, dan doe je meer goed als met bijna iedere reactie die je kan geven...

LoveD MyJeep zei:
Zo heb ik ooit een hele seincombinatie uit zitten denken om iemand op kappotte verlichting te wijzen.

In de Kampioen glipte er ooit een lezersbrief tussendoor waarin werd voorgesteld om met de duim en wijsvinger van de rechterhand de L van lamp te maken en die voor je voorhoofd te houden ten teken dat iemands lamp kapot was.

Volgens mij is een handje opsteken vrij universeel, maar zie je ook altijd wel wat de intentie is. Of het nou een 'hoi', 'sorry' of 'bedankt' is, in combinatie met de voorafgaande actie snap je volgens mij altijd wel de insteek. Ik ga immers geen middelvinger opsteken naar de persoon die mij zojuist bewust voor liet gaan terwijl ik geen voorrang heb, om maar wat te noemen. Daarbij: een opgestoken handje is voor mij altijd een stukje blijk van erkenning. Iemand de pas afsnijden is vrij asociaal, maar als ik vervolgens een handje zie dan weet ik dat het een foutje was. Prima, dan is voor mij de kous af. Dat heb ik liever dan iemand die stoïcijns doorrijdt en ogenschijnlijk de illusie heeft dat hij/zij de enige weggebruiker is op dat moment. Iemand die zich bewust is van z'n fouten kan bij mij op meer sympathie rekenen dan iemand die maar wat doet.

@ GH: Als ik iemand dat zou zien doen dan heb ik een ander gebaar in gedachten.

obelix.jpg

Leon in z'n SEAT zei:
Volgens mij is een handje opsteken vrij universeel, maar zie je ook altijd wel wat de intentie is. Of het nou een 'hoi', 'sorry' of 'bedankt' is, in combinatie met de voorafgaande actie snap je volgens mij altijd wel de insteek. Ik ga immers geen middelvinger opsteken naar de persoon die mij zojuist bewust voor liet gaan terwijl ik geen voorrang heb, om maar wat te noemen. Daarbij: een opgestoken handje is voor mij altijd een stukje blijk van erkenning. Iemand de pas afsnijden is vrij asociaal, maar als ik vervolgens een handje zie dan weet ik dat het een foutje was. Prima, dan is voor mij de kous af. Dat heb ik liever dan iemand die stoïcijns doorrijdt en ogenschijnlijk de illusie heeft dat hij/zij de enige weggebruiker is op dat moment. Iemand die zich bewust is van z'n fouten kan bij mij op meer sympathie rekenen dan iemand die maar wat doet.

Maar het is dus weer jouw inschatting of iemand "stoïcijns" doorrijdt, wetende dat hij wat fout deed, of dat diegene het gewoon écht niet heeft gemerkt. Het voorbeeld dat je noemt met iemand afsnijden heb je alleen in de gaten als je ergens tijdens die fout ziet wat je fout doet. Gebeurt dat niet, merk je dus helemaal niet dat je iemand afsnijdt en kan je je daar ook niet voor verontschuldigen.

Anders gezegd: bij alle acties anders dan niet reageren (behalve natuurlijk zorgen dat het niet mis gaat) is het pure interpretatie van beide kanten. Wat en hoe ziet ieder het. Dus is de kans op miscommunicatie groot. En de irritatie over wel of geen "sorry" is puur iets in je eigen hoofd. Het is een behoefte aan genoegdoening, die feitelijk helemaal niet noodzakelijk is omdat je zelf besluit of je je ergens aan stoort. Je projecteert je verwachting en als iemand daar niet aan voldoet raak je geirriteerd. Ben je je dat eenmaal bewust, kan je dat ook bewust uitschakelen en wordt je leven in het verkeer een stuk rustiger...

LoveD MyJeep zei:
Leon in z'n SEAT zei:

Maar het is dus weer jouw inschatting of iemand "stoïcijns" doorrijdt, wetende dat hij wat fout deed, of dat diegene het gewoon écht niet heeft gemerkt. Het voorbeeld dat je noemt met iemand afsnijden heb je alleen in de gaten als je ergens tijdens die fout ziet wat je fout doet. Gebeurt dat niet, merk je dus helemaal niet dat je iemand afsnijdt en kan je je daar ook niet voor verontschuldigen.

Anders gezegd: bij alle acties anders dan niet reageren (behalve natuurlijk zorgen dat het niet mis gaat) is het pure interpretatie van beide kanten. Wat en hoe ziet ieder het. Dus is de kans op miscommunicatie groot. En de irritatie over wel of geen "sorry" is puur iets in je eigen hoofd. Het is een behoefte aan genoegdoening, die feitelijk helemaal niet noodzakelijk is omdat je zelf besluit of je je ergens aan stoort. Je projecteert je verwachting en als iemand daar niet aan voldoet raak je geirriteerd. Ben je je dat eenmaal bewust, kan je dat ook bewust uitschakelen en wordt je leven in het verkeer een stuk rustiger...
Heb je gelijk in hoor, maar iemand die mij onbewust de pas af snijdt is dus blijkbaar niet bewust (of bewust genoeg) met het verkeer bezig. En het is echt niet zo dat ik slecht slaap als iemand geen excuses maakt of zo ;) Ik maak me ook niet zo druk in het verkeer. Maar even een opgestoken handje vind ik toch altijd wel fijn, dat geeft aan dat iemand weet wat hij aan het doen is, ook als dat fout was. Bewust onbekwaam zeg maar. Dat dwingt bij mij toch meer respect af dan iemand die gewoon over de weg tokkelt en 'wel ziet waar het schip strandt'. Dat is er één in de categorie onbewust onbekwaam en dat is volgens mij een fase die je in het verkeer achter je moet (kunnen) laten op het moment dat je bij de gemeente dat roze papiertje/pasje ophaalt.

Nou, LMJ, en als het dan een situatie veroorzaakt die levensgevaarlijk kan zijn?
Voorbeeld: zoals ik in de zomer meemaakte dat twee wielrenners gewoon keihard voor me langs knalden (oversteken). Toen heb ik er wat van gezegd, begon er eentje nog praatjes te maken ook nog. Als ze mij niet hadden gezien, dat is wat anders. Maar dit was gewoon opzet. Misbruik van de regel dat fietsers een andere plek innemen bij verkeersconflicten.
Dan kun je zeggen "Als je daarvan bewust bent ....", dat kan allemaal wel zijn. Maar als je zoiets met een boeddhistische glimlach aanschouwt, ben je ook niet echt goed bezig.

Leon in z'n SEAT zei:

+1.

Het is een kwestie van geven en nemen, waarbij het nemen soms op een wat onbenullige manier gaat. Natuurlijk schiet dan het drieletterige woord voor het mannelijke geslachtsdeel door het hoofd, maar zodra iemand dan even de hand opsteekt is het voor mij duidelijk dat het geen kwade opzet was en is het klaar. Afgelopen zomer zelf nog zo'n situatie gehad, ik was in een onbekende wijk op zoek naar een bepaalde straat. De straat lag echter open waardoor ik om moest rijden en de GPS het ook even niet meer wist. Even wat rond gekeken en toen opgereden, totaal vergeten te kijken of er wat aan kwam, waardoor ik dus iemand vol de pas af sneed. Netjes was het zeker niet, maar ook geen enkel spoor van opzet. Even de hand opgestoken, waarbij ik van degene achter me zag dat hij hetzelfde deed. Duidelijk 'sorry' en 'kan gebeuren' teken, opgelost.

Ik heb me ondertussen aangewend om me niet overal zo druk meer om te maken, ik los er namelijk toch niets mee op en heb alleen mezelf er maar mee. Om het meteen maar weer ontopic te draaien: zo denk ik er met parkeren ook over. Blokkeert iemand twee vakken? Tsja, jammer dan, door naar het volgende vak. Hem er koste wat het kost nog naast proppen win ik niets mee, verhoogt alleen maar de kans op schades. Dan maar wat verder lopen, is ook niets mis mee.

In het buitenland zie ik vaak dat mensen even naar links en dan naar rechts knipperen om te bedanken / te excuseren
Die krijg ik geregeld ja! Vooral van vrachtwagens als je ze de ruimte geeft.

Daarbij: een opgestoken handje is voor mij altijd een stukje blijk van erkenning. Iemand de pas afsnijden is vrij asociaal, maar als ik vervolgens een handje zie dan weet ik dat het een foutje was. Prima, dan is voor mij de kous af
Ik heb ook weleens een idee dat dat handje juist helemaal geen betekenis heeft na een a-sociale actie van iemand. Mensen die toch bewust die actie uitvoeren en dan hun hand opsteken menen er geen zak van en dat zie ik er soms ook volledig aan af.
Dát kan ik dan in geen enkel opzicht meer waarderen en ik vind iemand dan zelf dubbel a-sociaal.

Maar het is dus weer jouw inschatting of iemand "stoïcijns" doorrijdt, wetende dat hij wat fout deed, of dat diegene het gewoon écht niet heeft gemerkt.
Dat laatste zou ik dan als nóg kwalijker kwalificeren omdat iemand er dan ook niets van leert. Gevaarlijk mensen die geen flauw benul hebben van wat er zo nu en dan gebeurt. Al kan je ook niet altijd alles waarnemen.

Het is een behoefte aan genoegdoening, die feitelijk helemaal niet noodzakelijk is omdat je zelf besluit of je je ergens aan stoort.
Het is niet altijd zozeer storen. Er zijn immers regels en dan is het maar goed dat je je er aan stoort dat iemand je al dan niet per ongeluk geen voorrang gaf. Als jij dat net zo totaal niet doorhebt als degene die doorrijdt, dan zit je op elkaar.

Je projecteert je verwachting en als iemand daar niet aan voldoet raak je geirriteerd.
Dit icm voorgaande ben ik het dan wel mee eens. Je kiest er zelf voor waar je je door laat opwinden of laat storen. Bewust of onbewust. Je kunt er wel bewust voor kiezen hier wel of niet wat aan te doen en hoe je hierop reageert.

Soloman zei:
Nou, LMJ, en als het dan een situatie veroorzaakt die levensgevaarlijk kan zijn?
Voorbeeld: zoals ik in de zomer meemaakte dat twee wielrenners gewoon keihard voor me langs knalden (oversteken). Toen heb ik er wat van gezegd, begon er eentje nog praatjes te maken ook nog. Als ze mij niet hadden gezien, dat is wat anders. Maar dit was gewoon opzet. Misbruik van de regel dat fietsers een andere plek innemen bij verkeersconflicten.
Dan kun je zeggen "Als je daarvan bewust bent ....", dat kan allemaal wel zijn. Maar als je zoiets met een boeddhistische glimlach aanschouwt, ben je ook niet echt goed bezig.

de vorige die mij dat flikte neemt voortaan een andere route.

E34M5 zei:
Soloman zei:

Nou nou, stoere bikkel hoor! (n)

Heb weleens gehad (jaar of 10 terug) dat ik stond te wachten bij een parkeerplaats waar iemand uitkwam. Ik gaf duidelijk aan dat ik erin wilde. Komt er een andere gast aanrijden en parkeert hem er zo voor mijn neus in. Erg aso.
Ik zeg er nog iets van, krijg alleen een grote bek, geen "Sorry, ik had je niet gezien" (wat erg onwaarschijnlijk zou zijn) of iets in die trant.

Jammer voor hem had ie zijn auto te koop staan met een gsm-nummer erop. Die was die avond terug te vinden op diverse gay-datingsites :)

Verder ben ik tegenwoordig (verstand komt met de jaren) wel een doorrijder, maar gun iedereen de ruimte en indien nodig voorrang als dat beter uitkomt. Krijg je vaak een opgestoken hand als bedankje. Als ik iets fout doe steek ik ook gewoon even mijn hand op om excuses te maken. Kleine moeite..

sNielz zei:
Heb weleens gehad (jaar of 10 terug) dat ik stond te wachten bij een parkeerplaats waar iemand uitkwam. Ik gaf duidelijk aan dat ik erin wilde. Komt er een andere gast aanrijden en parkeert hem er zo voor mijn neus in. Erg aso.
Ik zeg er nog iets van, krijg alleen een grote bek, geen "Sorry, ik had je niet gezien" (wat erg onwaarschijnlijk zou zijn) of iets in die trant.

Jammer voor hem had ie zijn auto te koop staan met een gsm-nummer erop. Die was die avond terug te vinden op diverse gay-datingsites :)

Verder ben ik tegenwoordig (verstand komt met de jaren) wel een doorrijder, maar gun iedereen de ruimte en indien nodig voorrang als dat beter uitkomt. Krijg je vaak een opgestoken hand als bedankje. Als ik iets fout doe steek ik ook gewoon even mijn hand op om excuses te maken. Kleine moeite..
Hahahha dat is een goeie die onthoud ik.

sNielz zei:

En hoe oud was je toen?

De Schaduw zei:

Ben ik dan de enige die dubbel heeft gelegen omdat de redactie die brief werkelijk geplaatst heeft?

Soloman zei:

Wat heb jij bereikt bij die wielrenners dan? Je kreeg een grote bek terug dus je creeerde alleen maar agressie. Mensen die iets fout doen vinden het meestal niet leuk om dat te horen en als ze het zelf weten is dat nog meer het geval. Wat niet wil zeggen dat iedereen willens en wetens die fout maakt, er zijn zat mensen die er pas tijdens hun actie achter komen dat het niet zo handig was wat ze doen. En sommigen zien het gewoon echt niet. Als jij ze dan aanspreekt, voelt diegene zich in negen van de tien gevallen aangevallen en reageert navenant. Met die "boeddhistische glimlach" heb je daar allemaal geen last van. Misschien leert er niemand anders wat van, maar er escaleert ook niets.

Het blijft trouwens iets wat ik al vaker heb geroepen hier, mensen staan in de huidige maatschappij onder allerlei vormen van druk en dit soort dingen zijn precies de druppels die emmers doen overlopen. We hebben al aan iedereen verantwoording af te leggen, als er dan een wildvreemde op je af komt tieren is het niet vreemd dat je dat eens niet op je laat zitten, gewoon omdat het kan. Asociaal? Kwestie van standpunt.

Paulus0013 zei:
Maar het is dus weer jouw inschatting of iemand "stoïcijns" doorrijdt, wetende dat hij wat fout deed, of dat diegene het gewoon écht niet heeft gemerkt.
Dat laatste zou ik dan als nóg kwalijker kwalificeren omdat iemand er dan ook niets van leert. Gevaarlijk mensen die geen flauw benul hebben van wat er zo nu en dan gebeurt. Al kan je ook niet altijd alles waarnemen.

Denk je dan echt dat veel mensen iets "leren" als ze worden gewezen op iets dat ze totaal niet in de gaten hebben gehad? En als dat dan al zo zou kunnen zijn, dan denk ik dat het voor het grootste deel afhankelijk is van de manier van aanspreken. Aangezien de meeste mensen niet heel vriendelijk uit de hoek komen, denk ik dan ook dat het uiteindelijk eerder aan agressie bijdraagt, dan aan verbetering. Het wordt een doorgeefspel hè. Jij spreekt iemand aan en die voelt zich betrapt/terechtgewezen. Vervolgens komt diegene een ander tegen en geeft die frustratie door, door ook negatief te reageren. En zo voorts..... Iets met vlinder en storm in China... ;)

Rob076 zei:
E34M5 zei:
Soloman zei:

ik heb hem enkel toegesproken dat hij met zijn fietsje niet op een 80-weg moet gaan fietsen.

E34M5 zei:
Rob076 zei:
E34M5 zei:
Soloman zei:

ik heb hem enkel toegesproken dat hij met zijn fietsje niet op een 80-weg moet gaan fietsen.

En jij denkt dat je zo veel overredingskracht hebt dat hij dat niet meer doet?

Geelhoed zei:
De Schaduw zei:

Ben ik dan de enige die dubbel heeft gelegen omdat de redactie die brief werkelijk geplaatst heeft?

Ik vond het eigenlijk te mooi om waar te zijn. Jammer dat we dat blaadje niet meer krijgen, anders had ik gevraagd of hij even opzij gelegd kon worden.
Zou me overigens niet verbazen dat er niet eens een heeft liggen pitten, maar het simpelweg iemand was die niet wist dat de L al een andere betekenis heeft dan lamp.

E34M5 zei:
@Rob076
Dat weet ik wel zeker

Dan zul je dat ongetwijfeld afdwingen door een bepaald uniform, want tot op heden maak je bij mij zo weinig indruk dat ik juist het tegengestelde van jouw verzoek zou doen.

Rob076 zei:
Dan zul je dat ongetwijfeld afdwingen door een bepaald uniform, want tot op heden maak je bij mij zo weinig indruk dat ik juist het tegengestelde van jouw verzoek zou doen.

Ik draag een campingsmoking :D

Rob076 zei:
Een simpele pauper in een oude BMW dus...

Rob als je eens oordeelt nadat je enkele foto's heb gezien dan zul je absoluut zien dat mijn bmw zeer zeker geen zwerverauto, afgeragd ding is. Ik heb hem met veel zorg gezocht en gevonden in Duitsland.

Zo'n oude m5 is ook niet echt mijn smaak, maar het blok wat erin zit maakt het goed :)

Geelhoed zei:
De Schaduw zei:

Hahaha, alleen het idee om zo'n brief in te zenden is al goud waard. En dan ook nog publiceren :) Ik denk dat iemand op de redactie zich achteraf wel even achter de oren heeft gekrabd :LOL:

E34M5 zei:
Rob076 zei:
Een simpele pauper in een oude BMW dus...

Rob als je eens oordeelt nadat je enkele foto's heb gezien dan zul je absoluut zien dat mijn bmw zeer zeker geen zwerverauto, afgeragd ding is. Ik heb hem met veel zorg gezocht en gevonden in Duitsland.

Heb ik dat gezegd dan? Ik geef vooral een oordeel over de bestuurder ervan, dat je BMW oud is is redelijk objectief vast te stellen. Een BMW 507 is ook een oude BMW. Alleen is het dan jammer dat jij juist het beeld bevestigt van bestuurders van oude BMW's...

Vandaag een meneer voor laten gaan op de snelweg zodat hij zich niet vastreed op een vrachtwagen (jaja hij snapte de grootlicht seintjes). Als bedankje deed hij dus de "vrachtwagen links-rechts knipper".
Ga het eens in de gaten houden hoe mensen nou reageren.

Hier in Litouwen knippert men eventjes met de alarmlichten. Kan zijn als bedankje (bijv. als je iemand ertussen laat) of als sorry (bijv. als iemand een foutje maakt). Werkt prima. Zou men in Nederland ook moeten gaan doen. (y)

Alarmlichten gebruik ik inderdaad ook weleens op die manier, aangezien in moderne auto's één tikje vaak drie knippers oplevert...

LoveD MyJeep zei:
Paulus0013 zei:

Denk je dan echt dat veel mensen iets "leren" als ze worden gewezen op iets dat ze totaal niet in de gaten hebben gehad? En als dat dan al zo zou kunnen zijn, dan denk ik dat het voor het grootste deel afhankelijk is van de manier van aanspreken. Aangezien de meeste mensen niet heel vriendelijk uit de hoek komen, denk ik dan ook dat het uiteindelijk eerder aan agressie bijdraagt, dan aan verbetering. Het wordt een doorgeefspel hè. Jij spreekt iemand aan en die voelt zich betrapt/terechtgewezen. Vervolgens komt diegene een ander tegen en geeft die frustratie door, door ook negatief te reageren. En zo voorts..... Iets met vlinder en storm in China... ;)

En mij kan het dan weer totaal niets schelen hoe iemand meent te moeten reageren. Als je elkaar nergens meer op aanspreekt, zal bepaald ongewenst gedrag ook niet ophouden. Ik zal dat gedrag en de reactie van zulke mensen misschien niet veranderen. Neemt niet weg dat het voor mij geen reden is om dan maar helemaal mijn mond te moeten houden voor van alles wat er gebeurt.

Ach heel soms worden lichtsignalen gesnapt. Laatst in 1 rit naar 3 auto's geseind dat het wellicht handig was om de lichten aan te doen (werd al aardig donker). Die in de rode auto (dus van zichzelf beter zichtbaar dan de twee grijze) was de enige die het snapte...
Tijdje terug, op een dag dat het 's ochtends mistig was geweest, een keer met m'n mistachterlicht geknipperd naar iemand die z'n mistvoorlichten nog aanhad. Die hint werd meteen opgepikt.

Zal van de context afhangen denk ik :)

vectrafan zei:
Zo relativeer ik al jaren het feit dat er andere auto's op de weg rijden dan een Opel ;) Ik noem dat dan, een tragische vergissing en wens hun dan een spoedig inzicht toe :D

Grappig, dat heb ik juist met Opels :p

Hmm waar ging dit topic eigenlijk over... oja aso parkeren. Iemand nog aso geparkeerd de laatste tijd?

Ik parkeer in mijn buurt altijd aso, maar dat maakt in mijn buurt niks uit, er zijn dan nog 40+ plekken over en er is geen witte belijning maar een zwart blok in het midden van het parkeervak en dat is moeilijk te zien als je 's avonds of 's nachts thuis komt. ( daarom staat ook bijna niemand in het midden van het parkeervak )
Bij supermarkten etc parkeer ik gewoon netjes kaarsrecht in het vak, het liefst bij andere auto's vandaan ( i.v.m openslaande deuren van debielen ).

Jij stapt zelf uit via het schuifdak? Ik veronderstel dat je jezelf niet onder die debielen schaart. ;)

Rob076 zei:
Jij stapt zelf uit via het schuifdak? Ik veronderstel dat je jezelf niet onder die debielen schaart. ;)
Ik open mijn deur altijd zonder een andere auto te raken, en als het heel krap is zet ik mijn deur er heel rustig tegen aan.
Met debielen bedoel ik dus mensen die hun deur opengooien.

Terug
Bovenaan