Sierra ghia Schreef:
-------------------------------------------------------
> En zo'n Sierra basis weet ik te staan en die gaat
> van mij worden!!! hebbe hebbe!
>
> Jan666, geweldig om dit soort commentaar te
> lezen.... dan zijn de mensen die het in het begin
> bewust meegemaakt hebben en daar wat over te
> vertellen hebben.
> Ik moest lachen om de windgevoeligheid, want dat
> is een Sierra te na, die stoelen waren ook snel
> doorgezeten in de eerste types.... de Laser had
> een stoel en dat was het, geen lendesteun of wat
> dan ook dus dat kan er best mee te maken hebben
> gehad.
>
> Maar dat van die 4 versnellingen.... destijds was
> dat meer normaal dan uitzondering, ik heb laatst
> mijn Laser 3 kwartier lang op de snelweg gehad en
> ik vond het best nog meevallen, zeker als je
> nagaat dat ik een best stille en comfortabele auto
> gewend ben.
>
> Die onzinnige discussies had ik best eens mee
> willen maken, wat moet dat toch een gespreksstof
> geweest zijn.... ik kan me heel erg goed
> voorstellen hoe dat geweest moet zijn want toen
> bleek dat de Mondeo geen Sierra meer zou gaan
> heten had ik dat ook, ook met de overgang van de
> Peugeot 205 naar de 206 ( ben ook vervent 205 GTI
> bezitter geweest )
Toen ik begin twintig was, waren het de nadagen van de Taunus.
Die maat van mij had een taunus (zo'n eentje met nog driehoekachterlichten)
en twee vrienden hadden een taunus, het nieuwe model, met die brede, mooie achterlichten.
Een van hun was een vertegenwoordiger en hij had net zijn nieuwe leasebak gekregen,
een taunus 2.3 ghia. Ik weet nog goed dat ik het een geweldig mooie auto vond. Het was zo'n goudbruine, met alles erop en eraan. Heel luxe van binnen. Ik was echt jaloers op hem. Het woord Ghia doet wel iets.
Toen kwam de opvolger: de Sierra. Toen hij werd geintroduceerd, sloeg die in als een bom. Het is lang geleden, maar ik denk niet dat ik overdrijf. Het ontwerp, het model alles. Ik volgde het toen op tv. Ik herinnerde me nog dat er werd verteld dat de 1.6 een gewone taunus motor was, maar dat alle nieuwigheid in de 2.0 en daarboven kwam. Ik vergeleek toen de Sierra met de Opel Ascona. Zo had Sierra een diesel van 2.3 en moest Ascona het doen met een zielige 1.6d. Ik heb dat nooit begrepen dat Opel zijn klein rotmotertje in een toch stevige auto had gehangen.
De discussie met mijn maat over Sierra versus Taunus waren vaak op een drinkavondje. Hij kon het niet verkroppen dat zo'n mooie auto als de Taunus opzij gezet werd voor zo'n lelijk mormel.
Ergens vond ik hem gelijk hebben. Het was wennen, het was echt wennen. Vooral de brede stijlen rond de zijramen en de diep weggewerkte koplamp, dat vond ik het meest opvallend.
Toen kwam de Orion. Ford wilde daarmee de Taunus-liefhebber tegemoet komen. Maar ik vond die hele Orion maar een zeer slap aftreksel met een Taunus als vader en een Sierra als moeder. Wat een stom ding. En nog klein ook.
Toen mijn Sierra Laser 1.6 de deur uitmoest omdat ik toe was aan een andere leaseauto, adviseerde een vriend van mij om te kiezen voor een zes cilinder Sierra. Maar ik koos voor de duurste Mazda 626. Erg sportief, en ik was het zat dat de sierra niet wilde starten op LPG als het onder nul was. Achteraf heb ik spijt gekregen. De mazda was een goeie auto hoor, daar niet van, en supersnel. Maar het was allemaal veel kleiner (stoelen etc), en tengerder en dunner uitgevoerd. De Sierra was echt een bak, dat kon je van de mazda niet zeggen.