Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Hoe kun je als team zó blunderen?!?
:eek:

En waarom moest het zo lang duren voordat diskwalificatie werd uitgesproken? (Ik heb alweer een paar uur geslapen.:rolleyes:)

Het zou leuk zijn voor de komende 2 races. Ik snap alleen niet waarom de beslissing zo lang duurt, te ver afgesleten plank = diskwalificatie.
Alles duurt lang, waarom pas in ronde 9, 10 en 12 iemand melden dat hij bewoog tijdens de start, dat gaat per computer en dus kan je dat al na 2 rondes melden.

Deze kwam ik net tegen en ik vond hem wel goed :ROFLMAO:

IMG-2899.jpg

Ik las nog een andere comment van iemand:
Lando tried to put a Max move on Max but got out Maxxed by Max and at the same time Russel Maxxed Lando too :ROFLMAO:

Laatst bewerkt:
Ah echt? :ROFLMAO: . Ik kan nog alleen in het Duits kijken en die k** Duitsers voelen de drang om alles continue te vertalen dus ik versta helemaal niks van die interviews!

Kan je de Waalse zender RTBF zien in CH, die zenden alle races uit? Ook de MotoGP.
Weliswaar is het commentaar in het Frans, maar dat zal geen probleem zijn als je in CH woont denk ik.

Waalse zenders kan ik niet in CH ontvangen. Ik spreek zelf vloeiend Duits, dat is het probleem niet. Alleen ze vertalen maar half wat er gezegd wordt en ondertussen hoor je doordat ze er dus doorheen spreken het normale interview niet. Ben ook Frans aan het leren maar is nog niet vloeiend ;).

Slechte beslissing McLaren zeg om niet te pitten. Beslissing volgende week maar lijkt erop dat we alsnog de meest onterechte en onvolwassene kampioen ooit gaan krijgen, tenzij er gekke dingen gaan gebeuren al weet je het nooit zeker met Norris, fout is, zeker door hem, zo gemaakt.

Wel een pitstop gemaakt die niet snel zal verbeterd worden, 1,8 seconden wow!
Toffe race en vrij veel ligt nog open naar volgend weekend, is eens wat anders dan jaren dominantie van deze of gene. De psychologische oorlogsvoering kan starten en hopelijk wordt het sportief gespeeld.

Dat dacht ik in eerste instantie ook, laten ze hem nu in de laatste ronde voorbij? Maar als ik het goed begrijp had Kimi geen grip en raakte hij de achterkant kwijt.

Dat dacht ik in eerste instantie ook, laten ze hem nu in de laatste ronde voorbij? Maar als ik het goed begrijp had Kimi geen grip en raakte hij de achterkant kwijt.
Genoeg grip. Hij reed al rondenlang op rails voor Norris. Zonder al teveel problemen.

Dit was een mentale kwestie. Druk werd teveel > foutje. Jammer voor Max.

Dit was een mentale kwestie. Druk werd teveel > foutje. Jammer voor Max.
Ja, dat denk ik ook. Klein foutje, helaas.

Ja als ik dit zo lees was het vooral een tactische overwinning voor Red bull. Is dat nog steeds Hannah Schmitz die daarvoor verantwoordelijk is?
Het was voornamelijk een tactische fout van McLaren.

Slechte beslissing McLaren zeg om niet te pitten. Beslissing volgende week maar lijkt erop dat we alsnog de meest onterechte en onvolwassene kampioen ooit gaan krijgen, tenzij er gekke dingen gaan gebeuren al weet je het nooit zeker met Norris, fout is, zeker door hem, zo gemaakt.
Ja, ik ben ook geen Norris fan. Maar ja, ook Piastri heeft het te vaak laten liggen. Eigenlijk verdient Verstappen het. Hij heeft gewoon laten zien dat hij de allerbeste is.

Beste kaarten dus nog steeds voor Norris. Want als Verstappen op winst ligt, betekent het waarschijnlijk dat Piastri tussen hem en Norris in zit. Piastri kan dan niet meer wereldkampioen worden en zal Norris laten opschuiven (teamorders).
Het klinkt allemaal heel spannend, maar ik ben bang dat de realiteit anders is.

Beste kaarten dus nog steeds voor Norris. Want als Verstappen op winst ligt, betekent het waarschijnlijk dat Piastri tussen hem en Norris in zit. Piastri kan dan niet meer wereldkampioen worden en zal Norris laten opschuiven (teamorders).
Het klinkt allemaal heel spannend, maar ik ben bang dat de realiteit anders is.
Nou.. dat klinkt alsof McLaren controle heeft. Als ze íets hebben bewezen de afgelopen maanden is het dat ze het níet onder controle hebben. Een kampioenschap van Max is nog steeds niet waarschijnlijk, maar de druk ligt bij McLaren.

McLaren is de controle volledig kwijt, maar ze hebben nog wel steeds de snelste auto op de baan, dus ze zullen altijd voorin mee doen dit weekend.

Piastri moet nu 16 punten goed maken op Norris, dat betekent dat als Piastri 1ste wordt dan moet Norris 8ste worden. Dan staan ze gelijk mbt punten maar dan wint Piastri denk ik op basis van overwinningen.

De kans dat dit gebeurd is natuurlijk zeer klein, uiteraard kan er een DNF gebeuren, maar de McLaren is vrij betrouwbaar, dus wellicht eerder een crash door zenuwen, maar ook die kans is heel erg klein.

Voor Max is het wat beter, maar dan moet Max wel winnen en Norris dan 4de worden. Eigenlijk net zoals dit weekend, het kan wel, maar ik zie Norris nog steeds kampioen worden. Wellicht kunnen ze dan zijn nickname van Lando "few wins" Norris veranderen naar Lando "need assistance" Norris ;).

Kym Illmann (F1 fotograaf) geeft zoals steeds interessante info na de race en van achter de schermen :

Tja, ik gun 't 'm van harte, hoor. Maar of dit de oplossing is....?
Als je het verschil van Tsunoda (33 punten) met Verstappen (396 punten) groot vindt, dan zetten de punten van Hadjar (51) ook nog geen zoden aan de dijk. Die laatste staat daarmee wel bij de eerste 10. :rolleyes:

Hadjar is doorgaans wel een klap sneller dan Lawson. Lijkt me een prima beslissing van Red Bull. Hadjar moet wel leren rijden met de RB.

Een logische move. Maar de laatste tijd pakten meerdere 'logische moves' niet goed uit...

Tsunoda. Van een feestje met zijn transfer naar Red Bull naar de coureur met minder punten dan de Racing Bulls. Denk dat hij alleen al daarom flink in de war zal zijn.

Ze moeten wat bij RB, maar ik heb ook vraagtekens bij deze move. Beter geven ze wat geld uit en proberen een wat groter talent of ervaren coureur naast Max te zetten.

Hadjar is doorgaans wel een klap sneller dan Lawson. Lijkt me een prima beslissing van Red Bull. Hadjar moet wel leren rijden met de RB.
Alle coureurs moeten leren rijden met de 2026-auto van hun (al dan niet nieuwe) team met de grote wijzigingen volgend seizoen, dus wat dat betreft een gunstig moment voor Hadjar voor zo'n overstap. Hij begint nu niet met een achterstand in vertrouwd zijn met de auto ten opzichte van coureurs die volgend jaar voor hetzelfde team rijden als dit jaar.
Talent noch ervaring bleken eerder een garantie voor een goeie 2e rijder naast Max, dus verder wel eens dat dit een prima, logische keus is. Uiteindelijk is hij wel degene binnen de zusterteams met na Max de meeste punten en hoogste klassering dit jaar.

Het valt, voor hem en voor Red Bull, te hopen dat hij de 'vloek' op het tweede stoeltje naast Max wel kan doorbreken.

Ja, dat denk ik ook. Klein foutje, helaas.

Het was voornamelijk een tactische fout van McLaren.

Ja, ik ben ook geen Norris fan. Maar ja, ook Piastri heeft het te vaak laten liggen. Eigenlijk verdient Verstappen het. Hij heeft gewoon laten zien dat hij de allerbeste is.
Qua rijder beslist maar of Redbull het beste team is is de vraag. Technisch gezien hebben ze de boel niet goed op orde. Wat dat betreft is Mc Laren gewoon beter. Gun die technici nou ook eens wat;)

Bizarre dat Verstappen met zoveel fouten van Mclaren dit jaar alsnog niet 1e staat.
De regels zijn onveranderd in 2025 tov 2022-2024 en toen was de RB de maatstaf tot Newey vertrok. Dus doen alsof het alleen maar aan zijn auto ligt is gewoonweg belachelijk. Ja Mclaren is verbeterd, maar de RB is nog steeds een auto die pole positions kan pakken en races kan winnen. Geheel afgestemd op Max zijn wensen, aangezien hij het leeuwendeel van de input voor ontwikkeling zal hebben bijgedragen de afgelopen jaren.
Als ie in het begin wat minder gehuild had dat het seizoen over was na een paar races, had ie er nu wellicht beter voor kunnen staan.

Qua rijder beslist maar of Redbull het beste team is is de vraag. Technisch gezien hebben ze de boel niet goed op orde. Wat dat betreft is Mc Laren gewoon beter. Gun die technici nou ook eens wat;)
Inderdaad, de RB is veel te wispelturig en had vooral in het eerste deel van het seizoen een veel te klein raamwerk waarbinnen de auto werkte. Pas toen Horner wegging en er meer naar de input van Max werd geluisterd, verbeterde de situatie.
Daarom hebben zij de constructeurstitel al binnen. Die is voor de technici.
Klopt helemaal. Het is precies zoals Max zei: met een Mclaren was hij al lang en breed kampioen geweest. Maar die twee rijders daar maken gewoon teveel fouten. Tel daarbij de fouten van het team op en het rijderskampioenschap gaat naar Abu dhabi.

Ik zei nog voor het seizoen het is aan McLaren dit jaar om het kampioenschap te verliezen.Ja de rijders maken fouten, maar het team ook veel, het is in ieder geval duidelijk dat die Papaya rules niet werken. 800 punten in het constructeurskampioenschap maar nog geen aangewezen kampioen.

Max deed weer alles goed. Red Bull retescherp. Hamvraag: wie moeten er morgen op 2 en 3 eindigen om Max kampioen te maken? Russell maakt kans, maar wat jammer dat Antonelli problemen had.

Anyway, mooie kwalificatie, morgen genieten!

Het is bijna onmogelijk voor Max om morgen kampioen te worden. Een DNF van Lando maakt het mogelijk, maar zonder uitval wordt het knap lastig. De andere teams zijn niet snel genoeg en Piastri zal plaats maken voor Lando als het nodig is.

Dat dus. Aan Verstappen ligt het niet, maar het is niet voldoende.
Russell maakt inderdaad nog wel een kans. Die zat er goed bij. De laatste bocht was wat rommelig.

Tja….en wat is dan lulliger: geen kampioen worden op meer dan 100 punten of op slechts 2 punten? :rolleyes:
Als het morgen niet lukt zal de publieke opinie omslaan als een blad aan de boom, ben ik bang. Wat als……? En dat soort onzinnige vragen…..

Maar het is voor de volgers wel een leuk seizoen geweest. Ik ben blij dat ik dit jaar weer een F1TV abonnement heb genomen. En die laat ik zeker doorlopen volgend jaar.

Terug
Bovenaan