Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Ach, hij heeft er alles aan gedaan. McLaren is gewoon de snellere auto dit seizoen. Daarbij hadden ze bij Red Bull gewoon serieuze problemen.

Het is bijna onmogelijk voor Max om morgen kampioen te worden. Een DNF van Lando maakt het mogelijk, maar zonder uitval wordt het knap lastig. De andere teams zijn niet snel genoeg en Piastri zal plaats maken voor Lando als het nodig is.
Weet niet of het onmogelijk is, Mclaren maakt er zeker de laatste 2 wedstrijden toch wel een potje van.

Ach, hij heeft er alles aan gedaan. McLaren is gewoon de snellere auto dit seizoen. Daarbij hadden ze bij Red Bull gewoon serieuze problemen.
Denk dat het probleem vooral Horner was. Heel lang geweldig gepresteerd, maar de beschuldiging van grensoverschrijdend gedrag aan zijn adres was het begin van het einde. Het was geen team meer en er kwam steeds meer zand in de machine.

Heel knap dat Mekies het zo snel weer op de rit had!

Onmogelijk is het niet, maar ik las ergens dat de kans voor Norris zo’n 80% is. Dat is wel heel erg hoog natuurlijk. Maar in de F1 kan er natuurlijk altijd iets geks gebeuren op de baan, we gaan het mee maken morgen! Ach als Lando kampioen wordt is dat toch ook heel erg mooi. Hij wil het al zo lang en nu heeft ie de kans!

Ik vind het wel een spannende race tot nu toe, maar ik zie Lando niet 4de worden. Leclerc houdt hem niet bij.

Verrassende 2 stop strategie van Charles en Lando. Maar Charles op de medium, kan dat nog voor vuurwerk zorgen?

Daar lijkt het idd op, Charles komt niet echt dichterbij. Land gaat geen risico nemen, dus daar zal wel niks gebeuren.

Over het ganse jaar gezien terechte wereldkampioen, maar jammer voor Max want wat een formidabele comeback was het, ongezien. Hij leek er niet veel om te geven na de finish.
Hopelijk kan MCL er ook een commercieel succes aan breien voor hun baanauto’s.

Chapeau voor Leclerc dat hij het nog een beetje spannend maakte. (y)
En Piastri voor die inhaal-actie.

Voor de rest natuurlijk een te verwachten uitslag. En ach, ik had het ze alledrie gegund.

Erg benieuwd naar volgend seizoen.

Terechte kampioen, ook al was een Verstappen of Piastri-comeback in de laatste race wel een erg mooi verhaal geweest. Het laatste deel van het seizoen heeft Norris eigenlijk geen fouten gemaakt en was het vooral het team dat steken liet vallen.

Jammer dat er geen thriller kwam vandaag. Na weken van gerommel had McLaren de zaken nu goed voor elkaar. Norris liet nog even zien dat hij een echte racer is toen hij in het veld terugkwam van zijn pitstop.

Max reageerde sportief.

Op naar volgend seizoen, als de kaarten opnieuw geschud worden..

Jammer, geen 5e op rij, maar als de auto of de afstelling daarvan een groot gedeelte van het seizoen niet meewerkt, is het onbegonnen werk. Eigenlijk is het goed beschouwd belachelijk dat McLaren het tot de laatste race heeft laten aankomen, want de beide rijders waren goed genoeg voor de rijderstitel, maar het team had gewoon andere keuzes moeten maken.

Saaie race. Ik zou zeggen tot 8 maart 2026 weer.
Beetje als een grote finale van een belangrijk toernooi. Vaak gebeurt er niet zo gek veel, omdat de belangen te groot zijn en niemand wil verliezen. De einduitslag is dan belangrijker dan het spelletje zelf. Helaas. Het enige waar ik met interesse naar heb gekeken is de positie van Norris, en of hij 'm wel of niet zou behouden. Leclerc leek even mee te strijden, maar dat was niet meer dan een speldenprikje. Dus de laatste 10 ronden was het een kwestie van uitrijden/uitzitten en hopen op een klein mirakel. Maar die bleef uit.

Eindelijk kunnen de huidige technische regels in de prullenbak. Het heeft alles behalve spannend racen opgeleverd. Bijna 4 seizoenen lang was 1 team met 1 coureur onverslaanbaar, pas toen Newey wegging bij RB (godzijdank) kregen we weer iets dat leek op een echt kampioenschap.

Het moge wel benoemd worden dat het een ongelofelijke prestatie van Mclaren is om onder de budgetcap-regels na 3 1/2 seizoen zo'n goede auto neer te zetten. Beide kampioenschappen verdiend in de pocket. Het hielp natuurlijk bijzonder veel dat Newey klaar was met Red Bull waardoor de technici bij RB lange tijd moeite hadden met het afstellen van de wagen en het juist laten functioneren van updates. Maar dan nog: fenomenale prestatie van de Macs!!

Ferrari... Tja... Ik had zo gehoopt dat ook zij zich konden mengen in het kampioenschap. Hamilton is zwaar door de mand gevallen en Leclerc kon het ook niet helemaal waar maken. Bij Mercedes reed Russell het hele seizoen mooi constant maar van Kimi had ik wel wat meer verwacht. Ondanks enkele goede races was het toch ietwat teleurstellend.

Ook nog gelachen om de boze reactie van Max toen die journalist hem terecht erop wees dat zijn gedrag in Spanje hem wel eens het kampioenschap zou kunnen hebben gekost. Het gestuntel van de Mclaren coureurs heeft natuurlijk ook geholpen om zicht te houden op het kampioenschap, maar zeker ook de prestatie die Max de laatste races leverde, waardoor het spannend bleef. Het was 'Too little, too late' voor Max. Als hij niet meteen de moed had opgegeven na een paar races, who knows what could have been.

Ik gun Norris zijn titel zeker, Max Verstappen en Red Bull hebben wel de comeback van het jaar gemaakt met een zeer sterke 2de helft van het seizoen.
Nu is het weer eventjes 3 maanden wachten. :)

Groot verschil tussen Verstappen en Norris is dat bij RB alles om Max draaide en Lando concurrentie in eigen huis te duchten had, het team evenveel aandacht moest besteden aan de twee rijders. Wel even een andere uitdaging.

Groot verschil tussen Verstappen en Norris is dat bij RB alles om Max draaide en Lando concurrentie in eigen huis te duchten had, het team evenveel aandacht moest besteden aan de twee rijders. Wel even een andere uitdaging.
Denk dat Lawson en Tsunoda meer energie hebben gekost dan Piastri.

Dus de laatste 10 ronden was het een kwestie van uitrijden/uitzitten en hopen op een klein mirakel. Maar die bleef uit.

Had Verstappen een extra pitstop moeten maken? Dan kort voor Piastri weer de baan op, zorgen dat het veld wat in elkaar schuift, Piastri achter zich houden maar hopen dat Lecrec Norris nog kon inhalen?

Had Verstappen een extra pitstop moeten maken? Dan kort voor Piastri weer de baan op, zorgen dat het veld wat in elkaar schuift, Piastri achter zich houden maar hopen dat Lecrec Norris nog kon inhalen?
Tsja, het was een onderwerp voor de race, maar uiteindelijk wel een gok. Op zich vind ik het prima dat Red Bull niet alles uit de kast heeft gehaald.
Bovendien, dan had Piastri zich ook weer helemaal laten inhalen door Leclerc en Norris en was Norris nog steeds kampioen.

Klopt. De keerzijde is echter ook weer dat Red Bull nooit iets met de strategie van de andere auto kan doen, die is er namelijk niet.

Het is een moeilijke situatie. Ik ben benieuwd hoe dit volgend jaar zal gaan met de nieuwe auto's.

Tsja, het was een onderwerp voor de race, maar uiteindelijk wel een gok. Op zich vind ik het prima dat Red Bull niet alles uit de kast heeft gehaald.
Bovendien, dan had Piastri zich ook weer helemaal laten inhalen door Leclerc en Norris en was Norris nog steeds kampioen.
Precies. De positie van Noris hadden ze toch niet in de hand. Helemaal niet zolang Piastri er nog tussen zat. Dus waarom de eigen benodigde koppositie in gevaar brengen?

Afscheid van de Renault motoren. Van de eerste Turbomotor in 1977 tot de geplaagde hybride V6 in 2025, even wat cijfertjes:

- Renault motoren werden 44 seizoenen lang ingezet in 771 Grands Prix, bij 11 verschillende teams. 88 coureurs hebben met Renault motoren gereden
- Er werden in die 771 Grand Prix maar liefst 465 podiumplaatsen behaald, waaronder 169 overwinningen.
- De motoren hebben daarnaast 213 polepositions en 177 snelste ronden behaald.
- Renault motoren behaalden elf coureurstitels en twaalf constructeurstitels.
- Diverse iconische coureurs behaalden hun eerste overwinning met een Renault motor, o.a. Ayrton Senna en Max Verstappen
- Wereldkampioenen met een Renault motor:
Nigel Mansell (1992)
Alain Prost (1993)
Michael Schumacher (1995)
Damon Hill (1996)
Jacques Villeneuve (1997)
Fernando Alonso (2005, 2006)
Sebastian Vettel (2010, 2011, 2012, 2013)

Jammer voor de dames en heren in Viry-Chatillion. Zij hebben nog wel een aantal mooie projecten maar de Formule 1 is toch wel de absolute top. Jammer ook voor de Fransen die nu (even topografisch bekeken) geen enkele rol meer hebben in de Formule 1. Alpine F1 zit namelijk in Enstone en is dus eigenlijk Engels.

Alleen dus nooit een echt een competitieve motor geleverd in het hybride-tijdperk, wat jammer is want we hebben zelden zo'n saaie reeks van kampioenschappen gehad als in 2014 t/m 2020.

Ik denk dat het voor Red Bull ook wel prima is. Ik heb al eerder gezegd dat Red Bull opnieuw moet beginnen, zonder sommige oudgedienden. Ik denk nog steeds dat op lange termijn het voor Red Bull beter is als Verstappen ook weggaat na komend seizoen.

Als Red Bull niet de beste auto heeft, dan gaat ie ook wel weg. Denk dat wanneer Mercedes of Ferrari de beste auto hebben, dat ze wel een plekje voor Verstappen maken voor 2027. En anders kan hij ook zomaar stoppen, zoals hijzelf al aangaf.

Jammer dat Lewis Hamilton op zo'n manier op het einde van zijn carriere afstevent, hopelijk blijft Max Verstappen dat bespaard tot het moment dat hij stopt.

als de auto of de afstelling daarvan een groot gedeelte van het seizoen niet meewerkt, is het onbegonnen werk.
Onzin natuurlijk. Die auto was nog steeds goed genoeg. Maar Max was na een paar races al aan het huilen dat het kampioenschap over was en gedroeg zich daarna als een verwend klein kind. Met als absoluut dieptepunt Spanje toen hij minimaal 9 punten weggooide met zijn gedrag. Dat is de reden waarom hij geen kampioen is dit jaar. Het lag echt grotendeels aan Max zelf!

Onzin natuurlijk. Die auto was nog steeds goed genoeg. Maar Max was na een paar races al aan het huilen dat het kampioenschap over was en gedroeg zich daarna als een verwend klein kind. Met als absoluut dieptepunt Spanje toen hij minimaal 9 punten weggooide met zijn gedrag. Dat is de reden waarom hij geen kampioen is dit jaar. Het lag echt grotendeels aan Max zelf!
Ach gos, daar is ie weer!
Als de beste coureur van het veld aangeeft dat de auto niet goed is, dan is dat zo! Of dat nou ligt aan een verkeerde afstelling of dat ze de updates niet begrijpen doet er niet toe. Als hij een goed werkende auto had gehad het gehele seizoen, waren die weggegooide punten in Spanje ook niet van belang.

Gisteravond de film “F1” gekeken.

Wat een tenenkrommend slechte film is dat, zeg! Als je de F1 een beetje volgt zitten er wel zoveel fouten en onrealistische momenten in dat het gewoon lachwekkend wordt.

Met je hele onzinnige reactie laat je weer zien geen verstand van Formule 1 te hebben, iedereen heeft dat allang in de gaten alleen heb je zelf een enorm bord voor je kop.

Terug
Bovenaan