[size=large]1995 Cadillac Eldorado Touring Coupe[/size]
Het verhaal hoe gewoon Dirk ineens een auto geschikt voor een Don onder zijn kont kreeg.
Al een behoorlijke tijd was ik op zoek naar iets anders. Al die tijd stond de Honda te koop en intussen was ik me al aan het oriënteren op een opvolger. Basis voor het budget was de verkoop van de Honda, aangevuld door mijn spaargeld wat ik maandelijks zag groeien. Aan het begin van mijn zoektocht zag ik helemaal in Groningen een Eldorado te koop. US-spec in het bourgondy rood met dat geweldige witte lederen interieur. Helaas was de Honda nog lang niet verkocht en mijn spaargeld alleen was bij lange na niet toereikend. Helaas was deze auto binnen een paar weken verkocht en er stonden geen Eldorados te koop die mij echt aanspraken. Sowieso stonden en staan er maar weinig te koop. Zijn sedanbroeder kom je maar zat tegen maar die trok mij (en niet geheel onbelangrijk ook mijn vriendin) een stuk minder aan.
Omdat ik mezelf als het op autoliefde aankomt het beste kan omschrijven als een waar omnivoor passeerde er van alles de revue in de maanden daarna. Van een Simca 1601 tot een Porsche 924 en van een DAF 33 tot een Trabant P601 kwam er voorbij. Veel kreeg ook de goedkeuring van mijn wederhelft, een enkeling niet. Wat dat betreft liggen onze smaken toch vrij dicht op elkaar. En toen ineens stond er een op de foto's nette Eldorado te koop voor niet te veel geld en nog wel in mijn woonplaats! Als dit geen voorteken was... Dus mijn eega en ik trokken in de Honda richting het verkopende autobedrijf. Ook in het echt stelde de Eldorado niet teleur, in de Honda had hij echter geen trek. Hopende op een niet al te spoedige verkoop van de Cadillac werd de Honda nog maar eens op een extra website aangeboden tegen een iets scherpere prijs.
Niet veel later vond ik de advertentie van de Eldo niet meer online.... Spijtig maar tijd om verder te zoeken... Een andere grote liefde is Alfa Romeo, bij het zien van een geheel opnieuw gespoten rode spider uit 1995 ging mijn hartje sneller kloppen dus hup, in de Honda er heen. Helaas was de Alfa een deceptie. Het was voordat hij bij de handelaar kwam iemand zijn niet afgemaakte klusproject, links en rechts hingen er draden uit de deuren en het dashboard en de bestuurdersstoel zag eruit als een hondenspeeltje zoveel instapschade dat deze had. Bovendien was het volgens de handelaar perfecte spuitwerk verre van dat. Op de grote oppervlaktes was er een duidelijke sinaasappelstructuur zichtbaar en in de scherpe naden en vouwen van de Spider zijn carrosserie waren de druipers letterlijk te tellen. Het inruilbod op de Honda was overigens wel reëel maar de Alfa was te veel project voor mij.
In de daaropvolgende week kwam de advertentie van de Cadillac weer terug online. Op vrijdag kon ik langs bij de handelaar. De eerdere koper was niet op komen dagen maar hij zou die zaterdag weer langs komen om hem op te halen. Eigenwijs dat ik ben ging ik de maandag erna toch even langs en wat bleek, de man had weer af laten weten, de verkoper was helemaal klaar met de andere partij! Ik heb uiteraard meteen een afspraak gemaakt voor een proefrit en een dag later geschiedde. De proefrit overtrof mijn verwachtingen. Het geluid, het zweven! Heerlijk. OK, door het lange staan waren de banden wat vierkant wat tijdens de eerste meters goed voelbaar was maar hier kon ik wel doorheen kijken. De basis is erg goed, er zijn enkel wat aandachtspuntjes op het cosmetische vlak maar je moet ook wat te doen hebben in je vrije tijd. Voor de formaliteit heb ik er nog een nachtje over geslapen, immers had hij in de Honda geen interesse. Door een recente meevaller had ik de verkoop daarvan niet direct nodig maar dat zou dus wel betekenen dat ik (tijdelijk) met drie auto's zou zitten.
De dag erop ben ik een aanbetaling gaan doen en werd de auto gereed gemaakt voor de APK, hier is hij glansrijk doorgerold! Dit betekent echter niet dat de auto probleemvrij is, hierover later meer. De koning te rijk reed ik vrijdagochtend mijn eerste meters in mijn eigen Cadillac, wow! Hoewel ik de eigenaar was merkte ik al snel dat ik de auto nog niet eigen was. Want waar zit bijvoorbeeld de schakelaar van de verlichting, thuis maar even de owners manual downloaden! De rest van de vrijdag ben ik met andere zaken (boodschappen en meer van dat soort dingen) bezig geweest, pas tegen het einde van de middag kon ik een lekker lang stuk gaan rijden. Richting België om te tanken. Het cruisen went erg snel, de weelde en het comfort eveneens. Toen moest ik op een provinciale weg even snel langs een tractor dus ik trapte bij +/- 50km/u het gas onderin. Gelukkig had ik het stuur goed vast want de Eldorado schoot met een ongekende krachtexplosie vooruit. Hij bleek niet alleen heerlijk comfortabel maar ook monsterlijk snel te zijn. Wat een gevoel, de lach op mijn gezicht vergrootte zich tot Amerikaanse proporties!
Gisterenmorgen ben ik de auto van binnen eens goed gaan wassen, dat wil zeggen, een eerste ronde. Het leer gaat op niet al te lange termijn ook wel gereinigd en verzorgd worden maar nu wilde ik gewoon de troep eruit hebben. Deze morgen heb ik dan mijn kans genomen om wat foto's te schieten, ik neem jullie even mee door het interieur.
Wat zit er toch een heerlijk dashboard in deze Amerikaan!
Oh en de lichtschakelaar. Iets in mij dacht al wel dat het met deze ronde knop had te maken maar indrukken leverde niets op. Nu blijk je de knop naar je toe te moeten trekken om de verlichting in te schakelen.
Dit zie je als bestuurder het meeste.
De middenconsole is ook lekker overzichtelijk.
Stoelverwarming, heerlijke optie die het ook gewoon naar behoren doet.
Ook als passagier zit je niet slecht.
Mocht je ooit het geluid van de V8 beu raken dan biedt de standaard gemonteerde geluidsinstallatie voldoende tegengas!
Deze zetels zitten heerlijk, beter dan de bank thuis. Mocht dit niet het geval zijn dan zijn er meer dan genoeg (elektrische) verstelmogelijkheden om ze wel lekker zittend te krijgen.
In plaats van gewoon met zilververf de merknaam op het hout te schrijven en dit vervolgens in te sealen met blanke lak is de merknaam in metaal ingelegd in het hout, klasse!
Ietwat curieus is de plaatsing van de knoppen om de kofferbak en tankklep te openen, in het dashboardkastje. Wel weer geweldig om hier zo'n typische Amerikaanse waarschuwing tegen te komen betreffende de airbag.
De deuren zijn zo'n anderhalve meter lang, loeizwaar en bekleed met leder en hoogpolig tapijt.
Als je de kofferbak geopend hebt kijk je in een diepe tunnel groot genoeg om een echo te genereren.
Het is voor mij de eerste auto met een tildrempel die dieper dan hoog is!
Deze verwijzing naar de enorme vinnen van weleer is natuurlijk geweldig.
Overigens is de auto nog niet zo gek lang geleden in Rusland geweest, zou hij dan toch van een maffioso zijn geweest?
Dit logo, voorzien van zowel een kroon als een krans, nu eindelijk in mijn bezit, ge-wel-dig!
Na de wasbeurt ben ik naar Capelle aan de Ijssel afgereisd om de auto naast de Rover van forumgenoot Marc te zetten. In de Drechttunnel natuurlijk even de kickback in werking laten treden, wat een geluid! Hoewel beide auto's totaal verschillend zijn staan ze toch heel mooi naast elkaar. Tenminste dat vonden Marc, Thomas en ik. Hopelijk weet Marc voor de volgende keer wel een fotolocatie met wat minder modder in de buurt maar daarover zal ik in zijn topic nog wel wat meer vertellen...

Genoeg lofzang voor nu, wat zit er allemaal nog aan te komen aan de auto?
Dit gaat misschien een behoorlijke waslijst lijken maar het zijn allemaal zaken die niet direct hoeven, de auto is prima te rijden en de meeste zaken zijn klusjes om zelf op het gemakje in de vrije tijd te doen.
-De oplettende kijker had het vast al gezien, de bekerhouders voorin blijven niet in de armsteun zitten wanneer je ze sluit.
-In het rechterportier zit een klein scheurtje op een naad, lijmen met superlijm moet afdoende zijn (bedankt voor de tip Marc)
-Onder andere het leer op de pook is wat van zijn verf verloren, dit moet opnieuw geverfd worden.
-De vloermatten zijn wat smoezelig, eentje is er ook doorgesleten. Ik moet nog even bedenken of ik ze laat reinigen of op zoek ga naar een nieuwe of tweedehands set. Sloperijbezoekers, ik hou me aanbevolen!
-Grondig reinigen en conditioneren van al die vierkante meters leder.
-Terug vastzetten hangende bekleding in kofferruimte
-Demonteren en verwijderen van de overblijfselen van een carkit
-Momenteel werkt de centrale deurvergrendeling niet
-De linker zijruit gaat maar een klein stukje naar beneden en maakt daarna een hoop kabaal, de rechter zijruit gaat prima.
-uitvinden hoe de cruise control werkt
-Aandelen Shell kopen voor de volgende keer tanken

-Op termijn de automaat laten flushen, deze werkt nu prima maar dit kan nooit kwaad.
-De schokbrekers voor lijken wel aan het eind van hun levensduur te zijn, niet dat er niet mee te rijden is maar op termijn mogen ze vervangen worden
-Het lager van de aircopomp is hoorbaar, eerst maar proberen te smeren (nogmaals bedankt voor de tip Marc) en als dit niet helpt een nieuw lager plaatsen
-Iets veroorzaakt een piep in het interieur, vooral hoorbaar bij hobbeltjes. Gewoon vervelend dus ook die mag opgespoord worden.
-Een servicebeurt voor de motor is altijd aan te raden, aangezien ik misschien in de echt koude maanden de auto ga schorsen wil ik dit in het voorjaar doen
Al met al valt het me mee voor een auto van 21 jaar oud met 325.000 km ervaring, iets wat ik aan het interieur niet af zie!