Vandaag was het dan eindelijk zo ver, een lang verdiend dagje in de auto-spa voor de Cactus. Als werkpaard krijgt hij natuurlijk lang niet altijd zo veel aandacht. Sterker nog, door de koudeprik die we hebben gehad was het alweer van vorig jaar geleden dat hij gewassen was!
Ik heb mezelf aardig weten te dwingen om steeds tussendoor foto's te maken dus hierbij het volledige poetsdoc.
Om te beginnen een nulmeting, hoe smerig was hij nou echt?
De buitenkant was niet om aan te raken zo vies, zelfs mijn offroad avontuur had zijn sporen achter gelaten.
Voorin was het binnenin al niet veel beter.
Achterin viel dan wel weer mee.
De kofferbak toont wel genruikerssporen.
Oude flesjes water zwerven vrolijk rond in het interieur.
En ook in deur- en klepopeningen hoopt het vuil zich al aardig op.
[size=medium]STAP 1[/size]

Eerst maar al het droge vuil weg zien te krijgen.
Met de stofzuiger gaat het meest zichtbare vuil er al lekker uit, dat schiet op. Wel schrok ik er van hoe ver de vloermat aan de bestuurderskant al doorgesleten is, en dat binnen 25.000 km!
[size=medium]STAP 2 & 5[/size]

Tijd om alle kunststof oppervlakten af te nemen met een sopje. Let wel, voor het interieur heb ik nog geen nieuwe schoonmaakspullen, dit heb ik nog aangepakt zoals ik het altijd al deed. De meeste producten zijn na vandaag wel ver op, wellicht dat ik hier in de toekomst ook wel betere, meer doelgerichte spullen ga kopen.
De (Lidl) Glassex was overigens pas als een na laatste aan de beurt in het interieur. Na het sopje zag het er als volgt uit.
[size=medium]STAP 3,4 & 6[/size]

Tijd om de bekleding grondig te reinigen met Textielreiniger van de Action (stap 3).
Wanneer je dit spul opspuit vormt het een schuim op je bekleding.

Dit laat je even intrekken om het vervolgens met een oude handdoek uit te boenen. Ik gebruik het liefste een lichte handdoek hiervoor, zodoende is het goed zichtbaar hoeveel vuil je uit de bekleding haalt. Zelfs bij een relatief nieuwe auto.
Vervolgens ben ik het kunststof te lijf gegaan met de cockpitspray van de action (stap 4). Hiermee gaat het kunststof weer mooi glimmen, kleine krasjes en diepere vervuiling krijg ik er ook mee weg. Bovendien ruikt het nog best prettig ook. Die rode bus is een souvenir van mijn moeders Panda (gekocht in 2008, die bus kreeg ze erbij maar daar heeft ze nooit iets mee gedaan). Dit kan je gebruiken om de bekleding te beschermen tegen vuil en vocht. Het zou zelfs vochtafstotend moeten werken.
Na de cockpitspray was dis het resultaat.
Vervolgens heb ik de stoelen behandeld met het fortron textiel beschermingsmiddel uit de rode spuitbus. Dit was overigens na het "lappen" van de ramen. het interieur is na twee uurtjes werk weer spic en span.
[size=medium]STAP 7[/size]

Omdat de auto erg vuil was heb ik 90ml shampoo gebruikt voor een volle emmer in plaats van de voorgeschreven 60ml.
Eerst heb ik het ergste vuil met de spons aangepakt alvorens ik heel de auto met de handschoen te lijf ging. Uiteraard de spons steeds gespoeld met schoon water voordat hij terug in het sop ging.
Het was mijn eerste keer met een washandschoen maar zeker niet de laatste, man wat werkt dat prettig.
Op de lichtblauwe lak kan je niet heel goed zien hoe vuil de auto wel niet was, om dat toch een beetje te kunnen demonstreren heb ik de volgende foto gemaakt.
Na het wassen zag de auto er als volgt uit, gezien uit alle vier de hoeken.
Ik had al gemerkt dat er, als lelijk aandenken aan mijn vorige werkplek, een witte spetterregen op de bovenkant van de auto zat. Niet heel dik gezaaid maar wel duidelijk zichtbaar. Hierdoor was het noodzakelijkerwijs tijd voor:
[size=medium]STAP 8[/size]
Inderdaad, tijd om te kleien! Ondanks dat ik niet klein van stuk ben is het toch vrij lastig om bovenop het dak te kleien, gelukkig ben ik niet voor een gat te vangen.
Goed, uitgespeeld, de klei kan weer opgeborgen worden.
[size=medium]STAP 9[/size]

Een droge auto is een blije auto! Zelfs de portier-, achterklep- en motorkapnaden zijn weer helemaal fris.
[size=medium]STAP 10[/size]

Waxen!
Om deze goed aan te kunnen brengen heb ik een speciale pad aangeschaft. Werkt echt heel prettig, ligt goed in de hand en hij neemt niet te veel wax op.
Ik had online al advies gelezen om de wax in een emmer warm water te zetten zodat hij makkelijker te verwerken is, dit heb ik dan ook braaf gedaan. Met de pad kreeg ik hem echter heel eenvoudig uitgesmeerd over de auto. Toch altijd apart om hem dan ineens mat te zien.
Eenmaal uitgewreven was het resultaat gewoonweg verbluffend. Zo mooi stond hij zelfs niet te glimmen toen ik hem nieuw ophaalde bij de dealer!

Al met al ben ik er ongeveer vier uur mee bezig geweest. Niet gek lang en zeker de moeite waard. Bovendien werkt het best ontspannen om zo bezig te zijn, volgende keer de Cadillac!
Overigens Bofkont bedankt voor de goede tips voor de shampoo en de wax. Beide werkten zeer goed en het resultaat gaat alle verwachtingen te buiten!