Gisteren was het zo ver, tijd voor onderhoud!
Ik heb zelf een oliewissel (inclusief filter), bougie wissel en vervanging van het luchtfilter uitgevoerd aan de Saab. Gelukkig kon ik bij een vriend met een garage terecht zodat ik binnen kon werken.
Het is allemaal geen hogere wiskunde maar het is wel leuk om te doen, het geeft toch een stukje voldoening (en besparing, nu heeft het me alleen wat tijd en materialen gekost)
Om te beginnen de bougies. Eerst de aluminium afdekkap eraf en dan kijk je tegen de bobines aan. Ik heb ze stuk voor stuk afgehandeld. Eerst bobine los, dan de bougie eruit draaien. Nieuwe bougie erin en door naar de volgende cilinder.
Zoals je kan zien was het wel tijd. Niets schokkends maar echt fris is de oude bougie ook niet meer ten opzichte van de nieuwe.
Vervolgens was het tijd om de oude olie af te tappen. Carterplug eruit en laat maar lopen, hij was mooi zwart.
Na de olie af te hebben getapt kon de nieuwe carterplug er op gedraaid worden. Dit is een kleine kostenpost maar kan voorkomen dat hij gaat lekken op de carterstop. Money well spend dus.
Nu kon de auto weer naar beneden en kon ik het oude oliefilter eruit halen. Deze zit verstopt onder de plastic afdekkap van de motor. Haal deze afdekkap eraf en je ziet dit.
Achter die dikke luchtslang (van de intercooler naar het inlaatspruitstuk) zit hij verstopt, een stukje verder ingezoomd zie je dit:
Voor wie nog twijfelt, het is die grote zwarte dop. Met sleutel 32 kan je hem losdraaien, het filter zelf zit vast geklikt in de dop.
Het oude filter was, zoals te verwachten was, mooi zwart. Het nieuwe filter zit hier op de dop klaar voor montage.
Van het oude en nieuwe luchtfilter heb ik geen foto's gemaakt. Deze viel me nog behoorlijk mee qua vervuiling.
Dan is het tijd voor de laatste stap, verse olie er in!
Ok, niet de allerlaatste stap want de service-interval moet nog gereset worden. Dit kan je gelukkig eenvoudig zelf doen in de boordcomputer. Eenmaal klaar heb ik de auto geparkeerd. Voordat ik begon had ik de auto gewassen en van een nieuwe waxlaag voorzien. Hij stond er dus mooi bij in het donker.
Altijd fijn, regen op een verse laag wax.