Het Taalneuzelaarstopic deel 3

wibi zei:
Bij schrijven is het duidelijker. Als je gaat praten (op z'n Frans) kan het wel eens onverstaanbaar worden...:)
Vind juist van niet. Eerder onduidelijker.

wibi zei:
Die plaatse een spatie om de duidelijkheid te vergroten. Daar houd ik erg van, dus doe ik dat ook.

Wellicht kun je iets meer tijd investeren in de inhoud. Daar is m.i. op het gebied van duidelijkheid wat meer winst te behalen (y)

Het is inderdaad Tweede Kamerverkiezingen, maar helemaal verkeerd had ik het niet. Want het is wel tweedegeneratieallochtoon en tweededivisieclub e.d. Maar weer wel Tweede Golfoorlog. https://woordenlijst.org/zoek/?q=Tweede+Kamer&w=w

wibi zei:
Nee, je bent niet de enigste. Zag hem al om 15.47 uur.

Wel gezien, maar het zien rijden van zen is belangrijker... :D

wibi: het is enige, niet enigste. :(

Klopt, hij zat hoog op zijn berg...

IMG-20120715-00111.jpg

Enigste is geen dialect, is gewoon fout. Anders kejje alles wel op dialek gooie! :)

Zo fout is het niet. Zie link: https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/262/

In hoeverre is een volvo 850 of S70 op lpg geschikt om dagelijks woon werk mee te rijden? Voor 1500-2000 euro zijn er redelijk nette exemplaren te vinden. En ik wil best eens de fameuze 2.5 5 cilinder besturen. Maar in hoeverre is dit financieel verstandig? Wat kost onderhoud bijvoorbeeld aan zoon oude zweedse?

In principe rij ik dagelijks 65KM maar zitten ook langere ritten bij naar belgie en andere vestigingen.

zoon ?

Nee hoor. In speciale gevallen is een hoofdletter op een andere plaats dan aan het begin van een zin wel mogelijk. Dan moet U of Uw wel verwijzen naar iemand die volgens de schrijver veel eerbied toekomt. Maar zag dat ze dit alweer veranderd hebben en "u" zou beter zijn. Dat ligt er maar aan hoe lang het geleden was dat je op de lagere school zat...

De Telegraaf:

Misschien wel de beroemdste stap ter wereld. Neil Armstrong zet op 21 juli 1969 als eerste mens voet op aarde.

Ik kon in 1963 al lopen hoor!

Soloman zei:
De Telegraaf:

Misschien wel de beroemdste stap ter wereld. Neil Armstrong zet op 21 juli 1969 als eerste mens voet op aarde.

Ik kon in 1963 al lopen hoor!

Stond daar echt 'aarde' in de krant? En niet 'de maan'?

Ja, het stond er echt!
Het was een onderschrift bij een foto van het beroemde moment. Ik heb nog even zitten zoeken nu, maar ik kan het niet meer vinden.

Ja, het is toch erg? Dit verwacht je niet in de 21ste eeuw. Dat iemand zo verschrikkelijk beroerd schrijft, kan ik verwachten van een aardappelboer uit de 18e eeuw. Maar nu?:(

Soloman, het gebeurt zelfs op Linkedin, en ook dáár "mag" je er niets van zeggen. o_O

Een vraag die ik in deze vorm nog niet kon vinden (heb wat gegoogled). De situatie situatie is als volgt: Ik ben ooit van Nederland naar Duitsland verhuis, heb me toen ook nietjes uitgeschreven in Nederland en ingeschreven in Duitsland. Nu woon ik sinds 2jaar weer in Nederland

Nee, in deze vorm kan ik hem ook niet vinden.

Je moet toch wel een bepaald type mens zijn om plezier te beleven door andermans schrijf/taal, etc.. fouten in een speciaal topic te plaatsen..
Is het nou ook echt zo dat als je een fout tegenkomt, dat je dan direct in de handen begint te wrijven en denkt/zegt : "YES, we hebben er weer een"

Misschien dat iemand dat kan uitleggen..

Wie beweert dat er hier iemand plezier beleeft aan andermans taalfouten? Het gaat mijns inziens vooral om de vraag waarom iemand (bepaalde) taalfouten maakt. Door die fouten hier te posten, kan er over gesproken worden hoe zo'n fout ontstaat. Dat vind ik interessant. En zoals ik al vaker schreef, ik post hier de taalfouten anoniem, behalve die van taalneuzelaars zelf, zo word ik zelf ook weleens hier geciteerd.

§anitarium zei:
Het gaat mijns inziens vooral om de vraag waarom iemand (bepaalde) taalfouten maakt..

Behalve als je er vanuit gaat dat mensen bewust een fout maken; is het antwoord op bovenstaande vraag niet zo ingewikkeld?

Het is toch niet zo ingewikkeld om te begrijpen waarom iemand een taal/spelling fout maakt??

Mensen maken toch niet bewust spelfouten? Dat zou wel een heel nieuw niveau van domheid betekenen..

Volgens mij maken er genoeg mensen bewust taalfouten (spaties tussen woorden en vraagtekens bijvoorbeeld) en er zijn genoeg mensen die te lui zijn om iets fatsoenlijk te schrijven ("me" ipv "mijn", onder het mom van "zo begrijp je het toch ook", geen interpunctie etcetera ) of eventueel op te zoeken hoe het hoort (vervoegingen). Daarnaast zou er al een heleboel verbeteren, als men eerst even leest wat er geschreven is alvorens op het knopje "Bericht posten" te klikken.

§anitarium zei:
als men eerst even leest wat er geschreven is alvorens op het knopje "Bericht posten" te klikken.

Dat ben ik wel met je eens.. maar als ik voor mezelf praat, D/T fouten krijg ik er niet uit..
het is niet dat ik het niet wil, maar ik zie het simpelweg niet.

Overigens schaam ik me er niet voor, daar iedereen wel een vorm van een beperking heeft..
bij mij uit zich dat in taalfouten.. bij de ander tijdens het presteren in bed ;)

De overige fouten die ik wel eens maak, zijn puur slordigheidsfoutjes.. gemaakt door de snelheid waarmee ik een post maak.
Die vind ik persoonlijk storender dan D/T fouten..

Maar Rookworst, de d/t-regels zijn geenszins ingewikkeld. Als je je daar even in verdiept hoef je de rest van je leven op dat gebied geen fouten meer te maken.

Ik bedoel, je bent er toch zelf bij gebaat? Ik begrijp nooit waarom mensen zo fel reageren als je ze wijst op spelfouten, terwijl je ze alleen probeert te helpen. Stel, je moet morgen een uitgebreide e-mail naar je baas sturen. Als die vol met spelfouten zit, dan kan ik je garanderen dat hij je minder serieus neemt. (Uitzonderingen mbt specifieke vakgebieden daargelaten natuurlijk, maar dat is niet mijn punt.)

wibi zei:
Ben maar blij. Er is een renault waarbij als je een simpel lampje verwisseld het wiel verwijderd moet worden. Zelfs de (Engelse) ANWB had daar een uur voor nodig !

Ik weet niet uit welke regio dit dialect komt, maar gebiedende wijs enkelvoud van zijn = "wees".
En er hoort geen spatie voor het uitroepteken (en vraagteken, punt, komma, dubbele punt en puntkomma).

Dan hebben we het nog maar even niet over renault zonder hoofdletter R en verwisseld in plaats van verwisselt.

Terug
Bovenaan