Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Fantastisch ! (en er komt ALTIJD een spatie te staan voor de duidelijkheid). De Franse manier van noteren. Of u dat nu leuk vindt of niet. Ben er maar blij mee.

Met bijna 2,5 ton op de teller voor ons een goede rede om dit bijna dertig jarige voertuig eens op de brug te zetten.

Rede of reden blijft lastig.

"ben" is trouwens niet fout. Het wordt in enkele gebieden gebruikt. Zie link: https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/100/

wibi zei:
Fantastisch ! (en er komt ALTIJD een spatie te staan voor de duidelijkheid). De Franse manier van noteren. Of u dat nu leuk vindt of niet. Ben er maar blij mee.

Waarom reageer je niet op de d/t fout?

Franse manier? Geloof er niets van, zal het morgen eens aan mijn talrijke Franse collega's in Amsterdam en Parijs vragen!

wibi zei:
"ben" is trouwens niet fout. Het wordt in enkele gebieden gebruikt. Zie link: https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/100/

Niet goed gelezen wibi. Er staat niet "enkele gebieden", maar: Sommige taalgebruikers vormen de gebiedende wijs van zijn volgens de gewone regel: de eerste persoon enkelvoud is (ik) ben, dus gebruiken ze ben. Dat is echter geen standaardtaal.

wibi zei:

Daar staat dus dat het 'wees' is (ja ik heb de rest ook gelezen).

Hier staat dat ook. Je kan wel zeggen dat je de standaardregels volgt, maar het kennen van de uitzonderingen geeft nu juist aan dat je een taal beheerst. Er staat ook nog een andere reden waarom mensen het fout doen: hypercorrectie.

Het is net zo'n fout als voor elk zelfstandig naamwoord 'de' gebruiken, en daarbij ook alleen maar 'die' en 'deze'. De meisje die ik heb gezien... ik dacht het niet!

Google. Eerste hit: In het Frans worden veel leestekens (onder andere dubbele punt, vraagteken) voorafgegaan door een spatie.
Tevreden ?

Travelling ZEN zei:
wibi zei:

Franse manier? Geloof er niets van, zal het morgen eens aan mijn talrijke Franse collega's in Amsterdam en Parijs vragen!

Ja, de Fransen en Spanjaarden doen dat inderdaad. Dat wil nog niet zeggen dat het in het Nederlands correct is, integendeel!!

Precies. Hier in Nederland gelden de Nederlandse schrijfconventies, ook voor jou wibi. Je houdt je op de weg toch ook aan de Nederlandse verkeerswetgeving en niet aan de Franse?

En daar bgeef ik niks om Clignoteur. Ik geef ook richting naar links aan op een rotonde als ik linksaf sla. Dat doe ik voor de duidelijkheid. Denk na en loop niet als makke schaapjes achter iedereen aan. Moet meer mensen doen: Nadenken !

TYN zei:
Precies. Hier in Nederland gelden de Nederlandse schrijfconventies, ook voor jou wibi. Je houdt je op de weg toch ook aan de Nederlandse verkeerswetgeving en niet aan de Franse?
Nee, zie vorige post.

Voor iemand die zo ongelofelijk veel taalfouten maakt vind ik dat je eigenlijk niet meer in dit topic de fouten van anderen mag bekritiseren :p

Bovendien, als je toch zo nodig de Franse conventies er op na wilt houden voor de 'duidelijkheid', wees dan consequent!

Autowereld.com zei:
De Duitse sportwagenfabrikant verkeerd in zwaar weer. Hoewel een faillissement aan de horizon dreigt hebben advocaten goed vertrouwen in een doorstart.

Bron: https://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=13987

Uit de nieuwsbrief van de huisarts:

Zij zal alle dagen van de week aanwezig zijn. Op dinsdag en donderdagmiddag is zij afwezig.

Dus zij is volgens mij niet alle dagen van de week aanwezig. Maar ik vermoed dinsdagochtend wel.

:). Foutje. Was tenminste 1 letter goed en dat kan ook niet iedereen zeggen !

Als je in een gezelschap bent, ben jij dan de gene die zeg maar net buiten de boot valt..
je staat/zit er dan wel bij, maar niemand heeft eigenlijk iets te zeggen tegen je?

Maaruh, maakt het ontbreken van de S, het nou onbegrijpbaar voor je?

Rookworst zei:
Als je in een gezelschap bent, ben jij dan degene die zeg maar net buiten de boot valt?
Je staat/zit er dan wel bij, maar niemand heeft eigenlijk iets te zeggen tegen je.

Maar maakt het ontbreken van de S het nou onbegrijpelijk voor je?

Als je niet inhoudelijk kunt reageren speel je maar op de man?
*edit: quote uitgebreid.

Daewoo-Chevrolet zei:
Als je niet inhoudelijk kunt reageren speel je maar op de man?

Helemaal niet, ik stel gewoon een vraag..:rolleyes:
BTW, ik stel een inhoudelijke vraag of hij het niet kan begrijpen.. waar wederom geen normale reactie op volgt..
wie de baal kaatst mag hem terug verwachten, niet waar?

Overigens heb ik in mijn leven al enkele keren te maken gehad met figuren die dergelijk gedrag vertonen
en vergeef me dat ik het zeg; het waren allemaal van die "*contactgestoorde types".. waar iedereen het liefst met
een grote boog omheen loopt..

Het trieste is alleen dat die personen, vanwege een misplaatst gevoel van superioriteit, het niet doorhebben dat ze worden uitgekotst..

*= de figuren die ik ontmoet heb, en dus geen verwijzing naar personen hier op het forum.

Maakt het ontbreken van de S het onbegrijpbaar?

Dus ik ben een contactgestoord type met een misplaatst gevoel van superioriteit, niet wetende dat ik uitgekotst word en ook eigenlijk nergens bijhoor, want niemand heeft wat tegen me te zeggen? Fijn, zo'n persoonsanalyse! :)

Om je vraag te beantwoorden: ja, ik moest die zin daadwerkelijk tweemaal lezen voordat ik begreep dat je "nietsnutjes" bedoelde. Dus naast de missende s, stond er ook een - teveel. Vraag terug: is het echt zo lastig om iets op te zoeken als je niet weet hoe je het schrijft?

Daarnaast snap ik niet wat je in dit topic doet als je het alleen maar vervelend vindt wat hier geplaatst wordt. "Niet-nutjes" en "onbegrijpbaar" is gewoon taaltechnisch niet correct, het bestaansrecht van dit topic is dergelijke dingen melden. Zint dat je niet, dan kijk je hier toch niet? Nogal flauw dat je hier dan op de man gaat spelen, dat begrijp ik niet zo.

§anitarium zei:
Daarnaast snap ik niet wat je in dit topic doet als je het alleen maar vervelend vindt wat hier geplaatst wordt. "Niet-nutjes" en "onbegrijpbaar" is gewoon taaltechnisch niet correct, het bestaansrecht van dit topic is dergelijke dingen melden.

Ik vind het niet vervelend, dat is een verkeerde conclusie die je trekt.. ik vind het buitengewoon triest.
Los van dat, begrijp ik niet wat het nut is van ->
§anitarium zei:

Geen nootjes? Of nietjes in de vorm van nootjes? Of ... ?
hier te melden.. probeer dat nou eens uit te leggen..

Laat ik het zo zeggen, ik ben blij dat ik behoor tot het type mens dat fouten maakt.. en niet tot het type mens dat andermans fouten in een "speciaal" topic gaat plaatsen..

Rookworst, ik denk dat wij het gewoon niet eens gaan worden op dit gebied. Wat mij betreft laten we het daarbij. Ik ga er in ieder geval verder niet meer op in en ga ook niets uitleggen (dat heb ik eerder al geprobeerd), aangezien je het toch allemaal triest vindt wat hier gebeurt. Mijn advies is dan ook om niet meer in dit topic te kijken.

Overigens maak ik ook genoeg fouten, ook in taal, maar ook in andere dingen in het leven.

Ach Sani, dat heeft hij bij mij ook al gedaan. De man (?) loopt daarom al met twee gele kaarten op zak. Solliciteert duidelijk naar een langer verblijf op het strafbankje.

Travelling ZEN zei:
De man (?) loopt daarom al met twee gele kaarten op zak. Solliciteert duidelijk naar een langer verblijf op het strafbankje.

Als je wederom quasi intelligent zit (neem ik aan) te doen, berust je dan in ieder geval op correcte feiten.. :LOL:
Nu lijkt het voor een buitenstaander dat jij "inside information" hebt, terwijl je gewoon onzin loopt te verkondigen..(y)

§anitarium zei:
Ik ga er in ieder geval verder niet meer op in en ga ook niets uitleggen (dat heb ik eerder al geprobeerd), aangezien je het toch allemaal triest vindt wat hier gebeurt. Mijn advies is dan ook om niet meer in dit topic te kijken.
Jouw uitleg..
§anitarium zei:
Het gaat mijns inziens vooral om de vraag waarom iemand (bepaalde) taalfouten maakt. Door die fouten hier te posten, kan er over gesproken worden hoe zo'n fout ontstaat. Dat vind ik interessant.

Als er dan vervolgens iemand hier komt om het te bespreken..
Rookworst zei:
§anitarium zei:

Geen nootjes? Of nietjes in de vorm van nootjes? Of ... ?

Dus het ontbreken van de S, maakt het voor jou compleet onbegrijpbaar?
Dan is jouw reactie..
§anitarium zei:
Onbegrijpbaar? Je bedoelt onbegrijpelijk?

Dus praat svp niet van die onzin dat jij hier de fouten wil bespreken, want zodra iemand er een vraag over stelt, dan ga je vervolgens weer verder
met die misplaatste superioriteit.. zoals je hierboven kunt zien.

@rookworst: moet ik dan jouw bedorvenheid openbaar maken door de PB te plaatsen die jij me stuurde?

Rookworst, je kan natuurlijk wel verwachten dat in het taalneuzelaarstopic er helemaal erg op taal gelet wordt. Dus als je hier een vraag stelt die taaltechnisch niet klopt, kaart ik dat uiteraard eerst aan. ;)

Ik snap niet zo waarom je mij van misplaatste superioriteit beticht, alleen maar doordat ik taalfouten hier plaats. Overigens reageer je ook alleen maar op jouw taalfouten die hier (anoniem, laat ik dat nogmaals benadrukken) geplaatst worden. Dat geeft me toch een gevoel dat het je dwars zit.

En dan nogmaals mijn vraag: is het echt zo lastig om iets op te zoeken als je niet weet hoe je het schrijft?

Travelling ZEN zei:
@rookworst: moet ik dan jouw bedorvenheid openbaar maken door de PB te plaatsen die jij me stuurde?
Ik begrijp niet zo goed waar dit een reactie op is? in ieder geval niet op mijn laatste post in dit topic jegens jou..
maar je mag natuurlijk geheel zelf beslissen wat je hier "openbaar" maakt en wat niet, daar lig ik niet wakker van..
Dus simpel gezegd, wat houd je tegen?

§anitarium zei:
Rookworst, je kan natuurlijk wel verwachten dat in het taalneuzelaarstopic er helemaal erg op taal gelet wordt. Dus als je hier een vraag stelt die taaltechnisch niet klopt, kaart ik dat uiteraard eerst aan. ;)
Dit kaart je niet eerst, maar uitsluitend aan, je beantwoorde mijn vraag niet.

§anitarium zei:
Ik snap niet zo waarom je mij van misplaatste superioriteit beticht, alleen maar doordat ik taalfouten hier plaats.
Op basis van de manier waarop..

§anitarium zei:
Overigens reageer je ook alleen maar op jouw taalfouten die hier (anoniem, laat ik dat nogmaals benadrukken) geplaatst worden. Dat geeft me toch een gevoel dat het je dwars zit.
Uiteraard reageer ik op zaken die mij aangaan.. en dat hoef je niet anoniem te doen..

§anitarium zei:
En dan nogmaals mijn vraag: is het echt zo lastig om iets op te zoeken als je niet weet hoe je het schrijft?
Staat bol van de aannames..

Dit lijkt op een patstelling. Heeft in WO1 jaren geduurd. We hebben sindsdien toch wel wat geleerd, mag ik hopen?

Haha! Classic wibi.

Voor als je het nog niet in de gaten had: dit hele topic is spijkers op laag water zoeken. Daarom heet het ook 'Het Taalneuzelaarstopic'.

Al vind ik 'leeraar' wel een vrij ernstige fout, temeer omdat je deze bewust hebt gemaakt. Maar beste wibi, het is niet verkeerd om af en toe eens een fout toe te geven..

Jongens, plaag Wibi nou niet zo. Een fout toegeven vindt Wibi gewoon moeilijk.

Ik weet niet wat moeilijk te begrijpen is aan de opmerking: gewoon dubbel 'e'..kan toch ?, waarmee ik aangeef dat dit een foutje is. Daarmee geef ik mijn foujee (dubbel 'e') toe. Maar ja, VVD'ers hebben een laag IQ. Dat is nu wel bewezen.

Iemand anders moet me maar verbeteren als ik ernaast zit, maar in mijn ogen betekent 'kan toch?' iets heel anders dan 'kan gebeuren toch?'. Als je het eerste zegt terwijl je het tweede bedoelt, dan kan dat tot verwarring leiden, zo blijkt. Maargoed, het zal wel aan mijn lage IQ liggen. (y)

Terug
Bovenaan