Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Hallo? zei:
Hallo allemaal dankje wel voor het klikken. IK weet niet of ik in het goede categorie heb gedaan.

Bouwjaar 2001 en me vader heeft hem sinds 2005. dus we hebben hem 7-8 jaar
Mijn volkswagen bora 1.9 TDI doet laaste tijden heel raar. Paar weken geleden zat ik te rijden op de snelweg tot opeens mijn moter ging storrteren hij trilde maar daarna stopte het weer. Ik dacht er ligt vast wel iets op het weg dus ik reed verder en jaa hoor het gebeurt weer. Toen auto stil laten staan en weer doorrijden na een tijdje als het moter warm is storrtert hij niet meer. Dus al die dagen ongeveer 2 weken is hij gaan lopen storrteren. Ik heb hem toen gelijk naar de garage maker gebracht hij ging via een computer scannen hij had wel een fout gevonden. Maar die was misschien voor iets anders dus gisteren 8 september wou ik naar huis gaan en jaa hoor opeens uit het niets storrtert hij echt hard toen heel die tijd zeker weten 10minuten lang het kwam telkens als ik gas gaf. Dus hoe harder is gas gaf hoe harder hij ging storrteren. ik schrok me echt dood je weet niet wat er kan gebeuren. en toen opeens kreeg ik een lampje
ik heb echt geen idee wat dat is jullie zien vast ook dat hij veel kilomters heeft gereden. Weten julie wat er aan de hand is, omdat ik zowat geen geld uit me broekzak kan halen voor een nieuwe auto. Dankje wel voor het lezen en hopelijk reageren jullie ook en wat er gaande is.

( ik ben me vader`s zoon omdat me vader het erg druk heeft met 2 banen post ik dit voor hem mijn. Hopelijk hebben jullie daar begrip voor

Waar moet dat heen, als zelfs de Volkskrant al rare woorden gebruikt :)

DSC_0013-1.jpg

Hallo? zei:
Hallo allemaal dankje wel voor het klikken. IK weet niet of ik in het goede categorie heb gedaan.

Bouwjaar 2001 en me vader heeft hem sinds 2005. dus we hebben hem 7-8 jaar
Mijn volkswagen bora 1.9 TDI doet laaste tijden heel raar. Paar weken geleden zat ik te rijden op de snelweg tot opeens mijn moter ging storrteren hij trilde maar daarna stopte het weer. Ik dacht er ligt vast wel iets op het weg dus ik reed verder en jaa hoor het gebeurt weer. Toen auto stil laten staan en weer doorrijden na een tijdje als het moter warm is storrtert hij niet meer. Dus al die dagen ongeveer 2 weken is hij gaan lopen storrteren. Ik heb hem toen gelijk naar de garage maker gebracht hij ging via een computer scannen hij had wel een fout gevonden. Maar die was misschien voor iets anders dus gisteren 8 september wou ik naar huis gaan en jaa hoor opeens uit het niets storrtert hij echt hard toen heel die tijd zeker weten 10minuten lang het kwam telkens als ik gas gaf. Dus hoe harder is gas gaf hoe harder hij ging storrteren. ik schrok me echt dood je weet niet wat er kan gebeuren. en toen opeens kreeg ik een lampje Origineel: 1195x1600

ik heb echt geen idee wat dat is jullie zien vast ook dat hij veel kilomters heeft gereden. Weten julie wat er aan de hand is, omdat ik zowat geen geld uit me broekzak kan halen voor een nieuwe auto. Dankje wel voor het lezen en hopelijk reageren jullie ook en wat er gaande is.

( ik ben me vader`s zoon omdat me vader het erg druk heeft met 2 banen post ik dit voor hem mijn. Hopelijk hebben jullie daar begrip voor

Ik mag het vast niet zeggen, maar wat een debiel zeg...

Edit: ik zie nu dat iemand me voor was ;)

Haha, inmiddels al gecorrigeerd jongens, zonder eerst hier te kijken :)

Even snel, beetje dom zeg maar :T

Ja hè :)

Vanmorgen overigens gezellig bij Wim op de koffie geweest bij hem thuis. Paar uurtjes teksten doornemen (y)
Blijft toch echt een icoon die man :)

DannyZwolle zei:
(topicnaam: Usbaansluiting creeren in de auto)
Hallo,

Ik heb een vraag over het creeren van een usb aansluiting.

Ik heb een toyota aygo van het werk met een in gebouwde radio zonder usb aansluiting nu wil graag muziek van een usb afluisteren op die radio,
Zijn er ook kabeltjes die van de output een usb kunnen maken?

Groet

Aanvankelijk dacht ik dat het over de sluiting van een ijsbaan ging. Ik snap ook niet hoe je van een "output" een USB kan maken. Of wat "muziek van een USB" is.

Soloman zei:
Dus gisteren de roti gemaakt met harico vers (ik ben een koppige stier :D) en aardappels en fijne kip.
Was heerlijk, maar kan niet tippen aan de suri.
Ik heb er zelf pepers in gesneden, de vers heb ik in stukjes gesneden.

Fijn dat ze vers waren!

Vanochtend las ik in de krant een stukje over de achtergrond van de nieuwe kamerleden, bij de drie SGP-mannen werd melding gemaakt van het feit dat er twee van hen uit de bijbelgordel komen. Ik moest het even twee keer lezen voordat ik besefte dat ik het woord "bijbelgordel" eigenlijk helemaal niet herkende, maar hier eigenlijk altijd het woord "bible belt" voor gebruik. Het verbaast me dat ik een Engels woord dus logischer vind ondertussen dan de Nederlandse variant. :(

Dit vind ik een gekke, wel netjes de derde persoonsvorm vervoegen, maar toch niet helemaal het verschil tussen de g en ch weten:

Ik hoop van harte dat het parlement de rug recht houdt want, inderdaad, wie betaalt straks dan wel het gelach?

Oei, adinsx toch:

adinsx zei:
Ik wilde wat meer doorrijden als de toegestane 120...

Zit De Twips uit de originele Ja Zuster, Nee Zuster met Hetty Blok te beluisteren. Hoor ik in de tekst "de tiener en de twen".
Bedenk ik mij dat het woord 'tiener' is ingeburgerd. Maar 'twen' het nooit heeft gehaald. Vreemd toch?

Jordan Vd Heide zei:
Beste Autoweek Forummer´s

Ik zal me eventjes netjes voorstellen,
De Naam is Jordan,Ik ben 20jaar.
Woon in Friesland.
en Ik doe een Opleiding als Autospuiter/Schadehersteller.

Waarom ik deze Topic ben begonnen is Omdat ik vindt het wel leuk om te horen wat mensen ervan vinden of eventueel tips hebben met het opknappen. Laten we vanaf hier beginnen met mijn auto verleden.

Op mijn 17de ben ik begonnen aan de opleiding autospuiter/schadehersteller,Toen ik eindelijk 18 werd ben ik gelijk begonnen met het behalen van mijn rijbewijs.

Mijn ouders hebben bijna altijd American gehad,En na de verhuizing stond de Chrysler le baron uit 1990, Al 3jaar stil op de oprit wat ik zeer zonde vondt,Toen ik 18 werd ben ik gelijk begonnen met die auto apk klaar te maken,Een maal zo ver begon ik toch te dromen om die auto overtespuiten.

Toen ik uiteindelijk vakantie had ben ik begonnen met die auto als eerst opteknappen geen restauratie gewoon een overspuiter.

Dit is echt zo tenenkrommend! En dan te bedenken dat zulke mensen ook stemrecht hebben...

De rest vind je hier.

Rob076 zei:
Jordan Vd Heide zei:

Woon in Friesland.

Waarom ik deze Topic ben begonnen is Omdat ik vindt het wel leuk om te horen wat mensen ervan vinden of eventueel tips hebben met het opknappen. Laten we vanaf hier beginnen met mijn auto verleden.

Op mijn 17de ben ik begonnen aan de opleiding autospuiter/schadehersteller,Toen ik eindelijk 18 werd ben ik gelijk begonnen met het behalen van mijn rijbewijs.

Mijn ouders hebben bijna altijd American gehad,En na de verhuizing stond de Chrysler le baron uit 1990, Al 3jaar stil op de oprit wat ik zeer zonde vondt,Toen ik 18 werd ben ik gelijk begonnen met die auto apk klaar te maken,Een maal zo ver begon ik toch te dromen om die auto overtespuiten.

Toen ik uiteindelijk vakantie had ben ik begonnen met die auto als eerst opteknappen geen restauratie gewoon een overspuiter.

Dit is echt zo tenenkrommend! En dan te bedenken dat zulke mensen ook stemrecht hebben...

De rest vind je hier.

Wat vind je van Zyklon B?

gearhead zei:
Rob076 zei:
Jordan Vd Heide zei:

Woon in Friesland.

De rest vind je hier.

Wat vind je van Zyklon B?

Niet nodig. Stemrecht afnemen is voldoende :)

Alles wat ie typt is nogal vreemd... dingen als "forummer's" en "ouder's" en zo. En dan op willekeurige plekken hoofdletters en punten. Maar goed, hij komt uit Friesland dus Nederlands is niet z'n eerste taal waarschijnlijk :)

Harm78 zei:

Alles wat ie typt is nogal vreemd... dingen als "forummer's" en "ouder's" en zo. En dan op willekeurige plekken hoofdletters en punten. Maar goed, hij komt uit Friesland dus Nederlands is niet z'n eerste taal waarschijnlijk :)

Ja heel zijn stijl is uiterst curieus. Het is geen dyslexie, eerder een combinatie van Duitse gewoontes (hoofdletter gebruiken bij zelfstandig naamwoord), Engelse gebruiken ('s) en hersenloosheid. Volgens mij is Nederlands niet eens een taal die in zijn top 10 staat... Hij heeft echter wel een mooie auto! (y)

Natuurlijk is dat opzet. En voor het effect op de juiste plaatsen spaties gezet. (y)

Leuk stukje op NRC.nl:

Geen Roodborstje maar Roodborst? Zinloze taalvernietiging

roodborstje.klein_.jpg

[size=x-small]Zowel de leek als de kenner zoekt in de moderne vogelgids tevergeefs naar het Roodborstje. Het is Roodborst geworden.[/size]

door Hans Dorrestijn
Vogels mogen geen ‘je’ meer achter hun naam. Dit is zinloze taalvernietiging, betoogt schrijver en cabaretier Hans Dorrestijn.
Wij zijn een volk van verkleinwoordjes: koekje, hondje, biertje, broodje, treintje, schatje. Dat we ‘kinderstoeltje’ zeggen is voor buitenlanders te begrijpen, maar mijn Romeinse chauffeuse vertelde dat Italianen in de lach schieten als in Holland bij mooi weer ‘het zonnetje schijnt’. Het zonnetje, voor zo’n reusachtig hemellichaam!

Het verkleinwoord duidt niet alleen formaat aan, maar drukt ook bewondering en liefde uit. Het toppunt van Nederlands verkleinwoordgebruik leverde destijds Martine Bijl. Geen kwaad woord overigens over deze zangeres en actrice; ze is een groot talent van aanzienlijke schoonheid. In haar jeugd zong ze een lied met de titel ‘Elfje Twaalfje’. Intensiever verkleinwoordgebruik bestaat niet.

Met verkleinwoordjes moet je als schrijver oppassen. Je maakt je tekst er algauw kneuterig mee, te gezellig of sentimenteel. Ze verzwakken je betoog. Maar er zijn Nederlanders bij wie de angst voor het verkleinwoord ziekelijke vormen heeft aangenomen: in de hogere ornithologische kringen lopen vogelaars rond bij wie de knapheid naar de bol is gestegen. Ja, zelfs in de natuur treft men bobo’s! En die verklaarden op een kwaaie dag het verkleinwoord in de vogelarij taboe. Dientengevolge zoekt de leek zowel als de kenner in de moderne vogelgids tevergeefs het Roodborstje. Het is Roodborst geworden. Naar analogie van ‘adelborst’? Roodborst klinkt inderdaad stoer en vechtlustig. Maar hier zit iets buitengewoon onnatuurlijks in het vermijden van het verkleinwoord. Dat de vogeltop de benaming ‘Roodborst’ dicteerde, wijst op arrogante zelfoverschatting, als het geen machtsmisbruik is.

Niemand heeft het recht de verkleinwoorden uit de vogelgidsen en dus uit de taal te bannen. Een bioloog heeft biologie gestudeerd, maar op taalgebied is hij een amateur. Zijn ingreep is volstrekt onwetenschappelijk. Elke eerstejaars student Nederlands weet dat de grammatica beschrijft en niet vóórschrijft. Zelfs de grootste taalgeleerde mag geen veranderingen in het Nederlands aanbrengen. Er verandert zonder opzettelijke ingrepen toch al genoeg. Er zijn zelfs goede argumenten tegen spellingshervormingen: die vervreemden Nederlanders van hun verleden. Boeken in de oude spelling zijn slechter leesbaar.

Het Winterkoninkje heeft het veld moeten ruimen voor de Winterkoning. Die klinkt als een onverbiddelijke vorst uit de middeleeuwen. Het woord ‘Winterkoninkje’ duidde niet alleen het geringe formaat aan (9,5 centimeter) maar ook de sympathie voor dit grappige tuinvogeltje. Het voert te ver om dit meteen sentimenteel te noemen. Liefde moet mogen, ook van vogelaars.

Een van de allermooiste woorden uit onze taal was ‘Bladkoninkje’. Een nietig (10 centimeter) groen vogeltje, maar zonder ‘tje’ verandert hij in een grijze materialistische despoot, de Bladkoning. Een engerd van anderhalve meter. Ik kan maar niet begrijpen dat al die goeie, verstandige, liefdevolle en tevens bekwame vogelgidsenschrijvers zonder slag of stoot het bevel van de vogelbobo’s hebben opgevolgd. Waarom heeft niemand geprotesteerd tegen die zinloze taalvernieling?

In de moderne vogelgids tref je niet langer het aloude, zeer goed functionerende Wouwaapje aan. Het is nu ‘Woudaap’. Waarom in hemelsnaam? Waar zit hier de vooruitgang? Er kunnen toch nauwelijks ornithologische argumenten voor worden aangevoerd. Wat was er mis met ‘Wouwaapje’? Wie zich bezighield met vogels, zag bij het woord ‘Wouwaapje’ het sierlijke, reigerachtige vogeltje van 33 centimeter voor zich dat met grappige bewegingen langs een rietstengel omhoog klom, een ogenblik over de deinende rietkraag uitkeek en vervolgens weer haastig afdaalde. Een lichtgewicht, dat Wouwaapje: zelfs de broze rietstengel knakte niet, maar boog alleen een beetje door.

Nu moeten we dit ranke dier woudaap noemen. Bij het woord ‘Woudaap’ zie ik een gorilla voor me die uit de bosrand komt en zich op de borst trommelt alvorens tot de aanval over te gaan. De naam ‘Wouwaapje’ was al eeuwen in gebruik en heeft daardoor alleen al bestaansrecht. Miljoenen mensen hebben het diertje onder deze naam gekend. ‘Wouwaapje’ is echt. De naam ‘Woudaap’ is verzonnen, een product uit de directiekamer. Net als de Gaai, die we allemaal kennen onder de naam Vlaamse Gaai. Vlaamse Gaai mocht niet meer. Maar zonder het versierende bijvoeglijk naamwoord is het een doorsnee vogel geworden zonder kraak of smaak. Het scheelt weinig of ook die heerlijk lichtblauwe ovale plek op zijn vleugels is verdwenen. Leek noch kenner dacht bij ‘Vlaamse Gaai’ aan onze zuiderburen, en dan nog, wat zou daar verkeerd aan geweest zijn? ‘Gaai’ verarmt de wereld.

Was er maar een taalrechtbank, dan begon ik een proces. Ik wil mijn Bladkoninkje terug en mijn lieve kleine Wouwaapje!

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2012/10/15/geen-roodborstje-maar-roodborst-zinloze-taalvernietiging/

Ik heb al eens eerder slecht gebruikte Engelse gezegdes geciteerd hier, hier is er weer eentje:

Unfall... Maar back a life!

Of zou dit bewust zijn en eigenlijk het volgende betekenen: terug weer een leven?

Hallo,

Ik voegde je een aantal foto's met de camper. Hier zijn de foto's
https://imgur.com/a/0JuQy#0
De camper is in zeer goede staat.
Ik ben in Schotland, UK, met de camper, maar alles zal ok zijn.
Ik kan sturen de camper naar uw adres, je hebt 5 dagen om de camper te testen voordat ik mijn geld.
De totale prijs is is 3.400 euro (Ik betaal de verzendkosten belasting).
Ik verkoop de camper voor deze lage prijs omdat ik te gaan voor een jobaanbieding in de VS.
Als je enige vragen hebt verstuur me met de e-mail (Ik kan niet spreken aan de telefoon, want ik ben doof.)
PS: Gelieve te antwoorden me in het Engels, want ik spreek geen Nederlands. Mijn man komt uit Nederland, maar hij is nu in de VS.

Met vriendelijke groet,
:rolleyes:

Dat is niet echt iets nieuws onder de zon, toch? Standaard Nigeriaanse Bijlmerbende met Google Translate, dergelijke verhalen komen hier wel vaker op het forum voorbij.

Deze kwam ik ook net tegen:

§anitarium zei:
Ik vind de schrijfer ook niet echt slim.

Prutser...

§anitarium zei:
Dat is niet echt iets nieuws onder de zon, toch? Standaard Nigeriaanse Bijlmerbende met Google Translate, dergelijke verhalen komen hier wel vaker op het forum voorbij.

Kan zijn, maar ik werd hier ongevraagd bij betrokken. Ik kreeg regelmatig telefoontjes van mensen die interesse hadden in mijn camper. Maar ik heb helemaal geen camper! Bleek dat mijn telefoonnummer op de advertenties stonden (op marktplaats, camper.nl etc etc etc etc, tientallen) Na het derde telefoontje was ik het zat en begon met deze mensen te praten. Bleek om een mooie camper te gaan voor een hele mooie prijs. Zal mij een biet zijn, maar na vele goede gesprekken met de klanten in spe had ik genoeg informatie om eens te kijken waar deze ellende vandaan kwam. En inderdaad, ik vond het. Dus ik mail die mevrouw (nog steeds niet door hebbende dat dit tuig was) dat ze haar telefoonnummer niet goed had ingetikt. Mail terug (dat lezen jullie hierboven), vreemd, ik dacht, die man heeft het voorgetikt, zij kan geen engels, dus so be it, tot ik de mail eens even voor de tweede keer doorlas. Toen heb ik een mail teruggestuurd met "mijn bevindingen". Nooit meer een mail terug. Nog eens een mail gestuurd. Advertentie plotseling verdwenen. Nog steeds geen antwoord....

Terug
Bovenaan