Het Taalneuzelaarstopic deel 3

"welja" is niet geoorloofd, daar dit woord niet bestaat en "welnee" wel. Spellingscontrole geeft het dus goed aan !

Verrek, je hebt gelijk, het is een contaminatie. Weer wat geleerd.
Accent, ah, okay.
Algemeen Belgisch-Nederlands, hiermee wordt gevoelsmatig gesuggereerd dat Belgisch een taal is.

Net als: there is no such thing as American English.

Vervolg: we shall notify Microsoft on your behalf... (bron: notice of revocation of independence)

:D

Sommige forummers schrijven echt belabberd:

De baron staat momenteel mooi op stalling Baal er nog steeds van! Als ik er ooit weer zin in heb komt de automaat aan de beurt,Ik ben toen genoeg bedrijven langs geweest & Kreeg vaak te horen dat ze het niet willen doen of er de hoofdprijs voor vragen(2500-3000€)!! In Amerika kost een gereviseerde bak rond de 900$ Maar de bak weegt wel aardig wat kilo's + verzend kosten+ die rot belastingen ben je al gauw bij het zelfde bedrag!
Aangezien ik nu ook dagelijks diesel rijdt heb ik de Baron ook niet nodig.

Hier eendje van de oude stapel.

Klopt daarom vind ik L.A story zoon leuke film!!!!

Wouter82 zei:
Uit de categorie optelefoneren :)

Daewoo-Chevrolet zei:
Om harde kunststoffen lijken de Japanners niet te deren.

Gewoon foutief gebruik van het werkwoord 'deren' toch? Ik had het beter kunnen vervangen door 'geven'.
Ik zie alleen de overeenkomst met optelefoneren (telefoneren/opbellen) niet zo.

Wat een tenenkrommend slecht geschreven stukje, zeg...

[size=medium]Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion Sport & Style[/size]
[size=x-small]12 augustus 2012[/size]

De Volkswagen Tiguan ging al weer vier jaar mee. Dat betekende dat hij nog het oude familiegezicht had en dat was voor Volkswagen reden om hem een facelift te geven. Wij reden de versie met vierwielaandrijving, DSG-transmissie en 2,0-litermotor.

Terwijl De Amerikanen en Aziaten lekker bezig waren met hun compacte SUV’s keken de Europese merken massaal de kat uit de boom. Pas in 2007 kwam Volkswagen over de brug met de Tiguan Deze mini-Touareg was heel succesvol en hij heeft inmiddels z’n eerste facelift achter de rug. Niet dat dat echt nodig was, maar het model werd gewoon volgens plan strakgetrokken, zodat-ie weer in de pas loopt met de rest van de VW-modellen.

Het front vertoont voortaan grote gelijkenis met dat van de Passat, de Eos, de Phaeton en natuurlijk de Touareg. Ook de achterlichten zijn strakker getekend. Net als het vorige model heeft de gefacelifte Tiguan twee gezichten. Het standaard snoetje is wat wij rijden, wie ook wel eens het terrein in wil, kan kiezen voor een ander front met een grotere aanrijhoek (28 in plaats van 18 graden).

Aan de binnenkant vinden we een ander stuurwiel, nieuwe paneeltjes rond de roostertjes en een ander bedieningspaneel voor de airco. Design, materiaalgebruik en afwerking staan als vanouds op een heel hoog plan. De hele look and feel is gewoon goed en dat is toch een onderdeel waar je als koper zwaar aan tilt. De zitpositie is uitstekend, evenals de (sport)stoelen. Er is in de Tiguan voldoende ruimte voor je benen. Het zicht naar achteren is niet denderend. De stevige zittingen zijn lekker lang en het is op de achterbank ruim. De leuning is verstelbaar, maar hij is niet helemaal vlak te leggen. Er blijft een behoorlijke ‘drempel’ over. Dat is toch een beetje jammer.

Soepele tweeliter

Onze testauto is voorzien van de direct ingespoten 2,0-liter viercilinder met turbo, die door Volkswagen wordt aangeduid als 2.0 TSI. Met zijn 180 pk en 280 Nm heeft de krachtbron voldoende in zijn mars om de 1.559 kilo zware compacte SUV aan behoorlijk sportieve prestaties te helpen. De tweeliter is soepel en sterk en doet zijn werk ook nog eens zonder daarbij veel decibellen te produceren. Hij is gekoppeld aan de bekende DSG-transmissie van Volkswagen, die werkt met een dubbele koppeling. Zo’n automaat is en blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar vaak ga je er wel ontspannener van rijden. De keerzijde is een stevige meerprijs en een hoger verbruik, al is dat in het geval van de Tiguan te verwaarlozen (fabrieksopgave: 0,1 liter per 100 kilometer méér dan met handbak). We scoorden tijdens de test een gemiddeld verbruik van 1 op 9,3. Dat is toch niet écht zuinig, zelfs voor een auto van dit gewicht en formaat.

De Tiguan is in de basis gewoon een voorwielaandrijver, maar wie vaak in het terrein verkeert, kan de hulp inroepen van het 4Motion-systeem, dat ervoor zorgt dat ook de achterwielen mee gaan doen. De stuurbekrachtiging is nogal zwaar afgestemd en dat zorgt voor voldoende feeling, al is het een tikje kunstmatig. Toch zit er nog flink wat ‘ruis op de lijn’, waardoor het soms lastig is in te schatten hoe de auto gaat reageren. Het onderstel is stil en comfortabel. Dat laatste resulteert in een behoorlijk overhellende koets in de bocht. De VW geeft je echter wel een robuust en solide gevoel, en torderen is hem ook vreemd.

Bron: https://www.autoweek.nl/autotest/2499/volkswagen-tiguan-20-tsi-4motion-sport-style

AsconaGT zei:
Maar als het maar goed opgelost word en daarin is de dealer heel bepaled, of zelfs nog de persoon die jou helpt achter de bali of monteur. Wat het getik kan zijn zou ik niet weten en ken het ook niet van andere astra's.

indonesie-bali-strand-palmen.jpg

Het is weer gecorrigeerd. Het had trouwens ook een typfout kunnen zijn, een -e te veel. Gezien de tekst van het artikel past tegenwoordige tijd beter dan verleden tijd.

11uubed.jpg

Wegenbelastingvrij topic zei:
Is deze regel verandert, .....................

Wat gebeurd er na 2014?

Deze persoon weet dus wel dat er regels bestaan omtrent het gebruik van d en t, maar hoe moest het ook alweer?

MP zei:
zeer mooie opel kadett coupe geheel gerestaureerd
gespoten in licht blauw metalic, absoluut geen roest harde auto

Geen roest harde auto... hummmm..... kweenie.....

Ik ga over 1 maand verhuizen naar duitsland waar ik een huis heb gekocht.
Nu wilde ik wachten met het kopen van een auto tot ik er woonde maar ik heb nu een echte schoonheid gevonden die ik graag wil hebben.

Ik zie een tijdverschil.

Is dialect ! Durf er bijna om te verwedden dat TS uit Zuid-Nederland komt...

Durf te wedden na zijn laatste zinnen dat het niets met dialect te maken heeft, maar met iets anders.:T

Na mijn idee wil de verkoper zo snel mogelijk van zijn auto af.

Wat zou hij in godsnaam hebben gezegd?

De A2 staat wel op mijn lijstje in ieder geval van "want to haves".

Taaltechnisch niets mis mee, maar als je dan per se een Engelse term wilt gebruiken, doe het dan ook goed. "Wannahaves" in dit geval dus.

Nee zeker niet!!! Een lijstje van dingen die je wilt hebben, niet een lijstje als dingen die je wilt hebben...

Hele OP is \"fraai\" zei:
Binnenkort wordt mij nieuwe auto afgeleverd.

Mij huidige auto ga ik bij de dealer inruilen. Ik heb hiervoor een overschrijvingsbewijs voor nodig. Soms wordt dit deel 3 genoemd.

Alleen kan ik deze bewijs niet vinden. Ik kan mij ook niet herinderen dat ik deze ooit heb gekregen.
Ik heb wel deel 1 kentekenbewijs en deel 1b tenaamstellingbewijs.

Overschrijvingsbewijs welke is dat of moet ik deze aanvragen?

Er is voor onze onderwijsinstellingen nog veel werk te doen...

Tjonge, buiten de verschrikkelijk taalfouten om, iedereen weet toch dat je een velletje papier erbij krijgt waar je heel zuinig op moet zijn en thuis moet bewaren? Dat is het eigendomsbewijs.

Wat bedoel je met teveel werk?
De auto is APK goed gekeurd, dat zegt al genoeg, alhoewel een auto ook met een uitgeleefd interieur goed gekeurd word.....
De VRAAGprijs en de verse apk zegt mij bv dat het een goed te onderhandelen prijs is, je zal in de praktijk op zo'n 1500 euro uitkomen.
Dat vind ik een normale prijs, ik weet niet wat de eigenaar allemaal heeft geinesteerd maar toch.
Wat betrefd "rondom roestplekjes"vind ik dat niet meer dan logisch voor een auto van dat bouwjaar, mensen die daar dan over zeuren vind ik mierenn...rs!

Maarre ik hou het verlopig bij mijn huidige wagenpark, een extra auto zou de vierde betekenen.

Het Parool

Groningers die maandagochtend met hun auto naar het werk vertrokken keken raar op. In de Noorse provincie is woestijnzand neergedaald, wat zorgde voor modderspatten op de voertuigen.

Ik weet wel dat het noorden van Nederland voor de randstedelingen ver is, maar zó ver...

Ze hebben het inmiddels aangepast. :D Overigens is dat saharazand nou ook weer niet zo bijzonder. Nog steeds komkommertijd? En is het nu met of zonder hoofdletter? Ik typte het automatisch met een hoofdletter maar is dat wel correct?

Opel Astra OPC zei:
Ik hou wel van zulke auto's ik kom af en toe op Curacao en daar rijden er best veel van van zulke auto's.
En dat rijd best wel lekker beter dan zo'n wijven auto'tjes mijn buren hebben pas nog een Fiat 500c gekocht met een 2 tak motor maar dat is geen gehoor het lijk net die oude citroen eentjes van vroeger wel.

Troost voor de d's- ten t's-kleurenblinden

Journalisten kunnen het ook niet:

Kakkerlakken Etten-Leur verwijdert

(AD voorpagina vandaag op internet, waarschijnlijk een journalist met een gegeven diploma van Windesheim:T)

Mach1 zei:
Opel Astra OPC zei:
Ik hou wel van zulke auto's ik kom af en toe op Curacao en daar rijden er best veel van van zulke auto's.
En dat rijd best wel lekker beter dan zo'n wijven auto'tjes mijn buren hebben pas nog een Fiat 500c gekocht met een 2 tak motor maar dat is geen gehoor het lijk net die oude citroen eentjes van vroeger wel.

Wat een prutser: "2 tak", hij bedoelt natuurlijk 2-takt, maar het is een 2-cilinder.

Ik moest twee keer lezen om te begrijpen wat hij bedoelt. Dacht dat hij bijvoorbeeld "met" voor "opties" vergeten was.

"Je begrijpt toch wat ik bedoel?". Nou, in eerste instantie niet dus. :D

Soloman zei:
Troost voor de d's- ten t's-kleurenblinden

Journalisten kunnen het ook niet:

Kakkerlakken Etten-Leur verwijdert

(AD voorpagina vandaag op internet, waarschijnlijk een journalist met een gegeven diploma van Windesheim:T)

Of een slechte eindredactie :) Ik vergeet ook nog wel eens er extra op te letten, maar heb dan ook geen journalistieke achtergrond. Sterker nog, op de HAVO was Nederlands mijn slechtste vak ;)
Binnenkort weer eens naar Wim Daniels toe voor een opfriscursus (y) Geweldige kerel met passie voor de Nederlandse taal :T

Travelling ZEN zei:
§anitarium zei:
De Schaduw zei:
"Je begrijpt toch wat ik bedoel?"

Als dat de insteek is van het slordige taalgebruik van mensen, dan is het slecht gesteld met de taal.

Dat is toch ook zo? :cry:

Slecht gesteld met het taalgebruik, dat is inderdaad al zo. Maar komt dat doordat men te lui is om de regels correct toe te passen onder het mom van "je begrijpt het toch wel", of komt het door slechte kennis van taal en taalregels? Ik denk dat ik die eerste reden erger vind.

Beide zal spelen denk ik. Het correct gebruik van d's en t's is vaak luiheid volgens mij. Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel mensen zijn die de regels niet snappen. Er zullen er best zijn die ze niet snappen, kan gebeuren. Maar zoveel? Ik kan het bijna niet geloven. Kijk, als ik niet weet hoe ik een woord moet spellen (wat ook vaak genoeg gebeurt :)) dan zoek ik het op of vermijd ik het. Je kunt ook denken: volgens mij moet het ongeveer zo en iets neer plempen. Dat heeft al tot prachtige verbuigingen van - bijvoorbeeld - "sowieso" geleid.

Terug
Bovenaan