Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Soloman zei:
Als je een leasebak hebt, heb je een behoorlijke functie in de maatschappij.

Wat zou het mooi zijn als dit oorzakelijke verband daadwerkelijk een feit was... Sinds de komst van accountants, en dergelijk volk, is dit standpunt echter ernstig in kracht afgenomen. Een dergelijk beroerde taalvaardigheid (ik had het ook gelezen, m'n tenen staan nog steeds krom) bevestigt dit vooral.

Ik had op 20 jarige leeftijd al, als nietszeggende- net zijn pubertijd ontstegen "junior", een Volvo S40 (tijdelijk) als lease auto..
Maar of ik een 'behoorlijk maatschappelijke functie' had...?o_O

Soloman en ikzelf zijn in ieder geval te oud om dit meteen in te zien. In 'onze' tijd was je van hoog niveau en had je een belangrijke functie in de samenleving om van een leasebakje gebruik te mogen en kunnen maken. Dat schijnt niet zo te zijn, dus er is hoop Soloman !

Heel oud...laten we zeggen dat we nog hebben leren programmeren in Pascal...:p

Ik was tiener...18 of 19...(de jongere generatie vraagt zich nu wellicht af wat "Pascal" is..o_O)

Ben er heel lang geleden mee opgehouden. Het leek erop dat ik en Pascal geen vrienden konden worden...

Dat kan maar zo. Ik heb een opleiding tot programmeur gehad in de jaren 80. Ik ken vele talen, tot assembler van diverse computer toe (helaas niet van de pc). De kennis vergeet je nooit weer. Wil wel eens wegzakken, maar even bladeren in een handboek en je bent weer terug. Het is echt leuk programma's te schrijven. De meeste schrijf ik wel in Basic, erg toegankelijke taal. Daarnaast veel Logo en Fortran. Leuke hobby hoor.

Is dit nou het Taalneuzelaarstopic of het 'Wat deed jij veertig jaar geleden?-topic'?

Ik heb ook nog in Pascal en Basic geprogrammeerd en ben nog maar 30 jaar oud. Dus dat is geen goede graadmeter voor de leeftijd.
Ik schat Wibi op 50+ en Soloman eind 40.

Ha ha ha!
Volgens mij is het andersom!:T
(Ik ben trouwens niet mijn avatar, mijn haar is veel korter, ik heb wel een flinke bos, maar heb een hekel aan lang haar (veel te warm), de avatar is Armand van Ben ik te min, meesterlijke plaat)
Ik voel me trouwens veel en veel jonger. ;)

Soloman zei:
Ha ha ha!
Volgens mij is het andersom!:T
(Ik ben trouwens niet mijn avatar, mijn haar is veel korter, ik heb wel een flinke bos, maar heb een hekel aan lang haar (veel te warm), de avatar is Armand van Ben ik te min, meesterlijke plaat)
Ik voel me trouwens veel en veel jonger. ;)

Denk dat Soloman dichter bij de waarheid zit...
OT: goed gevonden LMJ..:)

Dan is er nog hoop... Wiegel sprak al: "Als je jong bent en niet links, heb je geen hart, als je oud bent en niet rechts, heb je geen verstand." ;)

Mooie citaten horen ook wel thuis in een taaltopic, toch?

deWit zei:
Dan is er nog hoop... Wiegel sprak al: "Als je jong bent en niet links, heb je geen hart, als je oud bent en niet rechts, heb je geen verstand." ;)

Mooie citaten horen ook wel thuis in een taaltopic, toch?

Ja, die hoort thuis in het taaltopic, niet in het politieke.:T

Ik kan me er niet echt aan storen, ZEN. Het is overduidelijk spreektaal, wat m.i. geenszins misstaat op dit forum.

5 december 2012 19:57
5 december 2012 19:57 Deel: TW FB
Vachtschrip zinkend na aanvaring op Noordzee
AMSTERDAM - Een vrachtschip is aan het zinken na een aanvaring op de Noordzee.
Verdere details ontbreken nog. Dit bericht wordt aangevuld.

Natuurlijk, het is nu.nl, waar ze niet de meest briljante toetsenbordartiesten hebben. Maar toch...

Het is gecorrigeerd. (y)

@ ZEN: Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet eens bij stilgestaan heb dat het spreektaal betreft. Maar je hebt gelijk, "wel niet" is natuurlijk vreemd.

Een andere waar ik ook over zat te denken, is hierboven van Soloman:

De kennis vergeet je nooit weer.

Ik zou zelf "meer" ipv "weer" geschreven hebben, maar eigenlijk zijn beide vreemd, beide opties impliceren namelijk dat je die kennis ooit wel vergeten bent, maar dat is juist niet de strekking van die zin.

Speciaal voor Soloman en Sanitarium: https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1266/

TYN zei:
Ik kan me er niet echt aan storen, ZEN. Het is overduidelijk spreektaal, wat m.i. geenszins misstaat op dit forum.

Wanneer het wordt gebruikt door een willekeurige forummer, akkoord. Maar niet bij een erkend TN. :cool:

Van de voorpagina:
"renault twizy al opgepimpt"

Ik heb het nagezocht, oppimpen blijkt nog een bestaand woord te zijn ook, maar het doet veel pijn aan mijn ogen. "Pimpen" is al erg, maar "oppimpen"...

Bovendien is 'op' ook best vreemd bij het begrip 'pimpen'. Meestal is het meer 'down' namelijk ;)

§anitarium zei:
De kennis vergeet je nooit weer.

Ik zou zelf "meer" ipv "weer" geschreven hebben, maar eigenlijk zijn beide vreemd, beide opties impliceren namelijk dat je die kennis ooit wel vergeten bent, maar dat is juist niet de strekking van die zin.

Dat is niet juist bij het gebruik van 'meer',..
De opgedane kennis kan ook nieuw zijn en zodoende nooit meer vergeten worden..

Red RS zei:
Ik mag een nieuwe auto vd zaak uitzoeken ivm andere functie. Rij nu leaser zakelijk en prive een Auris Hybride Executive. Van de week proef gereden in de DS5 Hybrid4 Business Executive. Het rijden is heel goed bevallen, straffer geveerd dan citroen normaal, maar dit vind ik wel prettig. DS5 is stil ook bij een dot gas geven, dit is bij de Auris wel anders, die is zeer rumoerig bij gas geven. Als je op snelweg rijdt en gas geeft dan houdt de auto wel in, om vervolgens te acceleren. Dit is wel apart en ik weet niet of het gaat wennen.

De nwe auto ga ik ook prive rijden en heb een max. bedrag in mijn hoofd wat ik aan auto vd zaak kwijt wil zijn en ik daarvoor zoveel mogelijk opties wil hebben. Deze auto moet automaat zijn ivm een zeer slechte linkerheup (veel koppelen is echt niet prettig). Een hybride heeft niet veel kofferruimte, zo ook de DS5, maar wij hebben alleen veel (ook relatief natuurlijk, kan ook minder meenemen) ruimte nodig voor vakantie. Dakkoffer is dan ideaal. Voor de overige 49 weken vh jaar wordt de kofferbak minimaal gebruikt (familie met 2 kids van 10 en 7). 80% vd kilometers zit ik alleen id auto.

Dat interieur van de DS: WAUW! Uiterlijk: WAUW. Ok smaken verschillen anders zouden we allemaal zelfde auto rijden. Voor mij wordt het een witte DS5 met bruin leren bekleding. DE perfecte auto bestaat voor mij niet (iig niet die ik kan betalen). De ene auto heeft dit, de ander dat.

Auto is ook niet bedoelt om te scheuren, maar op een comfortabele manier te rijden, met zoveel mogelijk leuke dingen ih interieur. Dit zit bij de DS5 wel snor! Prive laat ik ih weekend de auto van mijn vrouw (Twingo RS) altijd even uit voor het kind in mij :)

Waarom niet gewoon even de woorden uitschrijven? Al dat 'nwe', 'ih', 'vd', 'iig' en 'vh'. Zo kansloos! Wie beweerde ook alweer dat mensen met een leaseauto intelligent/wel-opgeleid zijn?

Over de afkortingen: als ze officieel zijn is het nog niet zo erg vind ik. Zoals etc, b.t.w., enz., imo (in mijn optiek), maar dat zijn ze hier niet en volstrekt kansloos. SMS-Tweet- of 'Ping'taal

Sinds wanneer zijn 'b.t.w.' (dus niet btw) en 'imo' officieel?

btw (belasting over de toegevoegde waarde), de[v.] (officieel) (puntjes zijn fout bij mij). En, inderdaad, ik kan imo niet terugvinden, dus zo officieel is dit niet. Ik dacht dat heel lang geleden op de lagere school geleerd te hebben.

Aha, ik dacht dat je ermee op 'by the way' doelde. Maar btw is dusdanig ingeburgerd, dat ik denk dat het gros niet eens weet waar het voor staat.

ooo...een "l" vergeten...dat is niet zo heel erg. Zelfs na het overnieuw lezen zag ik het nog niet. Jullie verzinnen die er maar bij !:)

Kuch...contaminatie...
Al wordt het woord inmiddels aanvaard lees ik.

§anitarium zei:
Het ging dus niet over aquaplaning...

Nou, ook hoop ik! Maar volgens mij is het bij wibi dweilen met de kraan open. In zijn reactie staat ook weer zo'n domme fout.

Jullie moeten niet zeuren graskalven !:) Maar dit is een 'neuzelaars'topic, dus mag het wel. Probeer er iets van te leren, maar beloof niks. Kom uit een bepaald deel van het land waar ze dit heel goed begrijpen ook al is het fout.

Terug
Bovenaan