MWH
Kilometervreter
Zolang je maar [restoorant] zegt.Harm78 zei:Of zegt dat meer over mijn omgeving?
Je woont duidelijk in een meer beschaafde omgeving dan sommige mensen hier.
Maar eigenlijk is het inderdaad geen discussie, omdat het allebei mag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zolang je maar [restoorant] zegt.Harm78 zei:Of zegt dat meer over mijn omgeving?
Je woont duidelijk in een meer beschaafde omgeving dan sommige mensen hier.
Maar eigenlijk is het inderdaad geen discussie, omdat het allebei mag.
Harm78 zei:Zoals het uitgesproken hoort te worden ja, zo'n domper als mensen 'auwto' zeggen...
Onzin, het is [auto] en niet [oto]. Je zegt toch ook niet [otomatisch] of [frisdrankotomaat]?
Volgens Van Dale mag het trouwens allebei:
au·to [autoo, ootoo] (de; m; meervoud: auto's; verkleinwoord: autootje)
1vierwielig voertuig, aangedreven door een motor, voor het transport van personen of goederen
Maar toch is [oto] fout ([foot])![]()
Misschien komt het doordat ik waarschijnlijk niet zo'n plat accent heb als jullie? Hoor vrij weinig 'auto-' uitgesproken met een 'au', meestal 'oo'.
Imo omdat het een buitenlands, Frans, woord is. Caravan zeg je toch ook niet [karavan] bijvoorbeeld...
Een auto of automobiel (van Grieks auto- ("zelf" ) en Latijn mobile ("bewegend" ) ) is een zelfstandig voortbewegend rijtuig om mensen, voorwerpen en/of dieren te verplaatsen.
Latijn is een Italische taal die oorspronkelijk door de Latijnen werd gesproken, een volk dat vanaf het eerste millennium voor Christus in de streek Latium (het huidige Lazio, Italië) woonde. Doordat de stad Rome vanaf 500 v.Chr. in dit gebied haar politieke en militaire invloed vergrootte, werd ook haar taal buiten de stadsgrenzen verspreid. Rome werd de hoofdstad van het Romeinse Rijk, dat bleef groeien tot het in de tweede eeuw na Christus zijn grootste omvang bereikte. Nog tot het einde van de eerste eeuw na Christus werd in Rome meer Koinè-Grieks gesproken dan Latijn. Latijn was vooral de omgangstaal in Spanje, Galië, Italia, Brittannia en Africa. Latijn was de taal van de overheid en literatuur.[1] Het Latijn werd geleidelijk aan de voertaal in het westelijke deel van dit rijk (terwijl het Koinè-Grieks dat in het oostelijke deel was en bleef).
Neenee, nu draai je de zaken om.Harm78 zei:Misschien komt het doordat ik waarschijnlijk niet zo'n plat accent heb als jullie? Hoor vrij weinig 'auto-' uitgesproken met een 'au', meestal 'oo'.
Blijkbaar is het nogal regionaal bepaald. In minder beschaafde gebieden van Nederland wordt het met een o uitgesproken, in beschaafdere gebieden met een au.
Neenee, nu draai je de zaken om.
Je correctie was net op tijd, ik schijn ABN te spreken.Harm78 zei:Neenee, nu draai je de zaken om.
Jij komt uit Achtertwentehoekoverijsseldinges en zegt [oto], ergo...
Of nee, jij komt uit Utrechtgooiholland ofzo, ik ben in de wat![]()
Je correctie was net op tijd, ik schijn ABN te spreken.
Ik lees hier dat [oto] de oude uitspraak is en [auto] in opkomst is. [Auto] is dus taalverloedering
zou aan het begin van de twintigste eeuw de uitspraak [oto] het meest zijn gebruikt, onder invloed van de belangrijke rol die Frankrijk toen speelde in de auto-industrie. Wat ook kan hebben meegespeeld, is dat alleen de elite (de adel en de gegoede burgerij) in staat was zich een auto te veroorloven, en de voertaal binnen deze kringen was toen deels nog Frans.
Harm78 zei:Misschien komt het doordat ik waarschijnlijk niet zo'n plat accent heb als jullie? Hoor vrij weinig 'auto-' uitgesproken met een 'au', meestal 'oo'.
Blijkbaar is het nogal regionaal bepaald. In minder beschaafde gebieden van Nederland wordt het met een o uitgesproken, in beschaafdere gebieden met een au.
Imo omdat het een buitenlands, Frans, woord is. Caravan zeg je toch ook niet [karavan] bijvoorbeeld...
Da's al net zo'n onzin. Ik vermoedde dat het woord auto helemaal niet Frans maar Latijns zou zijn, dus even opgezocht:
Een auto of automobiel (van Grieks auto- ("zelf" ) en Latijn mobile ("bewegend" ) ) is een zelfstandig voortbewegend rijtuig om mensen, voorwerpen en/of dieren te verplaatsen.
Hoe de Grieken het uitspreken weet ik eigenlijk niet...
Edit: Wikipedia gebruikte een combinatie van leestekens die smileys veroorzaken.
Minder beschaafd? Ik hebhet gewoon over ABN sprekende delen hoor, Noord-Holland/Utrecht (Gooi) en Zuid-Holland (Delft).
Laat Frans een Latijn afgeleide taal zijn... Maar dan nog, ook daar is het zoals je overal leest met 'oo'.
A110-50 zei:Minder beschaafd? Ik hebhet gewoon over ABN sprekende delen hoor, Noord-Holland/Utrecht (Gooi) en Zuid-Holland (Delft).
Harm78 zei:Dus auto moet op z'n Frans uitgesproken worden omdat het woord uit het Grieks komt? Dan moet je de klemtoon ook op de 2e lettergreep leggen zoals de Fransen doen?
Rob076 zei:A110-50 zei:Minder beschaafd? Ik hebhet gewoon over ABN sprekende delen hoor, Noord-Holland/Utrecht (Gooi) en Zuid-Holland (Delft).
Dat is dus echt de grap van de eeuw! Het Amsterdams associeer ik nu niet direct met ABN!
Gepeupel!Harm78 zei:Stelletje kakkers![]()
Beschaving is relatief, het is maar wat je als standaard ziet... Zijn dat de boeren, die namelijk als eersten van het jager-verzamelaarprincipe afweken? Of zijn dat de 'moderne mensen' die maximaal alle (desnoods niet eigen) middelen inzetten om zo modern mogelijk te zijn? In dat geval zijn de Tokkies misschien wel de meest beschaafde mensen.Harm78 zei:Dat bedoel ik, Randstadse arrogantie! Dat zou ik niet beschaafd willen noemen...Minder beschaafd? Ik hebhet gewoon over ABN sprekende delen hoor, Noord-Holland/Utrecht (Gooi) en Zuid-Holland (Delft).
Vanaf nu wel, goed?Harm78 zei:Dat maakt niet uit, auto komt uit het Grieks. Hoe je het in het Grieks uitspreekt zou ik niet weten, maar als je jouw stelling hanteert, zou je [ootó] moeten zeggen, op z'n Frans. Je zegt neem ik aan ook [restoorán]?Laat Frans een Latijn afgeleide taal zijn... Maar dan nog, ook daar is het zoals je overal leest met 'oo'.
Rob076 zei:A110-50 zei:Minder beschaafd? Ik hebhet gewoon over ABN sprekende delen hoor, Noord-Holland/Utrecht (Gooi) en Zuid-Holland (Delft).
Dat is dus echt de grap van de eeuw! Het Amsterdams associeer ik nu niet direct met ABN!
Harm78 zei:Minder beschaafd? Ik hebhet gewoon over ABN sprekende delen hoor, Noord-Holland/Utrecht (Gooi) en Zuid-Holland (Delft).
Dat bedoel ik, Randstadse arrogantie! Dat zou ik niet beschaafd willen noemen...
Laat Frans een Latijn afgeleide taal zijn... Maar dan nog, ook daar is het zoals je overal leest met 'oo'.
Dat maakt niet uit, auto komt uit het Grieks. Hoe je het in het Grieks uitspreekt zou ik niet weten, maar als je jouw stelling hanteert, zou je [ootó] moeten zeggen, op z'n Frans. Je zegt neem ik aan ook [restoorán]?
Niet? Ik dacht juist wel... Iemand?A110-50 zei:Gooi is niet bepaald randstad btw...
Randstadse arrogantie, hahahah, je voelt je nogal achtergesteld? Oosterse/Zuidelijke jaloezie?
Gooi is niet bepaald randstad btw...
Waarom zie ik hier weer lachebekjes als punt na een zin? Ja, het is ook rond, maar dat is dan ook het enige...
het Gooi wordt genoemd als 'natuurgebied in de Randstad'.
Is ook.Harm78 zei:In de Randstad wordt iedere plek waar meer dan twee bomen bij elkaar staan natuurlijk meteen als natuurgebied gezien.het Gooi wordt genoemd als 'natuurgebied in de Randstad'.![]()
Harm78 zei:Waarom zie ik hier weer lachebekjes als punt na een zin? Ja, het is ook rond, maar dat is dan ook het enige...
Vervelend hè, als iemand niet meer fout doet dan af en toe eens een zin eindigen zonder punt?
Topografisch gezien ligt het gewoon in het gebied dat de Randstad heet. Niet alleen de stedelijke gebieden horen daarbij hoor...A110-50 zei:God zeg, Harm79/MWH. Nooit in het Gooi geweest dus... Is meer bos dan stad te vinden hoor...
Blijf maar lekker denken dat bij 'jullie' alles beter is. De waarheid ligt tótaal anders namelijkMisschien eena verder komen dan eigen provincie?
![]()
A110-50 gelooft ons nog steeds niet, dus blijkbaar is dat bewijs wel nodig hè...wibi zei:Vervelend MWH dat je bewijs moet hebben. Het is minder dan 1 minuut zoeken met behulp van Google. Dit kost meer tijd. https://www.tgooi.info/
Blijf maar lekker denken dat bij 'jullie' alles beter is. De waarheid ligt tótaal anders namelijk Misschien eena verder komen dan eigen provincie?
MWH zei:Is ook.Harm78 zei:In de Randstad wordt iedere plek waar meer dan twee bomen bij elkaar staan natuurlijk meteen als natuurgebied gezien.het Gooi wordt genoemd als 'natuurgebied in de Randstad'.![]()
Gelukkig wonen mijn ouders precies aan de rand van de Randstad, zo kan ik bewust kiezen om niet de Randstad in te gaan.
![]()
@R-W: Binnenpretje. Of in het geval dat Harm78 hem ook begreep: Onderonsje.
MWH zei:A110-50 gelooft ons nog steeds niet, dus blijkbaar is dat bewijs wel nodig hè...wibi zei:Vervelend MWH dat je bewijs moet hebben. Het is minder dan 1 minuut zoeken met behulp van Google. Dit kost meer tijd. https://www.tgooi.info/
Harm78 zei:@R-W: Binnenpretje. Of in het geval dat Harm78 hem ook begreep: Onderonsje.
"Is ook" is dan ook officieel vastgesteld BXclub jargon, zoals reeds eerder in het alom bekende tijdschrijft En Avant is gepubliceerd!
A110-50 zei:Rob076 zei:A110-50 zei:Minder beschaafd? Ik hebhet gewoon over ABN sprekende delen hoor, Noord-Holland/Utrecht (Gooi) en Zuid-Holland (Delft).
Uh, dat is alles behalve Amsterdams hoor... Juist plat pratende Amsterdammers zullen geen [oo] uitspreken. ooit in bovenstaande delen van NL geweest, of überhaupt een idee hoe ze daar spreken?
MWH zei:Nogmaals: De Randstad is een topografisch gebied waar zowel stad als groen onder valt...
Ik heb 18 jaar in De Bilt gewoond en denk de omgeving daar toch wel aardig te kennen.