Het Taalneuzelaarstopic deel 3

@ Rob076, ook in het topic van de Opel-boys staan leuke stukjes tekst hoor!

AsconaGT zei:
Gaaf zo'n 924, hoewel het voor Porsche liefhebbers geen echte Porsche is doordat het vrijwel 100% overgenomen is van een audi ontwerp die het niet in productie wilde nemen vind ik het hele leuke auto's, 944 dan nog wat leuker maar die zijn dat ook prijziger.

Geloof wel dat de 924 niet al te best waren, met name roest en door het nu nog belastingvrij zijn redelijk aan de prijs nog, maar ben benieuwd!

ouwediesel zei:
@ Rob076, ook in het topic van de Opel-boys staan leuke stukjes tekst hoor!

AsconaGT zei:
Gaaf zo'n 924, hoewel het voor Porsche liefhebbers geen echte Porsche is doordat het vrijwel 100% overgenomen is van een audi ontwerp die het niet in productie wilde nemen vind ik het hele leuke auto's, 944 dan nog wat leuker maar die zijn dat ook prijziger.

Geloof wel dat de 924 niet al te best waren, met name roest en door het nu nog belastingvrij zijn redelijk aan de prijs nog, maar ben benieuwd!
Gaaf zo'n 924, hoewel het voor Porsche liefhebbers geen een echte Porsche is doordat het vrijwel 100% 0% overgenomen is van een audi ontwerp Porsche ontwerp die het niet in productie wel in productie wilde nemen in de fabriek van Audi om die van faillissement te reddden vind ik het hele leuke auto's, 944 dan nog wat leuker maar die zijn dat ook prijziger.

Geloof wel dat de 924 niet al te best waren, met name roest verzinkte carrosserie. hoezo roest? en door het nu nog belastingvrij zijn redelijk aan de prijs nog, maar ben benieuwd!

Hier staan slechts een paar foutjes in van een onwetend iemand die maar wat roept...:(

Zennissimo zei:
Zelfde stuk: Dit is de eerste auto warbij je nooit je nagels hoeft te breken. Hoe de man entousiast over zijn auto sprak,

Een mogelijke oorzaak is dat deze poster al geruime tijd in de VS woont.

Ik ken mensen die wonen ook al geruime tijd in het buitenland, maar hun Nederlands is nog steeds prima. Dat is een slap excuse dus.

wibi zei:

wibi zei:
Hier staan slechts een paar foutjes in van een onwetend iemand die maar wat roept...

Dat zou jou moeten aanspreken lijkt me. Verder gaat dit topic over taal, niet over de inhoud van bepaalde zaken. Anders stond hier het halve Golfjes-fanboy-topic gekopieerd. ;)

@Twix: Doe je dit nou bewust? :cool:

@wibi: Als je dan mensen wil verbeteren, doe het dan niet fout. Vroege 924's zijn niet volledig verzinkt, dus roesten kunnen en doen ze zeker wel.

Sorry..de vroegere jaargangen wellicht wel. Ging van de laatste bouwjaren uit. Goed dat je deze fout recht zet..

MWH zei:
@Twix: Doe je dit nou bewust? :cool:

@wibi: Als je dan mensen wil verbeteren, doe het dan niet fout. Vroege 924's zijn niet volledig verzinkt, dus roesten kunnen en doen ze zeker wel.

Ja ;)

Twix zei:
Zennissimo zei:
Zelfde stuk: Dit is de eerste auto warbij je nooit je nagels hoeft te breken. Hoe de man entousiast over zijn auto sprak,

Een mogelijke oorzaak is dat deze poster al geruime tijd in de VS woont.

Ik ken mensen die wonen ook al geruime tijd in het buitenland, maar hun Nederlands is nog steeds prima. Dat is een slap excuse dus.

excuse? :p

Inhoudelijk heb je gelijk. ;)

Daar gaan we weer.

peugeot gek zei:
Vindt hem mooier als 208.
dat vindt ikzelf
een stuk sportiever gelijnd als de huidige 308.

Van onze fanboys:

Mark Barcelona zei:
Voor de record,
Bovendien gewoon meteen erkent
Als dus je auto een serieus probleem hebt

stephen190 zei:
Maar die start/stop systeem daar wordt ik toch gek van!!!!!
soms valt mijn motor niet uit en soms weer wel. wat is de reden daar???
en soms valt hij wel uit maar moest ik wat snel lossen, moest ik het motor handmatig opstarten en soms hoeft dat niet.
ik vind die sportonderstel heerlijk rijden !!!! en ik ben het helemaal met je eens!!!!!!

Ruud v zei:
Ik ben net beginnende bestuurder en wil nu natuurlijk een auto gaan kopen , Nu kan ik een auto van een kennis kopen een Golf 4 1.6 .

Op gas maar nu is het probleem ik wil helemaal geen gas in mijn auto hebben want dat vind ik simpel weg te duur per maand en zoveel rij ik niet , Mijn vraag is kan ik het gas systeem er uit laten hallen en veder op benzine rijden of is dit niet verstandig om te doen omdat hij dan niet lekker zal lopen ?

Mijn oom is apk meester en die kan het er uit slopen hij zij zelf het kan zijn dat hij wat gek gaat lopen op benzine , Ma nu zoek ik eigenlijk iemand die hier het zelfde heeft meegemaakt of verstand heeft met het om bouwen .

rke zei:
Met een LPG3 installatie die goed functioneert ben je waarschijnlijk veel goedkoper goed als je het LPG3 laat zitten.

CoolC zei:
Ik vindt het vooral asociaal en respectloos... en heel sneu.

vrby1w.jpg

4vrcx3.jpg

Ik heb een Passat 1.8 Turbo van 2003, wat is voor deze moter de beste olie?
Zijn deze motoren betrouwbaar? Gaat om de AWT Moterblok.

Kan ik de 1.8 Turbo aanpassen voor snellere mods? Zonder hele grote ("zichtbare" aanpassingen aan de moter.
Dank alvast..

Ik vraag me oprecht af hoe het komt dat je 'motoren' wel goed kunt schrijven, maar ook 'moter' en 'moterblok' neer kunt zetten.

Vroeger dacht ik dat taalcorrectheid nooit samenging met techneuten. Maar dat is niet waar. Op het werk heb ik te maken met techneuten, maar die schrijven wel goed.
Zelfs de gemiddelde automonteur (die je hier ook aantreft) schrijft correct Nederlands.

Ik heb het vermoeden dat het puur luiheid is. Of omdat ze de ' van m'n of de ij van mijn niet kunnen vinden en dan maar me schrijven. Het is de eerste keer dat ik deze blunder regelmatig tegenkom, net zoals leasert.

Moter is een klassieke, waarvan je niet zou verwachten dat die fout nog gemaakt zou worden.

Ik ben ook techneut.
Het vooroordeel over het techneuten-handschrift, bestaande uit schuine en horizontale strepen en lijnen, kan ik wel bevestigen.

Maar jij schrijft toch ook normaal?

Ik heb even gegoogeld op me pa en brommert. Het me pa-verschijnsel schijnt zelfs in scripties voor te komen! Tot grote ergernis van de docenten.
Je hebt zelfs mensen die Spycholoog zeggen!

Wibi eh, Wiki over taalfouten

Een taalfout is iedere inbreuk op het taalgebruik dat door een dominante gemeenschap als juist wordt ervaren. Die taalfouten kunnen zowel in geschreven als in gesproken taalgebruik voorkomen, en er kan een aantal oorzaken aan ten grondslag liggen, met name:

- Afwijkingen van een dominante norm, ingegeven door het regiolect, etnolect, sociolect of het idiolect van de taalgebruiker.
- Neurologisch of psychologisch falen bij de taalgebruiker.
- Een nog onvoltooid taalverwervingproces bij de taalgebruiker.
- Het opzettelijk negeren of overtreden van de norm.

Ik denk dat het meerdere oorzaken heeft. Het begint natuurlijk bij het gebrek aan kennis, daarnaast is het een stukje desinteresse. 'Mensen zien toch wat ik bedoel?' Niet alleen van correcte spelling (woorden die je weinig gebruikt gaan makkelijk fout) maar ook van grammatica. De beruchte d'tjes en t'jes. Ik herinner mij de Nederlandse lessen in 5 havo: ik was zo ongeveer de enige die daar correct mee om kon gaan, met als gevolg dat de docent daar behoorlijk op begon te hameren met diverse toetsen. Dus toen het weer eens zo ver was bij aanvang van de les (het laatste lesuur op een fijne zomermiddag) was ik er wel een beetje klaar mee. 'Moet dat nou, ik weet echt wel een keer hoe dat werkt'. De reactie was even uitdagend als onverwacht: 'Prima, we gaan nu die toets maken en kijken deze direct na. Als je alles goed hebt kun je gaan'. Met gezonde twijfel volmondig akkoord gegaan. Ik kon natuurlijk niet veel anders op dat moment, maar het is wel een gokje. Als het mis gaat sta je goed voor l*l zeg maar. Dus gewoon ingevuld, nog even twee foutjes hersteld in een controlerondje en ruim binnen de tijd ingeleverd. Toch een beetje provoceren (bij sommige docenten kon dat op een leuke manier), dus alvast de boeken terug in de tas. 'Zo, jij hebt er vertrouwen in of niet? Ik ben benieuwd'. 10 minuten later heb ik de rest van de klas een fijne voortzetting van de les gewenst en kon deze jongen naar huis. :)

Ik heb het niet over d's en t-eetjes. Ook niet over dan en als of over het en de.

Ik heb het over groffe fouten waar ik me aan erger: me pa, leasert, of een snoeislecht opgekladderd ding van die Rob.
Ik heb zoiets van: als je je beter tussen de knollen, koeien en varkens thuisvoelt, blijf dan daar, maar kom niet hier. Tussen het klompenvolk moet je zelf weten met je me pao en je brommert. Maar hiet moet je wel een beetje verzorgd Nederlands schrijven. Dat staat ook in de regels.
En dan moet je niet raar opkijken als je komt met me pa dat mensen raar reageren of denken: wat een dom volk.

Nog even wat anders: taalfouten (dan heb ik het niet over me pa) komen dus ook door dialect, dus Wibipedia heeft toch wel een beetje gelijk.

En nog even om het bericht af te sluiten (de inleiding is treffend, ik ken Belgen die het Nederlands beter machtig zijn dan ik)

Hallo ik ben belg en heb advies nodig over auto merken

Ben van plan nieuwe auto te kopen Wegens opel astra stuk is
Nu is mijn vraag welke merk van auto Goed zijn

ik heb budget van 4700 euro
Moet beetje zuinig zijn met tank verbruik ^^

Iets voor Wibipedia: twee machtsverheftekens in plaats van een spatie met een punt. Kan verkeren. Het wordt steeds zouter hiet.:T

Die "Belg" zal waarschijnlijk één of andere allochtoon zijn. Hier kan Wibipedia niets mee.

Komt dit van oorsprong van de uitspraak van Willem van Hanegem in 'voetbal inside' ?
Overal een 't' achter zetten of uitspreken is Rotterdams dialect.

stoterstangen90 zei:
Dat leasert en brommert komt uit het "Geen Stijls".

Dat kan zijn. Maar ik heb Geenstijl altijd een waardeloze site gevonden. Lekker goedkoop meesurfen met andere media en lekker schoppen. Zo ongenuanceerd als het maar kan. Als ze gewoon kritiek hadden op de gevestigde orde en de wijze van nieuwsbrengen, dat zou goed zijn, maar dit gaat helemaal nergens meer over, de uitdrukkingen, de woorden alles, zou zo de PVV-partijkrant kunnen zijn. Laatst nog een stuk gelezen van de oprichter. Een ding dat hij zei was dat hij had gebroken met de ongeschreven perswetten. Leuk voor hem, maar hij maakt zichzelf er niet echt waardiger mee.

Soloman zei:
stoterstangen90 zei:
Dat leasert en brommert komt uit het "Geen Stijls".

Dat kan zijn. Maar ik heb Geenstijl altijd een waardeloze site gevonden. Lekker goedkoop meesurfen met andere media en lekker schoppen. Zo ongenuanceerd als het maar kan. Als ze gewoon kritiek hadden op de gevestigde orde en de wijze van nieuwsbrengen, dat zou goed zijn, maar dit gaat helemaal nergens meer over, de uitdrukkingen, de woorden alles, zou zo de PVV-partijkrant kunnen zijn. Laatst nog een stuk gelezen van de oprichter. Een ding dat hij zei was dat hij had gebroken met de ongeschreven perswetten. Leuk voor hem, maar hij maakt zichzelf er niet echt waardiger mee.
Tja, je zocht een verklaring.
GS is mijn soort site ook niet.

@Stoterstangen: ik ben ook dankbaar voor je verklaring, begrijp me niet verkeerd.:T

Maar kijk, een leuk woordje ertussendoor hoort er bij. Hoort bij de humor. Maar als iemand het voortdurend over een "leasert" heeft (volgens mij is leaser al fout en moet het een lease-auto zijn), dan begin ik denken: weet je nou niet beter of zo? Is dit een gemis aan schoolgang?

Maar goed, dat was mijn mening...

Soloman zei:
wibi zei:
Komt dit van oorsprong van de uitspraak van Willem van Hanegem in 'voetbal inside' ?
Overal een 't' achter zetten of uitspreken is Rotterdams dialect.

Ik praat hier toch ook geen Zwols?:rolleyes:

Een 't' achter woorden zetten is inderdaad Rotterdams, maar voornamelijk in spreektaal. Als ik praat, voeg ik ook wel eens een 't' achter de ik-vorm, maar geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt als ik aan het schrijven ben.

'Leasert' is ook een gekscherend begrip en dat zou ik dan ook niet al te serieus nemen. Bij monteurs is het taalniveau niet zo heel moeilijk te verklaren: Laag opgeleid en geen baan waarbij je vaak dingen op papier zet. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn, maar het geldt vaak ook voor loodgieters, vuilnismannen en andere 'handige' mensen. Er is helemaal niets mis mee, maar het vertaalt zich regelmatig wel terug in de taal.

Het kan overigens ook andersom. Hoogopgeleiden die denken dat 'is' hetzelfde is als 'eens' of mensen die schijnbaar in de eindredactie hebben gezeten maar nog steeds tig fouten maken.

Bij monteurs is het taalniveau niet zo heel moeilijk te verklaren: Laag opgeleid en geen baan waarbij je vaak dingen op papier zet.

Ben ik niet met je eens. De meeste monteurs zijn vakmensen. Onderschat ze niet. Er zitten hier best wel wat monteurs op dit forum. Volgens mij zijn het uitzonderingen die schrijven in de volksmond.

Soloman zei:
Bij monteurs is het taalniveau niet zo heel moeilijk te verklaren: Laag opgeleid en geen baan waarbij je vaak dingen op papier zet.

Ben ik niet met je eens. De meeste monteurs zijn vakmensen. Onderschat ze niet. Er zitten hier best wel wat monteurs op dit forum. Volgens mij zijn het uitzonderingen die schrijven in de volksmond.

Maar over dat ze vakmensen zijn zeg ik ook niets. Dat zijn ze zeker! Ik wou dat ik wat meer technische kennis had van auto's, dus daar kan ik ze echt om benijden. Maar er is geen universitaire studie voor nodig en ook schrijven zij geen lappen tekst (inclusief feedback op taalgebruik). Hoe competent ook, de taal hebben ze niet echt nodig voor hun vak.

Ruud v zei:
Zo als ik het zie lijkt me het beste op LPG er in te laten het is stuken goedkoper .

Ik las net ook ergens een stukje waar het stikte van de me's (mijn), ma's (maar) en is'en (eens), om nog maar te zwijgen van het überhaupt aanwezig zijn van leestekens als komma's en punten.
Het wordt inderdaad steeds erger met de verloedering en het begint me hoe langer hoe meer te storen.

Kunnen de moderatoren van dit forum niet eens wat meer op taalfouten letten en teksten met fouten redigeren?
Of wellicht dat het Autoweekforum speciale taalneuzelaarsmoderatoren kan instellen om dergelijke schrijfelarijen uit te bannen?

stoterstangen90 zei:
Kunnen de moderatoren van dit forum niet eens wat meer op taalfouten letten en teksten met fouten redigeren?
Of wellicht dat het Autoweekforum speciale taalneuzelaarsmoderatoren kan instellen om dergelijke schrijfelarijen uit te bannen?
Moest dat nu? ;)

:)
@Rob
Ben ik helemaal mee eens. Ik wou dat ik auto's eens begreep. Bijvoorbeeld: Stotenganger heeft een wagenpark waar hij altijd mee bezig is. Techniek. Ik snap er de ballen van. Ik heb totaal geen inzicht. Ik vind dat vreselijk. Ik kan een band vervangen, ik kan de olie nakijken, ik kan de auto wassen en dan heb je het gehad. Ik ben stikjaloers op dat soort mensen.

Ja, dat haal ik ook nog wel. Hoewel ik geen band kan vervangen. Een wiel vervangen moet wel lukken denk ik. ;) Aan de andere kant gaat het natuurlijk ook weer op. Er zullen weinig automonteurs zijn die goed zijn in crisismanagement. Tsja, zo zijn we allemaal ergens goed in!

Soloman zei:
Ik heb het niet over d's en t-eetjes. Ook niet over dan en als of over het en de.

Ik heb het over groffe fouten waar ik me aan erger: me pa, leasert, of een snoeislecht opgekladderd ding van die Rob.
Ik heb zoiets van: als je je beter tussen de knollen, koeien en varkens thuisvoelt, blijf dan daar, maar kom niet hier. Tussen het klompenvolk moet je zelf weten met je me pao en je brommert. Maar hiet moet je wel een beetje verzorgd Nederlands schrijven. Dat staat ook in de regels.
En dan moet je niet raar opkijken als je komt met me pa dat mensen raar reageren of denken: wat een dom volk.

Nog even wat anders: taalfouten (dan heb ik het niet over me pa) komen dus ook door dialect, dus Wibipedia heeft toch wel een beetje gelijk.

En nog even om het bericht af te sluiten (de inleiding is treffend, ik ken Belgen die het Nederlands beter machtig zijn dan ik)

Hallo ik ben belg en heb advies nodig over auto merken

Ben van plan nieuwe auto te kopen Wegens opel astra stuk is
Nu is mijn vraag welke merk van auto Goed zijn

ik heb budget van 4700 euro
Moet beetje zuinig zijn met tank verbruik ^^

Iets voor Wibipedia: twee machtsverheftekens in plaats van een spatie met een punt. Kan verkeren. Het wordt steeds zouter hiet.:T

Beste Solokerel, even een vraag: groffe kan toch niet? Dat moet toch grove zijn? Of ben ik "in den warre gedwaald"? :)

Terug
Bovenaan