Het Taalneuzelaarstopic deel 3

Rob076 zei:
Echt? Dat wist ik niet. Weer wat geleerd! (y)

Ik vond het al zo vreemd. Het exemplaar zag er namelijk best mooi uit!
Tja, koosnaampje in liefhebberskringen of niet, Caab is natuurlijk gewoon fout taalgebruik. Je schrijft Saab cabriolet. Van mensen die cabrio schrijven in plaats van cabriolet zou ik ook nooit een auto kopen.

Ik vind dus dat je toch wel een punt hebt met je opmerkingen hierover.

Leon in z'n SEAT zei:
stoterstangen90 zei:
Van mensen die cabrio schrijven in plaats van cabriolet zou ik ook nooit een auto kopen.
Potentiële kopers van mijn auto zou ik spontaan naar huis sturen als zo over zoiets onbenulligs zouden vallen...

Als je dat nu al weet dan is het niet spontaan meer. ;)

Rob076 zei:
Leon in z'n SEAT zei:
stoterstangen90 zei:
Van mensen die cabrio schrijven in plaats van cabriolet zou ik ook nooit een auto kopen.
Potentiële kopers van mijn auto zou ik spontaan naar huis sturen als zo over zoiets onbenulligs zouden vallen...

Als je dat nu al weet dan is het niet spontaan meer. ;)
Klopt, maar je weet van te voren niet of ze er over vallen hè. Tenzij ze het al per telefoon/mail aangeven, maar afgaande op de reactie van stoterstangen90 hoef ik ze dan niet weg te sturen. Want dan komen ze überhaupt niet langs ;)

De enige die ik weg zou sturen is ss90 zelf. Dat figuur wil alleen maar nette, schone, betrouwbare auto's die in perfecte staat verkeren. Een minuscuul krasje en hij begint al te zeuren. Ik zou die moeite niet eens nemen om 'm aan hem te willen verkopen. :p

Haha, dat viel mij ook al op! Goh, wat is iedereen ineens behulpzaam voor deze tandartsassistente.

Harm78 zei:
Dus als je nuttige tips wil hebben moet je je hier aanmelden met een meisjesnaam1993 ofzo :).

Dat wisten we toch al Harm? Ga eens een paar jaar terug in je geheugen, naar "Supergirl". Was gewoon een kerel die op deze manier hulp vroeg (en inderdaad kreeg) van de hormoonbrigade. :p

Grappig trouwens hoe taal ook een filosofische inslag kan krijgen. Gisteren heb ik een discussie gehad over het woord 'nergens'. In mijn ogen kun je niet zeggen "Hij is nergens." of "Die bal is nergens.", je bent namelijk altijd ergens. Misschien niet zicht- of vindbaar op dat moment, maar wel aanwezig op een bepaalde plaats. Nu kun je redeneren dat je iets dusdanig kunt vernietigen dat het niet meer bestaat (zeer moeilijk overigens), maar dan kun je niet meer spreken over 'iets' dat ergens of nergens zou zijn.

Vind het ook een rare uitdrukking, 'hij is nergens'. Dat klinkt toch nergens naar ;) Maar zonder gekheid: als je stelt dat iets 'nergens te vinden is', hoe ga je er dan mee om? Feitelijk zeg je dan dat iets niet bestaat, anders was het wel ergens te vinden. Terwijl dat doorgaans niet wordt bedoeld.

Leon in z'n SEAT zei:
Maar zonder gekheid: als je stelt dat iets 'nergens te vinden is', hoe ga je er dan mee om? Feitelijk zeg je dan dat iets niet bestaat, anders was het wel ergens te vinden. Terwijl dat doorgaans niet wordt bedoeld.

Iets kan niet nergens te vinden zijn. Een 'iets' is altijd ergens, anders is het een 'niets'. Iets 'nergens' vinden is daardoor fout. Het is een gebrek van jezelf op dat moment. Je 'kunt' immers iets niet vinden. Iets 'is' niet te vinden is (filosofisch gezien) dan wellicht ook niet mogelijk. Iets is vast wel te vinden, alleen kun jij het niet vinden.

Micha D. zei:
Ik heb nu al 800km met die van mij reden

"Ik kan hem nergens vinden."
Deze zin is onzin, hoewel...
"Nergens" betekent volgens Van Dale: "op geen enkele plaats".
In onze taal kennen we verkorte spreekwijzen.
Zo is "Ik kan hem nergens vinden," een verkorte spreekwijze van: "Ik kan hem nergens waar ik heb gezocht vinden."
Dat lijkt me correct.

[Edit: hoofdletters toegevoegd]

Au!

Microfibre Drying Towel (ook wel Water Magnet genoemd):

De microfiber droogdoek absorbeert driemaal zoveel water dan de traditionele katoenen doeken en geeft een snel vlekvrij resultaat.

(...)

ongelofelijk

(...)

ongelooflijk

De laatste mogen allebei, maar wees wel consequent vind ik.

de Wit (voorheen deWit) zei:
"Nergens" betekent volgens van Dale: "op geen enkele plaats".
Zo is "ik kan hem nergens vinden," een verkorte spreekwijze van: "ik kan hem nergens waar ik heb gezocht vinden."
Dat lijkt me correct.

Het ging ook niet om de taalkundige kant ervan, maar om de filosofische kant. En dan is 'Ik kan hem nergens vinden' gewoon fout.

Net als 'van Dale' overigens. Het is een naam, dus 'Van Dale'.

Rob076 zei:
Het ging ook niet om de taalkundige kant ervan, maar om de filosofische kant. En dan is 'Ik kan hem nergens vinden' gewoon fout.
Toch zie ik een verschil tussen de zinnen:
- Ik kan hem nergens vinden.
- Dat ding is nergens!

Het eerste geval is overduidelijk een verkorte spreekwijze, zoals ik hierboven aangaf. Dat een filosoof niet snapt hoe de taal in dit geval werkt, is een gebrek aan zijn ontwikkeling.
In het tweede geval ben ik het met je eens. [size=x-small](Net als met je opmerkingen over mijn hoofdletters, au!)[/size]
Toch gaat het hier ook om een taalkundig verschijnsel, namelijk de hyperbool. Daarbij zijn feitelijke onjuistheden toegestaan om je punt beter te maken.

Dat een filosoof niet snapt hoe de taal in dit geval werkt, is een gebrek aan zijn ontwikkeling.

Dat is natuurlijk onzin, dat snap je zelf ook wel. Natuurlijk is wel bekend dat dit een stijlfiguur is, maar het gaat om het filosofische aspect ervan.

Rob076 zei:
Dat een filosoof niet snapt hoe de taal in dit geval werkt, is een gebrek aan zijn ontwikkeling.

Dat is natuurlijk onzin, dat snap je zelf ook wel. Natuurlijk is wel bekend dat dit een stijlfiguur is, maar het gaat om het filosofische aspect ervan.
De filosofie van de letterlijke taal doet mij een beetje autistisch aan, als ik eerlijk ben. ;)

Rob076 zei:

De filosofie van de letterlijke taal doet mij een beetje autistisch aan, als ik eerlijk ben. ;)

Dat mag. Genoeg intellectuelen die ook dit label hebben gekregen. Niets mis mee lijkt me.

Rob076 zei:
Zo is "ik kan hem nergens vinden," een verkorte spreekwijze van: "ik kan hem nergens waar ik heb gezocht vinden."
Dat lijkt me correct.

Knap dat je dat zo stellig zegt. Er zijn in de filosofie zelf meerdere theorieën over het bestaan van mensen, individuen, realiteiten etc., en er is voor zover mij bekend nog geen consensus bereikt hoe het nu eigenlijk in elkaar zou steken. "Ik kan hem nergens vinden" kan dus taalfilosofisch prima kloppen.

PauseBreak zei:
Rob076 zei:
Dat lijkt me correct.

Knap dat je dat zo stellig zegt. Er zijn in de filosofie zelf meerdere theorieën over het bestaan van mensen, individuen, realiteiten etc., en er is voor zover mij bekend nog geen consensus bereikt hoe het nu eigenlijk in elkaar zou steken. "Ik kan hem nergens vinden" kan dus taalfilosofisch prima kloppen.

Knap dat je dat zo stellig zegt. Er zijn in de filosofie zelf meerdere theorieën over het bestaan van mensen, individuen, realiteiten etc., en er is voor zover mij bekend nog geen consensus bereikt hoe het nu eigenlijk in elkaar zou steken. "Ik kan hem nergens vinden" kan dus taalfilosofisch ook helemaal fout zijn.

Dat klopt, het kan allebei. Hopelijk zie je dat nu ook in en doe je op dat gebied voortaan minder stellige uitspraken :T

Iets is een waarheid totdat bewezen is dat dat niet de waarheid is. Tot die tijd bepaal ik voor mezelf wat de waarheid is en ben ik geenszins voornemens mij te conformeren aan jouw wensen.

§anitarium zei:
Au!

Microfibre Drying Towel (ook wel Water Magnet genoemd):

De microfiber droogdoek absorbeert driemaal zoveel water dan de traditionele katoenen doeken en geeft een snel vlekvrij resultaat.

(...)

ongelofelijk

(...)

ongelooflijk

De laatste mogen allebei, maar wees wel consequent vind ik.

Het is trouwens "driemaal zoveel water ALS de traditionele katoenen doeken"...

Deze zag ik net op Linkedin:

Het gaat mij er slechts om, dat ook werkgevers er van doordrongen zijn, dat er veel ervaring klakkeloos aan de kant wordt geschoven zonder aanstoots des persoons.

Hoe verzin je het? :confused:o_O

Rob076 zei:
Iets is een waarheid totdat bewezen is dat dat niet de waarheid is. Tot die tijd bepaal ik voor mezelf wat de waarheid is en ben ik geenszins voornemens mij te conformeren aan jouw wensen.
*Uchh*
Rob, het grote opperhoofd heeft gesproken. ;)
Maar hoe zie je het volgende dan:
1. Alle meisjes op Venus hebben blond haar.
2. Alle meisjes op Venus hebben rood haar.
Van beide uitspraken is naar mijn weten nog niet bewezen dat ze niet waar zijn, dus zijn ze beiden waar, aldus jouw woorden. Maar dan is er sprake van een fikse tegenspraak! (Hoewel, er is een uitweg...)

@Pausebreak: voor een smiley hoort een punt!

*Uchh*
Rob, het grote opperhoofd heeft gesproken. ;)
Maar hoe zie je het volgende dan:
1. Alle meisjes op Venus hebben blond haar.
2. Alle meisjes op Venus hebben rood haar.
Van beide uitspraken is naar mijn weten nog niet bewezen dat ze niet waar zijn, dus zijn ze beiden waar, aldus jouw woorden. Maar dan is er sprake van een fikse tegenspraak! (Hoewel, er is een uitweg...)

:cry::(

@ De Schaduw: Als je deze twee bekijkt, dan zijn ze noch smiling, noch "lachebekkerig"... ;)

Dit is erg, één van de reacties op een voorpagina-artikel:
door Mercedes-SEL

Op de gegevensmoment zullen de hakkers het ook ontdekken hoe z'n systeem werkt, en die in de war laten.

Terug
Bovenaan