Het Taalneuzelaarstopic deel 3

En wat heeft dat met taal te maken? Aan een bepaalde verkoop zitten nou eenmaal bepaalde voorwaarden verbonden. Wees blij dat ze het erbij zeggen, anders hebben Radar en Kassa straks nog meer zendtijd nodig!
Overigens komt er na een dubbele punt een hoofdletter, is het 'i.p.v.' in plaats van (oink oink) 'ipv.', mag 'radioreclame' gewoon aan elkaar geschreven worden en dienen cijfers (tenzij (maat)eenheden en sommige absolute getallen) uitgeschreven te worden tot en met twintig. Daarna enkel tien-, honderd- en duizendtallen.

Tsja, je begeeft je tussen de taalneuzelaars of niet. ;)

Ik begin te oud te worden voor deze wereld.

Ik kom dus nu weer het volgende woord tegen en ik weet er helemaal niets van
Renault noemt zijn Captur een Urban Crossover.

Urban, een hip woord voor stad of zo? Crossover (dan zie ik een man in een jurk? Of iemand op een zebrapad?)

Urban Crossover.

Wat een woord.

Ik had dat ook met het woord Smoothie. Plotseling liepen allerlei hippe vrouwen er mee rond. Wat was in godsnaam een smoothie?
Soms heb ik het gevoel dat mij iets teveel ontgaat.

Sla eens een Telegraaf (of Autovisie) open. Dat zal wellicht behoorlijk verhelderend werken op je hedendaagse kennis.

Overigens vind ik de term 'urban crossover' ook wat overtrokken. Vooral omdat het suggereert wel ver te komen in het terrein, en ook in de stad. Ik denk dat dit eerder andersom moet zijn. Ach ja, lang leve de marketingtaal!

https://www.klacht.nl/william-schrikker/klacht/klachten-over-william-schrikker/

moeder wordt onrecht vaardig behandeld,moeder moet beleiding hebben maar wsg zegt dat moeder het niet kan zonder beleiding maar moeder krijg geen kans om te laten zien dat moeder het wel kan vader moest ook eerst beleiding hebben maar vader wou geen dus vade kreeg zijn zin wandt gezinsvoogd wsg heeft bang oor vader en vader houd zich niet aan de afspraak die wsg en de leefgroep daelzicht maken vader kan gewoon doen wat vader wil

geen william schrikker maar als het echt moet dat mijn dochter jeugdzorg terug krijg wandt william schrikker behandeld moeder als crimminel en dat moeder de kans krijg dat moeder het kan laten zien dat moeder het wel kan en dat ik mijn dochter thuis krijg wandt mijn dochter wil niet meer op de leefgroep blijven moeder vraag of jullie mijn dochter kunt helpen wandt william schrikker doet dochter geestelijk kapot maken en william schrikker heeft tegen moeder gezegt dat moeder moet tekenen wandt anders mag moeder haar dochter niet meer zien

Die hele site staat trouwens vol met onbegrijpelijke verhalen van dergelijk niveau....

Yellow Cab zei:
Dit topic raakt kant nog wal. En aangezien zo ongeveer alle Taalneuzelaars er hun plasje wel overheen gedaan hebben, hang ik er een slotje aan.

Yellow Cab
Moderator

Als toegift. ;)

Ganz originale Golf GTI type 1.
Im holland auf kenzeichen gekomen im 1983 gelieferd beim PON(importeur fur VW)
seit 8 jahre im mein besitz.
Ist im 2006 restauriert(nur aussenseite).
Auto ist ganz original und hatte die
speciale farbe von VW dunkel Blauw/paars( LA5Y)
interieur ganz original und keine beschadingen oder speakerlocher
auto steht auf 15" Pirelli gepoliert.
minderpreis fur 14" Pirelli felgen(sie bilder)

alle APK rapporten sind for handen und auch viele rechnungen.

Als je je auto in Duitsland probeert te verkopen, verdiep je dan even in de Duitse taal.
O.a. zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter en let wat beter op de grammatica.

En: Im holland, in die Niederlände, Noord-Holland en Zuid-Holland zijn twee provinciën, het land heet Nederland!

advertentie

Er klopt wel meer niet aan die advertentie. Overigens is het 'Noord-Holland' en 'Zuid-Holland', en niet 'Noord Holland' of 'Zuid Holland'.

Even aangepast. :)

Die hele advertentie is zo ongeveer een complete schrijffout.
Maar goed, Hennie v.d. Most is ver gekomen met Steenkolenduits dus ze snappen het vast wel.

Belangrijk nieuw voor de heren:
Het Groene Boekje

Nieuw Groene Boekje: geen nieuwe regels, wel nieuwe
woorden

n 2015 verschijnt een nieuwe editie van het Groene Boekje. De woordenlijst wordt
aangevuld met nieuwe, Surinaamse en Caribische woorden, maar de regels van
de spelling van het Nederlands blijven onveranderd. Dat meldt het Comité van
Ministers van de Nederlandse Taalunie. De Taalunie legt de spellingregels vast voor de overheid en het onderwijs. Maar de
regels veranderen niet, er komen alleen nieuwe woorden bij, zoals euro-islam, fair trade,
flatscreentelevisie, mindmapping, op-en-afrelatie, tobintaks, veggiedag en wij-zij-
denken. Voorbeelden van mogelijke Caribische woorden zijn bolita, dushi, faderen,
gasbom, kets, pika, suikerdiefje, choller en makamba. Inhoud De inhoud van het papieren Groene Boekje en de online woordenlijst is nu dezelfde. "In
de toekomst zal de online versie zo volledig mogelijk zijn, en zal een selectie van
100.000 veelgebruikte woorden op papier worden uitgegeven. Dat vinden we nodig,
omdat niet iedereen toegang heeft tot het internet", zegt secretaris Geert Joris van de
Taalunie. De Taalunie wil naast de gebonden papieren versie voortaan ook een goedkopere
paperbackeditie uitgeven. Uiteindelijk wil de Taalunie komen tot een dynamische online
lijst die veel sneller nieuwe woorden officieel kan opnemen. Werkwijze Het zijn in eerste instantie academici, in casu neerlandici, die in de Spellingcommissie
beslissen welke nieuwe woorden worden opgenomen. Die lijst wordt daarna getoetst bij
intensieve taalgebruikers, zoals journalisten. Voor de uitgave van het nieuwe Groene Boekje wordt een openbare aanbesteding
uitgeschreven. Uitgevers kunnen ook een eigen woordenlijst op de markt brengen - met
het keurmerk van de Taalunie - als de spelling conform is met de officiële.

Pas zag een leerling van mij de sleutelkaart van mijn Clio.
Vraagt hij: "Meneer, hebt u ook een 'Iespees'?"
"Uhm, nee, ik heb geen Iespees, hoezo?"
"Nou, wij hebben een Iespees, en daar hoort ook zo'n sleutel bij."

Toen viel het kwartje bij mij...

PS: Mijn Nederlands is slecht dus let daar niet op

Die kwam ik ook tegen, maar ik vind hem helemaal niet zo slecht eigenlijk. Misschien eens een spatie teveel, maar ik heb veel ergere gevallen gezien die zich er niet voor excuseren!

Harm78 zei:

Die kwam ik ook tegen, maar ik vind hem helemaal niet zo slecht eigenlijk. Misschien eens een spatie teveel, maar ik heb veel ergere gevallen gezien die zich er niet voor excuseren!

Ik vind het anders tenenkrommend om te lezen. Z'n zinsbouw is tot daar aan toe, maar het gebruik van 'me' als bezitterig voornaamwoord...

Rob076 zei:
Harm78 zei:

Ik vind het anders tenenkrommend om te lezen. Z'n zinsbouw is tot daar aan toe, maar het gebruik van 'me' als bezitterig voornaamwoord...
Ik hoop dat dat laatste een grapje is...

de Wit (voorheen deWit) zei:
Rob076 zei:
Harm78 zei:

Ik maak geen grappen over taal.

Rob076 zei:
de Wit (voorheen deWit) zei:
Rob076 zei:
Harm78 zei:

Ik maak geen grappen over taal.

Als je dat echt meent dan valt me dat een beetje van je tegen van de über-taalpurist, ik dacht ook dat je een grapje maakte.
Je bedoelt dus het bezittelijk voornaamwoord.

Dus:
314022_161958060560684_1866231746_n.jpg

Dat doet ie precies één keer! Als je dit al tenenkrommend vindt moet je inmiddels wel een maagzweer hebben van sommige andere topics :).

Harm78 zei:

Dat doet ie precies één keer! Als je dit al tenenkrommend vindt moet je inmiddels wel een maagzweer hebben van sommige andere topics :).

Sinds wanneer is één hetzelfde als drie? Waar is het cijferneuzelaarstopic?

me vader

me vader

me bedrijfje

§anitarium zei:
Sinds wanneer is één hetzelfde als drie? Waar is het cijferneuzelaarstopic?

Dat heet creatief boekhouden. Overigens heeft Geelhoed al een eigen topic. ;)

Isla is hier al tig keer voorbij gekomen. Hij heeft gewoon z'n eigen, recalcitrante (of rekalcitrante?) manier van schrijven. Hij is geen object voor ons taalneuzelaars. Ik vind het wel charmant.

Rob076 zei:
Isla is hier al tig keer voorbij gekomen. Hij heeft gewoon z'n eigen, recalcitrante (of rekalcitrante?) manier van schrijven. Hij is geen object voor ons taalneuzelaars. Ik vind het wel charmant.

Kennelijk moet Karfanatik daar nog aan wennen:)

Rob076 zei:
(...) Hij heeft gewoon z'n eigen, recalcitrante (of rekalcitrante?) manier van schrijven. Hij is geen object voor ons taalneuzelaars. Ik vind het wel charmant.

Dat riekt toch een beetje naar willekeur. Een ware Taalneuzelaar zou zonder aanzien des persoons moeten neuzelen.

Yellow Cab zei:
Rob076 zei:
(...) Hij heeft gewoon z'n eigen, recalcitrante (of rekalcitrante?) manier van schrijven. Hij is geen object voor ons taalneuzelaars. Ik vind het wel charmant.

Dat riekt toch een beetje naar willekeur. Een ware Taalneuzelaar zou zonder aanzien des persoons moeten neuzelen.

+1

Yellow Cab zei:
Rob076 zei:

Dat is vechten tegen de bierkaai bij Isla.

Neuzelpuntje: als een forummer zijn pseudoniem hier met een kleine letter laat beginnen, waarom dan diegene aanspreken met een hoofdletter? Wat zijn de regels daarin? Ik schrijf bewust isla en stoterstangen90 bijvoorbeeld, niet Isla of Stoterstangen90. Maar dat doe ik ook als ik een zin zou beginnen met dit pseudoniem, alhoewel dat niet klopt als je het vergelijkt met een achternaam die met "van der" begint bijvoorbeeld. Wat is jullie mening, of wat zijn de precieze regels?

§anitarium zei:
Neuzelpuntje: als een forummer zijn pseudoniem hier met een kleine letter laat beginnen, waarom dan diegene aanspreken met een hoofdletter? Wat zijn de regels daarin? Ik schrijf bewust isla en stoterstangen90 bijvoorbeeld, niet Isla of Stoterstangen90. Maar dat doe ik ook als ik een zin zou beginnen met dit pseudoniem, alhoewel dat niet klopt als je het vergelijkt met een achternaam die met "van der" begint bijvoorbeeld. Wat is jullie mening, of wat zijn de precieze regels?

Een naam moet altijd met hoofdletter geschreven worden, ongeacht de manier waarop iemand z'n naam als beeldmerk uitdraagt. Het is dus bijvoorbeeld ook gewoon 'Smart' en niet 'smart', zoals het merk dat zelf wel schrijft.

Echt waar? Dan zou het dus ook Iphone moeten zijn en niet iPhone? Het bedrijf waar ik werk heeft het dan ook lastig met een kleine letter en vier hoofdletters als naam.

Technisch gezien wel ja, hoewel ik dan wel weer zou opteren voor 'iPhone'. Daar komt mijn nerd-heid weer naar boven. ;) Maar tenzij het een afkorting is (NS, PTT, NOS) zou dat wel het meest taalkundig correct zijn. Maar dat is neuzelen tot op het bot hoor.

Dus een naam als beeldmerk moet toch met een hoofdletter geschreven worden, maar je vindt wel dat dit bij Iphone niet hoeft? Nee, ik ben het er niet mee eens, ik hou het toch bij de manier van schrijven zoals de bedenker het bedacht heeft, dus "isla", "iPhone" en "Rob076". Overigens wordt het bij mijn pseudoniem natuurlijk lastig, er is immers geen hoofdletter voor het paragraafteken.

Nee nee, dat vind ik niet van 'iPhone', dat doe ik zo omdat mijn nerd-heid dan mee gaat spelen. En ook omdat ik 'Iphone' erg lelijk vind, hoewel dat wel taaltechnisch gezien correct is. Er is niet echt iets fout hieraan. Overigens mag je bij mij ook gewoon 'Rob' schrijven hoor. ;)

tk voor opknappen of voor onderdelen schade is rechts de spatbord bumper koplamp motorkap dynamo motor is niet geraakt koste op de sloop 225 vooralles met 25 verzend koste de clio is van 2002 apk 08-04-2014 kmst 172500 heef veel extra dus doe een goed bod de schade is al gemonteerd foto's krijg ik hier niet op maar via mail kan ik ze toe zenden en over vragen van de auto kan ik altijd beantwoorden dus laat maar wat weten

Van het Clio forum

Zevens zei:
tk voor opknappen of voor onderdelen schade is rechts de spatbord bumper koplamp motorkap dynamo motor is niet geraakt koste op de sloop 225 vooralles met 25 verzend koste de clio is van 2002 apk 08-04-2014 kmst 172500 heef veel extra dus doe een goed bod de schade is al gemonteerd foto's krijg ik hier niet op maar via mail kan ik ze toe zenden en over vragen van de auto kan ik altijd beantwoorden dus laat maar wat weten

Van het Clio forum

Gelukkig zitie daar!(y)

Soms vraag ik me wel eens af wat dat soort potloden bezielt.:(

Bezield met een d?:confused:
Die snap ik even niet.

Wat dat verhalen schrijven betreft: Daar kies je niet voor. Het komt je aanwaaien. In mijn geval tenminste. Als kind val je al op met je schrijfsels. Dan ga je denken, wat doe ik anders dan een ander. Ik ben er nog steeds niet achter hoor. Maar reacties van lezers laten je doorgaan met schrijven. Als je het daarna allemaal gaat perfectioneren, wordt het steeds leuker, vandaar. En dan begint ook automatisch een zoektocht in de krochten van je eigen geest. "Waar komt dat vandaan?"

Oh ja, wat ik me ook herinner is dat het gewoon automatisch begon, zodra ik kon schrijven. Ik heb nooit het gevoel gehad: Ik ga verhalen schrijven. Het begon gewoon toen ik onder de tien jaar was. Voor mij was het hetzelfde als lopen. Je moet natuurlijk niet nakijken wat ik toen schreef, maar er zat wel een kern van ontwikkeling in.

Dat is even een heel snelle uitleg.

Oeps, sorry Solo! Tegenwoordige tijd is natuurlijk geen verleden tijd en heeft niets met 't kofschip te maken, mijn nederige excuses.

Bezielen is toch gewoon een werkwoord?

Dus lijkt mij:

Wat bezielt die mensen.
en
Wat heeft die mensen bezield.

Terug
Bovenaan