Het Taalneuzelaarstopic deel 3

§anitarium zei:
Oeps, sorry Solo! Tegenwoordige tijd is natuurlijk geen verleden tijd en heeft niets met 't kofschip te maken, mijn nederige excuses.

Als ik voor al mijn fouten excuses moet gaan maken, ben ik nog wel een paar jaartjes zoet!:)

Kan de beste overkomen.

Nog even over het schrijven terugkomend: ik vind het wel opvallend dat het vanzelf begon. Ik ben ervan overtuigd dat alle mensen eerdere levens hadden. Ik ga er dan ook van uit dan ik hiervoor ook schreef, weliswaar middelmatig, want ik kan nu niet tippen aan een van de grootste schrijvers in mijn genre: A.E. Poe. Bizarre man, maar wat kan die schrijven zeg! In latere levens zal ik wel eens een keer aan de beurt komen, maar nu zit ik in de "middelbare schooltijd van het schrijven", zal ik maar zeggen.:)

In mijn vorige leven ben ik (volgens mij) een dolfijn geweest. M'n carrière als schrijver is destijds dan ook niet erg goed van de grond gekomen.

Ik begon over het schrijven, omdat ik het vreemd vind dat iemand die schrijven als hobby taalfouten maakt. Maar dat ging dus voor het geval op de vorige pagina niet op.

§anitarium zei:
Soloman zei:
een van de grootste schrijvers in mijn genre: A.E. Poe.

Allen Edgar? Doe maar andersom.

Ja, nu corrigeer je mij:)
Wat ik van zijn verhalen vind: Soms mist de spanning en soms zit er ietsje teveel humor in. Een twintiigtal verhalen zijn werkelijk subliem. Zijn schrijftaal geniaal. The falll of the house of Usher vind ik een middelmatig verhaal, maar de beschrijving, de setting, daar vergaap ik me aan.

@ De Wit: Oeps!

@ Solo: Ja, ik ken de schrijver ook. Mijn vader heeft daar vroeger veel van gelezen, ik ken een plaat van The Alan Parsons Project die helemaal in het thema van E.A. Poe gemaakt is. Zelf heb ik eenmaal een boek gelezen, maar ik kwam er moeilijk doorheen, blijkbaar niet mijn stijl.

En de prutser weer:

Prutser zei:
Andere forummer zei:
Vergeet de sympathieke SSang Yuong niet !!
Het is en blijft altijd nog een SsangYong.
Zou me kapot schamen in zo'n chinees blikje.

Zelf weer iemand verbeteren, maar een dikke fout daarbij, inclusief taalfout.

@Sani:
Tja, over smaak valt niet te twisten. De sterkste eigenschap van Poe vind ik niet het horror-aspect, maar hoe hij alles precies "volgens de flow" weet te beschrijven. De eerste alinea's van The fall of the house of Usher vind ik weergaloos, de beschrijving van de omgeving, zo verschrikkelijk mooi. Daar ben ik strontjaloers op. (Wel in het engels). Verder is het verhaal The black cat een perfect horrorverhaal, komt geen griezel in voor hoor, maar wordt de hoofdpersoon, die zijn vrouw had vermoord, door de kat verraden omdat hij die bij ongeluk samen met zijn vrouw had ingemetseld. Hoe kom je er op??!?

Hoe kom je er af, daar ben ik dan weer benieuwd naar.

Maareh, 'bij ongeluk'?
translate.png

:)

Wist je niet he? Maar het is wel zo (contaminatie).

Ik verbaas me er altijd over hoe taal zo kan verloederen. Inderdaad het woord kids, ik vind dat echt erg. Of de stationsomroeper die altijd het woord welke als aanwijzende voornaamwoord gebruikt. Hier kunnen ze daar ook wat van op dit forum. Het is niet fout, maar zo loeilelijk.

Ik snap dat in jouw provincie dit woord vaak gebruikt wordt. ;)

Geen idee. Maar ik heb niet echt een groot gevoel van gemis om eerlijk te zijn.

@ Solo: Hoe kan het dat je opeens zoveel voorzetsel verkeerd gebruikt?

Soloman zei:
...die bij ongeluk...

(...)

Ik pas me gewoon aan bij het niveau.

(...)

Doet me denken aan een familielid die de wildernis verkoos voor een geëffend pad.

Per ongeluk, aan het niveau en iets verkiezen boven.

Soloman zei:
Ja, per ongeluk is fout.
Daar denkt Van Dale anders over:

on·ge·luk (het; o; meervoud: ongelukken)
1 ongunstige loop van de omstandigheden; tegenspoed
2 noodlottige gebeurtenis; ramp, ongeval: auto-ongeluk; per ongeluk zonder opzet; een stuk ongeluk een mispunt

Bron

Soloman is ernstig in dubio over de nieuwere Camry die hij vandaag gaat rijden. Laat die arme man toch. ;)

§anitarium zei:
@ Solo: Hoe kan het dat je opeens zoveel voorzetsel verkeerd gebruikt?

Soloman zei:
...die bij ongeluk...

(...)

Ik pas me gewoon aan bij het niveau.

(...)

Doet me denken aan een familielid die de wildernis verkoos voor een geëffend pad.

Per ongeluk, aan het niveau en iets verkiezen boven.

Ok sorry, te snel getikt. Ja, schande.

@Rob: komt morgen. Ik ben nu wassen aan het draaien en aan het schoonmaken tussendoor. Rotklus, maar ja, moet gebeuren. Drie wassen zitten erop en ik moet er nog twee. Keuken is helemaal schoon. Straks bed opmaken, strijken, was vouwen etc.
Per ongeluk is een contaminatie. Het is per abuis en bij ongeluk. Geloof me.

Greet met haar radio:

Het is een Jvc en mijn vorige autoradio ook.
Heb ik iets verkeerd gedaan of licht dat aan mijn radio?

Ook wat?
Je hebt zeker iets verkeerd gedaan. Je hebt het woord ligt fout gespeld.

Benjamin90 zei:
Beste stamgasten,

Voor mijn afstuderen onderzoek ik de social media mogelijkheden voor **************! Ik ben opzoek naar stamgasten die mijn enquête willen invullen. Het neemt enkele minuten tijd in beslag. Klik ************* om naar de enquête te gaan.

Alvast bedankt

Iets opzoeken of op zoek naar iets.

Soloman zei:
Ik wil best geloven dat het van oorsprong ondeugdelijk taalgebruik is. (Dat kost mij minder moeite dan in reïncarnatie geloven ;) ) Toch heeft Van Dale het geaccepteerd. Wie ben ik dan om te zeggen dat het nog steeds niet mag?

Soms denk ik ook "hoe wilt dat ding dat ik rij?" maar ik volg het toch. Dat apparaat is er voor om mij de weg te wijzen die het kortste of snelste is, dus die zal het wel weten.

de Wit (voorheen deWit) zei:
Soloman zei:
Ik wil best geloven dat het van oorsprong ondeugdelijk taalgebruik is. (Dat kost mij minder moeite dan in reïncarnatie geloven ;) ) Toch heeft Van Dale het geaccepteerd. Wie ben ik dan om te zeggen dat het nog steeds niet mag?

Wat heeft dat met elkaar te maken? Neem me niet kwalijk, maar de onderwerpen die je noemt hebben niks met elkaar te maken. Dit is appels met peren vergelijken.

Uit de bodemloze put der Golf-rijders:

SezerVW zei:
Default is het alphabetisch maar ik heb
De Vw dealer heeft het iedere geval niet
in hun magazijn liggen.

Janfor zei:
Toen ik net naar mijn Golfje keek die stoer in de stromende regen staat viel mij ineens op dat er onder de voorruit ook golfjes kabbelden.

SeeQ zei:
dus verhoogd de bijtelling

Maass zei:
terug wordt verdient in de rest vd opties.
heb alles uitgevink

Soloman zei:
Soloman zei:

Wat heeft dat met elkaar te maken? Neem me niet kwalijk, maar de onderwerpen die je noemt hebben niks met elkaar te maken. Dit is appels met peren vergelijken.
Beide beweringen zijn door dezelfde persoon gedaan. Een eindje hierboven schrijf je dat je denkt dat je in je vorige leven schrijver was. Een bewering zonder onderbouwing.
Later schrijf je dat per ongeluk een contaminatie is, zonder bron of onderbouwing.

Ik merk op dat ik er eerder toe geneigd ben je tweede opmerking te geloven (met de kanttekening dat per ongeluk inmiddels door Van Dale wordt erkend) dan je eerste opmerking.

Vergelijk ik appels met peren? Ja, ik denk het wel. Maar dan als volgt:
De kwaliteit van de appels van handelaar X is beter dan de kwaliteit van zijn peren.

Dan moet je even langs een podotherapeut gaan. ;)

Maar inderdaad, erg slordig. De topictitel viel me al op ('occasion wedstrijd').

Soloman zei:
Soloman zei:

Beide beweringen zijn door dezelfde persoon gedaan. Een eindje hierboven schrijf je dat je denkt dat je in je vorige leven schrijver was. Een bewering zonder onderbouwing.
Later schrijf je dat per ongeluk een contaminatie is, zonder bron of onderbouwing.

Ik merk op dat ik er eerder toe geneigd ben je tweede opmerking te geloven (met de kanttekening dat per ongeluk inmiddels door Van Dale wordt erkend) dan je eerste opmerking.

Vergelijk ik appels met peren? Ja, ik denk het wel. Maar dan als volgt:
De kwaliteit van de appels van handelaar X is beter dan de kwaliteit van zijn peren.

Ok, hier is de bron

https://nl.wikipedia.org/wiki/Contaminatie_%28taal%29

Over mijn andere opmerkingen: ik vind gewoon dat het twee verschillende zaken zijn waarover ik opmerkingen heb gemaakt. Welke je gelooft is jouw zaak, maar de discussie ging over bij of per, niet over reincarnatie. Misschien ben ik een zeurend potlood, maar ik vond het onterecht dat je die twee zaken bij elkaar trok (contaminatie:))

Over jouw opmerking: ik zal het je nog sterker vertellen: ik ben eerder geneigd om zeker te zijn van reincarnatie dan zeker te zijn van per abuis en bij ongeluk. Door een ongemak ben ik gedwongen om me te verdiepen in dromen. Ik hou droomdagboeken bij, dus ik herinner me zo'n beetje iedere droom. En daar zie ik sporen voorbijkomen van andere levens. Als je zo intensief bezig bent met dromen, dan herken je zaken, de gevoelens die erbij horen. Daarnaast vind ik het gewoon logisch. Maar genoeg hierover.

Soloman zei:
Over jouw opmerking: ik zal het je nog sterker vertellen: ik ben eerder geneigd om zeker te zijn van reincarnatie dan zeker .......

Reïncarnatie, even de puntjes op de i zetten Solo! ;)

Audi 90 zei:
D. Elzinga zei:
De polo is al maanden geleden verkocht trouwens.

Naar het buitenland? Volgens VWE is hij geexporteerd.

Klopt, heb hem verkocht aan een man uit Brussel, die is haar komen halen en heb d'r toen uitgevoerd.

Een transsexuele Polo?

Daar wordt het niet minder fout van. Het is gewoon met 'ks', end of story.

Rob076 zei:
Ik zou voor die tweede gaan, maar dat is puur omdat ik die het mooiste vind. Een aantal jaar geleden heb ik ook een MTB voor 400 euro. Is een grijze Giant, weet het type zo niet. Erg stevig en solide en gebruikte 'm voor stoepranden en modderplassen. Vooral met jouw doel zou ik dat echt een aanrader vinden. Straatbandjes erop en gaan met dat ding.

Terug
Bovenaan