Het Taalneuzelaarstopic deel 3

snelle willy zei:
heb ook zoon test gedaan op 3 tanken premium diesel van esso(tank esso maar station noemt hendrickx) en 3 tanken normaal.

me collega's op het werk zeiden dat me auto op normale diesel veel meer roet blaasde.

duss was de keuzen snel voor de premium(maar 1 cent duurder(21/01/2015) en kost 1.009 per liter in plaats van 0.999)

en verbruikt was zelfs beter met maar liefst 1,5km meer op een 1L diesel.

voor 1 cent meer 3 cent minder per KM doe ik wel

Rob0032 zei:
snelle willy zei:
heb ook zoon test gedaan op 3 tanken premium diesel van esso(tank esso maar station noemt hendrickx) en 3 tanken normaal.

me collega's op het werk zeiden dat me auto op normale diesel veel meer roet blaasde.

duss was de keuzen snel voor de premium(maar 1 cent duurder(21/01/2015) en kost 1.009 per liter in plaats van 0.999)

en verbruikt was zelfs beter met maar liefst 1,5km meer op een 1L diesel.

voor 1 cent meer 3 cent minder per KM doe ik wel

Het is hem (hem wel...) na deze uitleg vergeven:
\"snelle willy\" zei:
KLOPT.

ps ben in engeland geboren duss drm de slechte nederlands :confused:

Hoewel dat de 'me' niet rechtvaardigt (is gewoon pure dommigheid), verandert dat inderdaad wel de zaak. Ik had dit dan ook nergens gelezen.

Jazzik zei:
schoot mobiel zei:
Het ruikte altijd al naar gebakken lucht.
In 2011 was er in het HAVO wiskunde A examen een opgave over dit verschijnsel.
We noemen werkwoorden regelmatig wanneer ze worden vervoegd als het
werkwoord fietsen: fietsen — fietste — gefietst, of als het werkwoord huilen:
huilen — huilde — gehuild. Er is een vaste uitgang voor de verleden tijd en het
voltooid deelwoord. Wanneer een werkwoord bij de vervoeging verandering van
klinkers (a, e, i, …) of medeklinkers (b, c, d, …) vertoont, spreken we van een
onregelmatig werkwoord. Een voorbeeld hiervan is het werkwoord lopen, dat
wordt vervoegd als lopen — liep — gelopen.
Veel werkwoorden die tegenwoordig regelmatig zijn, waren vroeger
onregelmatig. Onregelmatige werkwoorden hebben namelijk de neiging in de
loop der tijd regelmatig te worden. Denk maar aan het werkwoord waaien.
Sommige oudere mensen zeggen nog: ‘Gisteren woei het erg!’, terwijl vooral
jongeren zeggen: ‘Gisteren waaide het erg!’

ClioIVrijder zei:
Jazzik zei:
schoot mobiel zei:
Het ruikte altijd al naar gebakken lucht.
In 2011 geleden was er in het HAVO wiskunde A examen een opgave over dit verschijnsel.
We noemen werkwoorden regelmatig wanneer ze worden vervoegd als het
werkwoord fietsen: fietsen — fietste — gefietst, of als het werkwoord huilen:
huilen — huilde — gehuild. Er is een vaste uitgang voor de verleden tijd en het
voltooid deelwoord. Wanneer een werkwoord bij de vervoeging verandering van
klinkers (a, e, i, …) of medeklinkers (b, c, d, …) vertoont, spreken we van een
onregelmatig werkwoord. Een voorbeeld hiervan is het werkwoord lopen, dat
wordt vervoegd als lopen — liep — gelopen.
Veel werkwoorden die tegenwoordig regelmatig zijn, waren vroeger
onregelmatig. Onregelmatige werkwoorden hebben namelijk de neiging in de
loop der tijd regelmatig te worden. Denk maar aan het werkwoord waaien.
Sommige oudere mensen zeggen nog: ‘Gisteren woei het erg!’, terwijl vooral
jongeren zeggen: ‘Gisteren waaide het erg!’

Hoe lang geleden...? :rolleyes:

Ai... Eerst wilde ik "een paar jaar geleden" typen en toen herinnerde ik mij weer dat het in 2011 was.

Een kleine selectie overgenomen van de frontpage:

Hoeveel zouden die 4 dealers betalen voor hun deze 4 advertorials?

De leukste vindt ik toch wel de Lancia. Van deze auto wordt je blij.

En een reactie daarop:

@plof vindt ik én wordt je... Ak2 is misschien wel adviseur, maar niet in de Nederlandse taal.
On topic. Waarde is relatief. Een stadsauto moet je overal neer kunnen zetten, makkelijk mee over drempels gaan en niets aan onderhoud kosten.

Ook niet echt perfect getypt...

Rob

Rob0032 zei:
Hoewel dat de 'me' niet rechtvaardigt (is gewoon pure dommigheid), verandert dat inderdaad wel de zaak. Ik had dit dan ook nergens gelezen.

Het zal mij niet verbazen als 'me' over een aantal jaren geborgd wordt in de Nederlandse spelling.

Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
Rob0032 zei:

Het zal mij niet verbazen als 'me' over een aantal jaren geborgd wordt in de Nederlandse spelling.

Maar goed dat "idioot", "belachelijk" en "stompzinnig" dat dan al zijn...

Janus Diedericus (koning van de kartbaan) zei:
Dat weet Bo.. euh zei:
Moet het nu altijd over sex gaat?

Ik voel mij vereerd:D.

Ik zag het, tikken op een tablet is iets wat ik helemaal niets vind......het ding kiest zijn eigen woorden zo nu en dan.

Mijn oude laptopje doet dat niet, die zet gewoon rode kronkels onder een verkeerd woord.

Die spotprenten zijn een vorm van cultureel, geweldloos (!) en kunstzinnig verzet tegen de politieke, intolerante en niet in de laatste plaats agressieve facetten van de politieke islam. Toegegeven, met colletoral damage bij de vrome moslim, onbekend als hij is met de westerse mores.

Phaeton W12 zei:
Die spotprenten zijn een vorm van cultureel, geweldloos (!) en kunstzinnig verzet tegen de politieke, intolerante en niet in de laatste plaats agressieve facetten van de politieke islam. Toegegeven, met colletoral damage bij de vrome moslim, onbekend als hij is met de westerse mores.

Deze quote hoort in een context, op deze manier quoten kan een andere lading geven dan ik bedoeld heb.(n)

En waar zit de fout?

De fout is onafhankelijk van de context :D Je maakt je onnodig druk over de 'lading'. De fout zat 'm in colletoral damage

FOFO ST it is!! zei:
... Voor mij weinig sprintjes, nadeel van veel op een tweewiel aandrijver is de grip bij n koud en nat weer...
...Voor diegene die het leuk vinden hier een sprint waar ik start bij 80 vanuit de 4e versnelling op BP ultimate met 20% E85 bijgemengd. 3 van de 4 keer rijdt ik hier op...

Rob0032 in Autonieuws | AutoWeek Top 50: Kia Sportage zei:
Wel is het inderdaad buitengewoon lachwekkend om te zien hoe 2wd Sportages en Tuscons door de straat glibberen als er wat sneeuw licht. Priceless!

Rob

Rob GT zei:
Wel is het inderdaad buitengewoon lachwekkend om te zien hoe 2wd Sportages en Tuscons door de straat glibberen als er wat sneeuw licht. Priceless!

Rob

ai ai, da's een hele nare........

Rob0032 zei:
P. Klieder zei:
Rob GT zei:

Rob

ai ai, da's een hele nare........

Is er dan ook een halve nare? :confused:

Rob bedoelt natuurlijk een HEEL nare...... Nietwaar Rob? :)

En waarom moet er nou zo'n Engelse term bij? Hebben we geen mooie Nederlandse uitdrukking voor "priceless"?

Kostelijk wat?

De vertaling die nog enigszins in de buurt komt is 'onbetaalbaar', maar zoals thans aangeduid is het een term, en die lenen zich moeilijk om te vertalen. Overigens is het geen 'Engelse term' maar een 'Engelstalige term', aangezien het niets met Engeland te maken heeft. Hetzelfde geldt voor 'Nederlandse uitdrukking'.

Begrijpend lezen is ook een vak. Ik verwijs namelijk niet naar 'de term', maar heb het over het algemeen. En dan gebruikt men doorgaans het meervoud. Niets fout aan dus.

Fout is wel om een zin zonder hoofdletter te beginnen.

Een zinsdeel, ook wel frase genoemd. Maar had ik niet begrepen dat jij qua spelling bepaald geen ligcht bent :)

Meeuw zei:
Een zinsdeel, ook wel frase genoemd. Maar had ik niet begrepen dat jij qua spelling bepaald geen ligcht bent :)

Inderdaad, ik ben inderdaad geen lamp. Of heb je het over een 'groot ligcht'? Maar van je laatste zin is sowieso vrij weinig te maken...
Bij een frase is het overigens gebruikelijk om van die gekke hoge komma's te gebruiken, of zelfs dubbele aanhalingstekens bij een quote. Moeilijk, moeilijk!

DutchCarManiac zei:
Nu is het zo dat de auto vaker afslaat wanneer ze wilt optrekken, dit gebeurd niet continu; het is de een voor de andere keer.
Dus het gebeurt altijd twee keer na elkaar?

DutchCarManiac zei:
Dealer moet ze (en ik ook trouwens) persoonlijk niks van hebben, voor een onderhoudsbeurt sturen ze je naar huis, kun je niet op wachten; en de rekening die je achteraf krijgt moet je een loterij voor gewonnen hebben
Lastig hoor, altijd maar thuis het onderhoud moeten doen

DutchCarManiac zei:
Ze rijd inmiddels alweer bijna 35 jaar lang onafgebroken auto en heeft niet eerder zo'n vreemde dingen aan de auto gehad (voor zover ik het me kan herinneren). Maar goed, alles is mogelijk natuurlijk en ik pak haar auto morgen even om mee naar me stage te rijden.
Staat ze al in het Guinness book of records met de langste autorit ooit?

DutchCarManiac zei:
Ik neem de auto morgen eens mee en laat jullie dan weer wat weten wat me bevindingen zijn.
Me, zucht, ik ga er niet eens verder op in...

Een woord geschreven zien is iets anders dan hem te horen. Een woord als 'features' ziet er geschreven niet heel fout uit. Maar als je hem hoort vanuit de mond van een Nederlander, dan klinkt het nergens naar.
Als ik dat koppel aan de zin: 'innofeeisjon det ekszaaijts', kan ik mij voorstellen dat enige antipathie richting het merk Nissan niet geheel als onterecht mag worden ervaren... ;)

---GT--- zei:
Een woord geschreven zien is iets anders dan hem te horen. Een woord als 'features' ziet er geschreven niet heel fout uit. Maar als je hem hoort vanuit de mond van een Nederlander, dan klinkt het nergens naar.
Als ik dat koppel aan de zin: 'innofeeisjon det ekszaaijts', kan ik mij voorstellen dat enige antipathie richting het merk Nissan niet geheel als onterecht mag worden ervaren... ;)

Die kreten in autoreclames vind ik ook wel triest. Maar het ergste is nog dat meisje met spraakgebrek in de Citroënreclame. Moet nodig naar de KNO-arts.

Tip aan de oplichters van .NL Domein Host: als je spookfacturen gaat sturen is het misschien een goed idee om wat meer op spatiegebruik en het maken van begrijpelijke zinnen te letten. Dan zou het iets geloofwaardiger lijken.:rolleyes:

Gaarne willen wij u informeren dat u in de toekomst onze factuur uitsluitend digitaal gaat ontvangen. Zowel voor, als na ontvangst van uw betaling is het altijd nog mogelijk ombinnen enkele dagen onder vermelding van uw betalingskenmerk/factuurnr uw bedrijfsgegevens te wijzigen. Dit kan door de gewijzigde bedrijfsgegevens per mail aan ons teverstrekken.Opgrond van de aan ons op basis van het bovenstaande verleende opdracht, welke alsfactureringsgrondslag dient leveren wij u de navolgende dienst, het registrerenvan de .mobidomein extentie gekoppeld aan uw huidige .nl domeinnaam. Indien u akkoord bent met het bovenstaande is uw domeinregistratie geldig van de termijn zoalshierbovenbeschreven.Let op. Dit is een aanbieding en geen factuur,betaling van deze aanbieding wordt beschouwd als opdrachtbevestiging . Mocht tijdige betaling uitblijven vervalt onzedienstverlening en verblijftdedomeinextentie opkoopbaar voor derden.

Terug
Bovenaan