Jeff's Mercedes GLE53 AMG ‘21, Thunderbird '57

De rotor staat er twee keer op ;) ;)
wellicht ging er wat fout in het copy pasten, moest de artikel nummers en prijzen etc. eruit halen.

Dat is best veel werk, flinke lijst. Maar hoe rijdt ie nu?
Duimen dat je verschil merkt!
Ja merk al wel verschil, net even 20 min naar huis gereden, nu doet de overdrive het ook weer en ik kan op mn dashboard zien dat de richtingsaanwijzers knipperen ;).

Er is vandaag een nieuw plan door de Zwitserse politiek gepresenteerd met betrekking tot EVs. De EVs genieten momenteel in veel kantons korting of geen wegenbelasting. Dat is eigenlijk het enige voordeel, maar dat willen ze vanaf 2030 aan banden leggen.

Voorstel:
Für einen SUV mit 3200 kg Gesamtgewicht soll die Abgabe 7,5 Rp./km betragen.

Für ein Mittelklassefahrzeug mit 2400 kg Gesamtgewicht: 5,4 Rp./km.

Und für einen Kleinwagen mit 1700 kg Gesamtgewicht: 3,6 Rp./km.

Rp is cent.

In de basis betalen per km, alleen voor EVs. Opzich heb ik er niks op tegen, maar waarom dan niet voor alle auto’s? Level playing field, iedereen gewoon dezelfde regeling.

Je hoeft dan niet voor de km’s in het buitenland te betalen.

Een tweede variant is een extra belasting op de stroom. Hier ben ik zelf minder een voorstander van.

Of dit er daadwerkelijk door heen komt is maar de vraag, maar het ziet er vrij serieus uit.

Dit zou betekenen dat ik zo’n CHF 400-500 per jaar aan wegenbelasting kwijt ben.

Om dit in perspectief te zetten, een normale gemotoriseerde sedan is zo’n CHF 250 pj. De Range Rover Sport was CHF 1.250 pj.

Gewicht en motorinhoud spelen de grootste rol.

Ik vraag mij afentoe af hoe dit soort belastingen tot stand komen, want er lijkt geen logica achter te zitten (althans zo zie ik het). Een voertuig dat niet als “permanent” gebruik ingezet wordt, vind ik, moet niet zo zwaar belast worden. Een oldtimer, camper etc valt wat mij betreft daar onder. Zoals jij al aangeeft het gross van jouw kms maak jij in het buitenland. Voor die paar km die je in NL maakt, betaal je eigenlijk een godsvermogen.

Wat hier in CH eigenlijk ook heel gek is dat elk Kanton andere belasting tarieven heeft. Je maakt gebruik van dezelfde wegen, alleen afhankelijk van jouw postcode kan je in sommige gevallen dubbel of drievoud aan wegenbelasting betalen tov iemand anders.

Dat geldt tevens zo voor inkomstenbelasting… een dorpje verder betaal je soms meer of minder dan een ander dorp. Bizar eigenlijk

Ik vraag mij afentoe af hoe dit soort belastingen tot stand komen, want er lijkt geen logica achter te zitten (althans zo zie ik het). Een voertuig dat niet als “permanent” gebruik ingezet wordt, vind ik, moet niet zo zwaar belast worden. Een oldtimer, camper etc valt wat mij betreft daar onder. Zoals jij al aangeeft het gross van jouw kms maak jij in het buitenland. Voor die paar km die je in NL maakt, betaal je eigenlijk een godsvermogen.

Wat hier in CH eigenlijk ook heel gek is dat elk Kanton andere belasting tarieven heeft. Je maakt gebruik van dezelfde wegen, alleen afhankelijk van jouw postcode kan je in sommige gevallen dubbel of drievoud aan wegenbelasting betalen tov iemand anders.

Dat geldt tevens zo voor inkomstenbelasting… een dorpje verder betaal je soms meer of minder dan een ander dorp. Bizar eigenlijk
Weet je wel hoe veel moeilijker het voor de postbode is om helemaal naar boven op een berg te rijden? Zelfde geldt voor de bevoorrading van winkels, benzine naar het tankstation. Het is gewoon hoogte-toeslag. ;)

Ook in Nederland bepaald elke provincie een deel van de autobelasting, dus die is hier ook overal anders.

Er een vrachtwagen van maken kan. Luchtvering monteren en om laten keuren. Alleen moet ik dan ook een C rijbewijs halen wat niet goedkoop is. En over 5 jaar wordt ik 70 en de rijbewijskeuring wordt dan ook erg duur. Plus dat mijn vrouw er dan niet meer mag rijden. (Is dat nou plus of pluspunt...)

Ja maar ook met 300% verschil? Dat is hier wel zo voor de wegenbelasting! Sommige auto’s zijn 300% duurder in bezit te hebben in bijv. Geneva tov Zurich om maar even een voorbeeld te noemen!

Nee dat niet, tientjeswerk. Dat is daar dan wel bizar. Is dat een soort vervanging van milieuzone's of zijn er die dan ook nog (behalve de snelweg)?

Nee milieu zones kennen wij niet echt. Het is gewoon het Kanton/provincie die dat besluit. Zo kan een EV gratis zijn of je moet er voor betalen. Een grotere SUV kan 1.000 per jaar zijn of 3.000 per jaar.

Dat is ook per Kanton verschillend, maar als jouw klassieker een veteranenstatus heeft (zoals de mijne), dan krijg je of 100% korting of een flink gereduceerd tarief. Ik betaal maar 30% uit m’n hoofd. Iets van 400 per jaar, Onder veteranenstatus was het iets van 1.200 geweest. Komt omdat het een V8 is, dat is altijd duurder. Een veteranenstatus krijg je alleen als de auto origineel is en in goede staat verkeerd. APK hoeft dan ook maar 1 keer in de 6 jaar ipv standaard elke 2 jaar.

Vanochtend met de Bird naar kantoor gereden. Het zou droog blijven, maar dat was niet het geval… :LOL:

IMG-2108.jpg
IMG-2109.jpg

Als je kunt bljven rijden gaat de meeste regen wel over je heen. Moet dan wel geen plensbui zijn. Ik rij hem wel open tot rond het vriespunt. Petje en sjaal, de verwarmng aan en als ik het toch koud krijg de stoelverwarming aan.

Vanochtend was het heerlijk om open te rijden (deed ik vanochtend ook). Mijn neefje van 6 was pas mee in de cabrio en zei ook: gewoon blijven rijden, dan waait de regen wel over ons heen!

Het regende niet echt hard vandaag. Niet fijn om dan stil te staan, maar was er bijna. Dus was of stoppen en de kap erop doen of door rijden. Ik dacht dan rijdt ik maar ff door.

Doe ik denk ik ook inderdaad, als ze de motor eruit halen kunnen ze net zo goed een revisie doen. Dus wachten totdat pas echt nodig is lijkt mij. Nu doet ie het gewoon goed.

Terug
Bovenaan