Jeff's Mercedes GLE53 AMG ‘21, Thunderbird '57

Halloween is leuk in de VS. Waar wij woonden ieder jaar een wedstrijd, wie is het beste, mooiste, gekste, van doolhoven met clowns, tot zelfs aan de keukentafel met een gehaktmolen, een toneelspel waar men maanden mee bezig was. En niet alleen op Halloween, ook 2-3 weekeinden er voor. Bij mij is het altijd feest, maar ja dan wissel ik ook van leeftijd.

Het hele trick-or-treat-gebeuren is wel erg leuk. Echt een happening voor de kinderen.

Idd. Hier in de buurt ook. Heerlijk om al die ouders voor hun huis te zien zitten (met een glaasje, natuurlijk) en kinderen die door de straten sjokken.
Het verkleden heb ik zelf niet zo veel mee, maar wij hebben ons huis toch wat versierd (veel bescheidener dan op die foto wel).

Net nog even het interieur van de Bird gepoetst met Meguiars car cleaners. Stuk beter zo, merkte toch wel dat de bank was viezig was.

Ik wilde de Tesla ook nog even doen, de voorruit is binnen vettig dus had even wat ontvetter op Temu gekocht, alleen had ik m’n telefoon niet bij dus kwam de Tesla niet in…

Ook geen foto’s dus je moet me op m’n woord geloven! Zo zie je tevens welke auto de betere behandeling krijgt… de Tesla Temu spul :ROFLMAO:

Voor de ramen aan de binnenkant gebruik ik altijd water met een sterke dosis dasty. Weet niet of dat spul bj jullie ook te koop is.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Oke, eigenlijk gewoon een ontvetter, niet te agressief spul? Ben altijd voorzittig met de rest van het interieur, niet dat het vlekken veroorzaakt.

Heeft de Bronco dat ook? Ken het wel van een paar SUVs die wij als huur auto in de States hebben gehad maar wist niet dat veel auto’s dat zo hebben.

Ik kom deze ochtend even op het klaagbankje zitten met betrekking tot het rijden van een EV in de winter en met name een lange afstand. Gisteren zijn wij namelijk van Nederland terug naar Zwitserland gereden, ca. 700 km, geen file gehad, reistijd incl. stops 8 uur.

Ik rijd zelf graag door, vooral als het rustig is, een snelheid van 150 km/u vind ik prettig rijden, dat gaat met de Model Y ook prima overigens op die snelheid. Ik heb zelfs even de 180 aangetikt, trekt lekker door etc. maar daar gaat het nu niet om, het gaat om het bereik.

Het had flink gevroren in NL van vrijdag op zaterdag, de auto had ik naar 99% opgeladen, op de oprit, met een granny lader (man man man dit duurt ook een eeuwigheid!). Alles was bevroren in de ochtend dus ik zet via de app de ondooi functie aan, wat een ontzettend fijne functie is overigens, maar op het moment dat wij gaan rijden, heb ik nog "maar" 92% batterij over. Dit vreet dus gigantisch veel stroom.

Wellicht is dit gewoon muggenziften hoor, maar mijn auto staat normaal gesproken in onze parkeergarage, met een 22kW lader, laden gaat dus snel, maar de auto hoeft ook nooit voorverwarmd te worden, dus als ik wegrijdt heb ik ook gewoon nog het % batterij wat ik geladen heb tot de beschikking.

Maar goed, iets voor 9 (08:53 om precies te zijn), rijden wij onder de rook van Eindhoven weg, kan aardig doorrijden richting Venlo, zijn vrij snel bij de grens, maar volgens de navigatie wordt de eerste stop omdat ik stevig doorrijdt, al in Erfstadt Duitsland gepland, dit is zon 153km vanaf de start rijden en wij komen er om 10:17 aan (volgens mijn laadsessies in de app. Dus na 1u24m al stoppen... 26 kWh geladen, voor 11 euries en 17 min stil gestaan gaan wij weer door. Even snel bij de McD geplast (niks gegeten, vieze tent) en mijn zoontje ff laten rondlopen, prima zo.

Volgende stop wordt geadviseerd in Waldlaubersheim, Duitsland, 144 km verder, waar wij om 11:46 aankomen.

Tussentijds heb ik eens een meting gedaan over 1 uur rijden, dit is het glooiend stuk richting Mainz / Frankfurt op de 61. In een uur tijd leg ik 123.7km af, tik regelmatig de 150 km/u aan maar de auto verbruikt voor die afstand 27.2kWh/100km. Dat is voor mijn auto gigantisch veel. Dan kun je zeggen, ja moet je niet zo hard rijden! Maar dat is nou mijn probleem, ik rijdt graag zo door*

Maar goed, tweede stop dus, een langere stop 30 minuten in totaal, 50 kWh geladen voor 22 euries en weer door.

Volgende stop wordt in Pforzheim, Duitsland aangegeven, 167 km rijden, wij komen hier om 13:42 aan.

Vergelijkbare meting tussendoor gedaan, wat vlakker stuk, dus in principe wat minder verbruik, 129 km afgelegd in 60 minuten tijd, 24.8 kWh/100 km.

3de stop, 20 minuten, 36 kWh geladen voor 16 euries. Te weinig om onze eindbestemming te halen, maar dit is volgens de Tesla planning.

4de stop, 100 km rijden, aankomst 15:03, 20 kWh geladen, 11 min gestopt, 9 euries.

Laatste stint, 143 km naar huis... bij Schaffhausen de grens over om uiteindelijk om 16:45 thuis aan te komen.

Elke stint, dus gewoon probeert om stevig door te rijden, wat aardig gelukt is, even 5 min file gehad bij de grens overgang naar CH. Ook bij aankomst vriest het weer, dus uiteraard heeft het weer een grote invloed op het bereik, maar mijn probleem zit hem met name, in de korte rij afstanden, ik werd meer of minder gedwongen om 4 keer te stoppen, of je moet echt langere stops in plannen zodat je vervolgens langer kunt doorrijden.

In de zomer heb ik hier totaal geen last van overigens, dit was de eerste lange rit in de winter, normaal gesproken zitten wij juist op een mooie plek in de wereld in de winter, dus hoeven we niet zo ver weg ;).

Maar dit zet mij wel aan het twijfelen, niet persee mbt tot EVs, maar heb ik nog wel zin om de volgende winter weer zon rit te doen. In de zomer geen last van, maar dus met name de winter, of heb je daarvoor dan toch echt wel een grotere accu nodig? Kun je niet langzamer rijden? Nee dat kan ik niet, als de weg voor mij vrij is, dan kriebelt het teveel. Ik maak graag meters, maar die meters houden zo wel heel snel op...

Zo dat moest ik even kwijt, lucht weer op :)

Valt mij ook wel op, dat de verwarming nogal wat stroom vreet. Logisch ook wel, matig geïsoleerd, er gaan nogal wat m3 lucht door het interieur die allemaal verwarmd moeten worden. En als je harder rijdt zal er nog meer m3 per minuut door de auto gaan. En als het verschil tussen de buitentemperatuur en de gewenste temperatuur groot is.... Bij een ICE is warmte een restproduct wat dan gratis deze koude buitenlucht kan verwarmen, bij een BEV is er bijna geen restwarmte.

Laatst bewerkt:
Ik heb het geduld helaas niet om langzaam te rijden, vooral niet als er “hard” is toegestaan…

Op de heenweg veel meer vrachtverkeer gehad en toen dus minder snel gereden, met 3 stops, maar wel 8h15m onderweg. “Vroeger” heb ik het eens in 6h30m gedaan maar dat waren met andere omstandigheden.

Het gaat mij er niet zo om van ik moet een nieuw record zetten. Maar meer om de noodgedwongen stops als je door wilt rijden.

Valt mij ook wel op, dat de verwarming nogal wat stroom vreet. Logisch ook wel, matig geïsoleerd, er gaan nogal wat m3 lucht door het interieur die allemaal verwarmd moeten worden. En als je harder rijdt zal er nog meer m3 per minuut door de auto gaan. En als het verschil tussen de buitentemperatuur en de gewenste temperatuur groot is.... Bij een ICE is warmte een restproduct wat dan gratis deze koude buitenlucht kan verwarmen, bij een BEV is er bijna geen restwarmte.
Dat blijkt, wel een hele fijne functie overigens maar het kost wel heel veel stroom!

Gedachtekronkel: In een woonhuis, bouwbesluit 2016, dient minimaal 100m3 per uur aan ventilatie plaats te vinden (Wij hebben een zo'n WTW installatie en dat is de laagste stand). Bij een auto is dat, mijn aanname, door de veel kleinere ruimte, iets van 25 m3 bij 2 inzittenden (?) Dan zou de klep die de hoeveelheid (koude) buitenlucht bepaalt dit moeten kunnen regelen, icm de ventilator en afhankelijk van o.a. de rijsnelheid. Geen idee of dat al in de techniek is ingebouwd.

• Leuk
Poh, wat irritant zeg dat je 'gedwongen' vaak moet stoppen tijdens een lange rit. Dat is gewoon het nadeel van een EV, zeker als je hard wil rijden.

• Leuk
Ach, als je fors doorrijdt met een ICE gaat het ook hard met de brandstof. En dan een klein tankje hebben dwingt je ook tot veel stops... Met m'n Micraatje haalde ik met 160km/u ook de 1 op 15 niet naar Zuid Frankrijk. Stond ik iedere 300 km ook aan de pomp.

• Leuk
Ja, wat is geduld? Met bijvoorbeeld 130 aanhouden 1 stop minder ben je heel waarschijnlijk sneller thuis.

Ik begin deze maand om 6 uur met werken dus mag ik in alle vroegte met 120 over de selweg, maar toch zet ik de cruise op 105. Dus waarschijnlijk kan ik me dat gebek aan geduld ook niet goed inleven.

Als het kan probeer ik altijd minimaal de maximale snelheid te rijden. Ik weet echter ook dat snel rijden niet altijd sneller is!

tja, snelrijden kost nu eenmaal energie, als ik de Mazda aanspoor gaat er ook 45 ltr doorheen op 300 km……als ik met inhoud gaan we naar de 700 km. Maar ja dan vul je de tank in 5 minuten en gaat weer door, winst kan zo maar een 2 uurtjes zijn op een rit van 650-700 km, kosten zijn dan een 80-90 Euro.

Het is een net bestaand probleem…..het zit in ons koppie.

Dat is ook zo, alleen je rijdt wel zo in de winter van laadpaal naar laadpaal. In de zomer heb ik daar geen last van omdat het bereik dan significant beter is en ik dan eerlijkheidshalve niet in Duitsland kom. Bij 130-140 km/u in Italië bij 30 graden buiten temperatuur kun je nog een behoorlijk eind rijden.

Het is dus óf wat rustiger rijden óf een extra stop. De keuze is aan u.

Range is voor mij nog steeds wel een dingetje. Zo heb ik een tijdje gekeken naar de ID.Buzz, maar naast een abnormaal slecht infotainment systeem, is de range gewoon niet goed genoeg om een roadtrip mee te maken. Ik rijd graag 3 - 4 uur aan één stuk en zo lekker meters te maken.
Met een benzinemotor heb je genoeg range en zit je in een paar minuten vol, wanneer nodig.

Het is al even stil hier maar dat komt voornamelijk omdat ik niks nieuws te melden heb. De Bird staat al even stil in de garage, ik probeer de komende dagen nog even een ritje te doen, het is droog en niet al te koud. Ik heb matten gekocht voor onder de auto, aangezien ie wat “zweet” wat niet goed is voor de vloer. Ik heb nog wat projectjes voor de winter waar ik tijdens de feestdag mee wil beginnen (stuur bijv. zelf gaan renoveren).

Mbt de Tesla hebben ze het eea nieuw aan gadgets toegevoegd. Zo heb je in de app ook een jaar overzicht mbt laden.

In 2025 bij 9 unieke Superchargers geladen en in principe alleen in het buitenland (op 1 in CH na). Het gross laad ik thuis, zo’n 2.743 kWh van de totaal 3.305 kWh die ik geladen heb. Volgens de app zijn de totale kosten ca. 900 euro (totale besparing tov benzine zo’n 1.700 euro…), maar ik denk dat dit een inschatting is, zal er niet heel ver vanaf zitten maar ik weet niet wat m’n laadkosten thuis zijn. Nooit in verdiept :rolleyes:

De “top charging day” was volgens mij de terug weg van NL naar CH, met 4 keer laden in DE…

Ik heb dus geen gebruik gemaakt van derde aanbieders, heb wel apps op m’n telefoon maar nooit nodig…

Dit jaar 3x in NL geweest, 2 keer gevlogen, blijft toch een stuk sneller…

IMG-3095.png

Ah chill, update zag er wel fijn uit inderdaad. Moet het nog even doen.

Sowieso wel fijn hoeveel stappen tesla heeft gemaakt ook weer op software sinds ik m’n model3 inleverde in 2022 en nu.

Vind de dashcam en live camera functie vanaf de telefoon echt helemaal super

Ik heb ook al een selfie met de kleine gemaakt vanochtend toen ik hem weg bracht, veroorzaakte wel een kleine file :ROFLMAO: ! Ik dacht kan wel even voor het stoplicht, maar je moet de auto dan in P zetten, apps wisselen etc. en toen werd het opeens groen :rolleyes:

Ik stuurde gister toevallig een selfie naar m'n vrouw toen ik in behoorlijk gure wind in de kou om half 8 's avonds stond te tanken, nu zij zelf lekker elektrisch rijdt :p

• Haha
Nog een voordeel hier in de bergen, kun je makkelijk ff de berg op een inhaalmanoeuvre doen op een bergpas ;). Net op de terugweg ook een paar keer gedaan, dan merk je dan instant power en veel vermogen wel fijn is!

Dan heb je een heel bijzonder exemplaar in bezit, na ruim 20 jaar nog met de originele koppakking ;)

Heb je de Sub wel eens mee naar de bergen genomen? Lijkt mij wel een leuke auto voor het leukere bochtenwerk hier!

Ja, ben er mee in de Alpen geweest. Waar andere leden van mijn gezelschap klaagden over minder vermogen had ik daar met de Subaru geen last van, waarschijnlijk door de turbo die het effect van de ijlere lucht ongedaan maakte.
Het koppakking verhaal komt van de Legacy en Outlander af met de 2.5 motor, mijn exemplaar heeft er eigenlijk nooit last van. Mijn motor is meer bekend om de zwakke drijfstanglagers. Knock, knock geluid...

• Leuk
Jawel, kan met EVs ook wel. De Roadster is er inmiddels ook al 16 jaar hè, denk dat een paar jaar er nog wel bij kan ;)

Er staat op Gaspedaal een S uit 2015 met 475.000 km.... Dus met welke km stand én 20 wil je gaan vergelijken? Er staan een Sub uit 2000 met 528.000 km...

Terug
Bovenaan