Ik kom deze ochtend even op het klaagbankje zitten met betrekking tot het rijden van een EV in de winter en met name een lange afstand. Gisteren zijn wij namelijk van Nederland terug naar Zwitserland gereden, ca. 700 km, geen file gehad, reistijd incl. stops 8 uur.
Ik rijd zelf graag door, vooral als het rustig is, een snelheid van 150 km/u vind ik prettig rijden, dat gaat met de Model Y ook prima overigens op die snelheid. Ik heb zelfs even de 180 aangetikt, trekt lekker door etc. maar daar gaat het nu niet om, het gaat om het bereik.
Het had flink gevroren in NL van vrijdag op zaterdag, de auto had ik naar 99% opgeladen, op de oprit, met een granny lader (man man man dit duurt ook een eeuwigheid!). Alles was bevroren in de ochtend dus ik zet via de app de ondooi functie aan, wat een ontzettend fijne functie is overigens, maar op het moment dat wij gaan rijden, heb ik nog "maar" 92% batterij over. Dit vreet dus gigantisch veel stroom.
Wellicht is dit gewoon muggenziften hoor, maar mijn auto staat normaal gesproken in onze parkeergarage, met een 22kW lader, laden gaat dus snel, maar de auto hoeft ook nooit voorverwarmd te worden, dus als ik wegrijdt heb ik ook gewoon nog het % batterij wat ik geladen heb tot de beschikking.
Maar goed, iets voor 9 (08:53 om precies te zijn), rijden wij onder de rook van Eindhoven weg, kan aardig doorrijden richting Venlo, zijn vrij snel bij de grens, maar volgens de navigatie wordt de eerste stop omdat ik stevig doorrijdt, al in Erfstadt Duitsland gepland, dit is zon 153km vanaf de start rijden en wij komen er om 10:17 aan (volgens mijn laadsessies in de app. Dus na 1u24m al stoppen... 26 kWh geladen, voor 11 euries en 17 min stil gestaan gaan wij weer door. Even snel bij de McD geplast (niks gegeten, vieze tent) en mijn zoontje ff laten rondlopen, prima zo.
Volgende stop wordt geadviseerd in Waldlaubersheim, Duitsland, 144 km verder, waar wij om 11:46 aankomen.
Tussentijds heb ik eens een meting gedaan over 1 uur rijden, dit is het glooiend stuk richting Mainz / Frankfurt op de 61. In een uur tijd leg ik 123.7km af, tik regelmatig de 150 km/u aan maar de auto verbruikt voor die afstand 27.2kWh/100km. Dat is voor mijn auto gigantisch veel. Dan kun je zeggen, ja moet je niet zo hard rijden! Maar dat is nou mijn probleem, ik rijdt graag zo door*
Maar goed, tweede stop dus, een langere stop 30 minuten in totaal, 50 kWh geladen voor 22 euries en weer door.
Volgende stop wordt in Pforzheim, Duitsland aangegeven, 167 km rijden, wij komen hier om 13:42 aan.
Vergelijkbare meting tussendoor gedaan, wat vlakker stuk, dus in principe wat minder verbruik, 129 km afgelegd in 60 minuten tijd, 24.8 kWh/100 km.
3de stop, 20 minuten, 36 kWh geladen voor 16 euries. Te weinig om onze eindbestemming te halen, maar dit is volgens de Tesla planning.
4de stop, 100 km rijden, aankomst 15:03, 20 kWh geladen, 11 min gestopt, 9 euries.
Laatste stint, 143 km naar huis... bij Schaffhausen de grens over om uiteindelijk om 16:45 thuis aan te komen.
Elke stint, dus gewoon probeert om stevig door te rijden, wat aardig gelukt is, even 5 min file gehad bij de grens overgang naar CH. Ook bij aankomst vriest het weer, dus uiteraard heeft het weer een grote invloed op het bereik, maar mijn probleem zit hem met name, in de korte rij afstanden, ik werd meer of minder gedwongen om 4 keer te stoppen, of je moet echt langere stops in plannen zodat je vervolgens langer kunt doorrijden.
In de zomer heb ik hier totaal geen last van overigens, dit was de eerste lange rit in de winter, normaal gesproken zitten wij juist op een mooie plek in de wereld in de winter, dus hoeven we niet zo ver weg

.
Maar dit zet mij wel aan het twijfelen, niet persee mbt tot EVs, maar heb ik nog wel zin om de volgende winter weer zon rit te doen. In de zomer geen last van, maar dus met name de winter, of heb je daarvoor dan toch echt wel een grotere accu nodig? Kun je niet langzamer rijden? Nee dat kan ik niet, als de weg voor mij vrij is, dan kriebelt het teveel. Ik maak graag meters, maar die meters houden zo wel heel snel op...
Zo dat moest ik even kwijt, lucht weer op