Jeff's Mercedes GLE53 AMG ‘21, Thunderbird '57

Ja is opzich ook niet zo moeilijk maar dan moet je wel het juiste gereedschap daarvoor hebben. Ik heb om te beginnen al geen werkbank en ook de plaats er niet voor ;)

Zet het stuur eerst even recht voor je m los haalt anders krijg je m nooit meer precies hetzelfde terug.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Zo’n puller heb je niet nodig hoor voor een stuurwiel. Centrale bout los, en dan met de palm van je hand een paar tikken geven op verschillende plekken op het stuurwiel en hij komt vanzelf los.

• Leuk
Zo’n puller heb je niet nodig hoor voor een stuurwiel. Centrale bout los, en dan met de palm van je hand een paar tikken geven op verschillende plekken op het stuurwiel en hij komt vanzelf los.
Tip, haal de bout niet helemaal los, dan krijg je het stuur niet in je gezicht wanneer die losschiet.

• Leuk
@A3 White , bedankt voor de tip heb precies die set gekocht. Net geleverd, zal vandaag of morgen maar eens een poging wagen :)

IMG-3443.jpg

Hij wil niet los! Hij staat er ook niet heel erg op deze puller. Ik moet oppassen dat ik het schroefdraad van de stuurkolom zelf niet teveel beschadig want dan ben ik verder van huis… ik krijg geen beweging in het stuur zelf :(

IMG-3444.jpg

IMG-3448.jpg

Ik kan het op de foto's op de vorige pagina niet goed zien, maar zit er niet nog een soort borgringetje voor?

Ik begrijp zo op de foto ook niet helemaal hoe deze puller werkt. Ik heb zelf meerdere sturen losgehaald, maar nooit dergelijk gereedschap nodig gehad. Misschien gewoon wat WD40, geduld en voorzichtig een paar tikken met een hamer?

Ik kan het op de foto's op de vorige pagina niet goed zien, maar zit er niet nog een soort borgringetje voor?

Ik begrijp zo op de foto ook niet helemaal hoe deze puller werkt. Ik heb zelf meerdere sturen losgehaald, maar nooit dergelijk gereedschap nodig gehad. Misschien gewoon wat WD40, geduld en voorzichtig een paar tikken met een hamer?
Hier draai je de centrale bout in.... trekt dan aan de twee boutjes die los in het stuur gedraaid worden... Ik vermoed een conische verbinding naast de spiebanen.... Die dient los te schrikken... maar waar kan je op slaan met een hamer, zonder het kunststof te beschadigen....

Het is allemaal vrij krap en wil het interieur en het glas niet verder breken door met een hamer te gaan slaan, er is echt heel weinig ruimte achter het stuur beschikbaar.

Dit is een instructie die ik online heb gevonden, in principe hetzelfde alleen een ander type puller. Zou in principe niet uit moeten maken lijkt me.

IMG-3494.png

Zo iets had ik ook voor m'n Nissans gemaakt... Als ik het zo lees dien je niet de centrale grote bout vast te draaien, maar door om de beurt, per kant, de kleinere boutje ieder keer een kwart slag vaster te draaien en duw je het stuur van de conus af.

• Leuk
Zoals gezegd draai ik de moer terug totdat die gelijk ligt met de naaf. Het slaan hoeft helemaal niet tegen het stuur, het is bedoeld om de boel te laten 'schrikken'. Dus met je benen stevig het stuur op spanning zetten en dan met bijvoorbeeld het verlengstuk van de doppenset op de naaf en daar met een hamer op slaan. Met beleid het heeft geen zin zo hard mogelijk te slaan, zoals gezegd de boel laten schrikken.

Komt het stuur los dan wordt die door de moer tegengehouden dus niet gevaarlijk. Tevens zorgt de moer er voor dat je de naaf niet beschadigd.

Poging 2 maar er lijkt geen beweging in te zitten… op een gegeven moment krijgen ik de schroeven niet verder gedraaid en gaat het stuur mee draaien.

De moer heb ik op dezelfde hoogte zitten als de naaf.

Heb ook een paar keer op de achterkant van het stuur met m’n palm een klap proberen te geven.

IMG-3496.jpg

De verbinding zal moeten schrikken.... het is door de conische vorm een klempassing. Op de foto zie ik dat de kleine boutjes niet strak aanliggen door de ringen... Dan veert alles wat. Kunnen de kleine nog wat strakker aangedraaid worden?

Laatst bewerkt:
Centrale moet wel ver genoeg losgedraaid, wellicht verwijderd?

Paar tikken zal je moeten geven en de handpalm zal niet veel doen.

Wellicht 40 jaar + dat dit heeft vastgezeten.

Er zal wel wat corrosie tussen de naaf en de as zitten waardoor het moeilijk gaat. Zit die centrale moer trouwens wel los genoeg?

Er zal wel wat corrosie tussen de naaf en de as zitten waardoor het moeilijk gaat. Zit die centrale moer trouwens wel los genoeg?
De centrale moer zit gewoon los, denk een halve cm van het stuur zelf. Wellicht zal het idd met corrosie te maken hebben!

Ik kan ook wel van de sneeuw genieten hoor, vanochtend al ff met de kleine op pad, lekker in de sneeuw spelen :)

• Leuk
Waarderingen: Twix
Hoe is de temperatuur in de garage waar de TBird staat? Misschien is dit qua materialen uitzetten meer iets voor een warme dag.

Bwoah ergens tussen de 5 en 10c denk ik. In de zomer wordt het daar niet veel warmer, is een geventileerde garage, ondergronds en afgesloten. Of ik moet hem dan echt pal in de zon buiten zetten als het 30-35c is. Of dat echt heel veel gaat uitmaken? Zon staat natuurlijk niet direct op die naaf waar het stuurwiel op zit.

Ik heb nog een come-along (hoe heet dat in het Nederlands / Zwitsers?). Als de puller niet werkt, is dat de volgende stap?

Een handlier. Maar dat zet natuurlijk wel veel meer kracht op dat stuur. Ik denk dat er ergens een stiekem boutje ofzo niet los (genoeg) zit.

Terug
Bovenaan