Jeff's Mercedes GLE53 AMG ‘21, Thunderbird '57

Als ik een nieuw stuur koop dan moet het originele er toch ook vanaf ;). Idee was om te kijken of ik het origineel zelf nog kan refurbishen. Ik weet opzich wel hoe dat moet, vroeger m’n brommers ook zelf gespoten.

Volgende mini projecten zijn, 2-punt gordels installeren, radio vervangen en aan de buitenkant, bij de rechter koplamp zit wat lakschade dat wil ik laten repareren.

Het is er niet meer van gekomen vandaag! Moest net nog even m’n schoonmoeder op het vliegveld ophalen. Ik zal het de komende dagen nog even proberen.

Aardig mens hoor, maar ach, ben de moeilijkste niet, doe m’n vrouw er een plezier mee als ze hier wat langer blijft!

Haha ja ik zal haar eens de garage in sturen en als ik dan morgen terug kom van kantoor verwacht ik het stuur op tafel :)

Als het bij ons niet lukte met pulli icm wd40 en hamer werd het altijd tijd om de brander erbij de halen. Als je buitenste gedeelte meer opwarmt dan binnenste gedeelte is er veel minder kracht nodig om hem los te krijgen.

Succes!

Wellicht iemand vragen om je te helpen die dat al vaker heeft gedaan.

Het is natuurlijk gewoon natuurkunde. Bij hitte zet metaal uit. Je kunt ook het binnenste gedeelte koelen, zodat het krimpt. Heb je toevallig vloeibaar stikstof staan?

Ik weet niet of een van m’n buren nog een flame thrower in zn schuur heeft liggen ;).

Ik ga het eerst nog even met WD40 proberen.

Als dat niet lukt, dan rijdt ik denk ik naar de garage, laat ik het hun doen en dan laat ik de auto daar wel tijdelijk staan. Maar dat doe ik pas bij beter weer. Dan begin ik wel met m’n andere projectjes.

Alles wat aan het stuur zit werkt nog en is in goede staat, dus wil niet de stuur kolom verder beschadigen.

Als ze m los krijgen kunnen ze m misschien ook wel weer vast zetten en dan krijg je m thuis zelf ook weer los. Toch?

B.A. lijkt op een nodige ooglidcorrectie na nog wel redelijk opgedroogd, maar de rest lijkt meer dan eens een Zwitserse botox-kliniek of plastisch chirurg te hebben bezocht. :p

Ben toevallig met de schoonmaakazijn bezig sinds gisteren, dat merk je ook wel aan je vingers zeg na hevig gebruik. Dat is echt zoiets wat jaren op de plank staat en dan opeens heb je het nodig :ROFLMAO:

@A3 White hard water helaas hier, maar er zitten bij ons overal filters in de kranen ingebouwd dus water is prima eigenlijk.

Ik moest zelf iets hardnekkigs poetsen en daar ben ik eigenlijk 3 dagen in etappes met azijn mee bezig geweest. Kleine onderdeeltjes en hoekjes etc. Maar het is gelukt!

Wat helaas niet gelukt is, is het stuur, vandaag nog even geprobeerd maar krijg het er gewoon niet uit. Dan toch maar door de garage laten doen :(!

Ik ga maar eens focussen op de radio, ik heb al goede alternatieven gevonden.

Vandaag met de Tesla bezig geweest. Interieurfilters online besteld (2-delig, met HEPA). Je kunt het laten doen, of je probeert het zelf. Heel moeilijk is het niet, alleen maakt Tesla het wel ingewikkeld, volgens mij zit elke Tesla weer anders in elkaar :cautious: .

Filters ca 50 euro.

IMG-3697.jpg

De filters zitten achter de panelen bij de passagier verstopt. Dus je moet het zijpaneel van de tunnel verwijderen en het paneel onder de glovebox.

Ff filmpje op YouTube gekeken, 5 minuten werk… niet dus :ROFLMAO:.

Het zijpaneel zat goed vast, uiteindelijk wel los gekregen

IMG-3699.jpg

IMG-3698.jpg

Het paneel onder de glovebox los gekregen, op de YT video zaten ze met plastic plugjes vast die je eruit kunt wippen. Die had ik eentje, maar de andere was een torx schroef. Gelukkig had ik twee torx bitjes bij m’n elektrische schroevendraaier zitten en laat nou net eentje precies passen!

IMG-3701.jpg

Verlichting ontkoppeld, speaker zit nog vast, niet zo erg!

De filter zit boven in, met aan de bovenkant een moertje. Ik heb helaas nog niet dit formaat moersleutel kunnen vinden, ze zijn behoorlijk klein :(

IMG-3702.jpg

Eenmaal dat open, moet je de filters er vrij makkelijk uit kunnen halen.

Eerst ff opzoek naar een mini moersleutel lol

Heb het stuur van de bird nog een paar keer met WD40 ingespoten, ga het binnenkort nog een keer proberen maar dan met een rubberen hamer.

• Leuk
Waarderingen: Twix
Het is niet heel erg makkelijk inderdaad, maar naast de auto op je knieën zitten dan lukt het redelijk. Alleen het is heel donker en je hebt blauw licht dat in je gezicht schijnt :ROFLMAO: . 1 keer in de ca 3 jaar is voldoende!

Je zal een lenig mens zijn om dit te klaren zonder jezelf in pijnlijke rare kronkels te hoeven bewegen.
Daar lijken auto’s op ge engineerd te zijn. Afgelopen zomer andere kabels van achterlicht naar control module onder het stuur gelegd, daar lig je inderdaad niet lekker draadjes te pielen

Herkenbaar. Videootje: 3 minuten.... ben een uur of 4 bezig geweest met een gekneusde rib als bonus. Bij mijn auto zit er een schroefje met 2 mm torx gat in, maar bijna geen ruimte daar om gereedschap te kunnen gebruiken (rateltje). De Tesla monteur kon me lachend vertellen dat zij er een speciaal dopje voor hebben.....

Ik begreep dat bij latere uitvoeringen het torx boutje makkelijk bereikbaar aan de onderkant van het klepje zit én er modellen zijn zonder dat boutje.....

Volgens mij zitten ze allemaal anders in elkaar! Ben nu 45 min bezig geweest, maar ik moet nu naar de winkel. Heb een moersleutel 6 nodig en die heb ik niet. 1/4 inch is net te groot. Maar ik vraag me ook af hoe ik daar bij kan komen lol.

Denk dat het een steek-ringsleuteltje met schuine kop wordt... er komt bijna geen kracht op, mag een flutmerk zijn...
Ik kon met mijn engelse maten doppendoos (bijna alle schroefbitjes hebben op de steel een engelse maat), op de torxbit, kort verlengstukje en de ring voor "tussen de vingers draaien" erop een constructie maken, gammel, maar paste net..... Zonder torxbitje zou een dopje 6 mm en zo'n ring voor tussen de vingers al voldoende kunnen zijn... Maar ik ben pas bij 1 doppendoos zo'n ring tegengekomen die je kan gebruiken tussen de vingers.....

De ring-steeksleutel:

De dop 6 mm

De hand ratel:
https://www.aliexpress.com/p/tesla-landing/index.html?scenario=c_ppc_item_bridge&productId=1005008390532594&_immersiveMode=true&withMainCard=true&src=google&aff_platform=true&isdl=y&src=google&albch=shopping&acnt=272-267-0231&isdl=y&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&aff_platform=google&aff_short_key=UneMJZVf&gclsrc=aw.ds&&albagn=888888&&ds_e_adid=&ds_e_matchtype=&ds_e_device=c&ds_e_network=x&ds_e_product_group_id=&ds_e_product_id=nl1005008390532594&ds_e_product_merchant_id=5090119143&ds_e_product_country=NL&ds_e_product_language=nl&ds_e_product_channel=online&ds_e_product_store_id=&ds_url_v=2&albcp=20730513328&albag=&isSmbAutoCall=false&needSmbHouyi=false&gad_source=1&gad_campaignid=20726902985&gbraid=0AAAAAoukdWN66HAsdxYpBDGgyXHdejMK6&gclid=Cj0KCQiAkPzLBhD4ARIsAGfah8hr3YkgtRITpDja8lwQsxbhs7L-h0DtjzTbIYzWFZFfNrS_AVVyqDoaAhQREALw_wcB

Laatst bewerkt:
Ik zal eens in de bouwmarkt maandag kijken of ik iets handigs gevonden krijg. Maar als het niet lukt dan bel ik wel even een ranger.

Ja wat dat betreft heb je bij beide auto’s ’ben er zo dichtbij’ gevoel. Dat is het meest irritante wat er is. Herkenbaar want je wilt dan niet opgeven haha.

Over drie jaar weet je niet meer hoe het moet en ben je vergeten waar het gereedschap ligt.

Ook bij onze 3 een raar schroefje ergens boven in. Heb gelukkig een grote selectie aan handgereedschap, over de jaren heen aangeschaft.

Je kan nog geluk hebben in de ijzerwarenbak bij de Aldi/Lidl.

Terug
Bovenaan