Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 16-02-26) Dilemma?

Wat er exact allemaal gedaan gaat en moet worden, dat moet nog gaan blijken als het spul straks uit elkaar gehaald gaat worden.
Eerst maar eens kijken wat we aan gaan treffen.
Verstandig lijkt het mij dat we er nu geen haastklus van moeten gaan maken om daar later de problemen van te ondervinden.

Daarnaast is het wellicht handig om naar aanleiding van wat er gedaan moet worden ook direct te kijken naar wat upgrades aan meerkosten met zich meebrengen.

Goed dat je je auto weer terug hebt!

Wat ik me afvraag, het bedrijf had toch een week de tijd om jou geld te geven, die tijd is nu toch verstreken? Hoe gaat dat dan verder? Het is toch door de rechter bepaald, dus jij EN zij (vooral zij) hebben zich daar toch aan te houden toch?

Vermoeiend allemaal zeg!

Ik ben trouwens benieuwd naar de reparaties, duidelijke afspraken maken sowieso MAAR vooral wat er aan het licht komt! Heb je ook met dat bedrijf besproken wat er allemaal gebeurd is? (het voorgaande verhaal)

Ik zal blij voor je zijn als je helemaal van de oude garage af bent (ongeacht wie er goed of fout zat) en alleen nog maar vooruit hoeft te kijken, al ben ik ook wel benieuwd hoe het afgelopen is.

Waarom hadden ze de kenteken houder er eigenlijk afgehaald? Zo van daar willen we onze reclame niet meer op hebben? Dat zou wel erg kinderachtig zijn. In Belgie had ik steeds het omgekeerde. Ik had daar nog zo clean klein kenteken en elke keer als de auto naar de garage ging kreeg ik hem terug met zo een stom rommelig bord met reclame. Daar werd ik ook goed chagrijnig van. Toen ik hem verkocht had ik er 4 liggen thuis.

Nee de week was voor het teruggeven van de auto. Dat betalen mogen ze zelf beslissen, het is uitvoerbaar bij voorraad, dus ik je kunt desnoods de dag na het vonnis al een deurwaarder er op zetten. Als ze niet betalen is het ook prima, in beginsel is een vonnis 20 jaar geldig en heb je dus ook 20 jaar de tijd om een deurwaarder langs te sturen.
Ik heb dan eindelijk een mailtje gehad van wat er nog betaald moet worden incl. rentes en dat klopte nog ook, met de toezegging dat dit geregeld gaat worden. En ik check net mijn rekening en het is inmiddels betaald.
Volgens hen is het daarmee afgehandeld. Ik kan dat op dit moment niet beamen, eerst maar eens zien hoe het verder met de auto is.

De garage waar de auto nu inmiddels staat is grotendeels op de hoogte van de situatie.

De kentekenplaathouder was er een met de naam van hun andere bedrijf er op. Niet dat het iets uitmaakt, want ook dan hebben ze er verder af te blijven.
Edit: ik heb zojuist aangifte gedaan omwille van de kentekenplaathouder. Het gaat mij niet om dat ding zelf, want dat kost een appel en een ei, maar om het principe dat iemand zonder toestemming deze heeft verwijderd. Notabene iemand die lekker roeptoetert goed op mijn auto te hebben gepast.

Sorry paulus maar je bent wel een ongelooflijke zeikerd. Ben het echt wel met je eens dat ze er af te blijven hebben maar aangifte? Kom op zeg...

Als ik die garagehouder was stak ik dat ding in brand. De dagwaarde zal 1000 euro zijn, dat zal de best bestede rug uit zijn bestaan zijn.

Pff, oké.

Als ik het goed begrijp; heb je nu het geld? EN de auto?
Je hebt gelijk over de kentekenhouder, dat is mij ook eens gebeurd (ik ben ook allergisch daarvoor) maar aangifte..
Ik zou de energie niet eens meer in de zaak stellen, maar de energie stoppen in het herstel OF in je andere Delta ;)

Nu snap ik ook dat je meerdere rechtszaken hebt (gehad) , als dit de meest juiste manier is, ik betwijfel het.
Je hebt gelijk, maar altijd je gelijk willen halen is niet het juiste. En je kan doordraven (wat er volgens mij nu een beetje gebeurd).

Anyhow, ik blijf je topic volgen :)

Het is goed als je een en ander een beetje in een ander licht gaat zien. Ze gaan je betalen, je hebt je auto terug.

Klaar....en dan ga jij strijd voeren om een kentekenplaathouder? Ze hadden het moeten laten zitten, dat is niet gebeurd.

Maar om nu een aangifte te doen daarvan........dat gaat veel te ver.

Aras zei:
Als ik die garagehouder was stak ik dat ding in brand. De dagwaarde zal 1000 euro zijn, dat zal de best bestede rug uit zijn bestaan zijn.

:D

Ik snap de aangifte ergens wel, ik zou ook furieus zijn. En na een tijdje is het een principekwestie en ga je elkaar zo veel mogelijk dwarsliggen. Als je de energie, tijd en geld voor hebt dan zou je dit zeker kunnen overwegen. Ik zou persoonlijk een extra taal leren, maar dat is mijn prioriteit.

Ja steek er lekker de draak mee.
Doe net alsof ik degene ben die idioot is.
Ik ben niet degene die zomaar iets van de auto afhaalt, maar ondertussen wel beweert er goed op gepast te hebben.
Je had er bij moeten zijn afgelopen woensdagmorgen. Een grote regen aan verwijten richting mij, maar op geen enkel moment kon men naar zichzelf kijken. Ook nog lekker kinderachtig gaan staan filmen hoe we de auto opladen.
Dit is dan gewoon het resultaat van iemand met een veel te grote bek die meent van alles te kunnen maken. En dan ben ik dus iemand die tot in het oneindige tegengas gaat geven.

Paulus0013 zei:
Ik proef hier een beetje het idee dat ik het maar moet slikken dat men iets van mijn auto afhaalt.

Nee je hebt wel gelijk!
Begrijp me niet verkeerd, en het is inderdaad een principe kwestie aan het worden, maar de vraag is, wat wil je ermee bereiken? EN denk je niet dat het je juist averechts gaat werken? Je moet je geld nog krijgen toch? Of is dat wel binnen?

Het is een actie op reactie gevalletje aan het worden zo, garage doet iets om jou te etteren, en BAM jij gaat er bovenop. Ik denk dat het misschien een beetje averechts werkt, en je jezelf een beetje tegenwerkt zo.

Ik zal zelf veel sneller denken, laat maar, maar goed ik snap je beweegredenen wel, laat dat duidelijk zijn! :)

Je bericht had ik niet gelezen, dat was gedurende mijn typen...

Nogmaals ik snap je wel! EN je boosheid begrijp ik ook, alleen wat ik me afvraag is, kan je niet beter de zaak afsluiten en zeggen "nu is het klaar, ik ga nu al mijn energie in de Delta stoppen, wat mij betreft mag die garage en alles wat ermee te maken heeft dood neervallen, maar ik wil er niets meer mee te maken hebben"

Paulus0013 zei:
Ik proef hier een beetje het idee dat ik het maar moet slikken dat men iets van mijn auto afhaalt.

Conclusies trekken is idd niet je sterkste kant, zoveel was al wel duidelijk.

Paulus0013 zei:
Ja steek er lekker de draak mee.
Doe net alsof ik degene ben die idioot is.
Ik ben niet degene die zomaar iets van de auto afhaalt, maar ondertussen wel beweert er goed op gepast te hebben.

je hebt het over een plaathouder van €3

En dan ben ik dus iemand die tot in het oneindige tegengas gaat geven.

en wat heeft dat je inmiddels opgeleverd?

Niet eens, was een reclamehouder. Het heef een topic van 9 pagina's opgeleverd, meteen ook de enige winst.

R-W zei:
Paulus0013 zei:

Conclusies trekken is idd niet je sterkste kant, zoveel was al wel duidelijk.
Nou die conclusie is het wel als men A stelt van nee dat moet men niet doen, maar tegelijkertijd B meent er niets aan te moeten doen verder.
Dat rijmt niet met elkaar. Dus of je slikt het en laat het er bij, maar dan ook niet huilen of vinden dat het niet kan, of je slikt het niet en onderneemt iets. Niet A roepen om vervolgens B te doen als het er op aan komt.

En of dat ding nu 3 euro, 1000 euro of 1 cent kost, dat maakt het principe niet anders. Sterker nog, het eerste dat ik gedaan zou hebben is dat ding thuis in de vuilnisbak gooien. Dat praat nog steeds niet goed dat men dat ding er onrechtmatig af heeft gehaald. En als die gast nu een beetje normaal had gedaan bij het ophalen kan je daar nog doorheen kijken, als je je zo nodig nog steeds zo extreem zielig en puberaal moet opstellen, ook naar een transporteur die er allemaal niets mee van doen heeft, dan roep je het over jezelf af.

Tot nu toe heeft het mij enkele duizenden euro's aan onterechte stallingskosten opgeleverd waar een streep door is gegaan.
Als men destijds niet zo idioot had gedaan en de auto gewoon had meegegeven toen we er niet uitkwamen, had dat een hoop gedoe gescheeld. Maar dat is iets dat vanaf dat moment niet meer in mijn handen lag. Dat blijft iets dat ik ze blijf aanrekenen. Want wat je verder ook vindt, is dat wel hetgene geweest dat de zaak ipv enkele weken juist enkele maanden heeft laten duren.

Ik kan mij wel voorstellen dat de garagehouder, preventief, wil voorkomen dat in de toekomst foto's op het internet duiken van deze auto met zijn naam op de kentekenplaathouder.. Iets met reputatie..

Ooit was die kentekenplaathouder natuurlijk eigendom van de garagehouder.. Die schroeft hem op een auto en na verkoop wordt, indirect, het eigendom overgedragen.. Maar hé, die 2 schroeven eruit en erin draaien.. is dat nu zo erg? Of erger dan 2 schroeven van de distributiekap eruit schroeven?
Naar mijn idee staan beide handelingen niet ver van elkaar af..

Als je niet wilt dat een ander met zijn handen aan jouw eigendom komt.. moet je alles zelf gaan doen:)

Paulus0013 zei:
(..)
Tot nu toe heeft het mij enkele duizenden euro's aan onterechte stallingskosten opgeleverd waar een streep door is gegaan.
(..).

Daar staan de extra kosten van vervangend vervoer tegenover..

Het heeft feitelijk toch niks opgeleverd.. behalve misschien iets aan je identiteit.

Paulus0013 zei:
De kentekenplaathouder was er een met de naam van hun andere bedrijf er op. Niet dat het iets uitmaakt, want ook dan hebben ze er verder af te blijven.
Edit: ik heb zojuist aangifte gedaan omwille van de kentekenplaathouder. Het gaat mij niet om dat ding zelf, want dat kost een appel en een ei, maar om het principe dat iemand zonder toestemming deze heeft verwijderd. Notabene iemand die lekker roeptoetert goed op mijn auto te hebben gepast.

Ik sluit me in deze aan bij Durashift en ben ervan overtuigd dat een rechter je eerder een bolwassing zal geven dan je in je gelijk te stellen.
Na alle zever die er geweest is, is de boel afgehandeld en ga je opnieuw wat ruzie stoken? OK, ze hadden het mogen melden maar het is toch evident dat ze niet meer willen geassocieerd worden met deze wagen? En schade hebben ze ook niet aangericht.

Ik zou je aanraden je klacht in te trekken zodat je je op je wagen kan concentreren. Je leeft maar een keer: geniet ervan!

Ik kan me voorstellen dat een garagehouder nimmer wat goed kan doen in de ogen van Paulus0013. Hij heeft na anderhalve week ofzo zijn geld. Zijn auto is in goede staat teruggegeven (En ze voeren zelf nog de kentekenplaathouder van een euro af).... en nog gaat hij ballistic over iets dat hem alleen maar tijd scheelt (hij word toch weggegooid...?).

Liever kwijt dan rijk!

iDS zei:
Paulus0013 zei:

Ik sluit me in deze aan bij Durashift en ben ervan overtuigd dat een rechter je eerder een bolwassing zal geven dan je in je gelijk te stellen.
Na alle zever die er geweest is, is de boel afgehandeld en ga je opnieuw wat ruzie stoken? OK, ze hadden het mogen melden maar het is toch evident dat ze niet meer willen geassocieerd worden met deze wagen? En schade hebben ze ook niet aangericht.

Ik zou je aanraden je klacht in te trekken zodat je je op je wagen kan concentreren. Je leeft maar een keer: geniet ervan!

Dit zal nooit voor de rechter komen. Daarvoor moet de schade meer zijn dan drie euro.

Om deze reden aangifte doen? Iets met een splinter en een balk.

Een echte vent vind het wel best. Die vertelt de garagehouder dat hij en zijn mensen ontiegelijke bokkerijders zijn en zich een wat volwassener op moeten stellen. Die zegt, krijg de pleuris, ik ben er klaar mee. Die gaat niet, omdat de garagehouder kinderachtig doet, een aangifte doen omdat de garagehouder zijn reclame van de auto af heeft gehaald.

Pak je ballen beet en zet je erover heen. Focus op de toekomst, doorbreek deze cirkel.

Ik heb met verbazing over de rechtzaak gelezen, maar niet gereageerd. Mijn opinie doet er hier toe.

Wat ik me wel afvraag: wat is het doel van de aangifte? Het enige wat ik namelijk zie is dat dit onnodig werk is voor de politie. Al is het enkel administratief.

Splinter en balk? Je had er woensdagmorgen bij moeten zijn! Dan zou je zoiets niet over mij zeggen.

Ik ben doorgaans heel schappelijk ingesteld, maar als mensen mij het leven welbewust zuur proberen te maken, dan deins ik er niet voor terug omdat ook bij de ander te doen.

De hele kwestie is wat mij betreft ook pas afgehandeld als de auto weer rijdend op de weg is en zeker is dat er verder geen gevolgschade is vanwege de stilstand.

Je mag er allemaal anders over denken, prima. Het is niet mijn keuze geweest dat de auto daar in de eerste plaats 13 maanden heeft gestaan. Daarmee is de toon ook wel gezet destijds.

En het doel van de aangifte lijkt mij duidelijk: iemand heeft niet het recht zomaar iets van mijn auto te verwijderen. En ik ga op mijn strepen staan in een situatie als deze. Wel allemaal bla bla van de garage wat ik fout zou doen, maar ondertussen het recht in eigen hand nemen. Nee dat kan niet wat mij betreft.

Ik denk dat je in dit geval beter de slimmere had kunnen zijn en het gewoon had moeten laten liggen. Het is niet zo dat ze componenten van de auto af hebben gehaald, het is een kentekenplaat die je er hoogstwaarschijnlijk toch zelf af had gehaald.

Steek er geen moeite in, ga je auto repareren want dat is een veel betere prioriteit dan nu aangifte doen vanwege iets onbenulligs wat een paar euro waard is.

Paulus0013 zei:
Splinter en balk? Je had er woensdagmorgen bij moeten zijn! Dan zou je zoiets niet over mij zeggen.

Ik ben doorgaans heel schappelijk ingesteld, maar als mensen mij het leven welbewust zuur proberen te maken, dan deins ik er niet voor terug omdat ook bij de ander te doen.

De hele kwestie is wat mij betreft ook pas afgehandeld als de auto weer rijdend op de weg is en zeker is dat er verder geen gevolgschade is vanwege de stilstand.

Je mag er allemaal anders over denken, prima. Het is niet mijn keuze geweest dat de auto daar in de eerste plaats 13 maanden heeft gestaan. Daarmee is de toon ook wel gezet destijds.

En het doel van de aangifte lijkt mij duidelijk: iemand heeft niet het recht zomaar iets van mijn auto te verwijderen. En ik ga op mijn strepen in een situatie als deze. Wel allemaal bla bla van de garage wat ik fout zou doen, maar ondertussen het recht in eigen hand nemen. Nee dat kan niet wat mij betreft.

Lees dit nu eens objectief terug. Of laat het eens lezen. Zie het onzinnige ervan in. Dat meen ik oprecht. Je laat je gewoon op de kast jagen. Sta erboven.

Duidelijk.

Het verwijderen van de plaat zelf is wel strafbaar, alleen de houder is een minder sterke zaak.
Maar je moet uiteraard zelf weten wat je ermee doet.

Ik heb je lang verdedigd Paulus, maar volgens mij wordt het tijd dat jij je prioriteiten eens op een rij gaat zeggen.
Je wordt nu rijdende rechter materiaal en dat is geen compliment. Kom op man!

Rijdende rechter? Daar wilde de garage destijds niet aan ;).
De enige uitzending van de rr die ik lovenswaardig vond, was ook degene die over een auto ging. Een VW camper om precies te zijn. Jammer dat die verkoper zijn plichten niet kende, maar behoudens het gebrek aan kennis op dat vlak wat ik hem verwijt bleef ie wel netjes. En dat is weleens anders als ik het programma kijk.

Nissan GT-R zei:
Mag ik weten wat je nu sowieso met de eerste reparatie ronde gaat doen Paulus?

Daar kan ik niets over zeggen op dit moment, omdat nog steeds onduidelijk is wat er stuk is.
De garage waar ie nu staat gaf aan pas na 7 juni tijd te hebben.
De garage heeft wel een kostenindicatie afgegeven, welke net als bij de vorige garage, in een slecht geval ook zomaar op kan lopen tot ca. 3500 euro.
Het is nu voorlopig dus vooral afwachten.
Er zal sowieso nog het eea besproken gaan worden als toch de halve motor weer uit elkaar moet.

Dat gaat ook snel genoeg natuurlijk, maar van die 3500 schrik ik niet. Ik ben wel benieuwd en je moet inderdaad maar even goed de opties overwegen als de hele motor toch uit elkaar gaat, wat ik wel verwacht.

Dan kun je namelijk beter kiezen voor de opties wat betekent dat je de auto langer kan rijden en beter maken qua prestaties. Maar ja ik ben erg benieuwd.

De huidige kop moet gevlakt worden, dat kost geld.
Ik kan bv in Engeland een geflowde kop kopen voor zo'n 500 pond.
Kost dan wellicht iets meer dan enkel vlakken, maar je krijgt er ook iets meer voor terug.
En net als met bv de zuigers. Als de huidige beschadigd zijn, dan is het ook afwegen wat en andere set kost, of wat een performance set kost.
Anderzijds als kosten op die manier al te rap oplopen, dan houdt het op dat vlak gewoon even op op dit moment.

Paulus0013 zei:
De huidige kop moet gevlakt worden, dat kost geld.
Ik kan bv in Engeland een geflowde kop kopen voor zo'n 500 pond.
Kost dan wellicht iets meer dan enkel vlakken, maar je krijgt er ook iets meer voor terug.
En net als met bv de zuigers. Als de huidige beschadigd zijn, dan is het ook afwegen wat en andere set kost, of wat een performance set kost.
Anderzijds als kosten op die manier al te rap oplopen, dan houdt het op dat vlak gewoon even op op dit moment.

Ja zeker, maar geflowde kop zou ik wel overwegen, vlakken is nu natuurlijk een must.

Maar ik denk dat je zuigers wel stuk zijn, en je drijfstangen waarschijnlijk ook, hoe dan ook zei ik al eerder dat ik ze persoonlijk zou laten vervangen, en dat je dan dus het blok opnieuw hoont (ribbel/lijntjespatroon waar de olie in blijft zitten voor de smering) over-sized (grotere) "nieuwe" zuigers erin, al dan niet performance, drijfstangen, al dan niet performance.

Kijk je dan naar de bruto kosten is dat meer dan als je het met normale onderdelen doet, netto is het allemaal veel goedkoper omdat je nu toch in de positie zit dat het hele spul uit elkaar moet.
Ik hoop dat je het kunt opbrengen Paulus, en dat het ook gaat lukken.

Het is maar hoe je dingen bekijkt. Ik kan nu ook de auto op de makkelijkste, goedkoopste en snelste manier laten maken. Kan ik wel weer snel en 'goedkoop' rijden. Dan kan ik altijd nog de komende tijd onderdelen verzamelen en bv bij de eerst volgende riemwissel het blok weer half laten demonteren. Dan wordt het in ieder geval geen haastklus waarbij misschien verkeerde keuzes worden gemaakt.

Er moeten nog best wel wat dingen aan de auto gebeuren en veel daarvan zijn erg prijzige zaken.
Ik kan nu dus wel extra investeren in motordelen, maar als ik een rondje door de polder ga maken dan zit ik na 3 bochten al met geknepen billen omdat ik de standaard remmen niet vertrouw. Dat zal een afweging worden komende week.

Ik zou dat toch persoonlijk zonde vinden met betrekking tot de hoeveelheid geld die er al in zit.....

Maar ja, je moet het en kunnen opbrengen en ook willen natuurlijk.

Ik heb wat foto's gekregen van de garage. Het spul ligt inmiddels uit elkaar.

De conclusie is dat bijna alle kleppen krom zijn en alle 4 de zuigers schade hebben.
Daarnaast zijn er nog wat andere dingetjes gevonden die aandacht nodig hebben.

2ebxzsm.jpg

2ltop4o.jpg

f5hjc.jpg

zthwfq.jpg

raug44.jpg

Geen half werk dus.

Heb je al een tussenstand van de kosten? Kan me indenken dat er nu een betere indikatie gegeven kan worden.

Idd wel een beetje in de lijn der verwachtingen, ben zeer benieuwd hoe dit project zich gaat ontwikkelen.

Jammer dat het niet beter mee valt maar zoals al gezegd redelijk in der lijn der verwachting. Succes. Aangezien het nu helemaal open ligt zullen er niet veel verassingen meer zijn. Dat lijkt me ergens wel een geruststelling.

Jee, best veel schade zeg. Distributie is duidelijk gebroken toen de motor flink op toeren was.

Zo te zien ligt het blok al naast de auto. Wel beetje vreemd, bij distributieschade en daarbij een bout van de startmotor ook afgebroken?? Of hebben ze die bij demontage afgebroken door de kabels vergeten los te maken? Zulke schade heb ik nog nooit gezien terwijl ik al sinds 1978 in de auto's zit...

Lekkere start weer met de nieuwe garage.

Terug
Bovenaan