Nog wat klusjes gedaan aan mijn 827 Vitesse. Toen ik aan de accu bak bezig was zag ik dat de isolatie van een kabel niet helemaal lekker meer was. Hierop heb ik deze opnieuw netjes geïsoleerd.
Niet echt een grote klus idd maar die komt nog.
Het profiel van mijn oude banden was nog netjes maar ze waren al op leeftijd. Daarnaast was het ook een mooi excuus om iets aan te pakken wat ik al jaren wilde doen. De velgen opknappen. Auto op steunen en aan de gang!
In een vorige post had ik mijn banden laten balanceren maar toen ik dat deed vertelde een monteur daar dat hij vermoede dat een velg krom was. Je zag op de draaibank dat het wiel (velg + band) een kromming had. Lastig te zien met de band er op of het de band is of de velg. Hoe dan ook, ik heb de oude banden er op mijn werk afgehaald en alle velgen meegenomen naar een bedrijf wat ze zou kunnen richten.
De man vertelde me dat de velg helemaal niet zo slecht was en dat het waarschijnlijk lag aan harde lijm resten op de naaf waardoor hij op de bank niet goed zat. Maar ik was niet helemaal voor niks gekomen want bij twee velgen zag hij wel minimale foutjes die er uit gericht konden worden. Hij vroeg of ik dit wel wilde aangezien het erg klein was. Omdat ik er toch was en ik ze weer top wilde hebben heb ik die twee velgen wel laten richten.
Toen kon het opknappen beginnen op mijn werk. Zo waren de velgen. Dit was wel de slechtste overigens.
Schuren maar:
Allemaal gedaan en klaar voor primer:
Mijn collega's vertelde me dat ik het beste kon beginnen met de binnenkant.
Ontvetten:
Primer:
De binnenkant van de velgen zijn gespoten door mijn collega's. Ze hebben eerst zilver gespoten en toen blanke lak.
Blanke lak:
Ook de wieldoppen moesten uiteraard meegespoten worden.
Voorbereiden:
Binnenkant van de velgen afplakken zodat ik de voorkant kon gaan aanpakken:
Primer:
Voor de voorkant heb ik Wheel Spray zilver genomen. Ik had gezien op de zaak dat ze dat op een velg van een klant hadden gebruikt. Die kleur vond ik eigenlijk heel goed overeen komen met de originele kleur van mijn Rover. Zilver met heel klein beetje blauwe gloed erin.
Eerst de wieldoppen in de Wheel Spray zilver:
Hierna de voorkant van de velgen zelf in de zilveren Wheel Spray gezet:
Toen heeft een collega alles in de blanke lak gezet:
Drie wieldoppen idd. Dit omdat de vierde eerder al was gedaan door de werkplaats chef. Omdat de emblemen best lastig in te kleuren zijn zocht hij naar de beste methode om het zwart te kleuren. Uiteindelijk was een klein kwastje met zwart het beste. Al de wieldoppen zijn door de werkplaats chef ingekleurd. Super aardig en een echt monniken werk!
Alles klaar en uitharden:
Tijdens dit alles heb ik thuis in de garage ook niet stil gezeten. Ik kon nu goed de wielkasten inspecteren.
Op de vulpijp van de benzine tank zag ik een klein roestplekje:
Geschuurd:
Zink spray:
Primer:
Zwart:
En blanke lak:
Die kan weer lang mee:
Frisse velgen met daarachter muffe remklauwen is natuurlijk jammer. Hierom eerst alle 4 de remklauwen goed gereinigd en daarna hittebestendig zilver gespoten:
Ik kon nu ook mooi toegeven aan mijn detail fetisj

met betrekking tot de wielkasten. Alle vier de wielkasten ingespoten met reiniger, en uitgesopt met autoshampoo. Hierna de zwarte delen met beschermende laag ingesmeerd.
Zoek de verschillen

:
RV:
RA:
LV:
LA:
Nergens in de wielkasten en naden heb ik roest gevonden!

Naadjes van de wielkasten nog met heldere tectyl ingespoten:
Afgelopen woensdag heb ik de banden er op gedaan op mijn werk.
Hierna heb ik ze laten balanceren bij een bevriend bedrijf. Duidelijk aangegeven dat ik de gewichten liever niet aan de buitenkant wilde hebben maar aan de binnenkant. Maar, ook niet aan de binnenkant waar de voorste remklauwen er tegenaan komen. De Vitesse heeft extra grote remschijven en remklauwen waardoor ze dicht tegen de binnenkant van de velg aan zitten (zie meerdere foto's).
Erg fijn om een nog een grote Rover te hebben om alles heen weer te rijden.
Klaar om op de auto te gaan:
Hatsikidee:
Dankzij advies en hulp van mijn collega's kan ik wel zeggen; Job Well done!