Marc: Rover 827 Vitesse automaat 1989 & Rover 3500 Vanden Plas automaat 1982 & Rover 827 Si automaat 1993 (Rover 827 Vitesse overgespoten)

Rutger DC zei:
Het blijft een mooi topic om te volgen en dat doe ik dan ook trouw, al schiet het reageren er nogal eens bij in. ;) Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Leuk om te zien hoe die Rover-liefde helemaal in de familie zit. Knappe foto's van je auto in Zwitserland bovenaan deze pagina ook.

Bedankt man!

Eindelijk eens een grote klus aangepakt bij mijn 827 Vitesse.
De hemelbekleding was deels gaan zakken en het schuim er achter was duidelijk op want een hand of vinger afdruk bleef in de bekleding staan.
Eerst maar eens uitbouwen. Ik had informatie gevraagd bij Classic Paradise waar ze recent een zilverkleurige Rover 827 Vitesse hemel hadden vervangen.
Het bedrijf reageerde heel behulpzaam en ik kreeg een uitgebreide omschrijving waar ik op moest letten. (y)
Voordeel van een fastback is dat je de hemelplaat er makkelijk uit krijgt.
1.jpg

2.jpg

De stof was er zo vanaf te trekken. Het oude, deels verteerde schuim heb ik met een stofzuiger, doeken en thinner weg gekregen.
3.jpg

4.jpg

De nieuwe stof met de lijm erbij.
6.jpg

Lijm gespoten en toen het doek er op. Eerst de hartlijn bekleed zodat de randen later goed ingewreven konden worden.
7.jpg

Klaar voor montage!
8.jpg

Ik heb de glasplaat ook vervangen want een stalen balkje wat aan het glas vast zit was bij mijn 800 gaan roesten. Dat zag er erg pauper uit.
9.jpg

10.jpg

Ik heb in Engeland een erg nette vervanger kunnen kopen en heb deze erg grondig ingespoten met tectyl. Die roest niet meer. :)
11.jpg

Hatseflats!
12.jpg

Voordat we de hemel weer hadden ingebouwd heb ik alle naden van het dak in de tectyl gezet zodat die zo lang mogelijk goed blijven.
Toen alles weer in elkaar zat was het weer een fris geheel!!
14.jpg

Tijdens het werk zag ik kleine roest blaasjes in de dak rand die ik met het vorige ontroesten, onbewust overgeslagen had.
Geschuurd en daarna in de roestomvormer:
15.jpg

16.jpg

Volgende dag het overtollige roestomvormer weggehaald en toen zinkspray:
17.jpg

18.jpg

Gevolgd door primer:
19.jpg

20.jpg

Kleurlak:
21.jpg

22.jpg

En tot slot, blanke lak:
23.jpg

24.jpg

Nog een ding wat aandacht vroeg was een scheur in het leer van de bestuurdersstoel. Deze werd steeds groter. Ik had in het verleden op aanraden van een vriend al eens met secondenlijm gprobeerd de, toen relatief kleine, scheur te lijmen maar zonder resultaat. Secondelijm is een slechte optie omdat die lijmen snel opdrogen en hard opdrogen.
25.jpg

Eerst de harte secondelijm weg gesneden zodat je weer fris materiaal hebt. Het zwarte stuk leer heb ik bij een schoenmaker gekocht alsmede de lijm. Deze lijm is erg sterk maar blijft flexibel. Ik heb het stukje leer achter de scheur gedaan.
26.jpg

En gelijmd:
27.jpg

Het is iig weer dicht maar voor het mooie moet er toch nog wat gebeuren.
Achter de middenarmsteun van de achterbank zit een stuk skai bekleding. Ik heb daarvan, aan de onderkant een klein strookje vanaf geknipt. Je ziet daar uiteraard niks van.
28.jpg

Even een mal gemaakt van papier en toen van het skai een passend stuk kunnen knippen.
29.jpg

En toen het skai op het zwarte stukje gelijmd.
30.jpg

31.jpg

Ook de rugleuning van de bestuurdersstoel had een scheurtje gekregen.
32.jpg

Ik had gelukkig nog skai over en dus daar ook maar wat achter geplakt.
33.jpg

Niet perfect maar iig even gered.
34.jpg

Ik moet het leer gewoon eens helemaal laten doen maar vond dit wel leuk om te kijken wat je er nog uit kunt halen.

@speedtouch: bedankt!

@a3 White: lijkt idd dubbele foto's maar een plek zat aan de linker kant en de ander aan de rechterkant. Als je goed kijkt zie je verschil tussen de plekjes en het plaatwerk. Ik dacht ik post alles maar. :p

Bedankt!

Mooi werk Marc, erg mooi en netjes resultaat zeg! Het zonnedak is al mooi, maar dat is een klusje wat ik niet anders verwachtte dat je mooi kan doen. Maar boh die bekleding is puik zeg! Mocht je je vervelen, dan kan ik Ayo wel meenemen naar Classics, dan kan je daarna nog wat mooie staaltjes leder-repair doen :p

Duurt niet lang meer he? Ook leuk om dan eindelijk je wederhelft te ontmoeten, moet ik (wéér) nette kleertjes aan en gel in mijn haartjes... #zwaarleven

Best een slimme oplossing met dat leer! Je hebt kans dat het na een zomer "bijkleuren" al bijna niet meer te zien is.

@ Peter O: Bedankt man! Erg netjes geworden zo het lijkt. Ayo mag je meenemen dan kan ik van haar vacht een lekkere foute stuurhoes maken. :p Geintje uiteraard mensen!

Ja je kan dan idd mijn wederhelft zien! Het is je geraden om je idd netjes aan te kleden Peter. ;)

@ Engineer 2: Dankjewel! Ja dat denk ik ook maar ik ben eerlijk gezegd meer van plan het leer op te knappen. Gewoon lekker leren en kijken wat ik kan. :)

Dit weekend was Classics NL te Leeuwarden er en de Rover Owners Club Holland was ook van de partij. Na al het werk wat ik aan mijn 827 heb gedaan vond ik het leuk deze mee te nemen voor op de stand. :)
Op weg over de afsluit dijk:
1.jpg

Ook al was het weer prima en was de Vitesse nog best schoon na de lange rit, heb ik toch even de velgen schoon gespoten en de Rover afgenomen. :)
2.jpg

Mijn Vitesse stond in goed gezelschap! Was gezellig Thomas!
3.jpg

8.jpg

Een bekende van het forum. Was gezellig Peter! En een Rover 75 V8:
4.jpg

5.jpg

Ook de oudere generatie Rovers waren vertegenwoordigd:
6.jpg

7.jpg

Ford Mustang fastback:
9.jpg

Geweldige Buick Station Wagon!:
10.jpg

Leuke Corvette!:
11.jpg

Lincoln ''Bigger is better!'':
12.jpg

Oh yes! '59 Cadillac Deville:
14.jpg

Ford Torino Starsky & Hutch!:
15.jpg

Chevrolet Suburban C10 politie:
16.jpg

Bewijs dat Opel een mooi merk is:
17.jpg

BMW Fünfers:
18.jpg

Mijn trots stond er netjes bij al zeg ik het zelf. :) Hij wordt steeds netter:
19.jpg

20.jpg

Volgende projectje is het leer. Kijken hoe ik dat weer netter ga krijgen. :)
21.jpg

Ook weer even een lampje door de motorruimte gehaald:
22.jpg

Nu met beter licht even een foto van de hemel gemaakt. Nu ook met weer werkende lampjes. :)
23.jpg

Marc!! Er zit iemand aan je auto!

hkpXoOil.jpg

Oh nee je bent zelf aan het poetsen!

VNKZpL0l.jpg

Kiek hem trots zijn!

uPo61Kgl.jpg

Vh9agwHl.jpg

5S0e1V0l.jpg

Het was een leuk weekend zeg!

Zo te zien inderdaad een mooi weekend! Het rijtje zonnebrillen op het dashboard is wel humor... hoeveel heb je er nodig? Wel handig zo'n koffieplankje natuurlijk.

@ Peter O: bedankt voor de leuke foto's! Haha ik trapte er iedere keer weer in als je dat zei. :p Was heel gezellig, ook met je vader.

@ Engineer2: ja was echt top! Haha, ik had ze ook als grap neergelegd. Vond het wel grappig staan.

Afgelopen weekend was het zaterdag ochtend nog slecht weer maar later zou het weer beter worden. Mooie kans dus om de auto's winter klaar te maken.
Omdat ik voor mijn vorige baan regelmatig gebruik heb mogen maken van de auto van mijn vriendin (voor nieuwe baan hoef ik maar 6 min met de fiets :) ) vond ik het wel zo netjes en leuk haar auto te vertroetelen en klaar te maken voor de winter.
Wassen, kleien, afspoelen, afdrogen en in de was gezet. Ook het interieur uiteraard weer netjes gemaakt.
1.jpg

Ook gelijk mijn Rover 827 Vitesse klaargemaakt voor de winter. Eerst netjes op temperatuur gereden:
2.jpg

Vol getankt (V-Power) en met een additief om te zorgen dat de benzine goed blijft. Hierna de auto grondig gewassen en de banden op 3 bar gezet.
3.jpg

Hierna veilig in de box gezet, de accu er uit en geschorst tot volgend jaar.
4.jpg

Welterusten :D:
5.jpg

Uiteraard ook bedtijd voor mijn Rover 3500 Vanden Plas. Op temperatuur gereden, getankt + additief, banden opgepompt en grondig gewassen:
6.jpg

7.jpg

In de garage:
8.jpg

En welterusten :):
9.jpg

Wat ziet die auto van je vriendin er weer netjes uit! Kleur knalt er echt uit! Heb je voor het stallen de banden extra hard opgepompt? Ik moet de Classic nog "netjes" klaarmaken om weg te zetten. Hij is al wel getankt, maar moet nog wel ff bandjes pompen en de hoes eroverheen. :p

Het is altijd een heel ritueel inderdaad dat wegzetten. Banden hard oppompen is ook altijd aan te raden inderdaad. Ik zet ook altijd een van de ramen op een klein kiertje en ik gooi een vochtvreter in de auto. De accu blijft erin staan maar wel afgekoppeld (ik heb op bijna alle auto's een schakelaar op de min-pool). En dan met een diepe zucht loop je dan de stalling uit.
En in het voorjaar is er altijd wel wat werk en duurt het een paar ritjes voordat de auto weer fijn rijdt. Vooral de Alfa heeft altijd wel een ochtendhumeur. Rijden is wel in orde maar dingen als centrale deurvergrendeling etc hebben er altijd wat moeite mee.

Leuk te zien dat je de daily (een heus NedCar product) ook netjes maakt!

@ Brent: dankjewel! Ja het scheelde echt een stuk. De Mitsubishi was nooit gekleied dus diepte kwam weer wat meer terug.
Ja de banden van mijn Rovers heb ik opgepompt tot 3 bar. Banden van de auto van mijn vriendin gewoon tot voorgeschreven druk.
Succes met het winterklaar maken van jouw klassieker!

@ Engineer2: ja idd een ritueel is het goede woord. Vochtvreter komt er nog in.
Jazeker! Born in Born.

Wat ziet jouw wagenpark er altijd goed uit (y). Aan de ene kant altijd zwaar om weg te zetten, aan de andere kant fijn dat je zulke mooie plekken hebt!

Micha D zei:
Wat ziet jouw wagenpark er altijd goed uit (y). Aan de ene kant altijd zwaar om weg te zetten, aan de andere kant fijn dat je zulke mooie plekken hebt!

Dankjewel Micha! Insgelijks. :)
Ja ergens wel maar voelt ook fijn dat ze beschermd/veilig staan. :)

Ook al staan mijn Rovers in de winterslaap, de hobby kan gewoon door gaan! :)
Zoals eerder aangegeven, ik wilde het leer van de voorstoelen van mijn 827 Vitesse eens onder handen nemen. Eerst maar eens één en ander gekocht. Ik heb contact gezocht met hetzelfde bedrijf dat de matten heeft gemaakt. Behulpzaam als altijd verwees Bentons Bekleding mij door naar een ander bedrijf genaamd Colourlock. Deze gehele set (behalve het potje plamuur links) kreeg ik binnen nadat ik een stuk Skai had opgestuurd voor de correcte kleur.
0.jpg

Zo zag het leer er uit.
Bestuurdersstoel:
1.jpg

2.jpg

3.jpg

Eerst maar eens goed schoonmaken. Eerst begonnen met een milde reiniger. Mij is verteld altijd van mild naar agressief te werken.
4.jpg

Tijdens het reinigen kwam ik nog een scheurtje tegen. Deze met een stuk Skai er achter dicht gelijmd en uiteraard verder gekeken of er meer scheurtjes waren. Ook heb ik de eerder gerepareerde scheuren nogmaals goed gelijmd voor de zekerheid.
5.jpg

Hierna heb ik het leer geschuurd om het zo glad mogelijk te maken en oude verf weg te halen/op te ruwen.
6.jpg

7.jpg

Toen wat agressiever gaan reinigen om te zorgen dat er geen vet achter blijft.
8.jpg

Na deze stap zag je echt dat een hoop plekken versleten waren. Vooral de bestuurdersstoel (begrijpelijk).
9.jpg

Zij wang rugleuning bestuurdersstoel:
10.jpg

11.jpg

12.jpg

Toen gaan plamuren. Dat witte spateltje is een plastic mesje wat ik heb geknipt en heb geschuurd.
13.jpg

Bestuurdersstoel:
14.jpg

15.jpg

Rugleuning bestuurdersstoel:
16.jpg

Bijrijdersstoel:
17.jpg

18.jpg

20.jpg

Om de plamuur uit te laten harden heb ik gebruik gemaakt van een haardroger.
Toen was het tijd voor de verf:
21.jpg

Op maat gemaakt:
22.jpg

Bestuurdersstoel:
23.jpg

Bijrijdersstoel:
24.jpg

Delen waar ik nog niet tevreden over was heb ik licht opgeschuurd en met andere plamuur, dat ook in mijn leer kleur gemaakt was, bijgewerkt. Hierna uiteraard nieuwe laag verf over de kleur plamuur heen.
25.jpg

Er zijn iets van 7 lagen verf over elke stoel gegaan.

Ik heb mijn lederen stuurwiel een jaar of zeven geleden al eens geverfd maar dat was toch wel weer toe aan een opfrisbeurt. Ik had nog wat verf over en heb hierom mijn stuur ook opgefrist. Het lijkt nog netjes maar als je dichterbij kijkt was de slijtage goed zichtbaar.
26.jpg

Zelfs een scheurtje:
27.jpg

Afplakken, schuren en ontvetten:
29.jpg

De slechtste plekken, waaronder de scheur, geplamuurd.
30.jpg

Toen was het tijd voor de verf:
31.jpg

Hierna heb ik leer verzegeling aangebracht op de beide voorstoelen en het stuurwiel. Dit is om ervoor te zorgen dat het de verf goed beschermd is. Zie het als blanke lak.
32.jpg

Bestuurdersstoel:
33.jpg

Bijrijdersstoel:
34.jpg

En het stuur:
35.jpg

De laatste stap was leder verzorging.
36.jpg

37.jpg

Bestuurdersstoel:
38.jpg

Bijrijdersstoel:
39.jpg

Het eindresultaat:
40.jpg

Zitting bestuurdersstoel:
41.jpg

Rugleuning bestuurdersstoel:
42.jpg

Zij wang rugleuning bestuurdersstoel:
43.jpg

Zitting bijrijdersstoel:
44.jpg

Stuur is nu ook in betere kleur dan voorheen. Toen ik hem 7 jaar geleden had geverfd was de rand te licht.
45.jpg

Scheurtje is weg:
46.jpg

In de dagen erna heb ik de Rover met de fohn vanbinnen verwarmt om het opdrogen en goed uitharden beter te laten verlopen.
47.jpg

Al met al, best weer fris zo:
48.jpg

Een professioneel bedrijf had zeer waarschijnlijk delen van het leer vervangen en een beter resultaat gehad. Maar ik heb het erg leuk gevonden dit te doen.
Nu hopen dat het ook goed blijft zitten. Ik heb mijn best gedaan! :)

Ik heb al vaker met plezier (delen van) dit topic gelezen en gezien hoe die twee schitterende Rovers worden vertroeteld. Petje af voor de toewijding en het verfraaien van het Nederlandse wagenpark. Mooie reportage ook van de wintervoorbereiding en leerherstel, leer is mooi opgeknapt. Ik heb zelf ook mijn auto's binnen staan en geschorst en dus ook wel nagedacht over hoe dat het beste te doen. Ik heb een aantal opmerkingen/vragen:

* Welk additief heb je in de benzine gedaan tegen de veroudering?
* Wat is de overweging om de auto's ook in de overdekte stalling onder een hoes te doen? Ben je niet bang dat de hoes voor de Vanden Plas de lak gaat bekrassen (swirls) door de wind? In zo'n open garage gaat het toch klapperen zou je denken. Ook is de ventilatie minder wat mogelijk tot vochtophoping leidt? Zonder hoes wordt de auto weliswaar vies, maar is denk ik het risico op schade kleiner.
* Over de colour lock producten: ik dacht dat je ofwel de verzegeling ofwel de protector zou kunnen gebruiken, waarbij de verzegeling meer een neutrale coating is voor niet-poreus leer (zoals je ook bij nieuwe auto's vindt) en de protector meer een soort conditioner voor dikker/ouder/natuurlijk leer dat soepeler gemaakt moet worden. Als je ze allebei wilt gebruiken zou je ze wellicht beter in de omgekeerde volgorde kunnen gebruiken (eerst voeden, dan beschermen)?

Even vrij vertaald wat onder andere in deze twee nuttige leervideo's wordt besproken:
Over conditioners en sealants:
https://www.youtube.com/watch?v=BlUcG34Htbs

Over colourlock producten, vanaf ca. 2:49:
https://www.youtube.com/watch?v=W6NVB57646I

Beros zei:
Ik heb al vaker met plezier (delen van) dit topic gelezen en gezien hoe die twee schitterende Rovers worden vertroeteld. Petje af voor de toewijding en het verfraaien van het Nederlandse wagenpark. Mooie reportage ook van de wintervoorbereiding en leerherstel, leer is mooi opgeknapt. Ik heb zelf ook mijn auto's binnen staan en geschorst en dus ook wel nagedacht over hoe dat het beste te doen. Ik heb een aantal opmerkingen/vragen:

* Welk additief heb je in de benzine gedaan tegen de veroudering?
* Wat is de overweging om de auto's ook in de overdekte stalling onder een hoes te doen? Ben je niet bang dat de hoes voor de Vanden Plas de lak gaat bekrassen (swirls) door de wind? In zo'n open garage gaat het toch klapperen zou je denken. Ook is de ventilatie minder wat mogelijk tot vochtophoping leidt? Zonder hoes wordt de auto weliswaar vies, maar is denk ik het risico op schade kleiner.
* Over de colour lock producten: ik dacht dat je ofwel de verzegeling ofwel de protector zou kunnen gebruiken, waarbij de verzegeling meer een neutrale coating is voor niet-poreus leer (zoals je ook bij nieuwe auto's vindt) en de protector meer een soort conditioner voor dikker/ouder/natuurlijk leer dat soepeler gemaakt moet worden. Als je ze allebei wilt gebruiken zou je ze wellicht beter in de omgekeerde volgorde kunnen gebruiken (eerst voeden, dan beschermen)?

Even vrij vertaald wat onder andere in deze twee nuttige leervideo's wordt besproken:
Over conditioners en sealants:
https://www.youtube.com/watch?v=BlUcG34Htbs

Over colourlock producten, vanaf ca. 2:49:
https://www.youtube.com/watch?v=W6NVB57646I

Bedankt voor je reactie!! Ik doe mijn best! :)

* https://www.bardahl.nl/product/1164-fuel-stabilizer-nl/
* Ik heb de Rover onder een hoes staan omdat het een nieuwbouw complex is waar tot een kleine maand geleden nog gebouwd werd. Er is nog veel stof. De hoes van de Vanden Plas is idd van het type wat krassen kan veroorzaken. Hierom heb ik oude bed lakens tussen de auto en de blauwe hoes gedaan. Vocht is nooit een probleem in de box en garage. Ventilatie is dik in orde.
*Op de flesjes en bijschrift, geleverd door Colourlock, stonden de stappen die ik gevolgd heb. Eerst sealer en dan voeding. Bij het spuiten van een auto zet je na de kleur lak hem eerst in de blanke lak voordat je hem in de wax zet. Zo heb ik het begrepen. Daarnaast was het leer niet zo zeer slecht gevoed maar juist te vet waardoor er een hardnekkige laag zat op het leer. Jarenlang invetten (ook door de vorige eigenaar) en bakken in de zon moest ik flink boenen het weg te krijgen. Het leer was na grondig schoon maken al erg opgeknapt. Overigens heeft de kleur lak ook een voedende werking zag ik. Waar het leer voorheen strak gespannen stond lijkt het het nu weer soepel. Deze sealer moet een vetvrije basis hebben om te hechten.

Dit filmpje vond ik heel leerzaam en leuk.
https://youtu.be/MzbRXlSN3HY

Nog wat puntjes op de spreekwoordelijke i gezet. Een jaar of zeven geleden toen ik nog in Capelle aan den IJssel woonde hadden vandalen meerdere auto's beschadigd waaronder, helaas, mijn 827 Vitesse. Ze hadden mijn achterspoiler beschadigd die toen is vervangen voor een gloednieuwe. Allemaal netjes maar door dit alles was er op de koets (bedekt door de spoiler wanneer de achterklep dicht zit) een beschadiging gekomen. Dit had ik toen gespoten met de kunde die ik toen had en was prima maar het kon veel netter. Dit dus aangepakt.
Zo was het:
1.jpg

Het is winter dus voor betere verneveling de verf, voor elke klus, even in een emmer warm water:
2.jpg

Primer het afgeplakt zodat er geen scherpe rand ontstaat dit keer :) :
3.jpg

Kleurlak. Geschuurd en toen een groter gebied afgeplakt en de verf er op geneveld:
4.jpg

Na weer een groter gebied af te plakken uiteraard de blanke lak aangebracht:
5.jpg

Nog steeds zichtbaar maar dat ziet er beter uit vind ik:
6.jpg

Volgende klus. Jaren terug heb ik de A en C stijlen van de deuren opnieuw gespoten. Echter heb ik toen niet veel weg geschuurd van de oude verf laag, geen primer gebruikt en matt zwart gebruikt in plaats van zijdeglans zwart. Het resultaat was nog steeds prima voor een oude auto maar ik begon me toch te ergeren omdat ik er achter kwam dat ze eigenlijk een zijdeglans moesten hebben in plaats van matt en omdat ik geen primer had gebruikt begon het de strijd tegen de tijd te verliezen. Goede spullen in huis en knutselen maar.
Toen ik de vorige keer had gespoten had ik door mijn onkunde druipers in de verf. Deze kon ik mooi weg schuren zodat het een glad begin was. Dit heb ik gedaan bij alle A en C stijlen uiteraard.
7.jpg

Primer:
8.jpg

9.jpg

Zijdeglans. Nu zonder druipers zoals de vorige keer dankzij tips van mijn collegas. :)
10.jpg

11.jpg

Andere kant primer:
12.jpg

13.jpg

En ook zijdeglans:
14.jpg

15.jpg

Ik was toch lekker bezig dus ook gelijk maar de armen van de ruitenwissers mooi gemaakt. Nee ik heb idd de armen er niet afgehaald.
Toen de voorruit vervangen werd zag ik vaklui worstelen en vechten om ze er af te krijgen. Aangezien ik nog geen volledig vakman ben de veilige weg gekozen en alles afgeplakt.
Geschuurd:
16.jpg

Primer:
17.jpg

Zijdeglans:
18.jpg

Tja, als de voorste ruitenwissers weer netjes zijn dan......... ;)
Geschuurd en daarna primer:
19.jpg

20.jpg

Volgende klusje. De zij/stootlijsten van de 800 zijn van kunststof maar daarin zitten RVS lijstjes die bij de Sterling uitvoering kaal RVS zijn, een 2.0 Si rood
en bij de 827 Vitesse zwart horen te zijn. Die van de bestuurdersdeur heb ik in het verleden al eens geschuurd, primer er op en toen matt zwart maar je moet,
blijkbaar, voor RVS een speciale primer hebben. Hierom werd mijn werk al snel weer lelijk dus dat maar eens grondig aangepakt.
Eerst alles schoon gemaakt en geschuurd:
21.jpg

Toen werd er een ets primer aangebracht. Dit heeft een meer doordringend vermogen ten aanzien van een goede hechting.
22.jpg

Toen matt zwart:
23.jpg

En toen voor een duurzaam resultaat; zijdeglans blanke lak. Ook omdat de strips een zijdeglans moeten hebben.
24.jpg

Het nette resultaat van de strips is dankzij mijn collega. :)

Voordat ik de vers geverfde strips op hun plek ging drukken heb ik eerst alle schroeven die de kunststof strip op de auto houden er uitgehaald, de roestige vervangen voor nieuwe, de goot uitgezogen en ontvet en tot slot het schroefdraad van elke schroef met tectyl ingesmeerd zodat het plaatwerk niet kan gaan roesten.
25.jpg

26.jpg

Na nogmaals ontvetten heb ik primer (doekje) aangebracht voor de lijm en hierna de lijm aangebracht.
27.jpg

Resultaat:
28.jpg

29.jpg

Op naar het volgende klusje! :D :LOL:

Aandacht voor detail: niet meer normaal
Krantenpapier en afplaktape: enkele vierkante km
Eindresultaat: priceless

Mooi gedaan man!

Fijne klusjes! En met resultaat!

Als wisserarmen erg vast zitten dan wil een kleine lijmklem of kleine poelietrekker goed helpen. Maar meestal is het een handigheidje wat er inderdaad nogal lomp uit ziet (maar het niet is). Wel een ding; de moeren van wisserarmen willen ook weleens heel erg vastzitten (ik heb al eens een asje gebroken op de LT) of juist later weer gaan loslopen (wat je meteen de vertanding kost op de wisserarm en het asje - dat had ik bij de Alfa). Dus moeten ze eraf dan gewoon doen. Maar als het anders kan.... lekker laten zitten.
Op de Corvette zit een heel ander soort constructie met een soort geveerde vork. Werkt veel beter, kan makkelijk los en weer vast, maar zal vast duurder zijn geweest.

Al een plan gemaakt met events waar we een van beide Rover's weer kunnen tegenkomen in 2020?

Engineer2 zei:

Als wisserarmen erg vast zitten dan wil een kleine lijmklem of kleine poelietrekker goed helpen. Maar meestal is het een handigheidje wat er inderdaad nogal lomp uit ziet (maar het niet is). Wel een ding; de moeren van wisserarmen willen ook weleens heel erg vastzitten (ik heb al eens een asje gebroken op de LT) of juist later weer gaan loslopen (wat je meteen de vertanding kost op de wisserarm en het asje - dat had ik bij de Alfa). Dus moeten ze eraf dan gewoon doen. Maar als het anders kan.... lekker laten zitten.
Op de Corvette zit een heel ander soort constructie met een soort geveerde vork. Werkt veel beter, kan makkelijk los en weer vast, maar zal vast duurder zijn geweest.

Al een plan gemaakt met events waar we een van beide Rover's weer kunnen tegenkomen in 2020?

Hey! Ja dat gereedschap had ik niet in huis want wat de mannen toen gebruikte leek daar idd op. Wilde niets riskeren dus de veilige weg idd gekozen.

Haha nou ik kan niet wachten op komend voorjaar. Al is het omtrent roadtrips en beurzen voor mij wel een rustig jaar wat ik nu zie. Waalwijk british autojumble in juni (dacht ik) is voor mij een must, misschien weer op Rosmalen in maart en volgens mij is er weer een youngtimer event in Boxtel en een best of british. Weet jij/iemand of er weer een ander youngtimer evenement is wat door de originele organisatie werd gedaan? Laatste keer was geloof ik in Amsterdam een jaar of 2 geleden. Die organisatie en die van Boxtel lagen met elkaar overhoop en toen splitste het zich geloof ik. Jammer.

Bedankt voor je reactie iig Engineer2!

Gisteren heb ik een klein klusje aan de SD1 enigszins en tijdelijk aangepakt. Net als bij de 800 heeft de SD1 ook last van hangende hemel bekleding bij hogere leeftijd.
Het begon eerst klein maar in korte tijd zakte het sneller. Toen ik laatst even ging zitten in de auto om te genieten en ik in de achteruitkijkspiegel keek, zag ik dat ik niet meer naar achteren kon zien vanwege de hangende stof. Dat kan echt niet natuurlijk maar grappig vond ik het wel. :)
Als tijdelijke oplossing heb ik er hiervoor bedoelde plugjes in gedraaid.

Voor:
1.jpg

Na:
2.jpg

Voor:
3.jpg

Na:
4.jpg

De hemel bekleding ga ik uiteraard aanpakken want dit is niet netjes maar voorlopig kan ik iig rijden met de auto als het voorjaar begint. :)

Prima oplossing toch? ;) Mazzel wel dat de SD1 een grote achterklep heeft, dan is de hemel eruit halen niet heel veel werk. Met mijn 75 was dat nog flink wat manoeuvreren om die eruit te krijgen door de achterdeur.

@ A3 White: Haha ik dacht hetzelfde idd. :p Best chique hoor zo'n Rover. Maar zoals je al zegt; ''voor even een mooie oplossing''.

@ Joe met trema l D met punt: Thanks! Ja dat scheelde ook enorm bij mijn 827 Fastback. Oh echt? Ik dacht dat je bij een sedan hem het beste door de voordeur kon doen aan de passagierskant. Misschien is dat weer anders bij elke auto. :)

Marc 827 3500 zei:
Engineer2 zei:

Hey! Ja dat gereedschap had ik niet in huis want wat de mannen toen gebruikte leek daar idd op. Wilde niets riskeren dus de veilige weg idd gekozen.

Haha nou ik kan niet wachten op komend voorjaar. Al is het omtrent roadtrips en beurzen voor mij wel een rustig jaar wat ik nu zie. Waalwijk british autojumble in juni (dacht ik) is voor mij een must, misschien weer op Rosmalen in maart en volgens mij is er weer een youngtimer event in Boxtel en een best of british. Weet jij/iemand of er weer een ander youngtimer evenement is wat door de originele organisatie werd gedaan? Laatste keer was geloof ik in Amsterdam een jaar of 2 geleden. Die organisatie en die van Boxtel lagen met elkaar overhoop en toen splitste het zich geloof ik. Jammer.

Bedankt voor je reactie iig Engineer2!

In ieder geval is er 23 mei (in Boxtel) het EMWalhalla. Het jubilieum event was zo goed bevallen dat dit nog een keer gedaan wordt. De dag erna is er dan meteen het youngtimer event in Boxtel. Het andere youngtimer event heb ik niets meer van gehoord sinds het de vorige keer afgeblazen is. Dat het gesplitst is is dan maar zo maar de actie van Amsterdam in 2018? om het dan te plannen op dezelfde dag als Boxtel vond ik wel erg jammer. Er is op zich genoeg animo voor twee youngtimer events in Nederland.

Andere leuke tips (ik heb even al het Alfa, Japans en Corvette spul uit het lijstje gefilterd)
16-17 Mei Goodwood - Retrorides Weekender
20-21 Mei Seppe Classic Cars & Aeroplanes
25 Juli - Festival of the unexpected (UK)
1-2 Aug - Youngtimer festival Spa-Francorchamps & Classic Days Schloss Dyk
29-30 Aug - Concours Soestdijk

@ Engineer2: Bedankt voor die evenementen!
Emwalhalla klinkt leuk maar ik ben geen lid meer. Leuke club hoor!! Geen kwaad woord over maar ben lid van teveel auto clubs en heb er een paar geschrapt.

Youngtimer Festival Spa klinkt gaaf. Is dat een beetje een groot evenement?

Ik ken het probleem. Ik hou het dan ook beperkt qua clubs. Ik probeer het tenminste..

Als ik me niet vergis is EMWalhalla ook toegankelijk als je geen lid bent. Dus dat kan gewoon.

Spa Youngtimer is volgens mij Peter O heen geweest. Zijn berichten waren genoeg aanleiding om de agenda van Spa eens te bekijken

Wat kleine klusjes gedaan aan de 827 Vitesse in de afgelopen tijd. :)

Echt zo'n klus waarvan ik al sinds ik de auto heb zeg ''dat moet ik nog eens doen'' maar nooit had gedaan. Nieuwe ruitenwisser voor de achterruit. :p Idd niet een echte grote klus maar toch blij dat die weer fris is. :)
1.jpg

Bij de achterruit zitten aan de zijkant sierlijsten met daarnaast weer zwart plastic. Dat was na jaren in de zon, slijtage en wassen etc grijs en zelfs wit uitgeslagen.
2.jpg

Afplakken:
3.jpg

Hier zag je het goed!
4.jpg

Na ontvetten ''forever black'' aangebracht. Dit is een kleur houdende pasta wat intrekt in plastic trim:
5.jpg

Aan de linkerkant van de auto was bij de achterbumper op de zwarte stootrand ook slijtage te zien:
6.jpg

Hierop de hele stootrand van de achterbumper gedaan:
7.jpg

Nog een klusje was de accu bak. Zoals bij elke auto op leeftijd ging die roesten:
8.jpg

Helemaal kaal gemaakt en ontroest:
9.jpg

Zink spray:
10.jpg

Primer:
11.jpg

Satijn zwart:
12.jpg

Beetje blanke lak:
13.jpg

Voordat ik de accu steun terug ging plaatsen eerst alles schoon gemaakt en in de was gezet. Ook holtes en schroefdraden in de tectyl gezet. Naden van de accu bak in de heldere tectyl gezet. :)
14.jpg

Alles weer op zijn plaats:
15.jpg

16.jpg

Het was weer tijd om de SD1 uit zijn winterslaap te halen! :)
https://www.youtube.com/watch?v=OMy9qBVli8k

Starte prima en reed alsof hij de dag ervoor nog een lange rit gemaakt had. :)
Even de banden weer op de goede spanning gezet:
1.jpg

En de volgende dag probleemloos naar forum genoot Thomas gereden.
2.jpg

Het weekend van 14 en 15 maart zou British Cars en Lifestyle gehouden worden in Rosmalen. Brabant idd... Het zou in het weekend ervoor nog door gaan dus ik wilde een klusje aangepakt hebben alvorens de beurs. De beurs ging uiteindelijk, uiteraard niet door.
Ik heb het stuur in de goede kleur geverfd. Toen ik de 3500 VDP ging halen in Zwitserland was het originele stuur erg versleten en dat heb ik toen met behulp van de vrienden in Zwitserland vervangen voor een goed maar grijs stuur. Beige is vrij zeldzaam dus ik had geen keus.
SAM-2736.jpg

SAM-2737.jpg

Maar ik heb contact gezocht met Colourlock en die konden een kleur mengen die erg dicht in de buurt kwam. Hierop het stuur geschuurd en ontvet.
SAM-2738.jpg

De set die ik kreeg van het bedrijf:
SAM-2739.jpg

Meerdere lagen aangebracht met goed resultaat:
SAM-2753.jpg

Na een dag of wat drogen heb ik de leder verzegeling aangebracht.
SAM-2764.jpg

Gevolgd door de leder protector een dag later:
SAM-2798.jpg

Hierna het interieur goed schoon gemaakt en is het weer een fris geheel! Zeker niet perfect hoor maar ik ben erg blij met het resultaat!
SAM-2801.jpg

Mooi gedaan, het staat wel een stuk beter zo!
En wat een geluid als de auto opstart zeg! (y)

Nu we toch amper mensen mogen zien, lijkt me dit een heerlijke auto om dan maar af en toe zelf een blokje om te gaan.

Ik zie nu pas dat je de accu bak zelfs met hoogglans hebt gespoten :D Dat gaat mij te ver hoor.
Mooi werk met het stuur!

Het is inderdaad jammer dat beurzen en evenementen niet doorgaan. De agenda is ineens een stuk leger. En ik vrees dat het niet bij Maart blijft.

@ Der Magistrat: Dankjewel! Ja dat geluid is iedere keer weer genieten! Ja daar is dit wel een erg fijne auto voor. Deur dicht, sleuteltje om en lekker toeren. :)

@ Wouter82: Thanks man! Haha nou een vakman zal echt punten zien dat beter kan maar voor een amateur is het idd best netjes al zeg ik het zelf. :D

@ Engineer2: Haha ja misschien ging dat beetje ver maar ach. Dankjewel. Ben ook blij met resultaat.

Ja idd. We gaan het zien.

Nog wat klusjes gedaan aan mijn 827 Vitesse. Toen ik aan de accu bak bezig was zag ik dat de isolatie van een kabel niet helemaal lekker meer was. Hierop heb ik deze opnieuw netjes geïsoleerd.
0.jpg

Niet echt een grote klus idd maar die komt nog. ;)

Het profiel van mijn oude banden was nog netjes maar ze waren al op leeftijd. Daarnaast was het ook een mooi excuus om iets aan te pakken wat ik al jaren wilde doen. De velgen opknappen. Auto op steunen en aan de gang!
1.jpg

In een vorige post had ik mijn banden laten balanceren maar toen ik dat deed vertelde een monteur daar dat hij vermoede dat een velg krom was. Je zag op de draaibank dat het wiel (velg + band) een kromming had. Lastig te zien met de band er op of het de band is of de velg. Hoe dan ook, ik heb de oude banden er op mijn werk afgehaald en alle velgen meegenomen naar een bedrijf wat ze zou kunnen richten.
2.jpg

De man vertelde me dat de velg helemaal niet zo slecht was en dat het waarschijnlijk lag aan harde lijm resten op de naaf waardoor hij op de bank niet goed zat. Maar ik was niet helemaal voor niks gekomen want bij twee velgen zag hij wel minimale foutjes die er uit gericht konden worden. Hij vroeg of ik dit wel wilde aangezien het erg klein was. Omdat ik er toch was en ik ze weer top wilde hebben heb ik die twee velgen wel laten richten.

Toen kon het opknappen beginnen op mijn werk. Zo waren de velgen. Dit was wel de slechtste overigens.
3.jpg

4.jpg

5.jpg

Schuren maar:
6.jpg

Allemaal gedaan en klaar voor primer:
7.jpg

Mijn collega's vertelde me dat ik het beste kon beginnen met de binnenkant.
Ontvetten:
8.jpg

Primer:
9.jpg

10.jpg

11.jpg

De binnenkant van de velgen zijn gespoten door mijn collega's. Ze hebben eerst zilver gespoten en toen blanke lak.
Blanke lak:
12.jpg

14.jpg

15.jpg

Ook de wieldoppen moesten uiteraard meegespoten worden.
Voorbereiden:
16.jpg

Binnenkant van de velgen afplakken zodat ik de voorkant kon gaan aanpakken:
17.jpg

Primer:
18.jpg

19.jpg

Voor de voorkant heb ik Wheel Spray zilver genomen. Ik had gezien op de zaak dat ze dat op een velg van een klant hadden gebruikt. Die kleur vond ik eigenlijk heel goed overeen komen met de originele kleur van mijn Rover. Zilver met heel klein beetje blauwe gloed erin.
Eerst de wieldoppen in de Wheel Spray zilver:
20.jpg

Hierna de voorkant van de velgen zelf in de zilveren Wheel Spray gezet:
21.jpg

Toen heeft een collega alles in de blanke lak gezet:
22.jpg

23.jpg

Drie wieldoppen idd. Dit omdat de vierde eerder al was gedaan door de werkplaats chef. Omdat de emblemen best lastig in te kleuren zijn zocht hij naar de beste methode om het zwart te kleuren. Uiteindelijk was een klein kwastje met zwart het beste. Al de wieldoppen zijn door de werkplaats chef ingekleurd. Super aardig en een echt monniken werk!
Alles klaar en uitharden:
24.jpg

25.jpg

Tijdens dit alles heb ik thuis in de garage ook niet stil gezeten. Ik kon nu goed de wielkasten inspecteren.
Op de vulpijp van de benzine tank zag ik een klein roestplekje:
26.jpg

Geschuurd:
27.jpg

Zink spray:
28.jpg

Primer:
29.jpg

Zwart:
30.jpg

En blanke lak:
31.jpg

Die kan weer lang mee:
32.jpg

Frisse velgen met daarachter muffe remklauwen is natuurlijk jammer. Hierom eerst alle 4 de remklauwen goed gereinigd en daarna hittebestendig zilver gespoten:
33.jpg

Ik kon nu ook mooi toegeven aan mijn detail fetisj :p o_O met betrekking tot de wielkasten. Alle vier de wielkasten ingespoten met reiniger, en uitgesopt met autoshampoo. Hierna de zwarte delen met beschermende laag ingesmeerd.
Zoek de verschillen ;) :
RV:
34.jpg

35.jpg

RA:
36.jpg

37.jpg

LV:
38.jpg

39.jpg

LA:
40.jpg

41.jpg

Nergens in de wielkasten en naden heb ik roest gevonden! :D Naadjes van de wielkasten nog met heldere tectyl ingespoten:
42.jpg

Afgelopen woensdag heb ik de banden er op gedaan op mijn werk.
43.jpg

Hierna heb ik ze laten balanceren bij een bevriend bedrijf. Duidelijk aangegeven dat ik de gewichten liever niet aan de buitenkant wilde hebben maar aan de binnenkant. Maar, ook niet aan de binnenkant waar de voorste remklauwen er tegenaan komen. De Vitesse heeft extra grote remschijven en remklauwen waardoor ze dicht tegen de binnenkant van de velg aan zitten (zie meerdere foto's).
Erg fijn om een nog een grote Rover te hebben om alles heen weer te rijden. :)
44.jpg

Klaar om op de auto te gaan:
45.jpg

46.jpg

Hatsikidee:
47.jpg

48.jpg

49.jpg

Dankzij advies en hulp van mijn collega's kan ik wel zeggen; Job Well done! :D

Super netjes Marc, dat is wel weer echt met OCD detail niveau geklaard! Leuk ook dat je dit soort dingen op je werk, met tips van echte pro's kunt aanpakken, dat zijn de beste plekken om te leren (al heb ik het idee dat jij het allemaal al wist :LOL:).

Een ding, volgens mij hoeft over zinkspray geen primer meer, dat is al een primer op zich. Het kan natuurlijk wel :D.

Terug
Bovenaan