Dankjewel Micha!
Nieuwe grote update!

Flink wat werk gedaan aan mijn SD1 3500. Iets wat voor mij altijd een doorn in het oog is geweest, was het interieur. Het was geen ramp maar vond het altijd een beetje mwau.
Scheur in de bovenkant van de rugleuning van de achterbank:
Links achter zat een scheurtje in de wang en een bruine gordel omdat originele gordel stuk was gegaan en is vervangen voor een bruine.
Knopjes van de gordel vangers waren roze uitgeslagen:
Dashboard heb ik in het verleden een keer gespoten (zou ik nu nooit meer doen) waardoor hij helaas een tint of wat te licht is geworden en veel te veel glom en het hout was echt niet mooi meer:
Afdekplaat boven klokken was helemaal lelijk geworden:
Hemel was helemaal gaan scheren en hangen:
Speaker kappen hoorden beige te zijn maar had ik zwarte gemaakt omdat ze erg lelijk waren geworden:
En aan de buitenkant zat ook nog iets wat jammer was. De strips onder het glas was het rubber bij sommige strips uitgedroogd en gaan scheuren:
Nu zijn een hoop dingen van een Rover SD1 prima te vinden. Echter worden interieur delen al snel lastig. Het volledig beige interieur schijnt nogal zeldzaam te zijn dus ik had de hoop al beetje opgegeven om het ooit eens grondig aan te pakken. Nu had ik geluk toen ik een aantal jaar geleden in Engeland was en een Nederlandse, mede SD1 fan naar mij toe kwam. Deze man had een goudkleurige sloper staan met ook het volledig beige interieur waarvan het interieur in mooie staat was. Hij wilde het graag aan mij verkopen omdat het in goede handen moest komen. Uiteraard direct toegehapt en na een poosje kon ik langskomen om het uit te bouwen.
Dit is hem dan, de sloper/donor:
Hier was ik al lekker op weg:
De man heeft meerdere SD1's waaronder nóg een goudkleurige. Deze had echter een heel bijzonder verleden daar deze Rover in Saoedi-Arabië heeft gereden. Zelfs met kogelgaten in de deuren. Van de ''Arabier'' heb ik chroom strips voor onder de ruiten gehaald die nog verrassend goed waren:
Ik heb flink mijn slag kunnen slaan en twee kofferbakken vol kunnen ophalen zodat ik van mijn oude en het ''nieuwe'' interieur wat moois kon maken:
Dit is de heilige graal voor SD1 eigenaren. Een strakke afdekplaat voor het dashboard!:
Toen ik de onderdelen even kwijt moest in de box leek de 827 Vitesse wel even een barn-find

:
Eerst aan de buitenkant begonnen met de chroom strips er af te halen:
De beste strips schoongemaakt vanbinnen (wat over de deur geschoven wordt):
Omdat je met het opschuiven over de lak mogelijk wat beschadigd even een laagje zink spray:
En heldere tectyl zodat het zeker niet kan roesten:
Ook weer goed:
Toen ik aan de deuren bezig was vond ik de binnenkant er een beetje armoedig uit zien. Oud en gescheurd plastic dat met tape en viezigheid vast zat:
Alles schoongemaakt, de deuren vanbinnen in de tectyl gezet en de stekkers ingespoten:
Toen de deur weer dicht gemaakt met fris plastic:
Ook de linker deur uiteraard. De mede neuroten zullen zien dat ik zelfs nieuw tape met nummering heb gedaan om de stekkers

:
En ook dichtgemaakt:
Toen verder gegaan met de binnenkant. De D-stijl bekleding heb ik beige gespoten zodat het beter past in het interieur:
En blanke lak:
In vorige posts heb ik verteld dat ik thuis het hout heb geschuurd en met een spuitbusje heb gespoten. Het was netter dan het daarvoor was maar het was niet super. Uit de donor kwam veel mooier hout. Dit heb ik op mijn werk geschuurd met goede apparatuur en toen is het gespoten in de spuit cabine:
Eerst schuren (hout voor deuren):
Hout van dashboard:
Na vier lagen lak uit de spuit cabine weer geschuurd om craquelé barstjes van het oude fineer minder te doen opvallen:
En toen na nog eens een laag of 4 blanke lak was het resultaat erg netjes:
Toen ben ik samen met een vriend begonnen aan toch wel een spannende klus. Het lelijke oude dashboard uitbouwen en het nieuwe inbouwen (het groen omcirkelde bruine klepje is geschuurd en zwart gespoten zodat dat netjes er uit ziet achter de lucht roosters):
Het ''nieuwe'' dashboard moest iets aangepast worden want het kwam uit een iets nieuwer type:
De oude hemel hebben we er ook gelijk uitgehaald en nadat de goede stof besteld en binnen was hebben we de hemel opnieuw bekleed:
De binnenkant van het schuifdak is ook gestoffeerd dus na uitbouwen ook bekleden:
Voordat de hemel weer dichtgebouwd is heb ik ook de naden van het dak ingespoten met tectyl
En alles weer netjes:
NIeuwe wang zonder gat, champange kleurige gordel zoals het hoort en net hout:
De ''nieuwe'' gordel houders met egaal rode knoppen:
Nu weer mooie beige speaker kappen (uit de donor) ingebouwd:
Ziet er ook weer fris uit:
Dashboard is ook erg opgeknapt:
De Vanden Plas wordt steeds frisser. Zeker als je oude foto's ziet van toen hij nog in Zwitserland stond:
Vandaag de ouwe reus even gewassen. Hij heeft een erg lekker bekkie zo met de fraaie mistlampen

: