Een poos geleden wilde ik eens de onderkant van mijn Rover Vanden Plas schoonmaken/nakijken. Gevraagd op de zaak of ik een brug mocht gebruiken en dat was helemaal geen probleem.

Eerst de bodem ingespoten met een goede reiniger en dit in laten weken. Na een tijdje alles afgespoten. Hij was niet erg vies maar losse meuk was er iig af.
Je hoopt uiteraard nooit iets te vinden qua roest maar ik kwam wel degelijk wat tegen. Aan een kant schrok ik maar aan de andere kant komt de realiteit binnen dat een auto van bijna 40 jaar oud vrijwel nooit roest vrij is. Laat staan een Rover SD1.
Dit was de vloer. Het voetencompartiment van de passagier om precies te zijn. Het linker compartiment was iets minder erg maar vergelijkbaar. Op een paar plekken was hij doorgeroest. Hoofdplek was de cirkel. Het lijkt flink erger hier maar door vocht was roestwater her en der gekomen waardoor alles bruin gekleurd was. Naast de doorgerotte cirkel zaten her en der gaatjes die ik of met een plaatje heb afgedekt of heb dicht kunnen lassen.
Ik heb de cirkel ruim uitgesneden en van nieuw plaatwerk een nieuw cirkeltje gemaakt.
Deze heb ik van onderaf overlappend gelast zodat ik minimale spetters in het interieur zou krijgen. Omdat vuur een gulzig en snel element is voor de zekerheid de werkplek goed afgedekt met metaal en was het interieur afgedekt met een lasdeken.
Hierna een roest werende primer aangebracht en de naden afgekit met hiervoor gemaakte kit.
Bijrijderskant:
Bestuurderskant:
Over de kit even wat andere primer zodat ik deze kon afwerken met een beetje kleur.
Kleur en de oude stoppen er weer in. Ook is alles uitgezogen en uiteraard uitgesopt. Ja ik weet dat de matten er overheen gaan maar ja, ik ben nogal een autist hierin.
Omdat ik de oude dreunplaten heb weg moeten slijpen heb ik uiteraard nieuwe aangebracht:
Zo zagen de cirkels er aan de onderkant uit. Na roestwerende primer en kit. Hierna is bodyspray er overheen gegaan en zwarte steenslag spray.
Volgende plek was de linker achterste wielkast. De rand die achter de spatlap zat was helemaal weggerot. Dus schoonslijpen en kijken wanneer je weer gezond metaal hebt. Snijden en dan nieuwe delen maken en in lassen. Erg leuke klus.
Vanuit de linker wielkast kon je ook zien welke boodschappen in de kofferbak lagen.

Niet, helemaal, de bedoeling zullen we maar zeggen.....
Op de body heeft Rover metalen sleepogen gepunt last waar na verloop van tijd vuil en vocht roest veroorzaken.
Eerst maar eens het doosje van een kant open snijden en schoonmaken. Dit is dus gezien vanuit de kofferbak. Na schoonmaken de binnenkant van de buitenste plaat in de zink spray gezet.
Hierna dus vanuit de kofferbak een plaat op maat gemaakt en deze er op gelast. Hier ook weer roestwerende primer aangebracht.
Na dit alles ook hier weer de lasnaad met kit afgedicht.
Toen aan de buitenkant ook dicht gelast met een plaatje en de buitenkant in de coating gezet tegen steenslag. Ziet er niet perfect uit maar zal voorlopig weer goed zijn.
In de rechter achterste wielkast was het minder erg dan links. Wielkast rand was prima dus moest, net als aan linkerkant een stukje snijden in achterkant van wielkast en een nieuw stukje er in maken.
Net als links was ook rechts achter het sleepoog roest ontstaan. Niet zo groot als links maar toch genoeg om het doosje open te moeten slijpen. Alles schoongemaakt en klaar voor de nieuwe delen.
Ook hier eerst nog even een zink coating.
Lekker knutselen!
Alles dicht gelast en klaar voor de roest werende primer:
Ook aan deze kant is alles afgekit na het drogen van de primer.
In de linker voorste wielkast zat een gemeen plekje. Het ronde deel wat tegen het staande deel van het vuurschot aan kwam was geroest en het staande deel van vuurschot zelf ook. Vanuit motorruimte lassen was geen optie dus moest meer weg slijpen om alleen maar te kunnen lassen. Maar goed, alles gelukt. Primer er overheen, kit en daarna afschermen met steenslag coatings.
In de rechterdorpel zat achterin een zwakke plek waar ik een nieuw stuk in heb gelast. Hierna beide dorpels opnieuw gecoat en gespoten.
De oude reus stond er de afgelopen weekenden vaak zo bij:
Vandaag nog even de wielkast randen grondig ontroest, afgeplakt en afgewerkt:
Toch weer best netjes:
Enige wat nog rest is her en der een detail bijwerken of anti roest wax aanbrengen. Puntjes op de i zo gezegd. Het las werk is niet perfect en een professionele restaurateur zal waarschijnlijk denken ''dat kan beter!'' (geloof ik ook wel) maar het was erg leuk om zelf te Macgyveren en te leren. Al met al is de Rover er niet slechter van geworden denk ik!

Ik ben niet ontevreden!