Eindelijk een grote klus aan kunnen pakken aan mijn Rover 827 Vitesse. Dankzij veel hulp en input van collega's. Het schuif/kantel dak had last van roest en dat hadden een vriend en ik in het verleden al een keer vrij grondig aan gepakt. Echter konden we vrij weinig doen aan de felsnaad aan de voorzijde van het schuifdak. Toen waren we bezorgd over mogelijke nevenschade wanneer we een fout zouden maken. Het bleef bij ontroesten en spuiten om de roest te vertragen. De zijkanten hadden we toen wel netjes en grondig aan kunnen pakken. Nu had ik eens overlegd met een collega hoe ik de voorste felsnaad moest aanpakken. Hij bood aan te helpen omdat het toch wel een lastig klusje was. Erg tof! Thuis heb ik het interieur gedemonteerd zodat de hemel er uit kon.
Na het weghalen van de lak en primer was dit weer zichtbaar:
En nu dan? Eerst zei me collega dat het nog best mee viel voor zo'n oude auto maar nu hij kon zien wat er was moest hij toch de beste aanvliegroute bepalen. Na een dag broeden kwam hij naar me toe met het volgende idee:
Nu komen mijn geweldige skills met paint even naar voren.

1: De zwarte lijn is de bak voor het schuif/kantel dak. De twee donker grijze lijnen zijn het dak zelf. De huid plaat van het dak wat je aan de buitenkant ziet en de versteviging van binnen. Het bruine geeft de roest weer.
2: Zonnedak weghalen en daarna de rand wegsnijden waar achter de roest zit. Daarna alle roest wegslijpen en stralen.
3: Hierna een nieuw stukje plaatstaal maken op maat en dat er dan tussen plakken. En uiteraard het schuif/kantel dak weer terug plaatsen.
Klonk goed grondig dus daar gingen we voor.
Hier slijpt mijn collega het randje weg waar achter de roest zit:
Spannend moment als iemand een slijptol in je dak zet.
Dat was flink bezig:
Alle roest weghalen en stralen zodat het weer dicht gelijmd kan worden en het ook stopt met roesten:
Zo zag de rand er van binnen uit. Alles schoon gemaakt en ontroest. Ook gaten geboord zodat we goed de lijm er tussen konden persen:
Hier het nieuwe stuk metaal op maat aan het maken:
En hier wordt het nieuwe stuk metaal op zijn plaats gelijmd met carrosserie lijm:
Na een dag drogen is alles geschuurd en om het strak te maken in de plamuur gezet en geschuurd:
Daarna nog in de grondverf. Ook dit is weer geschuurd en toen kon het dak gespoten worden:
Aangezien het schuif/kantel dak er uit moest heb ik die ook gelijk aangepakt. Helemaal schoon gemaakt en het oude vet vervangen voor nieuw vet. Ook de afwater kanalen door geblazen met perslucht.
Op een doordeweekse avond gevraagd of een andere collega, die spuiter is, wilde blijven om hem af te plakken en uiteraard te spuiten. Dit vond hij geen probleem dus de cabine in en afplakken:
Hier ging hij in de kleur. Een Rover kleur ''Gunmetal Grey'':
En hier stond hij in de 2K blanke lak:
De volgende ochtend uitpakken en het resultaat bekijken. Echt heel mooi geworden!:
De binnenrand, waar ik roest heb weggehaald, heb ik in de grijze primer gezet zodat het metaal niet kan gaan roesten:
Ook de linker zijkant van de binnenrand gedaan want daar zat wat vliegroest:
En hier staat de zijkant helemaal in de primer:
Hierna heb ik het hele dak en de A en C stijlen in de blanke tectyl/wax gezet. Alle naden zitten nu goed in het vet:
Toen kon het schuif/kantel dak er weer in. Mensen die de auto kennen hebben wellicht een keer gezien dat het schuif/kantel dak niet helemaal netjes recht zat. Nu is dat allemaal netjes afgesteld doormiddel van vul ringen. Aannemelijk, toen de auto in het verleden is overgespoten is het dak er uit geweest en hebben ze hem niet netjes terug geplaatst en daarom vond ik een onlogische wirwar van verschillende ringen. Die heb ik allemaal weggegooid en nu heb ik frisse nieuwe gebruikt van dezelfde maat.
Alles weer op zijn plaats. Na het aandraaien van elke bout heb ik met een geel lak kwastje alles gemarkeerd zodat ik zeker wist dat ik niets over had geslagen tijdens het vastzetten. Beetje autistisch ik weet het.

:
Dit is wel een lekker gevoel. Wetende dat alles er achter weer fris is en netjes. Hemel weer op zijn plek:
Dak er weer netjes in:
Toen ik de bekleding achter los haalde zag ik dat de speakers achter ook wel aan vervanging toe waren. Zo gezegd, zo gedaan:
Echt heel blij met het resultaat en enorm dankbaar naar mijn collega's die met het plaatwerk en spuitwerk hebben geholpen. En ook naar mijn verloofde die heeft geholpen met het uit en inbouwen van de hemelbekleding en schuifdak!