Winter, dus mooie tijd voor projectjes!
Mijn Rover 3500 is zeker opgefrist maar sommige dingen vragen nog wel wat liefde. De velgen vroegen wel als eerste aandacht en omdat ik in de winter er toch niet mee rij, kon ik het nu mooi aanpakken.
Zo zag de slechtste velg er uit.... Lak dat los liet, corrosie. Dat moet beter:
Ik was eerst van plan om ze te schuren maar vanwege het ontwerp van de velgen en de diepe corrosie rade mijn collega's mij aan om ze te laten stralen. Zo gezegd, zo gedaan. Na een week kreeg ik ze keurig terug. Een leeg stuk canvas
Hierop heb ik ze in de primer gezet zodat de spuiter ze kon lakken:
Moderne kunst

:
Egaal grijs en laag 2K blanke lak:
In de fabriek werden de velgen afgedraaid om een zilveren rand te krijgen en in de blanke lak gezet. Blanke lak op kaal aluminium is niet zo duurzaam als op lak en daarnaast kunnen we de velg niet afdraaien dus heb ik gekozen om de randen zilver te spuiten. Eerst afplakken maar. Als je het je afvraagd, ja dat is een monniken werk haha:
Zilver:
En opnieuw geheel in de 2K blanke lak:
Een paar dagen uit laten harden:
TIjdens het werk aan de velgen stond de Vanden Plas op assteunen en kon ik een en ander controleren, bijwerken en mooier maken. Sommige dingen zagen er een beetje slonzig uit:
Remklauwen voor gespoten met hittebestendige verf, roest van de naaf en schroefdraad weggeborsteld en alles in het vet gezet zodat de velgen niet vast roeste en voor behoud van de onderdelen:
Achter heb ik de trommels ontroest, roestwerende primer aangebracht, normale primer er overheen, een randje zwart en ook hier het vlak in het vet alsmede het schroefdraad:
Toen ik de wielkasten na keek zag ik rechtsachter een klein roestplekje. Waarschijnlijk over het hoofd gezien tijdens het grotere werk een poos geleden. Hoe dan ook, ik kan er nu lekker bij dus aanpakken maar:
Goed schoongemaakt:
Roest werende primer:
Alles nogmaals ontvet en goed afgekit:
Afgewerkt met zwarte bodyshutz:
In de wielkast linksachter zat niet echt roest maar wilde de naad beter afkitten dus even een tolletje er langs en dezelfde stappen gevolgd als in de rechter achter wielkast:
Mijn OCD nog even wat meer ruim baan gegeven door de wielmoeren aan te pakken. Ze zitten in het zicht en alles netjes maken en dan roestige moeren terug plaatsen vind ik zonde. Dus aanpakken maar:
Met een staalborstel schoongemaakt:
Primer:
Zilver (zelfde zilver als de rand van de velg en achtergrond naafdop):
Dun laagje 1K blanke lak:
Ook weer fris:
Nu de wielen weer in elkaar zetten om te beginnen met nieuwe ventielen:
De banden er weer op gedaan en ze laten balanceren. Thuis het geheel schoongemaakt, en de binnenrand en buitenrand van de band in een creme gezet. Ook heb ik de velgen in de was gezet:
Erg blij met het resultaat! Ook erg dankbaar voor de hulp van mijn collegas!