Sinds een poos merkte ik op dat, bij de 827 Vitesse, het koelvloeistof niveau in het expansie tankje langzaam daalde. Nu toch een keer goed uitgezocht. Gelukkig zijn ze bij mijn nieuwe werk ook heel relaxed als het gaat om klusjes aan je eigen wagen dus ik nam hem mee. Even het koelsysteem op druk gezet en toen kwam er lekkage naar voren mede dankzij hulpvaardige collega's.
Bij de aansluiting van een van deze slangen kwam het lek vandaan. Collega's vertelde dat het waarschijnlijk corrosie op de flens was waardoor er ruimte ontstaat met de bovengenoemde gevolgen. Loshalen en schoonmaken dus. Hier is goed te zien dat er genoeg troep op zat:
Hier de flensen netjes schoon en heb ik langs de randen een vinger met wd40 gedaan zodat de corrosie minder snel verder gaat:
Slangen ook schoon, ingevet en nieuwe brede klemmen:
Weer netjes vast:
Bij nog een deel van het koelsysteem (ik weet niet wat voor onderdeel het is) zagen we ook wat lekkage. Uitbouwen en aanpakken. Deeltje uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Hierna vloeibare pakking aangebracht en nieuwe schroeven gemaakt. Ik ga natuurlijk geen roestige schroeven terug plaatsen he:
En weer terug geplaatst:
Nu ik er toch was gelijk een lapje over de versnellingsbak gehaald en andere dingen schoongemaakt:
Hierna het systeem weer afgevuld uiteraard.
Vanmorgen even wezen toeren en alles lijkt goed! Nu in de gaten houden en hopen dat dit het was. Het heeft de Rover 827 Vitesse iig goed gedaan!
En vandaag was het ook voor de Rover 3500 Vanden Plas tijd voor nieuwe olie en olie filter:
Ik was weer onder de indruk van de carter plug. Haha voelde net alsof ik aan een oude tank aan het werk was. Dop 30 om hem er af te krijgen en weer op te draaien:
Druk weekend maar een hoop gedaan!