Marc: Rover 827 Vitesse automaat 1989 & Rover 3500 Vanden Plas automaat 1982 & Rover 827 Si automaat 1993 (Rover 827 Vitesse overgespoten)

Heel mooi werk aan de SD1. Meer nog dan de 800 serie heb ik daar een zwak voor. Samen met de Range Rover natuurlijk de auto uit een willekeurige Engelse politie serie. Ook een typisch Engelse auto, er is geen enkel land verder wat gek genoeg zou zijn om dat te bouwen onder zo'n "braaf" label als Rover.

Voor wat betreft de deuk in het luchtfilter, ik snap het risico wel. Een dergelijke vorm heeft veel stevigheid en als het dan naar binnen deukt heeft dat ook veel sterkte. Zelfs als je het in vorm drukt zou het denk ik stuiken. Mocht je het toch eens gaan proberen dan zou ik het deel goed heet stoken voordat je het hervormt. Dan moet je het wel direct goed in vorm drukken want het metaal wordt dan meer bros.
Maar een SD1 is zo zeldzaam dat je gewoon vol kan houden dat het zo hoort....

@ Engineer2: bedankt voor je reactie. Ik laat het luchtfilter voorlopig zo. Het stoort me niet echt en met mijn gebrek aan ervaring zou ik mogelijk meer kwaad dan goed doen.

Een nieuwe pagina en ook een nieuw jaar. De beste wensen voor iedereen en veel plezierige en veilige km's gewenst.

Ik heb de afgelopen week nog een leuk klusje gedaan aan mijn Rover 827 Vitesse. De chroom strip boven de voorruit was vrijwel in zijn geheel lelijk geworden en deels zelfs tot op het plastic afgesleten. Er zat vrijwel geen chroom meer op.
SAM_9938.jpg

SAM_9937.jpg

Het was al zo toen ik hem kocht maar nog niet aan begonnen. Toen ik afgelopen jaar in Engeland was kreeg ik advies van een andere Rover 800 eigenaar en liefhebber hoe het aan te pakken.

Eerst de oude strip verwijderen. De chroom strip is geplakt in een zwarte kunststof strip en is aan de zijkanten afgedekt door hoekstukjes.
Eerst voorzichtig de hoekstukjes weg geklikt. Hierna met een smalle, platte schroevendraaier simpelweg de lelijk geworden strip los gedrukt.
SAM_9939.jpg

Op de tweede foto is te zien dat het hoekstukje aan de rechterkant van de auto ook niet mooi meer was dus die heb ik eerst aangepakt.
Het RVS geschuurd waar hij zwart wordt gespoten. Toen deels afgeplakt klaar om te spuiten.
SAM_9948.jpg

SAM_9947.jpg

Het linker hoekstuk was nog prima en gebruikte ik als voorbeeld.
SAM_9945.jpg

Primer:
SAM_9949.jpg

Satijn zwart:
SAM_9951.jpg

De bestelde chroom strip was al binnen gekomen. 7 mm hoog, 3 mm dik en 3 meter lang. De goede lengte afgeknipt met een tuinschaar.
SAM_9942.jpg

SAM_9944.jpg

De zwarte rand op de auto goed schoongemaakt/ontvet en toen simpelweg de cover van de plakstrip weggehaald, de nieuwe strip goed gelegd en aangedrukt. Zelfde principe als een sticker.
SAM_9954.jpg

SAM_9958.jpg

Rechter hoekstuk ziet er weer goed uit.
SAM_9957.jpg

Hier wat filmpjes!

Met dank aan de cameraman Thomas3006.

Mijn 827 Vitesse met de RVS eind demper. In het echt klinkt die dieper en mooier maar het geeft een indruk.
https://www.youtube.com/watch?v=L6y8LJdAM38

En hier hoe de SD1 nu klinkt met een gezonde motor en RVS tussen-demper en RVS einddemper.
https://www.youtube.com/watch?v=7yKCldShj28

Lekker geluid Marc! Zeker de SD1 klinkt goed...

Het werkje van het lijstje bij de ruit/goot ziet er ook (weer) des Marcs uit! Netjes dus! :)

Weer een detail aangepakt aan de 827 Vitesse.
Het achterste Rover schildje was deels verschoten. Dus die moest er eerst vanaf.
Ik had op Youtube gezien dat men emblemen en badges verwijdert met vislijn. Dit leek me een handige methode.
Tape om de badge heen zodat ik de lak niet kon beschadigen.
SAM_0027.jpg

Op de Youtube filmpjes gebruikte men een föhn om de lijm zacht te maken. Ik heb warm kraan water in een emmer meegenomen en met een washand deze warmte op het oude embleem gedrukt. Hierna met zagende bewegingen het oude embleem verwijdert.
SAM_0028.jpg

Na veel peuteren en ontvetten zag de achterklep er zo uit.
SAM_0046.jpg

Het nieuwe embleem bij een Nederlandse Rover dealer besteld en die had hem nog ''New Old Stock'' liggen. Perfect!!
Vandaag arriveerde het schildje in stijl!
SAM_0041.jpg

Je voelt je net een archeoloog tijdens het verwijderen van het geel uitgeslagen tape. :p
SAM_0042.jpg

Dat gaat mooi staan!
SAM_0043.jpg

Zeker als je hem vergelijkt met de oude badge.
SAM_0044.jpg

SAM_0045.jpg

Vandaag nogmaals ontvet.
SAM_0052.jpg

Afdekking van de kleeflaag weggehaald.
SAM_0055.jpg

Hatseflats!
SAM_0056.jpg

SAM_0060.jpg

Ik heb trouwens vóórdat ik de badge aan ging pakken de achterste spatlappen weggehaald. Ik vond ze steeds minder mooi staan. Zeker nadat ik de rode 827 Vitesse van die vriend in Zwitserland zag zonder. Het was een optie toen die sommige kozen en sommige niet. Ik vind de lijn van de auto veel mooier uitkomen zo! Ze zaten geklemd dus na verwijderen zaten er nergens gaten oid. Perfect!
SAM_0059.jpg

SAM_0057.jpg

Weer een leuk detail toegevoegd aan mijn 827 Vitesse.
Een sticker onder de motorkap. het is een originele sticker dus ''new old stock''.
image.jpg

image.jpg

ik wil er nog eentje bij hebben (een sticker hoe de motorkap uit zijn steun moet klikken voordat je hem dicht gooit). Maar die lijkt niet meer te krijgen. Ik ga daar een projectje van maken.

Een wat groter iets heb ik ook eindelijk gedaan. Laten doen kan ik beter zeggen.
Ondanks het feit dat het interieur van mijn Rover er nog erg netjes uit ziet voor een bijna 29 jaar oude wagen zijn die matten steeds meer een doorn in het oog geworden. Zeker niet slecht maar ook niet fris meer. Daarnaast zijn ze ooit, ten tijde van de vorige eigenaar, ''op maat nagemaakt'' maar paste niet echt lekker. Kijk vooral naar de voorkant. Ze vallen niet mooi en daarnaast komt donkergroen nergens in de auto terug. Dat kan beter.
image.jpg

image.jpg

Ik wist al vrij snel wat ik wel mooi zou vinden.
image.png

Ik heb mallen gemaakt van oude posters zodat een bedrijf het na kon maken op de goede maat.
image.jpg

Maar ja, die kleur. Succes. Meerdere bedrijven gebeld en ondanks de behulpzame mensen konden ze niet mijn kleur leveren. Eentje zei zelfs dat het me niet ging lukken. Uiteindelijk kreeg ik een tip van Nico GTR. Bentons bekleding in Genemuiden. De medewerker die ik sprak reageerde heel zelfverzekerd dat alles wat ik wilde hebben ging lukken. Nogmaals bedankt Nico!
Hierop mijn mallen gestuurd en de omschrijving met wat ik wilde hebben.
image.jpg

image.jpg

Het bedrijf ging achter de kleur aan en al snel kon ik kiezen uit deze drie. Het is de middelste geworden.
image.jpg

In de maak.
image.jpg

En vandaag kwamen ze dan eindelijk binnen! Dit gaat zo mooi staan!
image.jpg

image.jpg

Wauw, mooi! Mag ik heel onbeleefd vragen wat je hiervoor kwijt was? Ik heb namelijk ook een set matten besteld (elders, zonder mal), die zouden op maat zijn, maar passen toch niet lekker. Net te groot eigenlijk. Bovendien krijg ik de bestuurdersmat niet vast (ik heb van die pluggen die je in het tapijt moet draaien, maar die houden niet). Dus als dit niet de hoofdprijs kost, heb ik er ook wel oren naar.

j.ko zei:
Wauw, mooi! Mag ik heel onbeleefd vragen wat je hiervoor kwijt was? Ik heb namelijk ook een set matten besteld (elders, zonder mal), die zouden op maat zijn, maar passen toch niet lekker. Net te groot eigenlijk. Bovendien krijg ik de bestuurdersmat niet vast (ik heb van die pluggen die je in het tapijt moet draaien, maar die houden niet). Dus als dit niet de hoofdprijs kost, heb ik er ook wel oren naar.

Hoi,

Ja mooi he! Tuurlijk mag je dat vragen. Totale kosten waren 327,75€. Flinke prijs maar ik wilde de randen met garen gestikt, opdruk (op alle vier de matten), vreemde kleur en een voetenkussen.
Als je bv geen opdruk wilt en de randen met skai bekleed scheelt dat al een stuk.

Je kunt alles nemen wat je wilt dus die prijs daalt al snel als je wat dingen die ik heb laten doen niet doet.

Hopelijk heb je wat aan mijn info.

Succes.

Het ziet er prachtig uit en is het zeker waard, alleen heb ik dat er op dit moment niet voor over. Maar ik schrijf de bedrijfsnaam even op inderdaad, misschien dat ik het later toch eens laat doen zo. Bedankt voor de info!

@ Micha D: Bedankt man. Zeker een hele hoop geld. Maar het resultaat is dan helemaal naar mijn zin. En idd, de Vitesse is het waard.

@ j. Ko: geen probleem!

Ook al is het nog winter weer buiten pakte ik laatst mijn kans toen het mooi zonnig en droog was. Na vier maanden stallen sloeg hij direct aan en reed als gebruikelijk. De wielkasten zijn voor de zekerheid uitgeborsteld voor het geval ergens droge pekel zat.
De chroom strip boven de voorruit ziet er ook in zonlicht netjes uit.
image.jpg

De kont nog netter met de nieuwe badge.
image.jpg

De matten staan ook erg goed vind ik.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

En uiteraard wat overzichtsfoto's. :D :cool:
image.jpg

image.jpg

image.jpg

De uitlaat staat erg goed, de nieuwe badge maakt het af maar dat de spatlappen achter weg zijn is misschien nog wel de grootste verbetering.
Klinkt raar om te zeggen over je eigen auto maar ik vind dit toch wel een van de mooiste achterwerken van een auto ooit! :cool:
image.jpg

De uitlaat is zeker een verbetering in vergelijking met de oude (y), zonder spatlappen ziet het er wat moderner uit.

KapiteinLangzaam zei:
De uitlaat is zeker een verbetering in vergelijking met de oude (y), zonder spatlappen ziet het er wat moderner uit.

Ja naast het geluid is de uitlaat ook optisch een hele verbetering.
Zonder de spatlappen lijkt ie strakker en komt de lijn beter uit. Moderner zou je kunnen zeggen idd.

Het was weer warm, zonnig en droog dus de SD1 Vanden Plas weer wakker gemaakt. Sleuteltje om en lopen. Gelijk goed op temperatuur gereden en uiteraard foto's gemaakt.
SAM_0106.jpg

SAM_0109.jpg

De motorruimte is lekker opgefrist met het beetje werk.
SAM_0114.jpg

SAM_0112.jpg

In het interieur is nog wel wat werk. Hout in de deuren vervangen en het tapijt nog wat beter reinigen. Maar zeker opgefrist.
SAM_0113.jpg

SAM_0102.jpg

SAM_0103.jpg

image.jpg

@ MichaD & Audi80coupe: Bedankt jongens!

@ Gewoon Dirk: ja idd. En de raamstijlen, chroom lijst om de achterruit en het chroom om de koplampen. Ik ga jouw cadeau goed gebruiken. ;)

Afgelopen weekend met mijn 827 Vitesse op een show mogen staan!
Begin vorige week werd ik gebeld door de Rover Club of ik mijn 800 beschikbaar wilde stellen voor op de club stand tijdens de British Cars & Lifestyle show. Ik vond dat uiteraard erg leuk!
Eerst de motorruimte weer schoongemaakt. Daarna het plaatwerk onder de kap in Meguiars spray wax gezet en alle slangen en zwarte delen met een verzorgend middel behandeld.
image.jpg

Het interieur.
image.jpg

De auto is van buiten uiteraard ook gewassen, in een spray wax gezet van Meguiars en alle zwarte trim is met een verzorgend middel behandeld.
Vrijdag ochtend gebracht naar Autotron Rosmalen waar de show plaats vond. Mijn auto stond op de eerste verdieping dus moest met de lift naar boven. Gelukkig schoon aangekomen.
image.jpg

image.jpg

Toen wachten op de andere clubleden zodat we de club stand konden opzetten.
image.jpg

Zaterdag en zondag was de show.
image.jpg

Lotus Esprit.
image.jpg

Lotus Excel. Herkenbare achterlichten. ;)
image.jpg

Vroege serie E-Type 2+2 3,8 liter. Alleen overgespoten maar niet gerestaureerd.
image.jpg

Jaguar XJS V12 Lynx.
image.jpg

Jaguar XJX V12 coupe. Ben niet zo'n Jaguar fan om eerlijk te zijn maar de XJS vind ik echt heel mooi. Hij doet me ook meer dan de E-Type om eerlijk te zijn. Geweldig in wit.
image.jpg

Morris Oxford. Gerestaureerd door een vriend van mij.
image.jpg

Triumph 2500 zescilinder.
image.jpg

De Rover Club stand bestond uit vier autos. Een Rover BRM.
image.jpg

image.jpg

Een Rover 75 V8 met 300.000 km.
image.jpg

image.jpg

Een Rover P6 3500 V8.
image.jpg

image.jpg

En zo stond mijn Rover Vitesse op de stand.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

En toen was het zondag avond weer tijd om naar huis te gaan. Met de lift naar beneden en weer op huis aan.
image.jpg

Echt een kroon op je werk Marc, zo'n uitnodiging als voor Rosmalen. Maar met hoe mooi de Vitesse er bij staat zal dit vast niet de laatste keer zijn!

Zo dan wat een bijzonder mooi wagenpark, respect voor je punctuele aanpak ook.
Mooi dat je matten bij Bentons hebt kunnen laten maken.
Ik kom daar al jaren, is mijn vaste interieur mannetje, ouderwets vakmanschap daar en bijzonder vriendelijk ook.
Afgelopen zaterdag ben ik nog even bij ze wezen kijken, ze waren bezig met een Talbot uit de jaren 30,complete interieur restauratie.

@ F mitsi: Dankjewel. Ik doe mijn best maar om eerlijk te zijn waren ze al heel netjes om mee te beginnen. :)

@ Gewoon Dirk: Dankje, was heel trots idd dat ik werd uitgenodigd. En wie weet. ;)

@ Bofkont: Dankjewel. Ja Bentons sprak me heel erg aan vanwege de vriendelijke indruk. Ze dachten met alles mee, kunnen veel diverse dingen maken/leveren en het kwam gewoon vertrouwd over. Mooi voorbeeld dat je geeft dat ze ook een Talbot in behandeling hebben. De eigenaar van die auto zet hem niet zomaar neer daarzo. Bedankt nog voor de (indirecte) tip. ;)

Gisteren is de 827 Vitesse weer getaxeerd voor de verzekering. Hij is weer hoger getaxeerd dan drie jaar terug. Het is uiteraard niet de marktwaarde maar ik ben blij dat ie iig goed verzekerd is.
De taxateur vond hem erg gaaf en had hem ook zien staan op de show afgelopen weekend. Het was weer gezellig.
SAM_0232.jpg

Daarna direct door voor de APK. De emissie test verliep perfect. Erg schone uitslag zeiden ze.
SAM_0236.jpg

Altijd even onder de auto doorlopen. Glim glim!! Hier waren de monteurs ook wel weg van. :D
SAM_0241.jpg

En uiteraard werd de APK glansrijk doorlopen.
SAM_0245.jpg

Daarna de 827 Vitesse weggebracht voor groot onderhoud. Daarover later meer.

Wat verkeert die auto in onwaarschijnlijke nieuwstaat (y)

Voor reproductie van die sticker onder de motorkap kan je misschien eens contact opnemen met https://www.letteratelier.com/index.html

Wouter82 zei:

Voor reproductie van die sticker onder de motorkap kan je misschien eens contact opnemen met https://www.letteratelier.com/index.html

Bedankt voor je leuke reactie weer Wouter!

Hey dat is een handige tip! Ik heb echter de sticker al laten maken in Engeland. Die is als het goed is binnenkort onderweg. Maar jouw tip gaat in de boeken. Bedankt!

Mijn 827 Vitesse was gezien door een Engelse auto journalist tijdens British Cars and Lifestyle. De journalist heeft hem geplaatst in een Engelse auto krant. Erg leuk toen mijn Engelse vrienden dit lieten weten. Een kopie is uiteraard voor mij. :cool:
1.jpg

Zoals ik had gezegd had ik na de APK mijn 827 weggebracht voor groot onderhoud en een reparatie.
Dit is uiteindelijk gedaan.
Reparatie:
Bedieningspaneel kachel/fan vervangen voor een nieuwe.

Onderhoud:
Nieuwe distributie riem
Nieuwe spanrol
Nieuwe waterpomp
Nieuwe externe riemen
Nieuwe koelvloeistof
Nieuwe motorolie
Nieuw smeeroliefilter
Nieuwe remolie
Automatische versnellingsbak is gespoeld (leeg laten lopen, plug er in, vullen, stuk rijden, leeg laten lopen, plug er in en vullen).
Nieuwe carter-pakking
Nieuwe kleppendeksel-pakkingen
Nieuwe pakkingen deksels zijkant motor
(Alle pakkingen zijn uit Amerika gekomen. In Europa was het apart wel te krijgen maar dan soms old stock (niet slim voor een pakking) In USA alles dus vers besteld).
Nieuwe bougies
Nieuw brandstoffilter
Nieuw luchtfilter
Nieuwe accu

Een aantal nieuwe spulletjes + deel van mijn dashboard dat er tijdelijk uit moest.
2.jpg

Dashboard deels uit elkaar om het paneeltje te kunnen vervangen. Ik kon de fan maar in één stand gebruiken. Nu weer alle drie!
3.jpg

Nieuw brandstof filter:
4.jpg

Kleppendeksel pakkingen zweette geleidelijk aan steeds wat meer. Ik wil de motorruimte schoon houden dus vervangen.
5.jpg

De bouten waarmee de kleppendeksels vast zitten hebben rubberen ringen. Die ook maar vervangen.
6.jpg

Tijdens de APK zag ik dat de carter pakking een beetje begon te zweten Dus gelijk vervangen en dan kon ik gelijk zien hoe het carter er uit zag en hem schoonmaken.
7.jpg

De nieuwe accu moest uiteraard een Lucas accu zijn! De oude was inmiddels alweer 8 jaar oud en verloor capaciteit.
8.jpg

De meeste oude onderdelen die vervangen zijn.
9.jpg

De vette vingers en vlekken moesten er even vanaf gewassen worden. :)
10.jpg

11.jpg

Alles blijft nu mooi vetvrij.
12.jpg

De nieuwe riemen (D-riem achter de zwarte plaat).
14.jpg

Nu de finishing touches. Stickers plakken! Ik heb deze in Engeland laten maken. Een Duitstalige sticker omdat mijn Rover nieuw geleverd is in een Duitstalig deel van Zwitserland. Ik had de sticker nagemaakt in Paint en dat document doorgestuurd naar de maker. Goed resultaat!!
15.jpg

Deze stickers kwam ik nog tegen in de papieren van de Rover. Koelvloeistof en remolie stickers. Aangezien dit (bijna) 30 jaar oude stickers zijn heb ik hitte bestendige lijm gebruikt. Maken het toch weer meer af vind ik! :)
16.jpg

17.jpg

D-riem sticker van Unipart uiteraard.
18.jpg

19.jpg

Allemachtig wat een mooie update weer. Als je denkt dat het niet meer beter kan kom jij de hoek om zetten :LOL:.

Mijn hemeltje en dan dacht ik dat ik een pietje precies was:eek:
Jij slaat echt alles, wat een perfectie op elk vlak, nogmaals mijn grote respect!
Bijzonder mooie auto ook (y)

@ Bofkont: Dankjewel. Ja Bentons sprak me heel erg aan vanwege de vriendelijke indruk. Ze dachten met alles mee, kunnen veel diverse dingen maken/leveren en het kwam gewoon vertrouwd over. Mooi voorbeeld dat je geeft dat ze ook een Talbot in behandeling hebben. De eigenaar van die auto zet hem niet zomaar neer daarzo. Bedankt nog voor de (indirecte) tip. ;)[/quote]

Jij ook bedankt :D
Absoluut een bijzonder ambachtelijk bedrijfje, als je in de buurt bent zou je er eens moeten gaan kijken.
Prachtig werkplaatsje, en ze waarderen het absoluut als je langskomt.

Lijkt me een kostelijk grapje als je dit allemaal hebt uitbesteed qua onderhoud, maar dat is deze beauty echt wel waard!

Wat een mooie upgrade qua tapijten, ik vind de prijs zo gek nog niet voor dit soort maatwerk / vakwerk overigens...(y)

@ Bofkont: Bedankt voor je ontzettend leuke en enthousiaste reactie! :D Ik ben vrij precies idd. ;) Ik denk dat wanneer ik in de buurt ben ik sowieso langs ga. Ik wil sowieso het leer eens onder handen te laten nemen.

@Niseko: Bedankt voor je reactie. Ik heb het idd uit besteed omdat ik vanwege mijn knie niet goed zelf kan helpen momenteel. Anders had ik het samen met mijn goede vriend gedaan. Hij deed het graag alleen en voor een vriendenprijs. Wachten wilde ik sowieso niet dus dan maar even wat meer geld. Hij is het idd waard voor mij. :D :cool:

Wouter82 zei:

Even off-topic maar een dankjewel aan Wouter. Ik mis ook nog wel wat stickers hier en daar waar de gegevens van mijn auto op moeten komen te staan (met VIN en alles). Dit ziet er goed uit!

Gaag dat je voor die beurs was uitgenodigd! Maar eerlijk is eerlijk, allebei de Rovers misstaan niet op een beurs. Erg mooi werk allemaal.

Terug
Bovenaan