NGTR zijn projecten, 2000 Clio RS169 + Megane RS175 + Kangoo 1.6. New kid on the block...again!

Dat is wel matig zo'n gebroken veer, gelukkig wel makkelijk op te lossen. En gewoon een setje veren van -30 mm ofzo moet echt prima gaan hoor. Overigens dacht ik dat de Clio II ook Torsievering had joh maar niet dus.

Zoals de dude zou zeggen:

This-is-a-Bummer-Man.jpg

Succes met het herstel! (y)

Wees blij dat het geen torsievering is...dan zit je gelijk aan een as vast.

Veer zal niet duur zijn denk ik en vervangen is een eitje.

Een kleine verlaging kan eigenlijk iedere alledaagse auto wel goed hebben vind ik, maar als de banden te hoog zijn tja originele vering is ook niet verkeerd :p

Carkiller zei:
En ik moest Frans gaan rijden?

Maar succes met het herstel, kleine verlaging kan ook niet?

Tuurlijk! Dit kun je moeilijk het land van herkomst aanrekenen. Alhoewel het wel een garantiedingetje was met pa zijn phase 1 destijds.
Kleine verlaging moet opzich kunnen, sommige zakken ook met het grootste gemak 6 cm en gaan op 16 of 17 inch velgen rijden. Dat vind ik net te gek worden. Ook zeker qua kosten.

Zadelsnuiver zei:
Dat is wel matig zo'n gebroken veer, gelukkig wel makkelijk op te lossen. En gewoon een setje veren van -30 mm ofzo moet echt prima gaan hoor. Overigens dacht ik dat de Clio II ook Torsievering had joh maar niet dus.

Oh ja meer ga ik ook niet zoeken, was eigenlijk op zoek naar een setje voor -20 mm. Maar het feit dat ie een semi onafhankelijke ophanging had maakte het wel tot een van de best rijdende auto's in het B-segment voor rond de 20.000 gulden destijds.

Omniradius zei:
Succes met het herstel! (y)

Thanks man, gaat goed komen.

Boppie zei:
Wees blij dat het geen torsievering is...dan zit je gelijk aan een as vast.

Veer zal niet duur zijn denk ik en vervangen is een eitje.

Nou.....zeg dat wel! Nee standaard veer zit rond de 40 euro. Ga overigens wel voor 2 als ik voor nu even bij de standaard veren blijf. De achterkant vervangen is inderdaad heel makkelijk. Auto omhoog, schokdemper los zal voor de linkerkant niet eens hoeven en je wipt het er "zo" uit.

Damianw26 zei:
Een kleine verlaging kan eigenlijk iedere alledaagse auto wel goed hebben vind ik, maar als de banden te hoog zijn tja originele vering is ook niet verkeerd spinning :p

Ja hij kan het opzich ook wel hebben, maar ik blijf niet staan op 185/60 R15 banden. Standaard zaten er 185/55R15 banden om deze velgen maar de 14 inch had 165/65 wat dan weer perfect overeen komt met 195/50R15 waar ik nog een set van heb liggen.
Voor zover je het nog begrijpt.

Ik denk dat ik het verlagen nog even op een laag pitje houd, niet alleen omdat het op de korte termijn goedkoper is, de afstelling van het standaard onderstel is best wel heel erg prettig. Zit een fijn comfort in maar hij is heel voorspelbaar en rustig in zijn bochtengedrag waardoor die ook nog best wel mee wil komen in de bochten.

En ik ben er nooit van overtuigd bij de look van een verlaagde Clio met standaard velgen. Recentelijk een 3 cm verlaagd exemplaar met 15 inch initiale velgen te koop zien staan, dat zag er niet uit! En vandaar dat ik ook een beetje twijfel!

Maar een Clio RS op een sterke KW schroefset met 16 inch OZ ultraleggera velgen iets lager dan origineel.....das niet te versmaden. :D

16508864_1315821555145376_4021840763507110201_n.jpg

33361171615_077702ef1b_c.jpg

:rolleyes: Winter is voorbij.......rottige pekel. Ook maar eens een busje hammerite ter hand nemen tijdens het vervangen. (y)

Twijfel nog heel licht of ik hem nog een stukje lager leg, maar ik heb er op het moment ook wel iets te hoge banden op, dus om heel eerlijk te zijn durf ik dat op het moment niet echt aan.

even het bericht op de volgende pagina. Hoef je niet terug te scrollen.

Mooi balen Nico!
Veren is niet het sterkste punt van Renaults uit die tijd.
Ik had pasgeleden, dat mijn Twingo door z'n rechter voorpootje / veerpootje zakte.
Dat was iets lastiger te fixen, maar we hadden een ruilpootje wat er zo in kon.

Succes met je reparatie!
Enne: niet verlagen hoor... rijdt veel te fijn, zo'n Renault.

madmat1986 zei:
Mooi balen Nico!
Ik had pasgeleden, dat mijn Twingo door z'n rechter voorpootje / veerpootje zakte.

Succes met je reparatie!

Nee inderdaad, ach voordeel is dat in tegenstelling tot de voorkant dit in een kwartier te doen is. Stang ertussen, schokbrekers los en je haalt de veren er zo uit.
Ik heb er 2 besteld, over 9 dagen zijn ze binnen. o_O Beide kanten omdat ik het toch los heb en de andere is ook niet bepaald fris meer.

Bedankt! Ook vanwege kosten nog maar niet de verlagingskit besteld. 2 OEM veren zijn een stukkie goedkoper dan een complete kit. Plus, ik heb geen veerspanner. :D

Stelt niets voor zo'n gebroken veer, kan elke auto overkomen, sterker nog bij de E46 is het een standaard kwaaltje achter naarmate ze ouder worden.

Oei die veer, wel een nette breuk Nico ;).
Succes met het vervangen van de veren, dat gaat vast goedkomen.

Nico GTR zei:
madmat1986 zei:
Mooi balen Nico!

Succes met je reparatie!

Nee inderdaad, ach voordeel is dat in tegenstelling tot de voorkant dit in een kwartier te doen is. Stang ertussen, schokbrekers los en je haalt de veren er zo uit.
Ik heb er 2 besteld, over 9 dagen zijn ze binnen. o_O Beide kanten omdat ik het toch los heb en de andere is ook niet bepaald fris meer.

Bedankt! Ook vanwege kosten nog maar niet de verlagingskit besteld. 2 OEM veren zijn een stukkie goedkoper dan een complete kit. Plus, ik heb geen veerspanner. :D

Goed dat je ze allebei vervangt! Ik heb alleen de gebroken veer vervangen, en hoop dat de andere z'n tijd volmaakt... :)

@Bofkont, eigenlijk met elke auto naarmate die ouder word. ;)

@Joop, ja ik ben ook wel geïntrigeerd hoe die precies is gebroken. Ga hem nog maar eens goed bestuderen als die eruit is.

@Mechanix kleine moeite, weinig kosten. ;) En ik heb dit ding de komende jaren nog wel dus toen was de keuze snel gemaakt.

Die breuk is inderdaad wel heel 'strak', bijzonder!
Een beetje lager ziet hij er misschien wat leuker uit, maar dan lever je meestal wel wat in aan veergedrag. Persoonlijk vind ik het beetje comfort meer waard :)

Het moment van de breuk was ook wel te horen. Insturen en een grote knal.

Ik zal proberen het allemaal netjes te fotograferen, ben ook wel heel benieuwd.

Nico GTR zei:
@Joop, ja ik ben ook wel geïntrigeerd hoe die precies is gebroken. Ga hem nog maar eens goed bestuderen als die eruit is.

Pas maar op, misschien was dit sabotage van iemand die heeft meegelezen in het politieke topic en wie jouw input daar niet goed is bevallen...

cirKel zei:
Nico GTR zei:

Pas maar op, misschien was dit sabotage van iemand die heeft meegelezen in het politieke topic en wie jouw input daar niet goed is bevallen...

hmmmm, interessante propositie, ik neem hem mee tijdens het onderzoek.

;)

Het is zaterdag en we zitten nog steeds met een gebroken veer, maar das uiteraard niet alles!

Wat doet ie nu, filmpje

7 dagen geleden reed ik in de ochtend nog heerlijk naar werk echter toen ik weer naar huis wilde ging mijn contactslot stuk. De laatste slag heeft nu geen terugveeractie meer en dus blijft de startmotor ronddraaien.
Uiteraard verder geen problemen dus motor iets serieuzer gestart en naar huis gereden, "nieuw" slot besteld en maandag zou ik nieuwe veren eronder zetten. Echter wilde er een niet meer starten. Waarbij de led blijft branden.

3 fasen van de startonderbreker:

Knippert 1 x per seconde, contact uit, systeem aan.
Knippert 4 x per seconde, sleutel niet herkend (opgelost)
Blijft branden en gaat niet uit! Sleutel herkend, beveiliging opgeschort maar een andere fout die de motor tegenhoud te starten.

Het kan in veel dingen zitten, UCH, krukassensor, startonderbreker, lambda of een kabelbreuk zijn de meest voorkomende oorzaken. Dus zodoende gisteren op onderzoek uitgeweest in de kabelboom die vanaf de binnenkant naar de ECU loopt. Maar uiteraard niks vreemds gevonden.

33598483826_8d7390c543_c.jpg

Nu ik toch bezig was ook de gasklep schoongemaakt en de carterontluchting ontstopt.

33255392940_8c32f3be37_c.jpg

Alle massapunten van de accu zijn schoongemaakt en enkel die van de versnellingsbak kon ik niet bijkomen. Maar zonder resultaat. Maandag zal ik de garage even bellen en zullen we hem daar naartoe slepen. Ze weten al waar ik mee bezig was want ik heb even schemas opgezocht.

Waar ook nog veel aparte dingen in zitten en moeilijkheden gezien de periode waarin mijn auto is gebouwd. De ECU in mijn auto is bijvoorbeeld van Sagem, daarbij zou er dan geen UCH in de auto zitten maar een sensor voor de startonderbreker die een constant hoog moet geven op pin 30 om de beveiliging eraf te halen.
Magnetti Mirelli heeft de UCH staan, met nog wat meer bochten voor het werkt, maar die heeft ook airco en dat heeft mijn auto niet.

We gaan hem aan de computer hangen voordat er een diagnose komt en een daarbij op te hoesten bedrag. Maar elektronica na 16 jaar....ik weet het niet. Wat ik me wel terdege besef is dat ik een verstandige keuze moet maken. In de huidige staat is de auto amper wat waard maar de kosten voor reparatie zullen niet mals zijn. Daarbij meegenomen dat de verdere basis van de auto gezond is en er al veel onderhoud is uitgevoerd afgelopen jaar vind ik het zonde om vlak voor de eindstreep op te geven.

Immers heeft die het van augustus tot nu goed volgehouden zonder problemen. Dus ook al vind ik deze reparatie heel erg zonde van het geld is het wel een die moet anders werkt het hele concept auto immers niet.

Wordt vervolgd dus.

Franse rommel!:) Ik zou een BMW kopen als ik jou was!:D

Zonder gekheid: hoop dat het probleem snel wordt gevonden. Gelukkig heb je er zelf al aardig kijk op, dus je kan het ook zien als een uitdaging.

Mechanix zei:
Franse rommel!:) Ik zou een BMW kopen als ik jou was!:D

Zonder gekheid: hoop dat het probleem snel wordt gevonden. Gelukkig heb je er zelf al aardig kijk op, dus je kan het ook zien als een uitdaging.

Hmmm. Dan kan ik beter 2k stoppen in een bepaald rood wagentje. ;) Heb ik meer aan. :T
De uitdaging zag ik tot gisteren, nu heb ik apparatuur nodig die de garage heeft, of 250 km verderop op school.....ik hoop dat ie voor 1 april weer werkt. Daar duim ik hard voor.

Zadelsnuiver zei:
F16 I. E. Op itb's en goan met die Clio!

F16 in een Clio 2.2 hmmmm spannend! Ik was gisteren wel heel toevallig aan het kijken voor een Renault 19 1.8 16V, maar dat zijn allemaal cabrio's.

Carkiller zei:
Minder Nico.

Ik zal verder geen vervelende opmerkingen maken, succes met het oplossen van de problemen.(y)

Dank je wel! Ik zal het nodig hebben.

Sowieso heb je zelf veel verstand van de zaken, dat scheelt al een stukje denk ik. Ik zou zelf iets hebben van ach klote zooi op naar de garage, omdat ik er niets vanaf weet. Ik denk dat je de reparatie op rationele gronden wel door moet voeren gezien het al gedane onderhoud en je weet simpelweg wat je nu hebt. Een vervanger zoeken is ook best leuk... iets met bmw en 316 zou ik dan niet net weer niet doen:LOL:

Damianw26 zei:
Sowieso heb je zelf veel verstand van de zaken, dat scheelt al een stukje denk ik. Ik zou zelf iets hebben van ach klote zooi op naar de garage, omdat ik er niets vanaf weet. Ik denk dat je de reparatie op rationele gronden wel door moet voeren gezien het al gedane onderhoud en je weet simpelweg wat je nu hebt. Een vervanger zoeken is ook best leuk... iets met bmw en 316 zou ik dan niet net weer niet doen:LOL:

Precies, rationeel is het niet slim nu te stoppen, maar ik ben ook bijna op het punt dat ik er niks meer mee kan.

Vervanger zoeken is zeker leuk, maar dat doe ik toch liever in een andere prijsklasse dan nu. ;) BMW kan dan nog, 316 niet. :D (y)

Het is jammer dat ik de Vivio niet meer heb, kon je die lenen.

Die moet trouwens volgende maand voor de APK, denk niet dat hij er doorheen gaat komen.
Uiteraard niet meer mijn probleem, maar het zou zonde zijn...

Balen Nico, maar met jouw technische kennis (tijdens je uitleg hierboven ben ik halverwege afgehaakt, klink mij als rocket science in de oren, ben totaal niet technisch:)) en die van de garage komt het goed. Succes met de Rode.

Jp053 zei:
Balen Nico, maar met jouw technische kennis (tijdens je uitleg hierboven ben ik halverwege afgehaakt, klink mij als rocket science in de oren, ben totaal niet technisch:)) en die van de garage komt het goed. Succes met de Rode.

Daar gaan we sowieso van uit, dank je Joop! (y)

Ik weet zeker dat het allemaal weer goed komt. Na het uitlezen weet je waarschijnlijk al precies waar het hem in zit. En dan weer je waarschijnlijk ook wel een goede en betaalbare oplossing te vinden.

En als het dan nog niet duidelijk is, kan het dan nog zijn dat de exercitie met die kabelboom om net wat meer functies in je centrale display te krijgen, niet helemaal goed is gegaan en dat je daar nog eens op zoek moet naar een slechte verbinding?

Contactslot stuk en even later niet meer starten? Het kunnen twee totaal verschillende problemen zijn, maar dat zou wel toevallig zijn. Het soort toeval waar ik doorgaans niet zo in geloof.

@Cirkel, dank je denk t ook wel. In theorie kan t uiteraard maar dat systeem staat redelijk op zichzelf. Maar ik zal der even aan denken! Want ik was dat wel ietwat vergeten.

@S. Velthuis. Helemaal vergeten te vertellen dat ik het nieuwe slot erin heb zitten. Wat in eerste instantie geen oplossing bood.

In eerste instantie want net als ware voelde die het aan, ik heb hem kunnen starten en ik heb er een stuk mee gereden. Ik ga nog geen lofzang zingen want ik ga ervan uit dat er enkele fout codes instaan. Maar het bied de mens wel hoop. Maandag (hopelijk) meer.

Je hebt de auto vanavond aan de praat gekregen, bedoel je?

Mijn 2 centen: kan het ook een relatie met je centrale deurvergrendeling hebben? Knipperend startblokkering bolletje in combinatie met een niet aanslaande motor (dus wel een ronddraaiende startmotor) doet mij herinneren aan die keer in '96 dat ik een nieuwe Scénic mocht testen en niet meer uit de wasbox kwam.. Nou ja, ik kwam er wel uit.. 'op de startmotor' maar dat was niet de bedoeling natuurlijk. ;)

Ik had de auto niet op slot tijdens het wassen .. en dus sloeg de beveiliging in. Ondanks dat je zou verwachten dat de contactsleutel herkend wordt.. moest de auto eerst op het slot en weer er vanaf voordat de motor aansloeg.

Wellicht dat zo'n soort 'herkenning' bij jou Clio ook uit blijft?

Nico GTR zei:
@S. Velthuis. Helemaal vergeten te vertellen dat ik het nieuwe slot erin heb zitten. Wat in eerste instantie geen oplossing bood.

Maar dat bedoel ik. Als je probleem B hebt wat er nog niet was voor dat je met probleem A bezig was, zou ik rondom A beginnen met zoeken. Zo in het verleden al vier keer na reparatie nieuwe storingen gehad die na afloop terug te voeren waren op door het sleutelen elders los geschoten vacuumslangetjes...

@Durashift vreemd genoeg wel ja. Knipperen deed die niet. Hij blijft branden wat een ander probleem aangeeft die de motor weerhoud te starten. Het kan dan in de sleutel zitten maar is heel onwaarschijnlijk.

@Velthuis, vind ik toch vreemd want na het contactslot te hebben vervangen. (Het eerste dat ik deed) startte die dus niet. Maar het blijft een mechanisch onderdeel. Ik wacht nog ff op de foutcodes wellicht geven die het perfect aan.

Auto werkte daarstraks ook. Zonder moeite gestart even warm gereden en bij de garage neergezet.
Niet de goedkoopste maar wel een goed bedrijf en ik mag er altijd overleggen.

Ik ga mijn geld inzetten op de UCH. Dus als er niks uit de computer komt dan gaat die met dank aan naar een bedrijfje voor revisie.

Tot zover mijn stress. ;)

Succes ermee Nico, jou kennende komt dat vast wel weer goed! En anders toch maar eens gaan shoppen voor een RS....:T

Nico GTR zei:
(..)
@Velthuis, vind ik toch vreemd want na het contactslot te hebben vervangen. (Het eerste dat ik deed) startte die dus niet. Maar het blijft een mechanisch onderdeel. Ik wacht nog ff op de foutcodes wellicht geven die het perfect aan.

Dan zou ik het toch ook bij dat contactslot als eerste zoeken. Wellicht onbedoeld vervolgschade ontstaan wat niet stabiel is qua ontstoring? (omdat de auto nu wel 2x is aangeslagen).

Balen idd.... kwa techniek kan ik weinig meepraten en kan ik je niet echt tips geven, dus ook van mij dan maar succes gewenst en hopen dat 't goed komt met de clio!!

Nou, hehe update!

33643059286_b83fc17d19_c.jpg

Vanochtend begon werkelijk waar fantastisch! Geen enorm geneuzel maar gewoon een startonderbreker lampje dat uitging met kort daarop 2 slagen van de startmotor en een lopende motor. Massapunten schoon maken heeft geholpen?

32840795164_cabc1c8a50_c.jpg

32870328173_03f5a00524_c.jpg

33299654360_fd6bf0aae8_c.jpg

Veer als eerste? Alle 2 vervangen maar dit is extreem! Mijn gehele vingertop past in het gebied van de breuk.

33303310830_fb9b0a2bc5_c.jpg

33530843372_81c054d436_c.jpg

33530845672_94a1d508b5_c.jpg

En dan het uitlezen.....hahah oh wat fijn. o_O

- Toerentalvoeler, links en rechtsachter en linksvoor, geen signaal. ABS gerelateerd
- Airbag foutmeldingen en gordelspanners
- Transpondersleutel niet herkend (logisch geen zorgen)
- Transponderring......toch maar vervangen dan
- Startrelais
- Lampje deurvergrendeling. :confused:
- Stuurhoeksensor
- Snelheidssensor
- Data CAN bus storing.

Die laatste vind ik apart en zorgwekkend tegelijkertijd. Komt niet iets duidelijks uit helaas.

Van belang voor de komende tijd is dus om alle connecties van de airbags goed te maken en dan heb ik het met name over die draadjes onder de stoel.
UCH gaat voor controle naar een bedrijfje toe. En verder kijken we het weer even rustig aan. Wellicht de SRS computer maar meesturen? Die kan nog wel eens beschadigingen oplopen door vocht.

Mooi dat hij het weer doet, maar veel foutmeldingen zeg.

Succes met het opsporen van de problemen en het verhelpen.(y)

Nico GTR zei:
- Toerentalvoeler, links en rechtsachter en linksvoor, geen signaal. ABS gerelateerd
- Airbag foutmeldingen en gordelspanners
- Transpondersleutel niet herkend (logisch geen zorgen)
- Transponderring......toch maar vervangen dan
- Startrelais
- Lampje deurvergrendeling. :confused:
- Stuurhoeksensor
- Snelheidssensor
- Data CAN bus storing.

Van geen naar ineens zo veel storingen moet een gemeenschappelijke deler hebben, ook als de storingen los van elkaar lijken te staan. Ik loste pas geleden 9 (!) storingscodes in één keer op door een luchtmassameter te vervangen. Airbags en gordelspanners gebruiken hun eigen, doorgaans losstaande stuurmodule, idem voor ABS. Er is een snelheidssensorstoring (gedeeld systeem met ABS?), maar je hebt wel een werkende snelheidsmeter? Gebroken veer is een Renault kwaal. Geen idee waarom ze daar zo veel ellende mee gehad hebben. Alleen de Stilo was erger. Effect was daar ook erger. Maar goed, ze zijn vlot te vervangen.

Terug
Bovenaan