NGTR zijn projecten, 2000 Clio RS169 + Megane RS175 + Kangoo 1.6. New kid on the block...again!

S. Velthuis zei:
Van geen naar ineens zo veel storingen moet een gemeenschappelijke deler hebben, ook als de storingen los van elkaar lijken te staan. Ik loste pas geleden 9 (!) storingscodes in één keer op door een luchtmassameter te vervangen. Airbags en gordelspanners gebruiken hun eigen, doorgaans losstaande stuurmodule, idem voor ABS. Er is een snelheidssensorstoring (gedeeld systeem met ABS?), maar je hebt wel een werkende snelheidsmeter? Gebroken veer is een Renault kwaal. Geen idee waarom ze daar zo veel ellende mee gehad hebben. Alleen de Stilo was erger. Effect was daar ook erger. Maar goed, ze zijn vlot te vervangen.

Denk het ook maar welke.....ik denk dat ik over een week of 2 nog maar eens een afspraak maak. Kijken wat er terugkomt. Al heb ik inderdaad met de -10 nachten 2x een oplichtend ABS lampje gehad. Was overigens ook voordat de achterremmen er nieuw op kwamen. Dus ja die snelheidssensor dacht ik ook aan met ABS, waar de snelheidsmeter inderdaad wel werkt. En idd die stuurmodule van de airbags en gordelspanner zit onder de bekerhouders..... :D

Veren heeft pa zelfs nog garantie op gehad ooit. Dus ja....direct alle 2 maar, schokbreker los, asje iets naar beneden en klaar.

Carkiller zei:
Mooi dat hij het weer doet, maar veel foutmeldingen zeg.

Succes met het opsporen van de problemen en het verhelpen. (y)

Ben der ook erg blij mee! Ja valt wat tegen, dank je. Gaat wel goed komen. ;)

Roder zei:
Zo, dat is aardig wat :eek:...

Het was best even slikken inderdaad.

Vanaf pagina 15.

Nico GTR zei:
Nou, hehe update!

33643059286_b83fc17d19_c.jpg

Vanochtend begon werkelijk waar fantastisch! Geen enorm geneuzel maar gewoon een startonderbreker lampje dat uitging met kort daarop 2 slagen van de startmotor en een lopende motor. Massapunten schoon maken heeft geholpen?

32840795164_cabc1c8a50_c.jpg

32870328173_03f5a00524_c.jpg

33299654360_fd6bf0aae8_c.jpg

Veer als eerste? Alle 2 vervangen maar dit is extreem! Mijn gehele vingertop past in het gebied van de breuk.

33303310830_fb9b0a2bc5_c.jpg

33530843372_81c054d436_c.jpg

33530845672_94a1d508b5_c.jpg

En dan het uitlezen.....hahah oh wat fijn. o_O

- Toerentalvoeler, links en rechtsachter en linksvoor, geen signaal. ABS gerelateerd
- Airbag foutmeldingen en gordelspanners
- Transpondersleutel niet herkend (logisch geen zorgen)
- Transponderring......toch maar vervangen dan
- Startrelais
- Lampje deurvergrendeling. :confused:
- Stuurhoeksensor
- Snelheidssensor
- Data CAN bus storing.

Die laatste vind ik apart en zorgwekkend tegelijkertijd. Komt niet iets duidelijks uit helaas.

Van belang voor de komende tijd is dus om alle connecties van de airbags goed te maken en dan heb ik het met name over die draadjes onder de stoel.
UCH gaat voor controle naar een bedrijfje toe. En verder kijken we het weer even rustig aan. Wellicht de SRS computer maar meesturen? Die kan nog wel eens beschadigingen oplopen door vocht.

Pff, je kan jouw soldeer skils weer toepassen, zo te lezen. ;)

Maar, wordt niet echt duidelijk waardoor je die startblokkering perikelen had, toch?

Haha ja inderdaad. Daar zit wel een dingetje in voor de soldeerbout.

Nee helaas niet. Had ik wel gehoopt maar ja. Als die van slag was door t contactslot en het verder blijft doen vind ik het ook wel goed.

s velthuis zei:
Gebroken veer is een Renault kwaal. Geen idee waarom ze daar zo veel ellende mee gehad hebben. Alleen de Stilo was erger. Effect was daar ook erger. Maar goed, ze zijn vlot te vervangen.

Je bedoelt dat de gebroken veer vervolgens door de voorband kon schieten met mogelijk rampzalige gevolgen?
Dit kwam door een constructiefout en daar is dan ook een terugroepactie op geweest waarbij grotere schotels onder de veer geplaatst zijn.

O.T. Mooi dat je nu weet wat er aan scheelt Nico, weet je in ieder geval ten dele waar je mee moet beginnen.

Zo, ik was een tijdje niet meer hier geweest! Wat vervelend dat de Clio niet wil meewerken man :(

Je gaat er in ieder geval flink mee aan de slag, en met jouw kennis en doorzettingsvermogen gaat dat ook gewoon goedkomen :D

Als eerste het goede nieuws dat de Clio alles weer prima lijkt te doen, geen problemen gegeven en het rijgedrag is weer naar behoren met 2 gloednieuwe veren.

33672428791_31ff720e03_c.jpg

33761208236_816d7890ac_c.jpg

RTC & CRS openingsmeet, dit jaar helpen opbouwen dus de hele dag in de weer, van 9:30 t/m 19:30 dat ik bij van Kesteren wegreed. Lange dag dus!
Maar wel fantastisch hoor, een opkomst van een ruime 300 Renaults in alle vormen, standaard, smaakvol tot over de top. Maar allemaal met een eigen verhaal een liefhebbende eigenaar en horrorverhalen over elektra. :D Ik ben niet de enige dus!

33801752475_bde809cdc4_c.jpg

33672438451_beeda4bd91_c.jpg

33761206446_3a049dacfe_c.jpg

33761196836_32b016f3ec_c.jpg

33761204086_7e2f736f4c_c.jpg

Oh ja en ik ben verliefd geworden......op een ander merk. Een Volvo C30 1.8 benzine, maar wat reed dat lekker!

33761203176_4cd20f4d81_c.jpg

Een paar leuke hebbedingetjes om de dag mee af te sluiten, een folder van mijn eigen auto en de RS, 2 clubblaadjes van CRS en RTC en een modelautootje.

33417066640_a5af122d37_c.jpg

En voor wie niet gelooft dat een Clio heel praktisch is. Er past een volledige mtb in.

33801985885_f16b2f62ff_c.jpg

Mooi dat de Clio weer zonder morren z'n ding doet! Anders had je op die meeting vast wel ergens de eerdergenoemde F16 I.E. vandaan kunnen halen ;)

Stond er toevallig nog een groene ph. 1 Chamade 16V?

Zadelsnuiver zei:
Mooi dat de Clio weer zonder morren z'n ding doet! Anders had je op die meeting vast wel ergens de eerdergenoemde F16 I.E. vandaan kunnen halen ;)

Stond er toevallig nog een groene ph. 1 Chamade 16V?

Stond een ontzettend gave 19 phase 2 F16 I.E. Die is echt mooi!

33646112082_593c87bfeb_c.jpg

Team groen was wel vertegenwoordigd.

33417505920_f653b958b4_c.jpg

33761777836_4fd54f03a0_c.jpg

En als je goed zocht op t terrein had je zomaar kans een loslopende wilde Nico te vinden. :)

33646109022_5d354e09fe_c.jpg

Zag er weer mooi uit in Kampen Nico. Helaas, voor het eerst, niet aanwezig geweest op de openings van het seizoen. Volgende keer beter ;).
Leuk trouwens dat je er fanatiek meegeholpen hebt. (y)

Enuh, zo'n C30 laten staan hoor. Wat een onpraktisch ding is dat toch...

Gewoon Dirk zei:
Leuke plaatjes Nico! Ik zou er bijna een Renault voor kopen om er bij te kunnen zijn. ;)

Je mag er ook zonder Renault bij zijn hoor. Enkel mag je niet op t grasveld. ;) Dacia is gedoogd.

Adinsx zei:
Zag er weer mooi uit in Kampen Nico. Helaas, voor het eerst, niet aanwezig geweest op de openings van het seizoen. Volgende keer beter ;).
Leuk trouwens dat je er fanatiek meegeholpen hebt. (y)

Enuh, zo'n C30 laten staan hoor. Wat een onpraktisch ding is dat toch...

Het was geweldig! Opkomst van rond de 340 auto's en druk! Had je ook al niet gezien en voor de rest wel met veel mensen bijgepraat. ;) En ja WJ vroeg of ik dat wilde doen. Geen probleem toch! Hartstikke leuk.

Ik heb geen vriendin ;)

Vervelend te lezen van al je problemen met de clio maar aan jou wel besteed om het weer allemaal te fixen.

Mooi dagje Renault Experience, zitten pareltjes tussen. Groen met zwart staat wel erg dik maar ook gelijk een beetje sjonnie. Waren er ook mooie Clio 1 Williams?

Sketcher zei:
Vervelend te lezen van al je problemen met de clio maar aan jou wel besteed om het weer allemaal te fixen.

Mooi dagje Renault Experience, zitten pareltjes tussen. Groen met zwart staat wel erg dik maar ook gelijk een beetje sjonnie. Waren er ook mooie Clio 1 Williams?

Oh jawel, beetje out of the box denken en wat tips ter harte nemen en uitvoeren dan komt het allemaal goed!

U vraagt:

33815044125_20255e7ce0_c.jpg

Alpine A110

33774283076_906320f93b_c.jpg

Renault 15, nog nooit gezien persoonlijk!

33815049755_50ee98b7f4_c.jpg

En nog een Williams! :D

33774275146_1c85268492_c.jpg

Leuk hoor, clio williams vind ik al jaren echt gaaf, geen idee waarom hij spreekt me gewoon erg aan. Clio V6 en chamade ook top natuurlijk

Damianw26 zei:
Leuk hoor, clio williams vind ik al jaren echt gaaf, geen idee waarom hij spreekt me gewoon erg aan. Clio V6 en chamade ook top natuurlijk

Als je moderne auto's in ogenschouw neemt is een Renault 5 maar ook een eerste generatie Renault Clio gewoon een leuk klein autootje! Het is lager en iets breder maar niet langer dan jouw Up! Met 150 pk moet je eens voorstellen! ;)

ja dat is super leuk speelgoed, en een leuk model ook. Zo'n pocket rocket geeft meer rijplezier dan menig veel duurdere auto.

Bofkont zei:
Ah Leuke dag Nico (y)
De enige C30 die je moet overwegen is de T5 2.5 5 cilinder turbo!!

Uiteraard maar ik had er alleen nog maar in eentje gezeten. Nog nooit gereden dus dit smaakte wel naar meer. ;)

Prachtig die Williams, maar allen met goude velgen. Wilder er vroeger heel graag een maar het bleef bij een 1.3 Golf 2 met automaat met 3 versnellingen :)

Sketcher zei:
Prachtig die Williams, maar allen met goude velgen. Wilder er vroeger heel graag een maar het bleef bij een 1.3 Golf 2 met automaat met 3 versnellingen :)

Die witte velgen komen van een Clio MAXI vind ik ook wel goed staan, en OEM. ;)

Nico GTR zei:
Durashift zei:
Nico GTR zei:

Dat starten was nog het makkelijke deel... maar toen achteruit .....:p

We hebben hem uiteindelijk maar geduwd o_O. Niemand had een idee waar de achteruit zit in dat ding. Ik ga der niet inzitten hoor. Auto van een kleine 60.000 euro.

Dat is ook overdreven, een V6 Turbo haalt dat bij lange na niet. Zit die achteruit niet naast de twee?

Roder zei:
Nico GTR zei:
Durashift zei:
Nico GTR zei:

We hebben hem uiteindelijk maar geduwd o_O. Niemand had een idee waar de achteruit zit in dat ding. Ik ga der niet inzitten hoor. Auto van een kleine 60.000 euro.

Dat is ook overdreven, een V6 Turbo haalt dat bij lange na niet. Zit die achteruit niet naast de twee?

Privecollectie, dat kreeg ik als antwoord van Winfried, gelijk aan de Clio V6 phase 1 die hij heeft staan voor 40 en de A610....nou ja, doe een goed bod en je kunt hem kopen maar het zal geen koopje zijn. Wel een verschrikkelijk mooie auto.

Dat zou goed kunnen. Wellicht volgend jaar uitproberen. ;)

En dat te bedenken dat een Clio V6 phase1 rond 2010 zo 10/11k moest opbrengen.
Had ik er toen maar eentje gekocht :T

Eigenlijk moet je altijd de Clio phase 2 V6 nemen, is in eigen beheer door Renault sport ontwikkeld.
De Phase 1 die door Tom Walkinshaw racing is ontwikkeld is van dat niet een heel erg goede auto en best tricky.

Same here Bofkont... Tien jaar terug kocht je nog een Alfa Romeo GTV6 (jaren '80 model) voor onder de €7.500,-
Had ik dat toen maar gedaan, tien jaar lang van een echte Alfa V6 genieten en nog winst pakken nadien ook!

Nico GTR zei:
Roder zei:
Nico GTR zei:
Durashift zei:
Nico GTR zei:

Privecollectie, dat kreeg ik als antwoord van Winfried, gelijk aan de Clio V6 phase 1 die hij heeft staan voor 40 en de A610....nou ja, doe een goed bod en je kunt hem kopen maar het zal geen koopje zijn. Wel een verschrikkelijk mooie auto.

Dat zou goed kunnen. Wellicht volgend jaar uitproberen. ;)

Ik vind de V6 Turbo geen mooie Alpine, in mijn ogen het model waarna het mis is gegaan met Alpine.
Ben natuurlijk gekleurd, maar rij liever de A310.

Goed bezig Nico, hopelijk was het een winterdipje en kan je nu probleemloos door blijven rijden. (y)

Gewoon Dirk zei:
Same here Bofkont... Tien jaar terug kocht je nog een Alfa Romeo GTV6 (jaren '80 model) voor onder de €7.500,-
Had ik dat toen maar gedaan, tien jaar lang van een echte Alfa V6 genieten en nog winst pakken nadien ook!

Welnee, kost je gewoon geld dan. Een GTV6 kost nu 15k. En voor 7.500 10 jaar lang in een GTV6 rijden gaat je niet lukken.

Bofkont zei:
En dat te bedenken dat een Clio V6 phase1 rond 2010 zo 10/11k moest opbrengen.
Had ik er toen maar eentje gekocht :T

Eigenlijk moet je altijd de Clio phase 2 V6 nemen, is in eigen beheer door Renault sport ontwikkeld.
De Phase 1 die door Tom Walkinshaw racing is ontwikkeld is van dat niet een heel erg goede auto en best tricky.

Ja zo zitten er een hoop, 9 stuks vorig jaar, dit jaar 5 keer phase 1 en 3 keer phase 2, bij de CRS die dat hebben, en ook nog 4 bij de RTC. Destijds goedkoop ingekocht en nu een auto die als liefhebberij gebruikt kan worden zonder dat het veel geld kost. 1 exemplaar is destijds ingekocht met 14000 op de teller en heeft er nu slechts 21.000. Dat vind ik dan weer zonde maar ja......hij rijd er wel af en toe mee naar dit soort evenementen dus wat dat betreft!

En Porsche niet vergeten bij de phase 2 he. ;)

Roder zei:
Ik vind de V6 Turbo geen mooie Alpine, in mijn ogen het model waarna het mis is gegaan met Alpine.

Ach zijn we niet allemaal gekleurd, ik twijfel tussen een A110 en een A610.

Joel D zei:
Goed bezig Nico, hopelijk was het een winterdipje en kan je nu probleemloos door blijven rijden. (y)

Zou wel heel fijn zijn! ;) Winterdipje had die wel inderdaad met die remmen, contactslot en veren zo kort achter elkaar.

Morgen om 9 uur gaat die op school op de brug, dan vervang ik de bakolie en de motorolie en kunnen we er weer een jaar tegenaan. :D

Joël D. zei:

Gewoon Dirk zei:

Welnee, kost je gewoon geld dan. Een GTV6 kost nu 15k. En voor 7.500 10 jaar lang in een GTV6 rijden gaat je niet lukken.

Tja, die kosten van het autorijden hou je natuurlijk sowieso, niet alleen in een GTV6. Maar inderdaad, gratis zal het zeker niet zijn ;)

Een goede vriend van mij (zit ook bij CRS) heeft ook een Phase 1 V6 gehad, een cup versie geprepareerd door Elia met kortere overbrengingen, dikkere remmen en ander uitlaat systeem. Maar helaas jaren geleden alweer verkocht. Hij heeft nu nog een 5 GT Turbo "blue sport" geprepareerd door Peter Achterberg en ik dacht een ex-Bleekemolen Clio 16V coupe voor op het circuit.

Nico GTR zei:
Roder zei:

A310 rij ik 'regelmatig', de A110 en A610 heb ik nog nooit in gereden, vandaar mijn 'gekleurdheid';)

Nico GTR zei:
Morgen om 9 uur gaat die op school op de brug, dan vervang ik de bakolie en de motorolie en kunnen we er weer een jaar tegenaan. :D

Super handig dat je dat gewoon op je school kan doen. Op mijn school hebben we wel een elektrische Mercedes waar ik af en toe in mag rijden, maar een werkplaats en brug zit er helaas niet in :p

Roder zei:
Nico GTR zei:
Roder zei:

A310 rij ik 'regelmatig', de A110 en A610 heb ik nog nooit in gereden, vandaar mijn 'gekleurdheid';)

Ah juist! Bofkont. ;) Ik heb enkel meegereden in een A310 en A610 dus ik kijk even naar uiterlijk maar ik snap je wel hoor. :D

Zadelsnuiver zei:
Een goede vriend van mij (zit ook bij CRS) heeft ook een Phase 1 V6 gehad, een cup versie geprepareerd door Elia met kortere overbrengingen, dikkere remmen en ander uitlaat systeem. Maar helaas jaren geleden alweer verkocht. Hij heeft nu nog een 5 GT Turbo "blue sport" geprepareerd door Peter Achterberg en ik dacht een ex-Bleekemolen Clio 16V coupe voor op het circuit.

Ik denk dat ik wel weet wie je bedoelt, kan alleen niet op zijn naam komen. Je herkent mensen toch veelal aan de auto. Was hij er dit jaar met de 5 GTT denk ik.

omniradius zei:
Nico GTR zei:

Super handig dat je dat gewoon op je school kan doen. Op mijn school hebben we wel een elektrische Mercedes waar ik af en toe in mag rijden, maar een werkplaats en brug zit er helaas niet in :p

Wel ff vragen natuurlijk maar zolang er ruimte is mag dat. Moet nog wel ff vragen of onze chef nog iets wil voor de oude olie qua milieuregeling maar dat hoor ik later wel. En qua verdere kosten heb je uiteraard een parkeerkaartje van de TU/e.

Porsche heeft idd meegwerkt aan de Phase 2 CLio V6 , al was het alleen aan de motor voor wat extra vermogen.
Ja die jongens in Zuffenhausen zijn welke echte toppers ook, een van mijn favoriete merken.
Eigenlijk moet ik nog een een keer Porsche rijden, een 981 Boxster S ofzo vind ik gruwelijk mooi.

Nico GTR zei:
Roder zei:
Nico GTR zei:
Roder zei:

Ah juist! Bofkont. ;) Ik heb enkel meegereden in een A310 en A610 dus ik kijk even naar uiterlijk maar ik snap je wel hoor. :D

Dat is het voordeel als er eentje tussen de 'gezinsauto's' zit:p

Gelukkig sponsort Alpine het Concours d'Elegance wederom dit jaar, dus zullen in Juli weer een aantal pareltjes te zien zijn in Apeldoorn.

Ja ik ga dit jaar ook maar, heb vorig jaar gekozen niet te gaan maar daar heb ik toch wel een beetje spijt van achteraf.

Bofkont zei:
Porsche heeft idd meegwerkt aan de Phase 2 CLio V6 , al was het alleen aan de motor voor wat extra vermogen.
Ja die jongens in Zuffenhausen zijn welke echte toppers ook, een van mijn favoriete merken.
Eigenlijk moet ik nog een een keer Porsche rijden, een 981 Boxster S ofzo vind ik gruwelijk mooi.

Voor over 3 jaar maar, na de Z4. ;)

Zal dan toch waarschijnlijk weer een Mercedes gaan worden Nico, comfort :T
Maar eerst maar eens zien hoe de automarkt zich gaat ontwikkelen, de EV waanzin zet helaas wel door.
Hoelang kunnen we nog genieten van een ICE, hoe denken ze daar bij jullie over op de opleiding??
Vast een interessant en dankbaar onderwerp.

Apeldoorn Conqour elegance sla ik nooit over, mooiste wat er is in Nederland kwa auto evenement.

Bofkont zei:
Zal dan toch waarschijnlijk weer een Mercedes gaan worden Nico, comfort :T
Maar eerst maar eens zien hoe de automarkt zich gaat ontwikkelen, de EV waanzin zet helaas wel door.
Hoelang kunnen we nog genieten van een ICE, hoe denken ze daar bij jullie over op de opleiding??
Vast een interessant en dankbaar onderwerp.

Komende 20 jaar als Shell enkele "hypothetische" patenten vrijgeeft. Dan hebben we het name over adiabatische spoelprocessen waarmee je de warmteafgifte dusdanig kunt indammen dat je 50% van de tijd geen koeling nodig hebt. En waar Mazda momenteel aan werkt is een zeer interessant proces waarbij je het adiabatische combineert met een superarm mengsel. Bijna Lambda 1.8 waar een normale motor vandaag de dag niet eens meer op gaat draaien. En dan niet eens enkel op een bepaald deellast gebied maar op 80% van het gebruikspatroon.

Dat vind ik zeer interessant, en ik denk ook niet dat de markt er klaar voor is, zeker de komende 10 jaar niet. Mensen willen aan de ene kant wel maar durven niet. En ja sorry ook ik ben van mening dat een dergelijke tendens echt uit de markt moet gaan komen zonder diverse subsidies want daar krijg je gewoon constructies van die niet deugen in de dagelijkse praktijk. XC90 T8, V60 D6 en Outlander PHEV bijvoorbeeld.

* "Hypothetisch" aangezien het nooit hard is bewezen dat deze in handen zijn van Shell of echt daadwerkelijk goed genoeg zijn uitgewerkt om bruikbaar te zijn in de dagelijkse praktijken. De geruchten zijn echter hardnekkig.

20 jaar dus Nico is jou vermoeden??
De EV waanzin zet wel in snelvaart tempo door momenteel moet ik zeggen.

VTEC-E motor van Honda die wij hebben gehad loopt ook op een bijzonder arm mengsel en was daarom zo zuinig.
Uiteraard volledig ouderwets vergeleken met deze nieuwe technieken.

Ok. Ik heb de laatste post 2X rustig gelezen... maar ik blijf grotendeels dit zien:

不知道這是什麼,但我認為這是對汽油發動機或電動機的威力。固定很有趣,我認為

:p

Het is geen waanzin.

De auto's die nu met ICE verkocht worden, rijden over 20 jaar ook nog wel. Misschien dat er dan wel een sanering in tanklocaties is geweest.

Als voorstander van comfort is een EV juist beter.. dié rust aan boord is fantastisch man. :cool:

Oh een na laatste post moest dat inmiddels zijn.
En aw forum doet schijnbaar niet aan Chinese tekens o_O

Bofkont zei:
20 jaar dus Nico is jou vermoeden??
De EV waanzin zet wel in snelvaart tempo door momenteel moet ik zeggen.

VTEC-E motor van Honda die wij hebben gehad loopt ook op een bijzonder arm mengsel en was daarom zo zuinig.
Uiteraard volledig ouderwets vergeleken met deze nieuwe technieken.

Ik denk dat het voor de meeste gemiddelde consumenten nog een jaar of 10 zal duren. Maar EV is ook niet heilig hoor! En daarnaast moet je ook bedenken dat het huidige netwerk al die elektrische voertuigen niet tegelijkertijd aankan. Alsmede het enorme elektrische veld wat je creeert met een dergelijke stroomvraag.

Ja....wat gaan de overheden doen, hoe gaan we mondiaal denken over onze energievraag, welke rol gaat OV spelen. Ik durf het niet te zeggen, maar de komende 20 jaar zit er echt nog wel een ontwikkelslag in de ICE, en gaan bedrijven als Shell en BP ook niet rustig afwachten. Die kunnen rustig de prijzen nog eens naar beneden laten gaan. :p

omniradius zei:
Oh een na laatste post moest dat inmiddels zijn.
En aw forum doet schijnbaar niet aan Chinese tekens o_O

Zo moeilijk is het niet hoor Ramon. Echt niet.

Lambda is de verhouding tussen lucht en brandstof in een motor. Dus een Lambda van 1 noemen wij een stoichiometrisch mengsel, alles in verhouding, 14,7 kg lucht tegenover 1 kg brandstof. En alle brandstof kan daarmee precies worden verbrand. Lager dan 1 levert een rijk mengsel op en je houd dus benzine over, Lambda hoger dan 1 geeft een arm mengsel en een luchtoverschot.

Spoelproces is het drukverloop in de luchtpomp (Internal Combustion Engine) en tevens de voorspelling die je met de algemene gaswet kunt hangen aan de verbrandingstemperaturen en het warmteoverschot wat je daarmee creeert.
Adiabatisch betekent dat het allemaal perfect in evenwicht moet zijn en dat proces compleet op zichzelf staat.

Terug
Bovenaan