NGTR zijn projecten, 2000 Clio RS169 + Megane RS175 + Kangoo 1.6. New kid on the block...again!

37501698601_9b2d2cecab_c.jpg

Huis, school, carkiller, vergadering Rally, huis. Goed! EV is niets voor mij......

37242465180_2af9acd05d_c.jpg

Ding is gewoon goedkoop, ding is bij met onderhoud, wisselen heeft nu op korte termijn geen zin, lange termijn onzeker.....
Vervelend zeg autobezit dat naast leuk ook nog goedkoop moet zijn, al blijft die Clio 3 met 1.5 DCi 106 wel in mijn hoofd rondspoken, mooi ding is dat!

Nico GTR zei:
Als die op 3 ton staat. Eerder mag ik niet. De Kangoo zal wel eerder langskomen. :D

Zal een saaie aflevering worden dan... :T

Die Espace met 7 ton op de klok en die klonk als een diesel, dat was een leuk verhaal.

Nico GTR zei:
Mechanix zei:
Nico GTR zei:
Als die op 3 ton staat. Eerder mag ik niet. De Kangoo zal wel eerder langskomen. :D

Die Espace met 7 ton op de klok en die klonk als een diesel, dat was een leuk verhaal.

2 duimpjes. ;)

Ik vind KR daardoor juist wel wat saai worden. Een perfecte auto is vooral leuk voor de eigenaar. Ben eerlijk gezegd veel benieuwder naar de technische staat van de Corsa van Braddie, no hard feelings!:)

Mechanix zei:
Nico GTR zei:
Mechanix zei:
Nico GTR zei:

2 duimpjes. ;)

Ik vind KR daardoor juist wel wat saai worden. Een perfecte auto is vooral leuk voor de eigenaar. Ben eerlijk gezegd veel benieuwder naar de technische staat van de Corsa van Braddie, no hard feelings!:)

Het is denk ik ook vooral die dynamiek die het leuk maakt. Aan de ene kant een auto die goed is onderhouden, tussenin de autos die normaal maar degelijk en tijdig onderhoud hebben gehad, echter niks extreems. En dan heb je nog de mensen die niks aan hun auto doen. Iets dat overigens nog meer spreekt over de kwaliteit van desbetreffend automerk....maar idd, die mix doen ze ansich wel goed vind ik.

Klokje rond gaat niet gehaald worden met een originele koppakking. Zaterdag had mijn vader de Clio mee en was ik met mijn moeder en zusje naar een verjaardag. Toen we thuis kwamen vertelde hij dat de Clio op 3 cilinders liep. Niet direct er wat achter zoekend dacht ik dat er waarschijnlijk een bougiekabel los was of dat er een foutieve bougie tussen zat.

Zondag....maar even de simpele dingen controleren, spuit die uberhaupt in, heeft die een vonk, wat gebeurt er als ik bougiekabels los trek? Want vonk en benzine zijn dik in orde. Nu viel daarbij direct op dat er niks aan de loop veranderde bij het loshalen van bougiekabel 3 of bougiekabel 2. Bougiekabel 1 en 4 hadden beide tot gevolg dat er nog een cilinder uitviel.
Wat het ook is....we moeten het dus in de 2 middelste cilinders zoeken. De 2 overgebleven oorzaken? Een verbrande klep of een lekke koppakking. Compressie meten zal dat wel uitwijzen.

Maandag (vandaag dus) naar de garage gereden met een heel zieke Clio. :cry: Compressie meten wees uit dat cilinder 1 en 4 op een nette 11 bar zaten, maar dat 2 en 3 op 5 bar uitkwamen. Hoe je het ook wende of keerde....de kop moest eraf.
Hoe dan? Ach Nico....zoek maar een plekje achterin en ga je gang daar maar. :D Mijn week, wat zeg ik, mijn hele maand is direct goed! Dus om half 12 begonnen met alles verwijderen om 4 uur had ik de kop van de motor verwijderd, en kon ik voor t eerst zien wat er nu had gezorgd voor dat enorme compressielek.

36926317273_8b50134265_c.jpg

Hmm, mooi hoor! Streepje tussen 2 en 3, zonde!

37337835790_8e83aac7e9_c.jpg

Zuigers daarentegen zijn erg mooi nog, hele motor zelf is ook goed, zitten geen rare slijtageplekken in de cilinders, hoonpatroon is nog mooi zichtbaar en er is nog geen randje! Al met al voor 2 ton ziet die er keurig uit!

37564229832_09d9fbdf24_c.jpg

Wat een ruimte! En het geheel lijkt nu ook stukken minder overweldigend.....ik probeer hem morgenavond weer rijdend te hebben al moet er nog genoeg gebeuren! :D Kan nu mooi ook direct wat andere delen vervangen. (y)

Leuke klus om zelf te doen Nico, jouw kennende komt dat vast helemaal in orde.
En na twee ton een nieuwe koppakking kan de beste overkomen, zelfs het uiterst betrouwbare Renault! :D:D

Leuk projectje. Staat ook goed op je cv: grote praktische sleutelervaring.

Maar eh... ga je de kop nog vlakken?

Veel succes met het vervangen, dan heb je voorlopig geen "kopzorgen" meer(y)

Gewoon Dirk zei:
Leuke klus om zelf te doen Nico, jouw kennende komt dat vast helemaal in orde.
En na twee ton een nieuwe koppakking kan de beste overkomen, zelfs het uiterst betrouwbare Renault! :D:D

Ik wilde net zeggen. :T Heel betrouwbaar blok dit.

Lycan Capri zei:
Soms zit het tegen.

Succes met het vervangen van de koppakking en de andere zaken die je wil aanpakken

Daarom, dank je wel!

cirKel zei:
Leuk projectje. Staat ook goed op je cv: grote praktische sleutelervaring.

Maar eh... ga je de kop nog vlakken?

En dan te bedenken dat DAF dat ooit niet wilde geloven omdat ik geen MBO diploma had......tot ik een praktijktest mocht doen. ;)

Ja, de kop ligt nu bij t revisiebedrijf voor een schoonmaakbeurt en dan word die ook gevlakt.

kapitein Langzaam zei:
Veel succes met het vervangen, dan heb je voorlopig geen "kopzorgen" meer (y)

Letterlijk en figuurlijk! :)

Was vast even schrikken maar gelukkig geen verbrande klep zoals je eerst vermoedde. Veel succes met het terug opbouwen, en volgende keer rijdt papa GT-R maar lekker met de bus :D

Zadelsnuiver zei:
Was vast even schrikken maar gelukkig geen verbrande klep zoals je eerst vermoedde. Veel succes met het terug opbouwen, en volgende keer rijdt papa GT-R maar lekker met de bus :D

Zeker schrikken, ben er goed ziek van geweest, maar nu de hele dag lekker bezig geweest, kan toch niet terug en t gevoel dat ik deze enorm lastige klus zelf heb uitgevoerd geeft veel voldoening.

Haha, nou en dat allemaal om kilometers te sparen op de Volvo. Gelukkig heeft hij die wel in de avond gepakt. ;)

@Damian. (y) ;)

Koppakking wisselen bij een auto als dit is toch nog niet heel lastig als je een beetje verstand van zaken hebt? :)

Blok ziet er op de foto inderdaad nog netjes uit. Ben benieuwd hoe mijn N9C eruit ziet als ik die volgend jaar opentrek, daar staat bijna 3ton op de teller

Tof dat je in de garage mag sleutelen Nico, alle gereedschap bij de hand en droog. Morgen is de klus geklaard?

Lycan Capri zei:
Koppakking wisselen bij een auto als dit is toch nog niet heel lastig als je een beetje verstand van zaken hebt? :)

Blok ziet er op de foto inderdaad nog netjes uit. Ben benieuwd hoe mijn N9C eruit ziet als ik die volgend jaar opentrek, daar staat bijna 3ton op de teller

Ik ben bezig onder t credo, nadenken en doen. :p Gaat me heel goed af tot nog toe, maar spannend vind ik t wel. Blijft toch de eerste keer dat je het doet bij een blok dat daarna ook moet werken.

Jp053 zei:
Tof dat je in de garage mag sleutelen Nico, alle gereedschap bij de hand en droog. Morgen is de klus geklaard?

Dat zeker weten! Zal nog wel even een taart en een krat bier halen voor de jongens, want dit is natuurlijk fantastisch! Dat was wel de bedoeling want woensdag heb ik hem weer nodig. :D

Nico GTR zei:
Lycan Capri zei:

Ik ben bezig onder t credo, nadenken en doen. :p Gaat me heel goed af tot nog toe, maar spannend vind ik t wel. Blijft toch de eerste keer dat je het doet bij een blok dat daarna ook moet werken.

Maar ik wil ook niet beweren dat het niet spannend is bij een eerste keer :) Alleen dat ik er alle vertrouwen in heb dat het bij jou goedkomt;)

Ik ken mensen en als die er aan beginnen weet ik dat ze daarna of bij mij komen of alsnog duur naar de garage gaan

Lycan Capri zei:
Nico GTR zei:
Lycan Capri zei:

Maar ik wil ook niet beweren dat het niet spannend is bij een eerste keer :) Alleen dat ik er alle vertrouwen in heb dat het bij jou goedkomt;)

Ik ken mensen en als die er aan beginnen weet ik dat ze daarna of bij mij komen of alsnog duur naar de garage gaan

Dank je wel man! Dat is aardig. (y)

Lekker bezig Nico ;-)
Mooi oefenklusje zo, voor als je t.z.t. een Clio RS bezit. Daar zelf de distributie van doen is zo'n héérlijke klus. Vooral van de II RS.
Man, wat heeft dat wat vloekwoorden opgeleverd omdat je werkelijk nergens bij kan :)

Franse rommel...;)

Nee zonder gekheid, kan gewoon gebeuren na 2 ton en jij kaart de klus wel.(y)
Auto is het zeker waard.

Gaaf dat je dat zelf gewoon doet. Het uit elkaar halen gaat mij ook vast goed af maar weer in elkaar zetten.... Heb je wel wat hulp of een handboek?
Zo zijn de kosten tenminste wel lekker te doen.

Best onderhouden Clio van Nederland?:) Blijft toch verbazingwekkend wat er allemaal stuk kan aan een auto. Ik kan er over meepraten.

En netjes dat je die koprevisie grotendeels zelf hebt gedaan!(y)

adinsx zei:
Lekker bezig Nico ;-)
Mooi oefenklusje zo, voor als je t.z.t. een Clio RS bezit. Daar zelf de distributie van doen is zo'n héérlijke klus. Vooral van de II RS.
Man, wat heeft dat wat vloekwoorden opgeleverd omdat je werkelijk nergens bij kan :)

Ach ja.....eens in de 5 jaar de motor er maar uit....is denk ik makkelijker. ;)

Carkiller zei:
Franse rommel...;)

Nee zonder gekheid, kan gewoon gebeuren na 2 ton en jij kaart de klus wel.(y)
Auto is het zeker waard.

Haha! Ach als je bedenkt dat ik afgelopen maand 4 x zoveel reed als normaal.........nee t is jammer maar hij kwam er eens een keertje aan. T tijdstip is redelijk ongelukkig, maar dat is t altijd.

AsconaGT zei:
Gaaf dat je dat zelf gewoon doet. Het uit elkaar halen gaat mij ook vast goed af maar weer in elkaar zetten.... Heb je wel wat hulp of een handboek?
Zo zijn de kosten tenminste wel lekker te doen.

T is een hele ervaring, alles komt voorbij en ik vermaak me er ook zeker mee. Heb gelukkig wel wat hulp van de jongens bij de garage, distributieriem en timing zijn gecontroleerd dus daar kan die niet stuk op lopen. ;)

Mechanix zei:
Best onderhouden Clio van Nederland?:) Blijft toch verbazingwekkend wat er allemaal stuk kan aan een auto. Ik kan er over meepraten.

En netjes dat je die koprevisie grotendeels zelf hebt gedaan!(y)

Dat zal ik niet zelf zeggen ;) , nadat ik hem echter weer lopend heb liggen er nog 2 nieuwe onderdelen klaar........dus ja....blijf wel lekker bezig. ;)
En ja kan een hoop stuk, maar dit was er eentje die ik ook echt zelf wilde doen. Dus vermaak me er wel mee. :D

Wat is dus de status na vandaag? Nou ja......het revisiebedrijf scheen het druk te hebben, en mijn kop wilde niet 1,2,3 schoon worden, dus nadat deze gistermiddag nog uit elkaar was gehaald en in de wasmachine was geplaatst kregen we vanochtend te horen dat die nog niet schoon was.
Nou ja niks ergs verder.....ik was ondertussen bezig geweest om de bovenkant van de motor klaar te maken voor het ontvangen van zijn gevlakte compagnon met een nieuwe pakking.

36948210433_033aa30ba2_c.jpg

Kop nog niet klaar? Nee......want omdat ik niet de persoon ben om halve klussen te doen.....heeft die dus nog een uurtje geweekt, is die nogmaals gewassen, toen gevlakt en uiteindelijk had ik om half 3 vanmiddag mijn kop weer bij de auto liggen.....

36948210463_678e47939c_c.jpg

Mooi schoon!

37586662102_014d5d511f_c.jpg

Toen begon het mooie proces van de kop terug op de auto zetten.......omdat het nokkenastandwiel niet meer vast zat heb t blok een kwart slag linksom gedraaid. Wat ik ook zou doen ik kan dan geen huwelijk volbrengen tussen mijn klep en de bovenkant van de zuiger. Nou ja.......beetje vet onder de kop van elke (van de 10) nieuwe rekbouten. Dit doe je omdat je dan altijd een moment van 20 Nm hebt op de hartlijn van de bout. (Dit vet zit dus niet op de schroefdraad)

Stap 1, draai elke bout op 20 Nm vast. (in de juiste volgorde.)
Stap 2, draai elke bout 90 graden verder vast.
Stap 3, wacht 3 minuten (drink koffie)
Stap 4, draai bout 1 en 2 los, zet ze opnieuw vast op 20 Nm en draai ze 200 graden verder.
Stap 5, doe hetzelfde als stap 4 voor bout 3,4,5,6
Stap 6, doe hetzelfde als stap 4 voor bout 7,8,9,10

Uitlaatspruitstuk vastgezet met 2 moertjes op beide uiteinden.....dan heb ik hem nu in principe in de positie om de distributieriem er weer terug op te zetten.....3 keer controle of die echt wel op de juiste tijd stond. Motor dus weer een kwartslag rechtsom voor 2 zuigers in BDP. Kop staat op tijd? Ja......distributieriem erop, vastzetten......(oh ja omdat ik geld wil besparen heb ik enkel een nieuwe riem van 3 tientjes erop, de spanner en waterpomp zijn beide 1,5 jaar oud. Dus D-riem wissel blijft met een iets minder harde deadline op februari 2021 staan. (of 292.000 km) Met de hand rondgedraaid....geen huwelijk met klep en zuiger.....pfff! Oke dat is stap 1!

Kleppen stellen......ook uiteraard al 2 keer gecontroleerd en dat zal ik morgen ook nog zeker 2 keer doen. Maar in principe stond die nu netjes op tijd, nieuwe D-riem, kleppen gesteld.....klaar om weer rondgezwengeld te worden door vuur en gasuitdijing.

37570857416_1b4a1f7c87_c.jpg

Ondertussen was het al half 5 en begon het me wel duidelijk te worden dat ik hem vandaag niet meer ging starten.....dus wat dan als eerste doen? Nou ja het spruitstuk hangt wel dus laat ik hem maar even in zijn eigen rubbers terughangen.
Uiteraard ben ik een dopje kwijt.............maar dat komt later dan nog wel eens.

36908486164_4af42b5497_c.jpg

Uitlaatspruitstuk weer vastgezet, en bij de laatste bout vastzetten voel ik ineens mijn ratel doorslaan.....shit! Nu is die dus stuk en heb ik een gat in mijn vinger.
Onderste koelslang weer op de radiator bevestigd.....maar daar moet ik nog even een nieuwe slangklem voor hebben dus die moet er ook weer even af.

Wat moet ik nog doen?

- Kleppendeksel monteren, met bijbehorende routing van kabels en elektra over t hitteschild dat daarop gemonteerd zit.
- Inlaat met smoorklep en luchtfilter en luchtslang
- Vers schoongemaakte injectoren (extraatje)
- Multiriem
- Koelwater vullen.
- Startmotor bevestigen.
- Stekkers vastmaken
- Bobine met bougiekabels monteren
- Massaverbindingen controleren.

En dan bidden dat het goed is gegaan en die goed loopt..... :p

Mooie klus zo! Persoonlijk vind ik het bijzonder bevredigend als alles weer helemaal werkt na zo`n klus. Dat is echt een goed gevoel.

Boppie zei:
Mooie klus zo! Persoonlijk vind ik het bijzonder bevredigend als alles weer helemaal werkt na zo`n klus. Dat is echt een goed gevoel.

Laten we er inderdaad maar van uitgaan dat ik alles goed heb gezet tot nog toe, dan is de rest een makkie. :D

F Mitsi zei:
Jammer dat het nodig is, naar leuk verslag en erg leerzaam lijkt me zo. Goed bezig iig (y)

Ja, het is een redelijk bulletproof blokje met 1 achilleshiel....want er zijn er veel die de 3 ton halen, maar weinig die dat doen zonder er 1 koppakking uitgeblazen te hebben. Bedankt in ieder geval, leerzaam is het absoluut. ;)

Vanochtend besloten om de les maar te laten voor wat het was, zelfstudie is ook een optie en mijn auto was nog niet klaar.

Gisternacht had ik bedacht dat ik de motor niet goed op tijd had gezet.....maar dat bleek niet zo te zijn, toch nog maar een keertje kleppen stellen.....en toen de bovenkant afgesloten.
Nieuwe klepdekselpakking enzovoort.....om 10:30 had ik weer een gehele motor en lagen er geen onderdelen achter de Clio......wiel eronder en hij stond voor het eerst in 3 dagen weer op eigen benen.

23781574228_795fb4e85c_c.jpg

Koelvloeistof bijvullen, ontluchten....mijn maag werd een knoop....heb ik alles wel goed gedaan? Accu weer vast, en starten. Eerst de brandstofleiding even op druk brengen maar een knal bleef gelukkig uit onder de startmotor. Het enige wat losschoot was de quickconnector van de brandstofrail.......woeps! :( Dat had veel slechter af kunnen lopen. Ik had het echter wel gehoord en kon zeggen dat het interne blok ging werken zoals het hoort.

2e keer starten en toen bleef de brandstofleiding wel vast zitten........dus hieronder het filmpje. ;)

Youtube

Proefritje later was ook alle lucht uit het koelsysteem en heb ik als klap op de vuurpijl een olieflush uit mogen voeren, nieuw filter, 3,8 liter 5W40 erin......klaar voor de komende 15.000 km. (y)

Fijn om te lezen dat alles weer werkt zoals het was! En dat alles is gelukt. En nu heb je weer veel ervaring opgedaan!

Ik zag ook al wat foto's bij AMT voorbij komen :p Maar wat een lekker gevoel als alles weer goed en netjes loopt. NU weer lekker kilometers knallen

AsconaGT zei:
Ik zag ook al wat foto's bij AMT voorbij komen :p Maar wat een lekker gevoel als alles weer goed en netjes loopt. NU weer lekker kilometers knallen

Hmm... 'de klant klaagt...'
https://www.facebook.com/AMTautotechniek/posts/1853656538008608

Bij onze webredacteur valt zojuist het kwartje Nico, dat jij ons 'hulpje' was met de goodiebags inpakken bij het Boot Camp evenement. :)

audilovertje zei:
Fijn om te lezen dat alles weer werkt zoals het was! En dat alles is gelukt. En nu heb je weer veel ervaring opgedaan!

Nou absoluut! ;)

speedtouch zei:
Zelf gedaan, geeft een goed gevoel! En... lekker goedkoop!

Voor de hoeveelheid werk is t vast goedkoop, maar dit gaat vrees ik wel de duurste onderhoudsrekening worden die ik tot nog toe heb ontvangen.
Ach 12 uur aan manuren uitgespaard.....dat scheelt een slok! En t gevoel is inderdaad veel leuker. Wel een mengeling van trots en angst hoor. ;)

AsconaGT zei:

Niet dat ik verwacht had dat die erdoor heen kwam omdat ik wel wist dat adinsx ook mee kon kijken, maar ja.....wel leuk. :D

Yes, kilometers! Laten we maar hopen dat er veel meer bij komen....ik heb met de eigenaar van de garage afgesproken dat die met de APK pas weer terug komt. Nu maar hopen dat ik niet meer dan 15.000 km rijd in de tussentijd, anders moet die tussentijds nog ff verse olie.

Zadelsnuiver zei:
Blij dat de operatie geslaagd is Nico, nu ff de verlagingsveren bestellen aangezien de Clio nog wel een poosje blijft (y)

Jaja....van de lente. ;) In de tussentijd spaar ik wel onderdelen op dan kan het direct goed. (y)

Nico GTR zei:
Vanochtend besloten om de les maar te laten voor wat het was, zelfstudie is ook een optie en mijn auto was nog niet klaar.

Een koppakking op eigen houtje vervangen is toch ook gewoon zelfstudie?

Zag de foto's op AMT ook langskomen.
Normaal klaagt een klant niet bij zichzelf :)

Mooi gedaan. Hier ligt nog een distributie te wachten....moet nog een manier vinden om zonder luchttol de bout van de krukaspoelie los te krijgen.

Boppie zei:
Mooi gedaan. Hier ligt nog een distributie te wachten....moet nog een manier vinden om zonder luchttol de bout van de krukaspoelie los te krijgen.

Dikke schroevendraaier op de tandkrans van vliegwiel zetten, en de ander met een flinke ratel (met goed passende dop) en eventueel verlengstuk los laten draaien. (y)

Pobresh zei:
Nico GTR zei:

Een koppakking op eigen houtje vervangen is toch ook gewoon zelfstudie?

Zag de foto's op AMT ook langskomen.
Normaal klaagt een klant niet bij zichzelf :)

In principe voor Automotive wel, op mijn persoonlijke facebook kreeg ik ook al de complimenten van onze studentenbegeleider en mijn docent motordynamica. Voor bedrijfskundig management waar ik nu een minor in volg heeft het iets minder raakvlakken.

Niet? Oh.....doe ik nu altijd. :D

PauseBreak zei:
Dat was een mooie klus Nico! (y)

Zeker, en heel erg leuk om dit zelf ook voor elkaar te krijgen. :D

Boppie zei:

Makkie....:p maar die luchtsleutel is inderdaad wel een fijne.

Wat Tom zegt kan uiteraard ook. ;)

Sketcher zei:
Mooi werk! Netjes gedaan, nu ken je de Renault weer beter en kun je er nog meer van genieten.

Dank je Sketcher, en inderdaad t is een fijne zekerheid.

De eerste 150 km zitten er weer op, temperatuur bleef heel mooi constant vanochtend, koelvloeistof stond net na afloop keurig op peil. Vanmiddag ook nog even controleren als die koud is. Geen lekkages te zien qua olie dus ik denk tot nog toe heel succesvol. En dat zal ook wel zo blijven.

Kreeg wel lichtsignalen dat mijn dimlicht stuk was......:p zul je altijd zien. :D

Hoe wist je te herkennen aan de lichtsignalen dat het om je dimlicht ging? :p

Verder, gefeliciteerd met alle reparaties! Goed bezig!

Terug
Bovenaan