Dank je gehaktstaaf.
En zo werd het 08-02-2018…..jaar 2 is afgesloten we beginnen aan jaar 3!
Clio stond precies 1 jaar geleden op 186.645 km, stand vandaag de dag is 219.046 km, dat maakt meer dan 32.000 km gereden dit afgelopen jaar. Woeps!
Qua onderhoud kunnen we stellen dat er een paar tegenvallers in zaten, maar de leeftijd en kilometerstand in gedachten houdend valt het achteraf wel mee. Ik heb alles zelf kunnen oplossen en de auto rijd beter dan ooit tevoren.
Nieuwe onderdelen dit jaar zijn:
• Achterste veren
• Remschoenen achter
• Startprobleem opgelost (kabelbreukje in de boom)
• Oliebeurt
• Stabilisatorbouten
• Stuurkogel
• Kleppen stellen (2 maal)
• Bobine
• Bougiekabels
• Bougies
• Koppakking
• Kleppendekselpakking
• Thermostaat
• Inlaatspruitstukpakkingen
• Gaskleppakking
• Uitlaatspruitstukpakking
• (Gereviseerde c.q. schoongemaakte) injectoren
• D-riem
• Multiriem
• Oliebeurt
• Voorruit
• Oliebeurt (07-02-2018)
En nu waren we gisteren weer toe aan een oliebeurt…..15.000 km zonder enig probleem gereden. Het is wellicht wel iets dat je van een auto verwacht, maar ik had het nog niet meegemaakt met deze.

Enkel olie vervangen? Kan dat?
Hoe dan ook, terugbladerend in mijn topic bedenk ik me dat ik nog iets ben vergeten.
April 2017 heb ik de startproblemen voorgoed verholpen. Maar hoe? Nergens terug te vinden….nou!
Bij een Clio 2 phase 2 is de startonderbreker ingebouwd in de UCH, het centrale regelorgaan van de auto, en de ECU, de computer voor de motor. Kort gezegd is het stappenplan:
Sleutel -> Transponder -> Sleutel herkend -> Lampje blijft constant branden -> UCH krijgt signaal dat sleutel is herkend -> UCH geeft signaal aan ECU dat de ontsteking mag worden vrijgegeven -> Conformatie van ECU -> Lampje gaat uit -> Motor start.
Bij mij ging het fout in de communicatie vanaf UCH naar ECU, deze kabelboom loopt over de versnellingsbak en de communicatie draad is paars of wit…..
Spot de fout……
Sindsdien heeft die niet meer vervelend gedaan, dus ik heb hem te pakken gekregen.

De rest is wel bekend natuurlijk….wat staat er dit jaar op de planning? Nog niks staat vast….maar ik weet wel dat die ergens dit jaar dichter naar de grond toe moet. En ik heb de eerste delen al liggen.

Verder zit er een idee in mijn achterhoofd….en die gaat er niet meer weg….ik denk niet dat ik dat idee dit jaar tot uitvoer ga brengen. Wellicht volgend jaar? Hoe dan ook, wordt vervolgd….naar de 250k dus dit jaar? Kijken hoe het zit met de duurzaamheid van een D7F.
Terugbladerend….
Dag van aankoop:
Jaar later:
Heden:
Ik ben tevreden, op naar jaar 3 en hopelijk volgend jaar rond deze tijd op minimaal 250k.