NGTR zijn projecten, 2000 Clio RS169 + Megane RS175 + Kangoo 1.6. New kid on the block...again!

Damianw26 zei:
Mooie mijlpaal en een mooi project zo'n blokwissel, 2.0 zou niet gek zijn!

Dank! Ja vind ik ook, maar ik vrees dat die 2.0 me problemen kan gaan opleveren bij de RDW. Die 1.6 is makkelijker op kenteken te krijgen. En snel zat in principe. :D

omniradius zei:
Gefeliciteerd! Je hebt er in de tussentijd goed voor gezorgd dus inderdaad lekker nog even houden deze Clio! Een motorswap is wel een ambitieus plan! Hoeveel zou je er dan daadwerkelijk op vooruit gaan kwa snelheidsbeleving (dus 0-100 tijd, trekkracht toename etc)?

Thanks, komt wel goed! :D

Wellicht, maar ik hoop in mijn leven nog heel wat mooie auto's bouwen en dan is dit een leuk begin om even alle aspecten te hebben gezien. Zeker omdat het bolt-in is.
Maar ik ga van 93 Nm naar 146 Nm, van 58 pk naar 106 pk, van 0-100 in 15 seconden naar 0-100 in 9,6 seconden. Dus ook al ligt het koppel hoger en zul je meer toeren moeten maken om alles eruit te krijgen, je hebt nog over in het bovengebied. Op lage toeren komt die net zo goed mee als de 1.2 8V die natuurlijk bijna 1000 tpm lager die 93 Nm al levert. Dus het is vooral alles boven de 4k die ik nu niet heb. ;)

Boppie zei:
Een 1.6 K4M is al goed te merken. De D7F is een prima blokje, maar geen hardloper.

Precies dat. ;) Van de Clio range zijn er 3 blokken die ik fijn vind, de 1.2 8V, de 1.6 16V en de 2.0 16V (duh) de 2.0 is me nog steeds te gevaarlijk qua onderhoudskosten, simpelweg te duur als er iets goed stuk gaat. Zelfs al doe je het zelf. Geen onbetrouwbare auto maar simpelweg een ander kaliber dat ook anders word bereden. De 1.6 was me destijds te duur in de verzekering. De kleine 16V blokken vind ik geen fijne koppelcurve hebben dus kwam de 8V als winnaar uit de bus.

Nu wil ik de premie voor het wisselen van auto niet betalen omdat ik weet wat ik heb aan mijn huidig chassis. Daarbij koop je een schadeauto met alle opties die ik wil overzetten veelal voor een euro of 300 (rijdbare schade) zelfde kilometers als mijn auto dus is dat een hele leuke optie. Kostentechnisch zal het wel een kleine 1000 euro worden na het vervangen van dingen als koppeling, distributie en een kijkje in het blok met de daarbij behorende nieuwe onderdelen. Maar dat vind ik het wel waard. Dat betaal je immers ook wel bij het oplossen van achterstallig onderhoud en dan sta je er in mijn optiek altijd minder goed voor dan als je dat ineens aanpakt.
Maar goed........dit is puur nog speculeren, het zit in mijn achterhoofd, termijn onbekend. :D

Vandaag even snel een nieuw USB laadpunt gemaakt, het oude punt was losgeraakt van mijn houten spacer en ik vond het ondertussen vrij beun eruit zien.

Dus.....maken we iets anders beun. :D

26312583648_fa6fca483b_c.jpg

25313683697_12cb1504cb_c.jpg

Ik vind het een goede verbetering ten opzichte van eerst.

25313683667_8f68ba10ed_c.jpg

39474085804_cc1a526f65_c.jpg

En hij laad ook nog mijn telefoon op. :D

28405264569_cc49176ea9_c.jpg

Thanks Bofkont.

Dank Nick, ja inderdaad maar die zit er al wel even. Dat ronde pookje heb ik net een zomertje gehad in t begin. Daarna vrij snel weer terug naar origineel. Die ronde zat niet goed vast, beetje vervelend met schakelen.

Vanochtend nog even een blokje om gedaan na werk, misschien niet slim om met temperaturen onder nul de polderweggetjes in de omgeving te pakken, maar ja...het is wel leuk!

39424815205_5c667afc57_c.jpg

(y)

Ga jij de invoegassistent er t.z.t. ook inbeunen??

https://www.zelfrijdendvervoer.nl/verkeersveiligheid/2018/02/15/nederlandse-promovendus-ontwikkelt-autonoom-invoegen-voor-vrachtauto/

:p

csm_BvOF-Jan-Loof_bc0faa05de-480x320.jpg

Die ken ik wel. :D

Maar nee....ik geloof niet heel erg in zelfrijdend vervoer. Het kan in bepaalde situaties veiliger en beter zijn voor de doorstroming, maar het moet niet constant de taak van de menselijke bestuurder gaan overnemen.
Meer in de vorm van een allerlaatste vangnet dat ongelukken gaat voorkomen. Dit soort onderzoeken zijn daar wel een goed voorbeeld van. Met dit soort vloeiende bewegingen houd je langer controle over een voertuig en kun je dus het punt dat de auto ingrijpt nog verder weg leggen.
Toyota is daar ook mee bezig, die techniek vind ik wel interessant en goed, volledig autonoom ben ik geen voorstander van.

Nico GTR zei:
(..)

Die ken ik wel. :D

D8 ik wel. (y)

Nico GTR zei:
Maar nee....ik geloof niet heel erg in zelfrijdend vervoer. Het kan in bepaalde situaties veiliger en beter zijn voor de doorstroming, maar het moet niet constant de taak van de menselijke bestuurder gaan overnemen.
Meer in de vorm van een allerlaatste vangnet dat ongelukken gaat voorkomen. (..)

Ik denk dat er nog wel meer ongelukken gaan gebeuren doordat een (deel) van het wagenpark (zowel personenauto als vrachtwagens etc.) meer en meer rij- en veiligheidhulpsystemen krijgen.. en het andere deel niet... waardoor het elkaar in de weg kan zitten. Vooral bij (plotsklaps) remmend verkeer.. waarbij het systeem niet volledig kan inschatten wat de niet-autonome bestuurder gaat doen.

Bijvoorbeeld een remmend voertuig bij het inrijden (aanlanden..) van een trajectcontrole.. ACC radar grijpt in.. terwijl bestuurder wellicht de keuze voor gas los gemaakt zou hebben..

Het 'onverwachte' managen binnen het proces autonoom rijden zal nog een hele kluif worden, denk ik.

Oh ja zeker, verkeer is heel complex, verkeersstromen ook. Verleden jaar was dat volgens mij, hadden we een challenge met meerdere hogescholen die ook met een dergelijke auto kwamen.
"onze" 5 serie en prius doen het samen in de verkeersstroom van Eindhoven best wel goed. Maar toen er met 15 verschillende auto's werd gereden in een treintje ging het bij sommige wel fout en een aantal vonden geen aansluiting.

Nu zal een OEM dat vast beter kunnen dan een zootje ongeregeld dat wij zijn, maar toch! Het is lastig, dat zonder meer. Grote kans inderdaad dat er nog wel wat problemen om de hoek gaan komen.

Goed bezig met de Clio! Voor de echte uitdaging zou je je voorliefde voor Volvo en Renault kunnen combineren, en een lekkere T5 inclusief aandrijving etc uit een Volvo achterin kunnen knutselen :p met een beetje creativiteit nog 4ws ook :D

Autonoom rijden gaat alleen werken als alle auto's het doen. Komt Joke in haar '91 Starlet in de mix dan wordt het een ravage. Net als in de luchtvaart moeten alle voertuigen met elkaar in contact staan en zul je ook een soort traffic control (met echte mensen) nodig hebben om het een en ander te begeleiden.

Zo'n dikke Volvo 5-pitter lijkt me wel wat, maar een bi-moto Clio ga je nooit door de keuring krijgen denk ik. Lepel gewoon zo'n F7R op ITB's erin en gáán met die banaan!

Wel een unieke Clio dan :)

Die Traffic Control moet dan in het Engels vanwege onze mede-aardbewoners, gaat ook geen succes worden. Ik weet hoe goed mijn ma bijvoorbeeld in Engels is (en veel vrachtwagen chauffeurs redden zich ook alleen met uiterst waardeloos steenkolen Engels)

Zolang de RDW niet blijft hangen op sommige dingen moet het te doen zijn. Maar een F4R op itb's (als je de 2.0 16V RS motor bedoelt is zeker wel een optie in de toekomst)
Want waarom ook niet. :D Auto is toch niks waard, beter dan een leuk dingetje van maken. K4M met een turbo is misschien ook wel leuk.....en makkelijker op kenteken te krijgen. ;)

Uniek is die nu eigenlijk al, zijn weinig Clio's met een D7F die de impressie geven dat het een veel luxere uitvoering is.

Maar ja....autonoom rijden, he....moeten we niet willen. Zo saai.

Neej ik bedoel de F7R uit de Clio Williams en/of Megane Coupé enzo. F7P kan ook uit de "gewone" Clio 16V en de 19 natuurlijk (y)

Zadelsnuiver zei:
Neej ik bedoel de F7R uit de Clio Williams en/of Megane Coupé enzo. F7P kan ook uit de "gewone" Clio 16V en de 19 natuurlijk (y)

Oooh zo! Nee die wil ik bewaren voor een BTCC Laguna 1 replica.

Ik ga voor een weliswaar iets minder krachtige F4R, met ITB of een turbo.

ygude2yg.jpg

Nico GTR zei:
Zadelsnuiver zei:

Oooh zo! Nee die wil ik bewaren voor een BTCC Laguna 1 replica.

Ik ga voor een weliswaar iets minder krachtige F4R, met ITB of een turbo.

ygude2yg.jpg

Mooi....

Jij bent echt van plan een Laguna replica te maken? Dat is lef hebben....

rke zei:
Jij bent echt van plan een Laguna replica te maken? Dat is lef hebben....

Ik ben (te) veel van plan. Maar ja Laguna 1 vind ik nog steeds een fantastisch ontwerp. Maar dan moet er wel wat bijzonders staan natuurlijk. ;)

Ik ben eens benieuwd wat er allemaal uit die doos te voorschijn komt:p

De onthulling van wat er allemaal in de doos zit doen we later deze maand, voor 8 april in ieder geval. Ik hoop dat het weer iets warmer wordt of dat ik het even bij een vriend op zijn brug kan doen. ;)

Maar eerst....wilde ik gisteren de klok stilzetten.

26725324168_7740ce157b_c.jpg

:rolleyes: der is nog geen mevrouw GTR hoor Altai, ik kan je gerust stellen. ;)

En inderdaad, een doos waar ik best wel blij van word. Helaas is dat met Boppie zijn reactie wel een geworden met een andere associatie dan autoonderdelen. :T

40643154951_48e96b910f_c.jpg

Vandaag maar even al het zout van de auto en de bodem afgespoeld.

De doos met onderdelen is nog niet vol genoeg, staan nog 2 rubbers in bestelling, 2 temperingen en dan mis ik nog een hoedje.....:D

Voor/Na

25862183257_69f27eb1b8_c.jpg

38923258510_17a07b6dc4_c.jpg

Ja, inderdaad de doos bevatte onder andere een Eibach pro-kit samen met nieuwe toplagers en wat andere rubbers die ik graag wilde vervangen nu ik toch bezig was.
Want als ik iets doe, moet het goed. Anders liever niet. De toplagers waren absoluut geen overbodige luxe, het rubber was aan het vergaan en het kogellager dat erin zat? Hmm, zelfs zand zal een smerend effect hebben vergeleken daarmee.

Stuurgedrag is dus weer perfect te noemen, hij deint niet, is soms bijna stug te noemen, maar de manier waarop die nu blijft liggen, mooi vlak! En dat heeft 1 nadeel........het vermogen dat de motor heeft is te weinig voor wat het chassis aan kan op dit moment. o_O

Maar wel tevreden!

38923165320_13f4924387_c.jpg

Ik zat te kijken naar de foto’s voor en na zonder de tekst te lezen en bedacht te zien: Heeft die Nico nu een heel bos neer gezet? Tweede gedachte, zie ik het nu goed zijn de tegels weggehaald?...:confused:

Toch maar lezen.
Subtiele verlaging, keurig gedaan.
(y)

Toe maar, nog door de pootjes ook op z'n oude dag! Maar het ziet er wel goed uit, dat moet ik nageven.

Het is alleen wel jammer dat je er met zo'n verlaging geen 40 pk bij krijgt... :)

D. Elzinga zei:
Mechanix zei:
Het is alleen wel jammer dat je er met zo'n verlaging geen 40 pk bij krijgt... :)

Nee, dat lukt pas als je er ook zo'n Nurburgring-sticker erop plakt.

Zo hard gaat dat nou ook weer niet. Iedere sticker voegt ongeveer 5 pk toe. Oftewel, snel een paar panelen stickerbomben en je trekt zelfs de 4C van eenvrijeusernaam er nog uit. :T

Terug
Bovenaan