Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nico GTR zei:Ik geef je niet anders dan gelijk rke. De beste methode is inderdaad een iets andere combi, Bilstein B6 sportdempers tezamen met een Eibach of een volledige set Bilstein....
Hoe dan ook, ik had hem stugger verwacht, daar ga ik niet omheen draaien, vind ik dat heel erg? Nee! Want in snel bochtenwerk is die soms wel te week....maar dit is niet goed voor mijn rug.
Tuurlijk weet ik de theorie en alles, heb ik zelfs op basis van allerlei variabelen berekeningen gemaakt voor handlingdiagrammen. Maar inderdaad ik had ook de dempingsgraad moeten veranderen, punt is dat ik daar het geld niet voor over had.
Nu is het inderdaad leergeld geweest dat ik dan maar gewoon lekker standaard stuff onder de auto moet houden, immers ken ik hem op die manier, rijd die dan fijn en is die zo soepel.
Het ervaringsgedeelte vind ik wat jammer, ik volg nu eenmaal de route via de theoretische kant. In mijn optiek hoort uitproberen daarbij, Ronald is iemand die hier wel ervaring mee heeft en vandaag via de telefoon zijn we ook erop gekomen dat de Bilstein optie dus geen slechte is....ik ken de karakteristieken daar niet helemaal van, maar volgens veel mensen is dat zeker een goede!
Dus ik ben er wijzer van geworden, had het niet moeten doen achteraf, maar als men niet probeert word men niet wijzer.
Bofkont zei:Zitten de originele dempers er nog onder dan?
Zou ik voor een setje goede koni of billstein dempers gaan.
Nissan GTR R34 zei:Niet helemaal gevolgd, maar 3cm op standaard dempers? Is dat wat ik lees? Sorry dat ik het zeg, maar inderdaad, je had beter kunnen weten.
Wel heel vervelend natuurlijk. Heb je de veren nog? Die zal je toch niet weggegooid hebben? Of heb je die geruild ofzo?
Het is wat werk, maar er is toch niet zo gek veel aan de hand? Zo weer gerepareerd.
Hoe oud waren je dempers eigenlijk? 3cm is hoe dan ook veel, maar oude dempers hebben er natuurlijk ook meer moeite mee als nieuwe dempers.
Daarom zullen de ervaringen ook wel verschillen.
Hoe duur is een setje bijpassende dempers, als je die kan vinden?
@ Bossinkje, verlagen met veren kan goed werken, ligt er aan hoe oud de dempers zijn, en hoe ver je gaat. Soms gaat het prima, soms niet.
rke zei:En dan heb je de ideale, knetterharde, setup te pakken, blijkt na een jaar dat de voorpoot tegen de motorkap klappert.
Grotere klappen --> plaatwerk krom.
Arno S zei:Ik heb een Twingo 2011 verlaagd gehad met een AP schroefset. Ding lag bijna op de grond maar ook als een baksteen op de weg.
Zadelsnuiver zei:Beetje onderstuur krijg je haar van op je piel, gewoon karren met die lowrider![]()
Arno S zei:Wanneer kom je onderstuur nou tegen bij normaal rijgedrag?
Nico GTR zei:Arno S zei:Wanneer kom je onderstuur nou tegen bij normaal rijgedrag?
Nou ja.....de adviessnelheden zijn een kleine 30 en 50 km lager. Maar ik rijd niet harder dan voorheen dus in dat oogpunt... Ja.
En het is logisch dat de voorwielen op een gegeven moment grip verliezen.... Maar dat punt lag eerst op een hogere snelheid.
Dus moet er een halve graad wielvlucht in.... eigenlijk. Maar dat gaat voorbanden vreten dus dat kan niet. Nou ja in ieder geval... Het is op te lossen. Maar daar is het nu geen goed moment voor.
Pietzoveel zei:Achterbandenspanning iets verhogen = iets minder onderstuur
Nico GTR zei:Rustig aan hoor rke, je hebt ook nog 123 pagina's formules door te spitten.
Bovendien is t simpel.....verlagingsveren kunnen niet op de dempers. Dat gaat fout dus moet er een sportdemper bij. Had ik kunnen bedenken....nu weet ik t tenminste zeker.
Maar idd Moet er een plaatje in. Of het uitboren van de schokdemper schroefgaten....dat kan ook.
En liever niet rijden als een natte krant....ik bespaar op remmen, door minder te remmen, maar moet wel gewoon een fijne sport band onder. In combinatie met standaard veren blijkt dat best een behoorlijk goede combi![]()
Zelfs de beroemde lawaaipapegaai JC was er stil van.AsconaGT zei:Krijg even een flashback toen sabine met een ford transit de NBR over ging. Later ook nog met een golf 7 clubsport dacht ik, bijna genant hoeveel auto's ze voorbij ging van het caliber AMG, BMW M, Porsches en zo.![]()
Lycan Capri zei:Onderstuur is eng en tegen natuurlijk hoor ik heb liever overstuur
[size=small]maar ergens snap ik je wel[/size]
Nigel ZR 160 zei:Lycan Capri zei:Onderstuur is eng en tegen natuurlijk hoor ik heb liever overstuur
[size=small]maar ergens snap ik je wel[/size]
Als je onverwachts onderstuur hebt, laat je meestal gelijk je gaspedaal los.. kom je er weer snel van terug. Met overstuur als dat onverwachts gebeurd zijn meeste (onervaren dan toch zeker) te laat en voor je t weet sta je met je neus de andere kant op![]()
Lycan Capri zei:Zal best / weet ik ook wel.
Toch vind ik onderstuur 10x niks
Overstuur is veel natuurlijker en vind ik persoonlijk veel minder erg. Maar ik rij dan ook al bijna 17 jaar (voornamelijk) RWD waarvan bijna 14 jaar op de openbare weg
rke zei:Nico GTR zei:Rustig aan hoor rke, je hebt ook nog 123 pagina's formules door te spitten.
Bovendien is t simpel.....verlagingsveren kunnen niet op de dempers. Dat gaat fout dus moet er een sportdemper bij. Had ik kunnen bedenken....nu weet ik t tenminste zeker.
Maar idd Moet er een plaatje in. Of het uitboren van de schokdemper schroefgaten....dat kan ook.
En liever niet rijden als een natte krant....ik bespaar op remmen, door minder te remmen, maar moet wel gewoon een fijne sport band onder. In combinatie met standaard veren blijkt dat best een behoorlijk goede combi![]()
Ik ben een grote fan van goede kwaliteitsbanden. Het scheelt een paar jassen of je gewone of goede banden onder de auto hebt zitten.
We hebben een keer met een rally-cinquecento iemand met een Swift GTI compleet het snot voor ogen gereden omdat de Cinq op competition use only sloffen stond en de optimale dempers ed had.
Het verschil in bochtsnelheid was gewoon genant te noemen, rechtuit had de Swift net een paar paardjes meer (100 / 74) dus daar ging het ongeveer gelijk op...
Pietzoveel zei:Het zit 'm vaak in details...... niet zo zeer in motervermogen
AsconaGT zei:De bestuurder is toch meestal de meest belemmerende factor in prestaties![]()
Krijg even een flashback toen sabine met een ford transit de NBR over ging. Later ook nog met een golf 7 clubsport dacht ik, bijna genant hoeveel auto's ze voorbij ging van het caliber AMG, BMW M, Porsches en zo.![]()
Nigel ZR 160 zei:@Nico: Heb je er stabilisator stangen onder zitten eigenlijk? (Misschien heb je t wel eens gezegd maar 123 pagina's doorspitten... doe maar niet xD)
Arno S zei:Al die hogere wiskunde voor een Clio 1.2tje... als je een goede band wil, Bridgestone Potenza. Ik zweer er al jaren bij.
Sketcher zei:Theorie en praktijk
Dus nu weer terug naar de gewone veren, begrijpelijk als je er niet veilig of comfortabel bij voelt. Staat wel mooi idd.
Arno S zei:Oke, wel leuk dat je er zo'n interesse voor hebt iig. Ik had gewoon een Clio RS gekocht!
Nico GTR zei:Komt door mijn opleiding.En dat is ook mijn grootste passie voor een auto. Immers zal elke auto iets goeds hebben. Zelfs een Suzuki Alto. Ach en het kost me een halfuurtje aan data intypen waarna het programma alles berekent. Daarna is het een kwestie van de data uitlezen en begrijpen, en kijken om de overshoot weg te halen en de demping weer kritisch te krijgen....resultaat daarbij is dan dat je sneller moet dempen. Dus hogere demperconstante.
Het is voornamelijk leerzaam, alles wat ik leer is niet meer dan theorie....het meeste tijd besteden we aan het lezen en begrijpen van data die recht uit de computer komt rollen. De statica en de wiskunde die daarbij word gegeven is ondersteunend om die data te kunnen plaatsen. Een auto is namelijk te complex om met de hand te kunnen berekenen hoe dingen zich houden qua vermoeiing en dergelijke.
De Clio is daarbij ook gewoon een ontdekkingstocht. Daarom wil ik ook zoveel mogelijk zelf doen eraan, das niet alleen om de kosten maar ook omdat ik wil weten hoe het zit. De vrienden en kennissen die ik de afgelopen 2 jaar wel heb gemaakt door die houding dragen ook bij aan een versnelling van die skill set.
Arno S zei:Die is ook leuk maar vind de facelift minder mooi. RS geel is een prachtige kleur imo, zie je ook niet veel anders.
Nico GTR zei:Ben wel benieuwd eigenlijk qua Mini....een goede vriend heeft een Mini GP1...niet te vergelijken met een standaard exemplaar natuurlijk, maar wat een auto!![]()
Nico GTR zei:![]()
Ik liep er tegenaan......oke.![]()
Mochten er nog mensen denken, goh die Nico zit in nogal wat dingen....ik wil die jongen eens ontmoeten.
8 april hebben wij vanuit RTC (zit ik in het bestuur), CRS en de ARCN de nationale openingsmeet 2018 bij van Kesteren Renault in Kampen.
Aanwezigen zijn naast een heleboel oude Alpine's. De nieuwe Megane 4 RS en 2 Alpine A110's. Dit is dus de eerste keer dat beide auto's bij elkaar te zien zijn en als kers op de taart hebben we live demo's van beide auto's om 2 en 3 uur, wellicht gezamenlijk om 4 uur. Dus als je ze wil horen schreeuwen.....ik zie je 8 april.![]()
Zadelsnuiver zei:Netjes die RS grille![]()
rke zei:Dat is dus een RS gril. Met vierkantjes in plaats van wat er bij mij in zit.
Goedakutweet.
Nico GTR zei:Zie maar rke, toegang is gratis en niks is verplicht. Maar er zijn zelfs Britten. Die parking is overigens beter geregeld dan zonder Renault.
![]()
rke zei:Het lijkt mij heel leuk om er eens langs te gaan. Ik wil vooral de Alpine's wel eens in het echt bewonderd.
Maar Brussel, relatie, gezin, rallyclubje...
Ik durf niets te beloven, zelfs geen radio.
Bossinkje zei:Die RS-grille is ook een hele verbetering!Nu nog de Franse vlag erin
![]()
adinsx zei:rke zei:Het lijkt mij heel leuk om er eens langs te gaan. Ik wil vooral de Alpine's wel eens in het echt bewonderd.
Maar Brussel, relatie, gezin, rallyclubje...
Ik durf niets te beloven, zelfs geen radio.
Op tijd komen rke, dan ben ik er ook nog.
@Nico
Planning qua tijd weet ik nog niet, maar probeer uiterlijk 12.00 uur er te zijn met het uit te delen leesvoer..
Gewoon Dirk zei:Ik wilde misschien nog even komen maar nu ik hoor dat de parking voor niet-Renault rijders k*t geregeld is blijf ik maar thuis. :T
Bossinkje zei:Die RS-grille is ook een hele verbetering!Nu nog de Franse vlag erin
![]()