NGTR zijn projecten, 2000 Clio RS169 + Megane RS175 + Kangoo 1.6. New kid on the block...again!

Heel gaaf Nico. Inderdaad gewoon dóen, dit is de categorie waar je een week later enorm spijt van krijgt als je denkt verstandig te doen door er toch maar van af te zien. En zo'n facelift-Mégane II is gewoon erg fraai, zéker in zo'n uitvoering (y) Gefeliciteerd!

Nico GTR zei:
Intercooler slang /turboslang lekt iets. Hierdoor verkeerde drukmeting, druk sensor over de zeik, VNT open en een bak roet uit de uitlaat.

Map van BR performance mist delen waaronder VIN en ESP kenveld. Feitelijk bijna een wonder dat die loopt....
Prutsers...maar eens kijken of ze de originele willen sturen.

ESP storing

Injectoren staan niet ingeleerd

Lichte bonk in de aandrijflijn en een sporadisch heel erg licht slippende koppeling (100rpm terugval 1 keer gezien) vermoedelijk begin van het einde van het dubbel massa vliegwiel.

Xenon koplamp links niet mooi meer

Xenon lamp knippert en valt soms uit.

Mistlampen moeten vervangen worden.

Lip voorbumper mist

Verkeerde grille

Achterklep hangt scheef

Bumperhoeken steken uit

Lichte roest op de raamstijl voor.

Interieurdelen zitten los, achterbank mist een ankerpunt en de kofferbak mat is heel erg onfris. Feitelijk op het leer na gewoon een keer uit elkaar halen en nieuwe clips gebruiken en de middentunnel ff vervangen voor die uit een benzine Megane met lage kilometers.

En dan hebben we nog het reguliere onderhoud.

Banden en een grote onderhoudsbeurt met waarschijnlijk ook weer een keer airco vullen.

En dit is dan alles wat ik nu weet....maar de basis is goed. :T en de prijs ook. :)
Klinkt als zo'n waslijst van Klokje rond o_O

Zunigrijje zei:
Klinkt als zo'n waslijst van Klokje rond o_O

Zoals mijn maat zei over mijn Z4: Het is een hoop geld om uit te geven, maar het is ook een auto waar je het aan uit wil geven.

Dat gezegd hebbende, er zijn ook auto's die je bij het eerste signaal van groot onderhoud liever de deur uit trapt. Ik noem geen merken of modellen :T

@Nico: Lekker rustig aanpakken die lijst, geen haast. Zolang de basis maar goed is. En vooral lekker van het rijden genieten!

Haha mijn gevoel als ik erin stap is het allemaal waard. En inderdaad stap voor stap. Heb gelukkig heel veel hulp. :)

En het voordeel is dat ik hier zonder schuldgevoel heerlijk veel kilometers op kan zetten. Want daar is die voor. ;) heerlijk.

En zeker waar Wouter ik had hier juist spijt van gehad als ik het niet had gedaan.

Dit is niet goedkoop rijden zuinigrije. Maar dit is waarom ik autoliefhebber ben. De glimlach het gevoel en de vriendschappen die weer tot uiting komen. Dat alleen is dit allemaal waard. Wat een auto! Wat een fantastische opleving echt een grote broer voor de Clio.

1 gedachte trouwens....de Clio moet best behoorlijk heftig worden nu anders gaat die tegenvallen.

Mooi karretje, Nico.
Je maakt er weer een beter dan nieuw product van, respect.

Ik zou graag jouw Twingootje aan iemand willen verkopen maar die roept steeds dat ze een ei-go wil hebben. Zelf heb ik geen km-vreter meer nodig, thuis werken is de nieuwe norm en daar maak ik geen km's mee. Mijn Clio is daarmee meer dan goed genoeg, dus voorlopig rijdt deze captain Slow een oud barrel.

De Clio serie lijkt het reddende model van Renault te worden. Er wordt daar de laatste tijd met veel meer aandacht voor kwaliteit gewerkt, wat ik alleen maar kan toejuichen.
Dat mag ook wel eens onder de aandacht gebracht worden en jij doet dat op een positieve manier.

In ieder geval veel fijne kilometers toegewenst met je nieuwe scheurijzer en hou de boel heel.

Tsja Aygo heb ik ook staan maar die mag niet verkocht worden. De Twingo is een stuk sneller, net zo zuinig en stiller. Maar de stoel is wel iets minder...
Vergelijking met het nieuwe model Aygo natuurlijk vanaf 2016.

Proefrijden staat overigens altijd vrij en niks is verplicht. Onderbieden mag ook. :)

Nico GTR zei:
Dit is niet goedkoop rijden zuinigrije. Maar dit is waarom ik autoliefhebber ben. De glimlach het gevoel en de vriendschappen die weer tot uiting komen. Dat alleen is dit allemaal waard. Wat een auto! Wat een fantastische opleving echt een grote broer voor de Clio.

1 gedachte trouwens....de Clio moet best behoorlijk heftig worden nu anders gaat die tegenvallen.
Nee dat is duidelijk, maar ik vond het lijstje gewoon enorm lang: maar als je er plezier in hebt om aan auto's te sleutelen, dan heb je nu wel een leuk projectje. Wel jammer van de Twingo, net zoveel eraan gefixt en dan staat ie nu weer te koop.

Maar de Twingo was toch een soort speciale uitvoering of niet? Ik schijn dat steeds te vergeten, want in de advertentie zie ik als potentiële koper vooral een diesel met een hele hoge km-stand. Ik hoop dat je hem snel verkocht krijgt, maar zal wel niet makkelijk worden ondanks je mooie omschrijving.

De Clio die zeg maar totallos was, gaat die nog gefixt worden of komt er de Mégane voor in de plaats?

Zunigrijje zei:
Maar de Twingo was toch een soort speciale uitvoering of niet? Ik schijn dat steeds te vergeten, want in de advertentie zie ik als potentiële koper vooral een diesel met een hele hoge km-stand. Ik hoop dat je hem snel verkocht krijgt, maar zal wel niet makkelijk worden ondanks je mooie omschrijving.

Liever een goed onderhouden auto met hoge km-stand dan een auto waar altijd op bezuinigd is. Ik vind hem niet duur als je ziet wat er allemaal aan gedaan is. Een serieuze potentiele koper ziet dat ook.

Mechanix zei:
Zunigrijje zei:

Liever een goed onderhouden auto met hoge km-stand dan een auto waar altijd op bezuinigd is. Ik vind hem niet duur als je ziet wat er allemaal aan gedaan is. Een serieuze potentiele koper ziet dat ook.
Wat wij vinden is niet zo relevant: particulieren hebben allemaal hun eigen eisen en verwachtingen, de meeste zien vooral een auto met hoge km-stand. Nu zou ik zelf wel eerder geneigd zijn, een auto te komen waar moeite in de advertentie gestoken is. En waar allemaal onderhoud aan uitgevoerd is.

Maar als je dan gaat kijken naar de registratie datum, dan roept het wel vraagtekens op waarom de auto alweer zo snel te koop geboden wordt. Op 14 januari 2021 op naam gezet en vier maanden later weer te koop staat en dan 5 eigenaren, sinds 2011 dus gemiddeld genomen heeft deze auto om de twee jaar een nieuwe eigenaar gehad.

Ik snap dat Nico er liever geen verlies op wilt maken, maar het is geen makkelijke markt hoor: die auto moet concurreren met de vele Aygo's en Alto's die ook voor € 3000 te koop staan en veelal lagere km-standen hebben. En vooral dat het een diesel is, werkt in zijn nadeel. Mensen die kleine auto's rijden, die kiezen meestal toch voor benzine i.v.m. met de vaste lasten.

Mooie overstap Nico. En nog meer plek ook in zo'n Megane. Kan je weer een rationeel argument toevoegen ook :LOL:

@Zuinigrije: Kom op, iets positiever. Ik zie iets te veel dat je je eigen wereldbeeld op alles projecteert. Dat is jammer. Zeker zou een Twingo zoals die van Nico sommige kopers afschrikken. Tegelijk trekt het andere kopers juist weer aan. Ik zie je op allerlei vlak advies en commentaar geven maar door alles vanuit jouw wereld te bekijken sla je de plank weleens mis. En dat komt weleens negatief over. Ik kan me weer minder of zelfs niet in jouw beeld verplaatsen en kies er dan voor om alleen te reageren wanneer ik iets positiefs kan brengen.

Engineer2 zei:
Mooie overstap Nico. En nog meer plek ook in zo'n Megane. Kan je weer een rationeel argument toevoegen ook :LOL:

@Zuinigrije: Kom op, iets positiever. Ik zie iets te veel dat je je eigen wereldbeeld op alles projecteert. Dat is jammer. Zeker zou een Twingo zoals die van Nico sommige kopers afschrikken. Tegelijk trekt het andere kopers juist weer aan. Ik zie je op allerlei vlak advies en commentaar geven maar door alles vanuit jouw wereld te bekijken sla je de plank weleens mis. En dat komt weleens negatief over. Ik kan me weer minder of zelfs niet in jouw beeld verplaatsen en kies er dan voor om alleen te reageren wanneer ik iets positiefs kan brengen.
Wie zijn bril moet ik dan dragen? Ik kan het alleen beoordelen vanuit mijn eigen beeld, of moet ik net als Marc Rutte de boel bij elkaar gaan liegen? Ik ben gewoon niet iemand die mensen naar de mond praat, maar zijn eigen mening en visie geeft.

Als ik gezegd had, wat een super prijs voor Diesel Twingo met bijna 300.000km's op de klok: dan stond ik keihard te liegen en zou ik niet eerlijk naar mijzelf zijn. Je hoeft je ook niet in mijn beeld te verplaatsen, maar ik denk wel dat er veel potentiële kopers zijn die net zoals mij denken.

Overigens kreeg ik die Twingo net als advertentie op AD.nl o_O

Zunigrijje zei:
Mechanix zei:
Zunigrijje zei:

Wat wij vinden is niet zo relevant: particulieren hebben allemaal hun eigen eisen en verwachtingen, de meeste zien vooral een auto met hoge km-stand. Nu zou ik zelf wel eerder geneigd zijn, een auto te komen waar moeite in de advertentie gestoken is. En waar allemaal onderhoud aan uitgevoerd is.

Maar als je dan gaat kijken naar de registratie datum, dan roept het wel vraagtekens op waarom de auto alweer zo snel te koop geboden wordt. Op 14 januari 2021 op naam gezet en vier maanden later weer te koop staat en dan 5 eigenaren, sinds 2011 dus gemiddeld genomen heeft deze auto om de twee jaar een nieuwe eigenaar gehad.

Ik snap dat Nico er liever geen verlies op wilt maken, maar het is geen makkelijke markt hoor: die auto moet concurreren met de vele Aygo's en Alto's die ook voor € 3000 te koop staan en veelal lagere km-standen hebben. En vooral dat het een diesel is, werkt in zijn nadeel. Mensen die kleine auto's rijden, die kiezen meestal toch voor benzine i.v.m. met de vaste lasten.

Zoals je weet hebben wij een Aygo...een uit 2017 en dat is echt een fijn autootje maar heeft ook zeker nadelen op de lange afstand ten opzichte van de Twingo. Het mag helder zijn dat ik er geen 2850 of 2750 voor ga krijgen. Maar mensen willen toch altijd afdingen dus daar koop ik een beetje ruimte. Het mag ook helder zijn dat het niet in mijn planning stond om de Twingo te verkopen...ja moet ik dat erbij zetten? Ik heb al 2 keer de vraag gehad nu die mensen waren opzich overtuigd van het verhaal en vonden de kilometerstand hoog. Ja dat is niet weinig maar je merkt het aan niets dat die zoveel heeft gereden. Mijn telefoonnummer staat erbij, als je interesse hebt doe je ff een belletje vraag je naar het waarom van de verkoop en zie je dat je nu een auto koopt waar je een keer geen 1000 euro aan onderhoud in hoeft te stoppen. Want zoals je weet een garage is duur en deze heeft alles gehad wat mogelijkerwijs te doen kan zijn aan een Twingo.

Clio komt ook gewoon terug. 2 auto's straks....Megane DCi voor de daily en een giftig opgevoerde Clio voor t circuit.

Maar goed het verhaal is vrij simpel. Dealeronderhouden tot 270.000 km en de eigenaar voor mij moest er snel vanaf want hij verloor zijn baan en ik kwam iets anders tegen wat ik niet kon laten staan. Zit bij de auto en 30k per jaar is voor een diesel best een goed kilometrage. Tenminste geen gezeur met roetfilter of EGR. We zien het vanzelf.

Thanks Mechanix, ik hoop ook dat er een potentiele koper dat ziet. Je hoeft er maar 1 te hebben uiteindelijk.

Zeker Engineer dat was ook wel een van de redenen om toch een Megane RS te wensen, het idee was om daar volgend jaar naar te zoeken. Maar ja, dit is op de langere termijn waarschijnlijk goedkoper autorijden en niemand gaat klagen als ik hier 5 ton op zet. :D Wat die diesel ook op zijn sloffen red natuurlijk. Het lijstje is lang maar ik denk dat ik voor 2000 euro al een heel eind ben en dan eind van het jaar heb ik voor 5000 euro aan "aanschaf" een zeer nette auto staan met een bak vermogen en koppel.
Volgend jaar maar op zoek naar een dikkere turbo. :D

Zunigrijje zei:
Engineer2 zei:

Wie zijn bril moet ik dan dragen? Ik kan het alleen beoordelen vanuit mijn eigen beeld, of moet ik net als Marc Rutte de boel bij elkaar gaan liegen? Ik ben gewoon niet iemand die mensen naar de mond praat, maar zijn eigen mening en visie geeft.

Als ik gezegd had, wat een super prijs voor Diesel Twingo met bijna 300.000km's op de klok: dan stond ik keihard te liegen en zou ik niet eerlijk naar mijzelf zijn. Je hoeft je ook niet in mijn beeld te verplaatsen, maar ik denk wel dat er veel potentiële kopers zijn die net zoals mij denken.

Overigens kreeg ik die Twingo net als advertentie op AD.nl o_O

Liegen hoeft ook niet. Je kan het wat beter brengen (of niets zeggen, ook een optie). Je kan Nico de put in praten (zo'n ding verkoop je nooit) maar je kan ook zeggen dat het misschien een beetje geduld vraagt. Even informeren of hij de advertentie een beetje handig in elkaar heeft gezet of tips geven gaat ook nog. Maar dit is maar een van de voorbeelden. Ik zie je ook commentaar geven over wat een onzin om een dure verzekering te hebben op een oldtimer... Je projecteert je eigen ervaring en beleving daarop. Geen enkel idee dat er oudere auto's zijn die ruim meer waard zijn dan jouw nieuwere auto. Dat je iets niet weet en er van leert is goed. Dat leren deel zie ik soms niet zo maar tegelijk ben je in haast elk topic aan het schrijven.

Niet mer harde woorden bedoeld. Gewoon een observatie. Jouw beeld en het commentaar wat je daardoor overal geeft kan negatief ervaren worden. Wees je daar aub bewust van. In dit geval leek je Nico de put in te praten en dat was onnodig.

Zoals mijn vader mij geleerd heeft: je mag niet liegen, maar je hoeft ook niet altijd de waarheid te vertellen.

Zunigrijje zei:
Wat wij vinden is niet zo relevant: particulieren hebben allemaal hun eigen eisen en verwachtingen

Precies, en er zal er vast wel eentje tussenzitten waarbij de Twingo precies aansluit op de eisen en verwachtingen.

Barri zei:
Zoals mijn vader mij geleerd heeft: je mag niet liegen, maar je hoeft ook niet altijd de waarheid te vertellen.

En dat geldt zeker voor de verkoop van een auto. :LOL:

Prima advertentie hoor, Nico! Ik vind de kilometerstand helemaal niet gek, zeker met zo'n onderhoud. Liever een goed onderhouden Twingo met 290k km kopen, dan een matig onderhouden Aygo met 145k km, om maar wat te noemen.

Wat een machtige Megane!! Gefeliciteerd met je droomauto! (ik had wel als eerste die grill eruit gepulkt trouwens ;))

En voor wat betreft die Twingo, ik zou em zo kopen voor dat geld. Die blokjes zijn top en kunnen, mits goed op gepast (wat hier het geval is) enorme km standen aan.

Gave en zeldzame aanwinst. Het to-do lijstje is lang, maar dat hoeft natuurlijk niet in een teug gedaan te worden.
Met de zorg die je voor de Twingo hebt gedaan maak ik mij geen zorgen over de toekomstige toestand van de Megane :LOL:

Heb nog serieus zo'n Twingo diesel overwogen. Rijdt top zo'n toch wel oversized blok (naar huidige maatstaven) in zo'n kleine auto. En dan toch nog erg zuinig. Helaas wordt de aantrekkelijkheid in mijn situatie kapotgeschoten door het belastingkanon waardoor het onderaan de streep een stuk duurder zou zijn.

Over de kilometerstand: voordeel hiervan is dat de auto veel snelwegkilometers heeft gemaakt en per gemaakte kilometerstand dus een stuk minder zwaar is belast. Ik zou hem er niet om laten staan.

MatthijsL zei:
Helaas wordt de aantrekkelijkheid in mijn situatie kapotgeschoten door het belastingkanon waardoor het onderaan de streep een stuk duurder zou zijn.
€ 80 of wat is het per maand? Dat is 4x zoveel, wat je voor de benzine variant betaald. Ik zou die Twingo wel overwogen hebben, maar dat is meer omdat Nico op het Autoweek forum alles gedeeld heeft. Het onderhoud is dus aanwijsbaar en niet uit de duim gezogen :LOL:

Maar ik rij zo weinig momenteel, dat ik op uitzondering van reisjes naar Holland ( kom uit Zuid-Limburg ) per maand slechts € 65 kwijt ben inclusief brandstof en verzekering.

Nu is mijn vergelijk nooit eerlijk, want ik steun de Nederlandse staat niet met zijn belachelijk accijnzen op benzine. Dus ik tank of in België of Duitsland, momenteel is België de enige optie....

Wat een tof ding Nico! Ik wist ook niet van het bestaan van een RS diesel af, dus extra leuk. Is hij nou net zo snel als de benzine versie (door het extra koppel), of niet? Flink lijstje, maar over het algemeen wel overzichtelijke klussen (op het vliegwiel na misschien?). Zeker met jouw kennis van zaken ga je hier vast uit komen (y).

Wat ik mij wel af vraag, en dit is een oprechte vraag uit interesse. Jouw kennis over elektrische voertuigen reikt best ver, is dat omdat je denk dat de toekomst daar ligt? Of is het omdat je het vooral heel interessant vind? Of omdat je er achter staat uit duurzaamheidsoogpunt? Ik vraag het eigenlijk vooral, omdat als het laatste van belang is, hoe rijm je een dergelijke diesel aankoop dan daarmee. Nogmaals, gewoon een oprechte vraag, geen punt van kritiek hoor :D.

Ik vind je Twingo trouwens echt leuk, als je veel KM's moet maken is zo'n autootje toch ideaal. Ik zou ervoor tekenen.

Zunigrijje zei:
€ 80 of wat is het per maand? Dat is 4x zoveel, wat je voor de benzine variant betaald. Ik zou die Twingo wel overwogen hebben, maar dat is meer omdat Nico op het Autoweek forum alles gedeeld heeft. Het onderhoud is dus aanwijsbaar en niet uit de duim gezogen :LOL:

Maar ik rij zo weinig momenteel, dat ik op uitzondering van reisjes naar Holland ( kom uit Zuid-Limburg ) per maand slechts € 65 kwijt ben inclusief brandstof en verzekering.

Nu is mijn vergelijk nooit eerlijk, want ik steun de Nederlandse staat niet met zijn belachelijk accijnzen op benzine. Dus ik tank of in België of Duitsland, momenteel is België de enige optie....
Je onderstreept weer precies het probleem. Jij vergelijkt alles en iedereen met jouw situatie, jij zou die auto nooit kopen, dus hij is te duur. Nee, jij vind hem te duur, omdat hij niet in jouw situatie past. Maar dat wil niet zeggen dat dat de enige werkelijkheid is.

Wat een gave auto Nico !
Ik heb ook een Megane 2.0 dci gehad (24-SJ-XF) een knalblauwe station, motor gechipt van 150 naar 180 pk
Dat ding sleurde er keihard aan en motorisch echt 0 problemen mee gehad, uiteindelijk verkocht met 294k op de klok
Maar als RS is het natuurlijk helamaal bijzonder !!

(Plaatje van onze Renaults destijds)
DSC-0113.jpg

Ik snap ook best dat je de Clio houd en op gaat knappen, leuk project
En je eerste auto is natuurlijk heel bijzonder :D

Micha D zei:
Maar dat wil niet zeggen dat dat de enige werkelijkheid is.
Dat zei ik toch ook niet? Maar waar moet ik het dan mee vergelijken, met een dikke BMW? Of toch een A-segmenter wat de Twingo gewoon is, behalve dat hij op diesel loopt en dat maakt het voor veel particulieren oninteressant.

Om de wegenbelasting te compenseren moet je echt heel veel rijden en wie doet dat nog, nu in deze pandemie?

Zunigrijje zei:
Micha D zei:
Dat zei ik toch ook niet? Maar waar moet ik het dan mee vergelijken, met een dikke BMW? Of toch een A-segmenter wat de Twingo gewoon is, behalve dat hij op diesel loopt en dat maakt het voor veel particulieren oninteressant.

Om de wegenbelasting te compenseren moet je echt heel veel rijden en wie doet dat nog, nu in deze pandemie?

En je doet het wederom. Zat mensen die niet vanuit huis kunnen werken en ook niet op loop/fietsafstand van hun werk wonen. Als je veel rijdt maar niet perse een auto in forser formaat nodig hebt kan dit aantrekkelijk zijn.

D Elzinga zei:
Zunigrijje zei:
Micha D zei:

En je doet het wederom. Zat mensen die niet vanuit huis kunnen werken en ook niet op loop/fietsafstand van hun werk wonen. Als je veel rijdt maar niet perse een auto in forser formaat nodig hebt kan dit aantrekkelijk zijn.
Dat zei ik toch ook al?! Alleen in een andere bewoording.

Micha D zei:
Wat ik mij wel af vraag, en dit is een oprechte vraag uit interesse. Jouw kennis over elektrische voertuigen reikt best ver, is dat omdat je denk dat de toekomst daar ligt? Of is het omdat je het vooral heel interessant vind? Of omdat je er achter staat uit duurzaamheidsoogpunt? Ik vraag het eigenlijk vooral, omdat als het laatste van belang is, hoe rijm je een dergelijke diesel aankoop dan daarmee. Nogmaals, gewoon een oprechte vraag, geen punt van kritiek hoor :D.

Die vraag speelde ook heel even door mijn hoofd :D Maar ik weet zeker dat je een Zoe best zou overwegen maar die zijn net een stukje kleiner en nog wat duurder.

Waarom reageren we nog op die trol uit Limburg? Gewoon negeren, dat werkt het beste.

@Nico: de Megane RS diesel kende ik ook niet. Is die wel op de Nederlandse markt geleverd vraag ik me af? En hoe verhoudt het aantal zich t.o.v. de benzine?

Best leuke auto, weet niet of ik tegenwoordig nog een 'oude' diesel zou aanschaffen maar het zal ongetwijfeld goed rijden. Heb toen hij net uit was de benzinevariant, in zo'n vaag oranje kleurtje, eens mogen rijden en dat reed meer dan prima. Dash was alleen zo plastic-fantastic als ik me goed herinner.

Barri zei:
Waarom reageren we nog op die trol uit Limburg?

Kom me niet aan Limburg :( :cool:

Die Megane RS diesel was in een beperkte oplage gebouwd, dacht ik. Is officieel ook in NL geleverd.
Maar de precieze achtergrond van deze uitvoering, daar weet Nico zeker meer over te vertellen.

der Magistrat zei:
Prima advertentie hoor, Nico! Ik vind de kilometerstand helemaal niet gek, zeker met zo'n onderhoud. Liever een goed onderhouden Twingo met 290k km kopen, dan een matig onderhouden Aygo met 145k km, om maar wat te noemen.

Thanks heb mijn best gedaan om er voldoende duidelijke foto's van te maken. :D Nu nog wat geduld en wachten op de juiste koper.

W212 zei:
Wat een machtige Megane!! Gefeliciteerd met je droomauto! (ik had wel als eerste die grill eruit gepulkt trouwens ;))

En voor wat betreft die Twingo, ik zou em zo kopen voor dat geld. Die blokjes zijn top en kunnen, mits goed op gepast (wat hier het geval is) enorme km standen aan.

Dank je wel! Ja die grille idd, het komt absoluut goed. :D Ik moet nog meer hebben dus ergens in de komende weken een keer naar de persoon die deze auto ooit te koop heeft staan. Daar kan ik zeker 1 en ander vandaan halen.

Twingo stond ook eigenlijk niet op de nominatie om weg te gaan dus die was echt net klaar. Topwagentje idd en hoeft niet de hoofdprijs te kosten. Hopelijk komt er snel iemand voor.

BartM94 zei:
Gave en zeldzame aanwinst. Het to-do lijstje is lang, maar dat hoeft natuurlijk niet in een teug gedaan te worden.
Met de zorg die je voor de Twingo hebt gedaan maak ik mij geen zorgen over de toekomstige toestand van de Megane :LOL:

Ja het is echt wat anders en je ziet niet snel een tweede. Ik neem ook lekker de tijd voor het lijstje. De basis is goed en als dat betrouwbaar is dan komt de rest vanzelf komend jaar. Straks misstaat die niet tussen zijn benzinebroertjes ga ik van uit.

@Matthijs, zeker waar! Het is een fijn ding alleen moet je de kilometers er ff mee maken. Dat is jammer ergens aan de andere kant heb je vaak heel mooie exemplaren voor niet al teveel geld.

Micha D zei:
Wat een tof ding Nico! Ik wist ook niet van het bestaan van een RS diesel af, dus extra leuk. Is hij nou net zo snel als de benzine versie (door het extra koppel), of niet? Flink lijstje, maar over het algemeen wel overzichtelijke klussen (op het vliegwiel na misschien?). Zeker met jouw kennis van zaken ga je hier vast uit komen (y).

Ik vind je Twingo trouwens echt leuk, als je veel KM's moet maken is zo'n autootje toch ideaal. Ik zou ervoor tekenen.

Gaaf he! Ben er ook nog steeds over the moon mee. Nou ja en nee hij is van 0-100 langzamer want ik moet al 1 keer extra schakelen en de 1 is gevoelsmatig erg kort. Misschien ook om de koppeling te ontlasten, ik weet het niet. Maar tussensprint is die wel sneller. Het is meer het speelse gemak waarmee die alles doet. Van 80 trekt die in de 4 in een streep door naar 170 en dat gaat echt in no-time. Of die nu echt sneller is durf ik niet te zeggen maar het is echt geen doetje die zich hoeft te schamen. Het weggedrag is subliem overigens dat is echt het eerste waaraan je voelt dat het een Renault Sport is. En zeker we beginnen meer en meer te leren al is dit wel echt ff next level denken. De file uit de ECU trekken om te kijken hoe die was getuned en of er nog verbetering in zou kunnen zitten met deze turbo heeft geleid in een eerste oplossing voor de elektronische storingen.

Ja ik denk dat elektrisch een groot deel van onze toekomst is. Voornamelijk is het inderdaad omdat het interessant is, je ziet heel erg dat de basis van een elektrische auto (of bus of vrachtwagen) vrij simpel is. Accu, elektromotor en een weerstandspedaal en klaar. Maar dieper daaronder zitten strategieen voor accu gezondheid, laden en ga zo maar door.
Tuurlijk is dat voor mengselvorming ook, maar dat is gedefinieerd en uitbedacht. Dus dat is een kwestie van "opzoeken en in de praktijk brengen" dat is te simpel gezegd....maar uiteindelijk komt het daar wel op neer. Gebruik Google en je kunt leren tunen. Alleen hoe zoek je dat is de hamvraag. Bij elektrische voertuigen zit nog een groot deel innovatie. Daar geniet ik van.
Net als van een dikke diesel, ik ben niet echt anti-diesel want feitelijk is een moderne diesel heel schoon en best wel goed om onze CO2 uitstoot naar beneden te krijgen. Tuurlijk heb je daar van allerlei systemen voor nodig en moet je het eigenlijk rijden als een vrachtwagen. Ik denk persoonlijk dat een nieuwe Alpine 5 perfect bij mij zou passen. Maar ja.....in ieder geval nog een keer iets uit de stallen van Renault Sport moet ik toch wel gehad hebben. Dat kon volgend jaar, of nu in de vorm van deze. Ergens vind ik het prachtig om dat koppel te hebben. Ik houd van autorijden en deze heeft echt 2 gezichten, zet de cruisecontrol op 150 en het is een ultieme cruiser. Maar op een bergweg bied die ook echt gigantisch veel lol.

Guus Leferink zei:
Wat een gave auto Nico !
Ik heb ook een Megane 2.0 dci gehad (24-SJ-XF) een knalblauwe station, motor gechipt van 150 naar 180 pk
Dat ding sleurde er keihard aan en motorisch echt 0 problemen mee gehad, uiteindelijk verkocht met 294k op de klok
Maar als RS is het natuurlijk helamaal bijzonder !!

Ik snap ook best dat je de Clio houd en op gaat knappen, leuk project
En je eerste auto is natuurlijk heel bijzonder :D

Dank je Guus. Ja precies, en die 294 is ook maar net ingelopen. Ik kan hier nog wel ff mee door.

Ik heb alleen het gevoel dat de geleerde lessen van de Megane nu toegepast worden op de Clio, maar goed...dat is dan maar zo. Tijdstechnisch passen ze wel een beetje naast elkaar en inderdaad ik kan best afscheid nemen van de Twingo. Dat schoot ook door mijn hoofd voor de Clio maar dat is toch te lastig op de een of andere manier....

Engineer2 zei:
Micha D zei:

Die vraag speelde ook heel even door mijn hoofd :D Maar ik weet zeker dat je een Zoe best zou overwegen maar die zijn net een stukje kleiner en nog wat duurder.

Jep, een heel stuk duurder denk ik.....waarschijnlijk minimaal 4x en dan heb je er nog geen accu bij. De nieuwe 5 vind ik wel heel erg geslaagd overigens.
Maar is niet handig voor vakantie.....

Barri zei:
De Megane RS diesel kende ik ook niet. Is die wel op de Nederlandse markt geleverd vraag ik me af? En hoe verhoudt het aantal zich t.o.v. de benzine?

Ja ze zijn wel geleverd alleen niet heel veel. Je kon ze krijgen voor 32.500 (de eerste 20) via VKV destijds. Ik durf eigenlijk niet te zeggen hoeveel er op kenteken zijn gezet. Wellicht kan ik dat nog eens uitvinden. Tevens durf ik niet te zeggen of er nog veel over zijn. Al weet ik wel 5 te staan. :p Ik heb genoeg onderdelen in ieder geval.
Het is ook een eenmalige exersitie geweest dus het zal vast op meerdere fronten niet geslaagd zijn. Maar ja ik houd persoonlijk wel van een stugge auto en alhoewel die dat dan eigenlijk niet is is die wel verschrikkelijk stabiel. Ja het stuurt zwaar maar met enorm veel gevoel.

R W xxx zei:
Best leuke auto, weet niet of ik tegenwoordig nog een 'oude' diesel zou aanschaffen maar het zal ongetwijfeld goed rijden. Heb toen hij net uit was de benzinevariant, in zo'n vaag oranje kleurtje, eens mogen rijden en dat reed meer dan prima. Dash was alleen zo plastic-fantastic als ik me goed herinner.

De zekerheid is zodra ik ja zei dat ik hem niet meer kwijt ging raken inderdaad. Maar goed....Megane 2 RS op benzine was zeker 2x zo duur voor dezelfde kwaliteit en is vanwege het verbruik niet dagelijks te rijden, althans moest ik echt wel ff voor doorsparen. Dus de komende jaren is dit eigenlijk perfect. Het dashboard is inderdaad bietje plastic. Maar er rammelt op de losse delen na bijna niets. Dus in dat opzicht. Het is ook wel deels Renault natuurlijk, een BMW of Volvo zal het niet snel worden.

Jay DoubleYou zei:
R W xxx zei:
Best leuke auto, weet niet of ik tegenwoordig nog een 'oude' diesel zou aanschaffen (...)

Sommige mensen hebben soms helaas geen keuze. We kunnen niet van achter ons scherm in andermans portemonnee kijken. ;)

Nou financieel was het verstandiger om de Twingo te houden. ;) Dus wat dat betreft is het best een terechte vraag.

Tsja wat is officieel geleverd.

Niet via de importeur maar via VKV kon je er wel aan eentje komen.

Uiteindelijk dus 5 geleverd, nieuw....ik denk dat ik een groot deel van deze wel kan traceren als onderdeel auto.....:rolleyes: Ik weet niet als ik er naar kijk is mijn eerste reactie nog steeds dat ik het een meesterlijk geniale auto vind. Net een klein kind eigenlijk, maar goed....daarom heb ik er best een klik mee. :p

Ben benieuwd naar de upgrades, echte zeldzaamheid dus zo’n diesel RS en inderdaad lekker gebruiken. 145K km is echt enorm weinig, weet je iets van de historie? En zitten in deze generatie RS al de recaro sportsters?

Damianw26 zei:
Ben benieuwd naar de upgrades, echte zeldzaamheid dus zo’n diesel RS en inderdaad lekker gebruiken. 145K km is echt enorm weinig, weet je iets van de historie? En zitten in deze generatie RS al de recaro sportsters?

Ja...ik zag dat er inderdaad volgens OVI nog 3 in Nederland moeten zijn. Waarvan er 2 dus een geldige APK hebben....misschien eens kijken of iemand weet waar de 75-XX-ZN is. De 56-LVR-9 verwacht ik wel te vinden.

Ik weet wel iets van de historie. Maar ook een heleboel niet. Ik twijfel namelijk aan de periode tussen 2019 en nu. Hij is 2 jaar geschorst in ieder geval. Maar ik weet niet of de softwarefouten in de ECU zijn ontstaan in de tijd dat die nog dagelijks reed.
NAP rapport laat zien dat die in 2014 met 55.000 km Nederland in kwam, ik heb deze voor het eerst gezien in 2018 en van de eigenaar die hem toen destijds kocht bij de man die hem in 2014 ook importeerde heb ik hem weer gekocht.

EN nee ik heb er volledig lederen Recaro Trendlines in.

renault-megane-rs-220-euro-1700-in-prijs-verlaagd.jpg

Er komen hier weer heel wat mooie herinneringen op poppen Nico. Alleen al qua design met het 'kontje'. Je vindt het óf geweldig, of hondslelijk. Ik hoor bij de eerste categorie :).

Geen gooi en smijt auto? Hm, ja heb je gelijk in. Ik stapte over van de Clio II RS182 (zeg maar waar jij naar toe wil met de Clio), in de RS230 R26. De Clio is met zijn 1010 kg véél meer een gooi en smijtauto, maar de R26 gaat zó ongelofelijk hard de hoek om... Heeft de diesel ook het sper-torsen-diff? Of dat niet.
De Recaro's zijn zeker geweldig. Stapte na 10,5 uur over 1300 km helemaal fris uit zonder klachten.

Ik zou zeggen, maak hem netjes op de punten die nog te gaan zijn, en dan zie ik hem wel langskomen. Een stoplichtsprintje slaan we over, want ik zal de eerste meters winnen dankzij de EDC, daarna blaast het dieselkoppel me wel voorbij. :)

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! (y)
Mooi is dat zo'n dikke diesel versie van een hothatch, gaan we zeker niet meer zien in de toekomst. :(
Opel deed het ook met de Astra GTC, lijkt me net zo zeldzaam als deze Megane.
Veel plezier ermee! (y)

Zo Nico, da's weer even wat anders :T Fantastisch, zo'n dikke Mégane!

Ik vind dit toch wel één van de mooiste ontwerpen van Renault, zeker in de facelift driedeurs uitvoering.
Mooi luxe en sportief interieur ook, en nog erg netjes zo te zien! Genieten lijkt me dat. Ik kom 'm graag eens bekijken :D

BleuZ NL zei:

Ik vind dit toch wel één van de mooiste ontwerpen van Renault, zeker in de facelift driedeurs uitvoering.
Mooi luxe en sportief interieur ook, en nog erg netjes zo te zien! Genieten lijkt me dat. Ik kom 'm graag eens bekijken :D

Dan doen we een mini meet in Echt of elders in de buurt. Zijn genoeg mooie plekjes om bij elkaar te komen en elkaars auto's te begluren.

Wat een toffe Megané, veel plezier er mee!(y)

Nico GTR zei:
Was een heel leuke gewaarwording en Marc is in het echt een heel erg leuke en praatgrage man. Joep is zeer en zeer streng, misschien soms net te? Maar opzich kwam de uiteindelijke keuring er best redelijk uit.
Exact mijn ervaring. :D

Carkiller zei:
Pas ik daar in?:T

Tuurlijk! Maar durf jij dat dieselkoppel wel aan. :T

Mechanix zei:
Poh, dat zijn mooie stoelen!(y)

Ja dat is deel 1 van in de ochtend wakker worden. En dan in de avond lekker je rug ertegen, dakje open en naar huis sturen met de CC op 84. Ik weet niet of ik ooit rustiger heb gereden met een auto dan met deze maar gek genoeg is die daar ook heel erg geschikt voor.

Het is meer de wetenschap dat het snel kan dan dat het echt altijd nodig is. Ik kan niet wachten op een mooi landweggetje in Frankrijk, Zwitserland of Zweden, Noorwegen met deze auto lijkt me helemaal fantastisch.

adinsx zei:
Er komen hier weer heel wat mooie herinneringen op poppen Nico. Alleen al qua design met het 'kontje'. Je vindt het óf geweldig, of hondslelijk. Ik hoor bij de eerste categorie :).

Geen gooi en smijt auto? Hm, ja heb je gelijk in. Ik stapte over van de Clio II RS182 (zeg maar waar jij naar toe wil met de Clio), in de RS230 R26. De Clio is met zijn 1010 kg véél meer een gooi en smijtauto, maar de R26 gaat zó ongelofelijk hard de hoek om... Heeft de diesel ook het sper-torsen-diff? Of dat niet.
De Recaro's zijn zeker geweldig. Stapte na 10,5 uur over 1300 km helemaal fris uit zonder klachten.

Ik zou zeggen, maak hem netjes op de punten die nog te gaan zijn, en dan zie ik hem wel langskomen. Een stoplichtsprintje slaan we over, want ik zal de eerste meters winnen dankzij de EDC, daarna blaast het dieselkoppel me wel voorbij. :)

Haha ja ik ook. Wat een geweldig ontwerp blijft dit!

Nee precies, het is echt alsof die op rails ligt. Hij kan het echt maar het vraagt iets minder rouwdouwer en iets meer finesse. Maar hij is echt wel op bochtenwerk afgesteld hoor. :D Volgens mij niet, maar het zou goed kunnen dat deze het dan net wel heeft...ik ga het onderzoeken. :p

Haha je gaat dit ook leuk vinden, ik weet het zeker.

Total Loss zei:
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! (y)
Mooi is dat zo'n dikke diesel versie van een hothatch, gaan we zeker niet meer zien in de toekomst. :(
Opel deed het ook met de Astra GTC, lijkt me net zo zeldzaam als deze Megane.
Veel plezier ermee! (y)

Thanks, vrees inderdaad ook dat dit een nooit meer grapje wordt. Die Astra GTC blijft ook echt een geweldig ontwerp he!

Dat plezier komt helemaal goed. ;)

BleuZ NL zei:

R J G Ruiters zei:
Dan doen we een mini meet in Echt of elders in de buurt. Zijn genoeg mooie plekjes om bij elkaar te komen en elkaars auto's te begluren.

Altijd welkom! De auto moet nu wel buiten blijven staan overigens want het is erg vol nu in de tuin... :p

Ja hij lijkt wel erg netjes. Dichtbij gekomen zit er genoeg op...maar ook al die puntjes zijn op te lossen.

Damianw26 zei:
Fantastische stoelen, doet heel erg veel voor rijbeleving!

Zeker! Alleen jammer dat ik geen stoelverwarming heb. :T

406c zei:
Wat een toffe Megané, veel plezier er mee!(y)

Nico GTR zei:
Was een heel leuke gewaarwording en Marc is in het echt een heel erg leuke en praatgrage man. Joep is zeer en zeer streng, misschien soms net te? Maar opzich kwam de uiteindelijke keuring er best redelijk uit.
Exact mijn ervaring. :D

Dat lukt voortreffelijk! Dank je. ;)

176379020_2077792089030188_2890896846990027238_n.jpg

Binnenkort maar even een grote beurt geven. Mijn vaste onderdelen leverancier (werkt een vriend van me) weer een beetje gesponsord en direct maar ff grootvader en kleinzoon op de foto vereeuwigd.

Hele mooie nieuwe aanwinst Nico :cool:(y)
Maar een diesel?? jij als elektro man, dat vind ik bijzonder verrassend.

Mooi project Nico! Ik hoor bij de groep dit dit model altijd een mooi dik ding heeft gevonden (y) Daarbij wist ik niet dat deze is geleverd als diesel. Lijkt me erg fijn zo'n koppel monster in een auto als deze, zeker als hij straks is voorzien van een goede chip en misschien zelfs turbo upgrade. Sturen zal die vast goed doen, mijn Mégane 3 in GT-Line stuurt al super, dit zal wel de overtreffende trap zijn!

Onze auto historie vertoond wel wat gelijkenissen: beide en Clio 2, beide een 1.5dci gereden, beide een Mégane (ander modelletje en zeker ander blok helaas :p )

Geniet er van en in jou handen zal die snel beter worden :cool:

Bofkont 350 zei:
Hele mooie nieuwe aanwinst Nico :cool:(y)
Maar een diesel?? jij als elektro man, dat vind ik bijzonder verrassend.

Dank je wel Rene. :D

Ja een diesel! Ik blijf kilometers vreten getuige de 10.000 km in 3 maanden op de Twingo dus wat dat betreft kan het wel uit. Aanschaf was veel leuker, dat betekende dat ik nu al een RS kon rijden in plaats van over een jaar pas. En dit kun je zo mooi tunen, Diesel als techniek is eigenlijk ook heel erg mooi. Bij een benzine zit je altijd met een fijn afstelling tussen turbodruk, ontstekingstijdstippen, voorinspuiten, na inspuiten etc. Dit is dan een ingewikkelde diesel met VNT turbo en andere dingen maar de basis is vrij simpel. Plus dat als je een benzine motor gaat tunen je terecht komt in een spagaat tussen hogere verbrandingsdruk en vermogen. Die stijgen namelijk op dezelfde manier...meer vermogen is hogere ontbrandingsdruk. Bij een diesel blijft dat voor meer vermogen langer gelijk (hoog) en loopt daarna langzamer op. Dit blok is gemaakt voor de eeuwigheid. Dus levensduur en sterkte hoef ik me niet druk om te maken. De grootste vraag is eigenlijk meer hoe ik voldoende diesel erin krijg voor 300 pk. :p

Maar we beginnen rustig met een 1749 op 250 pk.

S RS zei:
Mooi project Nico! Ik hoor bij de groep dit dit model altijd een mooi dik ding heeft gevonden (y) Daarbij wist ik niet dat deze is geleverd als diesel. Lijkt me erg fijn zo'n koppel monster in een auto als deze, zeker als hij straks is voorzien van een goede chip en misschien zelfs turbo upgrade. Sturen zal die vast goed doen, mijn Mégane 3 in GT-Line stuurt al super, dit zal wel de overtreffende trap zijn!

Onze auto historie vertoond wel wat gelijkenissen: beide en Clio 2, beide een 1.5dci gereden, beide een Mégane (ander modelletje en zeker ander blok helaas :p )

Geniet er van en in jou handen zal die snel beter worden :cool:

Dank je! Het is een heel fijne combinatie inderdaad. Enorm soepel, nu al en dat gaat waarschijnlijk nog beter worden op de korte en middellange termijn. Voldoende comfortabel maar zoveel grip en zo weinig bodyroll voor een auto met dit gewicht. Het is subliem ik snap het compleet. En ik ga hier nog heel lang plezier van hebben. :p Ik ken hem nog lang niet.

Jah he. Toch grappig hoe het zo loopt dan. ;)

opel omega zei:
Wat ga je nu eigenlijk met de Clio doen? Nogsteeds opknappen en aanpassen of is de Megane de vervanging van beide?

Nog steeds aanpassen en opknappen.

Nico GTR zei:
Dit blok is gemaakt voor de eeuwigheid. Dus levensduur en sterkte hoef ik me niet druk om te maken. De grootste vraag is eigenlijk meer hoe ik voldoende diesel erin krijg voor 300 pk.

Misschien niet allemaal direct gerelateerd aan het motorblok, maar als ik het lijstje zie na 143k km zou ik mij toch best zorgen maken om de kwaliteit en op zijn minst hoe er mee omgegaan is in het verleden. Verder goed om te lezen dat je eerst de basis gaat fixen! Naarmate de jaren verstrijken, ben ik dit type Megane overigens een stuk mooier gaan vinden. (y) Daarnaast, dapper om toch nog diesel te rijden in Nederland. Zelf heb ik nooit iets anders dan diesel gereden. Inmiddels "doorgegroeid" naar een 3.0 TDI (272pk) in een "A4tje" en dat koppel is zoooo verslavend! Met een goed onderstel zoals in jouw Megane, lijkt het mij helemaal genieten om erin te rijden.

Goed werk om meteen met een beurt te beginnen;

Foto lijkt mij genomen op de Doctor Huub van Doorneweg in Deurne, is het niet? Heb een leverancier daar zitten dus lijk het te herkennen.

Terug
Bovenaan