NGTR zijn projecten, 2000 Clio RS169 + Megane RS175 + Kangoo 1.6. New kid on the block...again!

Persoonlijk geef ik helemaal niets om airco, maar om het nou niet te willen omdat het heel af en toe bijvullen van het gas een paar tientjes kost...

50-80 gram is serieus veel, dat overstijgt mijn 4-5% behoorlijk bij kleinere auto's.
Maar goed, een goed werkende airco is ondertussen ook onderdeel geworden van de veiligheid. Dus daar bespaar ik liever niet op. Net als op banden, ik gooi er geen 60 Euro banden onder (dat is ongeveer de goedkoopste prijs die ik in mijn maat vinden kon). Veiligheid boven alles.

Wat ik mij zelf nu wel afvraag. Vorig jaar augustus is de auto voor een kleine beurt in de garage geweest en heeft sindsdien 7.000 km gereden. Enkel langere afstanden, de keren dat ik de auto heb ingezet. Nu zou ik in augustus weer een beurt 'moeten' laten uitvoeren... Maar ik denk dat ik die laat schieten en nog maximaal een jaartje wacht.

Ik heb vorig jaar mijn airco bij laten vullen toen ik de auto net had gekocht. Ik had dat beter met fluor gedaan, want nu heb ik geen koude lucht meer. :(
Dus dat kan wel weer een duur geintje gaan worden.
Airco maakt mij ook niet zo uit, dus ik vind het wel een wat dure hobby. Anderzijds heb ik de airco waarschijnlijk ook wel te weinig gebruikt, dus hopelijk is het enkel een afdichting die niet meer helemaal lekker zit.

D Elzinga zei:
Persoonlijk geef ik helemaal niets om airco, maar om het nou niet te willen omdat het heel af en toe bijvullen van het gas een paar tientjes kost...
Paar tientjes? Dan heb je mijn verhaal duidelijk niet goed gelezen o_O Dat verhaal gaat alleen op voor oude auto's, die gebruiken R134a en kost inderdaad maar een paar tientjes.

Ik heb twee jaar geleden voor het laatst de airco laten bijvullen en nu moet het schijnbaar weer, dus dat is echt niet om de vier jaar wat ik elders gelezen had. Om de twee a drie jaar lijkt mij realistischer.

Ben het trouwens met Nico eens, dat je het pas zou moeten laten doen op moment dat je merkt dat de airco niet meer goed koelt. Alleen jammer dat er vaak pas achterkomt, wanneer het zomer is.

R J G Ruiters zei:
50-80 gram is serieus veel, dat overstijgt mijn 4-5% behoorlijk bij kleinere auto's.
Maar goed, een goed werkende airco is ondertussen ook onderdeel geworden van de veiligheid. Dus daar bespaar ik liever niet op. Net als op banden, ik gooi er geen 60 Euro banden onder (dat is ongeveer de goedkoopste prijs die ik in mijn maat vinden kon). Veiligheid boven alles.
Jep je bent alerter wanneer je in een auto zit, waarvan de airco werkt. Vooral op de autosnelweg vind ik dat fijn: binnen de bebouwde zet ik de airco nooit aan, maar ramen open.

Wat ik mij zelf nu wel afvraag. Vorig jaar augustus is de auto voor een kleine beurt in de garage geweest en heeft sindsdien 7.000 km gereden. Enkel langere afstanden, de keren dat ik de auto heb ingezet. Nu zou ik in augustus weer een beurt 'moeten' laten uitvoeren... Maar ik denk dat ik die laat schieten en nog maximaal een jaartje wacht.
Mijn vader voert nooit onderhoud aan zijn auto uit: de auto komt uit 2009 een Citroen C1 en heeft ongeveer 40.000km gereden, sinds 2018 en 1x olie ververst en that's it. Sindsdien niks meer gedaan, behalve nieuwe banden.

Je hoeft echt niet trouw ieder jaar een onderhoudsbeurt te laten uitvoeren, al helemaal niet als je enkel grote afstanden rijdt. Kun je met gerust hart een jaartje nog mee wachten.

Maar wie in de auto-industrie werkt, die denkt daar wellicht anders over :LOL: Ik vind het gewoon fijne bijkomstigheid, dat bij de onderhoudsbeurt ook gratis Pechhulp inbegrepen zit. Dus als een trouw hondje kom ik jaarlijks voor mijn onderhoud bij de dealer: de rest laat ik elders doen, bij bijvoorbeeld een dorpsgarage.

Of banden zelf online bestellen en laten monteren bij een bandenboer.

Juist als je weinig km's maakt moet je de olie /filter jaarlijks verversen, smerende werking neemt heel hard af door vochtvorming in de olie.
Vragen om problemen dit soort verkeerde zuinigheid.
Ik zeg altijd jaarlijks de olie/filter vervangen.

Wat maakt deze RS eigenlijk R26? Die was er toch helemaal niet als dCi?

Joop 5528328 zei:
Wat maakt deze RS eigenlijk R26? Die was er toch helemaal niet als dCi?

Het was pack R26, of pack F1 team zoals ze dat toen noemden. Die de eerste Duitse eigenaar ooit heeft aangevinkt.

Dan kreeg je een plaatje met het nummer. De R26 achteras samen met R26 schokdempers rondom die op mijn auto gekoppeld zijn aan R26 r veren. Maar die zijn naderhand erop gemaakt. En de stickers maar die zijn er afgehaald toen die ons land binnenkwam. De lederen recaro stoelen.

Die achteras is daarbij het meest herkenbaar en ook het belangrijkste.

PauseBreak zei:
Ga je die stickers er nog weer opplakken of geloof je dat wel?

Nee die geloof ik wel. Hij valt nu al enorm op terwijl die voor mijn idee enorm ingetogen is.
Met stickers wordt dat alleen maar meer. En ik vind dat diepzwart stiekem wel gaaf.

Straks als die helemaal gepolijst is. Booh...

Maandag gaat die naar de spuiter. Nieuwe voorruit en een paar kleine plekjes langs de A stijlen behandelen.
Daarna maar eens diep polijsten.

Gaaf hoor Nico, zeker met die nieuwe velgen! Dit model RS wordt steeds zeldzamer (zeker als diesel!), ik zie ze nauwelijks meer.

Na 4 heule lange dagen heb ik sinds gisteren 17:30 de Megane weer terug. Een zeer goed bestede behandeling was het dan wel. Ik kan niet anders dan vol lof zijn over het werk dat de schadehersteller heeft afgeleverd. Zeer secuur, grondig en onzichtbaar. Echt prachtig!

51255359924_a80f6c45a9_c.jpg

Los van de nieuwe voorruit die ondertussen een behoorlijk heftige scheur vertoonde van bijna boven naar beneden is de roestplek opgelost die zichtbaar was op de A-stijl van de passagierskant. Omdat ik wist dat de lak aan de andere kant ook niet geweldig was en ik ook niet durfde in te schatten hoe het daaronder zat maar de opdracht gegeven tot beide kanten de A-stijl spuiten, ontroestbehandeling, etc.

Achteraf bleek dat een goede inschatting want ook bij de aanhechting van het dakpaneel was het niet meer geheel zoals het had moeten zijn. Helaas werd woensdag ophalen daardoor direct donderdag pas ophalen, maar liever nu goed dan over 5 jaar weer problemen Al met al een bult werk geweest, foto's gekregen van de beste mensen daar. Een goed gevoel en weer prachtig uitzicht.

51253880427_1cd0ecb107_c.jpg

51253880502_0c8d977159_c.jpg

51255357104_ba85e22c44_c.jpg

Komende paar weken dus even goed afstand houden op de snelweg en dan een weekend plannen om de hele auto eens grondig te polijsten en in een wax of coating te zetten. Maar wat een plaatje is het al! Beste auto die ik ooit heb gekocht. Met afstand :p

Weer een stapje dichter dichterbij fabrieksnieuw! :D

Mij valt nu pas het ontwerp van de handrem (denk ik?) op, dat lijkt wel een bedieningshendel uit een vliegtuig. Gaaf zeg!

Het is wel oprecht een mooie auto hoor: hoe zitten die kuipstoelen eigenlijk? Ik vind het bij deze auto eigenlijk wel erbij passen hoor, maakt het geheel toch af vind ik :D

Dat ziet er weer een stuk beter uit. Hebben ze de ruit ook vervangen en dus ook onder de ruit gekeken? Daar zat bij mijn Land Rover ook wel wat roest en die heb ik bij het vervangen van de ruit laten behandelen.

Mechanix zei:
Hij begint erg mooi te worden!(y) Maar dat was jou ook wel toevertrouwd natuurlijk.

Dank je! Het verschil is al wel zichtbaar aan het worden inderdaad.

BleuZ NL zei:
Weer een stapje dichter dichterbij fabrieksnieuw! :D

Mij valt nu pas het ontwerp van de handrem (denk ik?) op, dat lijkt wel een bedieningshendel uit een vliegtuig. Gaaf zeg!

Jaah, dat hoeft dan weer niet.....alhoewel ik vast wel weer door ga slaan ooit.

Ja haha, vergissen sommigen zich wel eens in, het is sowieso wel een fijn interieur!

PauseBreak zei:
Dat is een heel verschil. Meteen al lekker bezig Nico (y)

Thanks!

Marc 827 3500 zei:
Mooi werk zeg! :)

Dank je Marc!

Zunigrijje zei:
Het is wel oprecht een mooie auto hoor: hoe zitten die kuipstoelen eigenlijk? Ik vind het bij deze auto eigenlijk wel erbij passen hoor, maakt het geheel toch af vind ik :D

Fantastisch zit dat!

Zadelsnuiver zei:
Ha die handrem ja, was dat alweer helemaal vergeten evenals die gekke kaartsleutel.
Zie ik nou stof op je dashboard? :p

Ja werkt best prima!

Stof altijd, is gewoon een daily. :p

Elco zei:
Hij wordt écht heel mooi, Nico! Goed bezig (y)

Thanks Elco! :D

uwbuurman zei:
Lekker hoor!! Mooi weer fris allemaal!

Absoluut, lijkt al weer heel wat.

Sketcher zei:
Dat ziet er weer een stuk beter uit. Hebben ze de ruit ook vervangen en dus ook onder de ruit gekeken? Daar zat bij mijn Land Rover ook wel wat roest en die heb ik bij het vervangen van de ruit laten behandelen.

Jaah want het was juist omdat de ruit nu stuk en een enorme barst ging vertonen dat die vervangen moest worden dat ik maar tegen ze zei doe dan direct deze ook maar ff netjes maken.
En toen kwam dus het lijk onder de ruit vandaan dat er bij de dakaanhechting een beetje roest zat....enfin het is helemaal goed weer nu.

Erg leuk topic om te lezen dit, duidelijk een liefhebber van dit model. Zoals ik een paar pagina's geleden al las, je vind het geweldig of lelijk. Ik heb nog altijd een zwak voor dit model. Deze is wel erg bijzonder, een met mooi uitgevoerde auto met de beresterke 2.0 dci die volgens mij sowieso al niet heel veel werd verkocht in dit model, aanzienlijk meer 1.5 dci's en 1.9 dci's als ik het goed heb.

Jouw enthousiasme komt mij erg bekend voor, alsof je het gevoel hebt de beste aankoop van je leven te hebben gedaan. Dit heb ik na een half jaar Clio V rijden ook, goed het kost een bak met geld maar je krijgt er zo veel voor terug! Bovendien laat de woningmarkt het voor normale en wat jongere stervelingen zoals mij het toch niet toe geld een andere zinvolle besteding te geven (zoals inderdaad..... een huis). Een mens moet ook genieten toch :)

Las ik nu dat je ooit een Alpine of RS-model zou willen bezitten? Waar gaat jouw voorkeur dan naar uit om precies te zijn?

Owhh... lekker bezig Nico! Elke stap in het beter maken is pure liefhebberij, heerlijk.

Bovendien laat de woningmarkt het voor normale en wat jongere stervelingen zoals mij het toch niet toe geld een andere zinvolle besteding te geven (zoals inderdaad..... een huis). Een mens moet ook genieten toch

En als je dan een (nieuwbouw)huis hebt kost het klussen zoveel tijd dat de auto moet afzien. :)
@Nico, voorlopig nog even niet meeten hoor, want de GT ziet er niet uit. Van binnen niet én van buiten niet :rolleyes:

Pff... ik blijft zoals je weet een enorm zwak houden voor dit model en uitvoering. Vooruit, het had eigenlijk de F4Rt moeten zijn, maar dit is qua brandstof betaalbaarder haha.

Geniet van de gave trip Nico!

Thanks guys.

Je weet het Tom, niet enkel qua brandstof...ook aanschaf was een groot verschil. Zeker aangezien jij weet wat ik ervoor heb betaald. :LOL:

4 jaar geleden....
37816012061_3bb88f17b9_b.jpg

En afgelopen week....
51602554899_c15b77bef2_b.jpg

Ik ga niet alles overnieuw doen maar er zijn wat tradities binnen de familie die dan toch inhouden dat je enkele ritten overnieuw rijd. Afgelopen tijd is dat allemaal met de Megane gebeurd en dat bevalt meer dan uitstekend.
Hij is niet verschrikkelijk zuinig, met 7,1 liter per 100 km is het voor een diesel erg slecht te noemen. Op lange afstanden loopt die echter een mooie 6 liter per 100 km en met de drang naar sportief rijden, aanremmen voor bochten, minder uitrollen, harder optrekken, etc. is de rest zo slecht nog niet.

Wat is tijd toch een kostbaar goed, ik besef me inderdaad ineens wat iedereen altijd bedoelde voorheen wees maar blij dat je studeert je zult nooit meer zoveel vrije tijd hebben....maar we genieten! Mijn vriendin en ik hebben laatst zelfs besloten dat er gezinsuitbreiding moest komen...
Dus meet Blue! Onze Franse hangoor.

51601101477_7f8404de8a_b.jpg

Omdat we toch even stof moeten afblazen, na het fixen van de lekke intercooler voelde de Megane al weer een stuk gezonder, hij is nog niet geheel de oude maar hij trekt nu tenminste in een mooie streep naar de toerenbegrenzer en daar is de turbo dan weer een stuk blijer mee op de lange termijn.
51602137668_f87021e359_b.jpg

Toen mocht die mee op vakantie...Nico met zijn goede ideeën kwam ergens bij een heel smal bergweggetje uit die uiteraard dood liep...maar mooi was het wel!
51601087317_0a79505fe7_b.jpg

Eenmaal in Parijs de Megane onder het hotel in de parkeergarage gestopt waar die veilig stond voor alles. De metro is daar toch veel handiger en fijner. Disneyland en Atelier Renault op de Champs d'elysees stonden als hoofdzaak op het lijstje. En uiteraard hebben we nog romantisch bovenop de eiffeltoren gestaan en lekker gedineerd.
51602569169_472047d447_b.jpg

Na die paar dagen zijn we doorgereden om bij de Franse kust de krijtrotsen te bewonderen in de Cote d'Opal. Wat een prachtig gebied is dat!!
51601088152_7c4a093a58_b.jpg

Voordat we doorreden naar mijn verjaardagscadeautje in Belgie (de GP van Spa Franchorchamps) nog heel even een bezoekje brengen aan de plek waar de Megane het levenslicht zag....Dieppe!
51601093487_6fcd0f2f82_b.jpg

Spa kunnen we kort over zijn..WAT EEN GEWELDIG WEEKEND! Zeiknat geregend, Megane muurvast in de modder gezet (gelukkig hadden we die dag vrienden van ons gezien die hebben geholpen met eruit duwen) nou ja hij gaat je absoluut bijblijven gok ik!

Wat op Spa wel eens temeer duidelijk werd was de toch wel "lekkende" Megane. Althans, hij kon op meerdere manieren een plasje vormen in het bakje bij de passagier. Een oorzaak was een verstopte condensafvoer van de airco....maar ook regenwater moest via de condensafvoer gezien de daarvoor bedoelde afvoeren pot en potdicht zaten.
51602137138_1ce375cf3c_b.jpg

Waar een beetje lucht al niet goed voor is.

Met een nieuw stuur en een originele radio gekoppeld aan een Renault Audio Connection Box ziet het dashboard er ook weer zeer goed uit.
51602556149_460cfabf6c_b.jpg

51601897761_1932d5828c_b.jpg

Er is gelukkig nog genoeg te doen!! Hopelijk vind ik voor de winter invalt nog de tijd om hem licht te polijsten en eens lekker in de wax te zetten. Want shame on me.....ook dat is nog niet gebeurd.

Schaamrood op de kaken......

51631037684_4c4edd8af8_c.jpg

Snel iets aan veranderen!
51630388386_442643aefe_c.jpg

Ook nu geen tijd om all out te gaan. Dan maar de Kenolon protector eroverheen voor een relatief acceptabel eindresultaat. Wat een dik ding!!
51630613068_76ab7f8ca0_c.jpg

Ik ben geen ochtendmens....maar mijn ochtend begint wel altijd goed. :T
51629565522_2634636152_c.jpg

Nico GTR zei:
Ook nu geen tijd om all out te gaan. Dan maar de Kenolon protector eroverheen voor een relatief acceptabel eindresultaat. Wat een dik ding!!
51630613068_76ab7f8ca0_c.jpg

Is dat na het wassen? Neus lijkt nog vol insecten te zitten :eek:

Niet lullig bedoeld, maar het interieur ziet er ook uit alsof het wel wat TLC kan gebruiken. Mist er een afdekplaat ook bij de passagiers-voetenruimte, of hoort dat zo afgewerkt?

Ik mis daar 8200079033 idd. Tot nog toe kon die niet terug vanwege een probleem met de afwatering in het aircosysteem.

J88P is druk bezig de koplampen van z'n Smart te polijsten. Daarna is z'n knorrige bestuurder 't enige dat de auto nog oud doet lijken.

Problemenoplossen pt..xx geen idee, ben de tel kwijtgeraakt.

Software, hardware, allebei waren nog steeds niet goed. Maar voor je de software goed kunt krijgen moet je eerst de basis goed hebben. Dat betekende in mijn geval dat ik nog op zoek moest naar een extra lek in het inlaatsysteem. Alles tot de stopklep hadden we gehad. Dus bleven over, stopklep, EGR klep, inlaat.

3 pakkingen waar idd 1 maar een klein lekje hoeft te hebben om alle fun te bederven.

51713009273_a00a65fdb6_c.jpg

Stom bedacht dit weer, inlaat kan er niet af want dan moet eigenlijk de steun los voor de aircopomp, dynamo, stuurbekrachtiging, motor zelf....met andere woorden, dan ben je een volle dag bezig. Gelukkig was de EGR een heel erg goede primaire hoofdverdachte.

Met het afpersen van het systeem was er inderdaad een heel kleine luchtstroom hoorbaar. De hoeveelheid troep onder de EGR klep duidde wel op een lek dat daar al een hele tijd zat. En ook de pakking zelf zag er nogal slecht uit.

51713018543_96afc8cc32_c.jpg

Even de tijd genomen om alles goed schoon te maken om goed in de gaten te kunnen houden of het dicht blijft zitten.

51713616385_c279b1b588_c.jpg

51713408669_aaa2445c3b_c.jpg

Het resultaat was boven verwachting, acceleratie en koppelverloop klopt nu met hoe die volgens Youtube zou moeten zijn.

51713009303_491497c18d_c.jpg

Het volgende is nu wel de software, turbo heeft een overspeed als je vol gas geeft. PID controller, injectoren, etc. het is nu allemaal helemaal niet goed afgesteld. Dan lost de kerstboom op het dashboard zichzelf ook eindelijk eens op. Missende kenvelden terug en de injectoren weer ingeleerd dan kan die zelf aangeven of die dan nog steeds vind dat die ergens een signaal van de ESP mist....

Goede stap in ieder geval. :T

Missende kernvelden dat zou betekenen dat de wagen al eerder is gechipt?
Mooi dat je zelf zo handig bent (y)
Dit eenmaal opgelost ga je beginnen met de upgrades?? zoals grotere turbo/intercooler etc etc?

@Carkiller, altijd he!
@Bofkont, ja hij is al een keertje gechipt. Grotere turbo moet er nog eens van komen idd, intercooler is al een upgrade en hoeft niet perse groter. Dit is een heel mooi exemplaar dat ik heb. Eerst maar ff goed hebben dan kijken we rustig verder. :D

265441709_2268305739978821_3067995056257999542_n.jpg

Winterbandjes er dan maar onder!

Je plaatje doet het niet :) Gave auto, dat nieuwe stuur maakt het interieur echt af. Veel plezier ermee!

275307037_2332462916896436_4302852067846379361_n.jpg

En dan te bedenken dat er nog steeds een keer een polijstschijf overheen gehaald moet worden....die kan ik nog wel even uitstellen want er is afgelopen week een auto tegen de voorbumper aangekomen.

Parkeerschade, met dader bekend gelukkig. 30 maart wordt de voorbumper gespoten.

Jammer van de schade, maar fijn dat bekend is wie het is geweest en dat het netjes opgelost kan worden. Dat wordt ook steeds zeldzamer tegenwoordig.

Terug
Bovenaan