NGTR zijn projecten, 2000 Clio RS169 + Megane RS175 + Kangoo 1.6. New kid on the block...again!

Op de phase1 had je volgens mij niet heel veel keus (ik moet die brochure ergens hebben...). Volgens mij:
Zilver, zwart, donker blauw

Op de phase 2 en 3 (met de grotere heldere koplampen en andere bumper zoals ik hem had als RS182) was meer keus. Van het super gave Jaune Sirius (parelmoer geel) en Orange Sanguin (parelmoer oranje) tot twee verschillende kleuren blauw, zwart, grijs. Ooit nog eens een reportage gedaan met alle in NL geleverde kleuren. Alleen 'vert orion' ontbrak, want niemand koos daarvoor. Hey Nico, moet jij hem niet lekker in die kleur maken t.z.t.? ;)

RS182's:
y5kfZ7P.jpg

De fase 1 was ook in het geel verkrijgbaar, maar dan in Jaune Tournesol, iets fletser geel.

e9901987e12468a0b656e7d234203b5f.jpg

En ook (donker)rood was leverbaar, maar dat is echt zeldzaam.

Rood en sunflower yellow had je ook op de phase 1. Zoals Dave al zei inderdaad.

Ik kan het grijs ook wel waarderen, dank voor de complimenten.

Wat het lot zal worden voor mijn rode is nog een beetje gissen. Ik denk er hard over na in ieder geval maar ik ben ook wel bang dat het een boek is dat ik wellicht gewoon moet sluiten. Ik ben enorm verwend met de Megane. De Clio RS is een speeltje, eentje die een vriendschap doorzet die ooit met de rode is begonnen. Uiteindelijk blijft dat meer waard dan een auto. Het is er eentje met fijne herinneringen dat is een ding dat zeker is

Ik denk dat die klaar is voor Kampen inderdaad Dave. Dus dan zal die er zeker zijn.

Dus een 182 Engelse donor ombouwen naar de 43-HD-TP. Dat zou een stunt zijn....

De rode heeft emotionele waarde, deze grijze (nog) niet. Dus die rode ombouwen tot (ook) een 2.0 lijkt me heel geen gek idee.

Nico heeft iets met elektrisch weet ik, wellicht wat minder met elektrische auto’s, maar lijkt een mooi vervolg voor de rode.

‘Even’ ombouwen Nico en rondje rdw ;)

V6 is qua idee natuurlijk het mooiste. Elektrisch ombouwen ga ik niet doen.

Vanuit een engineering standpunt is elektrisch heel erg interessant. Met een paar basale natuurkundige wetten kun je zo verschrikkelijk veel sturen. Het schrijven van de juiste software, het leggen van een link tussen driveline en het voertuig gedrag. Koppelen van sensoren en fusen van allerlei systemen. Het is soepel en efficiënt.

En ik beleef best plezier aan het rijden in een elektrisch voertuig. Maar ik word er niet warm van. Het is te makkelijk en het bied geen beleving. Misschien dat een model based benzinemotor ontwikkelt met onze huidige tools ook dat effect heeft. Maar moderne autos, elektrische autos. Het doet me niet zoveel....

Plus het is relatief duur, dat geld besteed ik dan liever aan een Porsche.

Anderzijds, de uitdaging om het zo OEM mogelijk te doen is leuk. Maar ja....ik maak er een vuurspuwend monster van met 15000 euro. Terwijl je dan net een accu hebt voor je elektrische build.

Eerst maar eens het ABS fixen en APK erop zetten. Kijken hoe dat rijd, 3 jaar later.....
En eerst die RS af. Dat is het tweede dat me in tijden echt blij heeft gemaakt.

Leuke ontwikkeling, zo'n Clio RS erbij! Gefeliciteerd. Het sport-gehalte binnen jullie wagenpark gaat zo wel rap omhoog, hè? Een Yaris GR lijkt me zo wel een hele goede opvolger voor de Aygo t.z.t. ;)

Leuke ontwikkeling, zo'n Clio RS erbij! Gefeliciteerd. Het sport-gehalte binnen jullie wagenpark gaat zo wel rap omhoog, hè? Een Yaris GR lijkt me zo wel een hele goede opvolger voor de Aygo t.z.t. ;)
Thanks Nils! Ja dat gaat wel aardig, maar denk dat opvolger van de Aygo meer gezocht moet worden in de richting van een Rav 4. Wellicht een GR Sport en anders gewoon een lekker modale 2.5 Hybrid.

En het heeft gesneeuwd hier in het zuiden!

53469729547_7d42cf262d_b.jpg

Op de phase1 had je volgens mij niet heel veel keus (ik moet die brochure ergens hebben...). Volgens mij:
Zilver, zwart, donker blauw

Op de phase 2 en 3 (met de grotere heldere koplampen en andere bumper zoals ik hem had als RS182) was meer keus. Van het super gave Jaune Sirius (parelmoer geel) en Orange Sanguin (parelmoer oranje) tot twee verschillende kleuren blauw, zwart, grijs. Ooit nog eens een reportage gedaan met alle in NL geleverde kleuren. Alleen 'vert orion' ontbrak, want niemand koos daarvoor. Hey Nico, moet jij hem niet lekker in die kleur maken t.z.t.? ;)

RS182's:
y5kfZ7P.jpg
Dat is wel een heel leuk plaatje!
Jammer dat die 'vert orion' nooit verkocht is in Nederland, prachtige kleur en staat zo'n Clio RS ook erg goed!

En verder ook goed bezig met de Renaults!

We maken wat progress.

Ik verdien zo onderhand geen credits meer voor de motor maar hij is wel prachtig aan het worden!

53497783312_33d27dd70b_c.jpg

Rest van de auto wordt ook aangepakt uiteraard. Hoe meer je nu mee pakt hoe mooier het uiteindelijke resultaat is. Bovendien zo'n motorisch kunstwerkje verdient natuurlijk een op en top opgeknapt koetsje.

53498972294_f5df951f20_c.jpg

53497783317_79846a6d1d_c.jpg

Motorruimte behoeft wel nog wat werk. Net als delen van de elektronica, maar ook dat komt helemaal goed!

53498822123_b09cc0a847_c.jpg

Het is ook altijd wel grappig om te zien hoe snel je een auto vies krijgt. Hier gaan nog wel de nodige emmertjes aan vuil water uit komen denk ik zo. Aan de andere kant is mijn idee van een auto schoonmaken ook wel wat doorgeslagen.....

53499089125_26b19eb965_c.jpg

De Bissel deed zijn werk weer prima. Het is ook wel een enorm mooie kwaliteit vloerkleed dat je krijgt in een RS. Relatief hoge polen maar ook gewoon goede structuur.

53499116300_2f0f5bea25_c.jpg

Lekker fris!

53498822143_6847afc0e0_c.jpg

Nu moeten we eens wat gaan doen om die mooie stoeltjes wat fris leven in te blazen....

53498668011_45d29548e8_c.jpg

Prachtig hoe je die Clio een tweede leven geeft! Het blok ziet er mooier uit dan nieuw. Hoeveel had die gelopen? Is het normaal dat die lagerschalen zo versleten zijn? De R19 op de achtergrond vind ik trouwens ook erg tof.

Van de phase 1 heb ik ook wel eens een groen metallic exemplaar gezien. Was een gelimiteerde editie die uit Oostenrijk kwam, is inmiddels alweer geëxporteerd.

Ik heb zelf een RS 172 in de introductiekleur rouge lucifer. Ik rijd er niet veel mee, maar als ik er dan in rijd is het altijd leuk. Gewoon een heel fijn gooi- en smijtwagentje voor erbij.

Eigenlijk zou je voor het mooie nog een blok moeten kopen en die gewoon als sierobject neerzetten. Wat een plaatje!
Mooi he! Intern is dit ook zo goed als nieuw dus die zetten we mooi in de auto. Misschien inderdaad ooit nog eens een lege opbouwen voor de toekomstige garage achter het huis. Dat vind ik wel een goed idee!

Prachtig hoe je die Clio een tweede leven geeft! Het blok ziet er mooier uit dan nieuw. Hoeveel had die gelopen? Is het normaal dat die lagerschalen zo versleten zijn? De R19 op de achtergrond vind ik trouwens ook erg tof.

Van de phase 1 heb ik ook wel eens een groen metallic exemplaar gezien. Was een gelimiteerde editie die uit Oostenrijk kwam, is inmiddels alweer geëxporteerd.

Ik heb zelf een RS 172 in de introductiekleur rouge lucifer. Ik rijd er niet veel mee, maar als ik er dan in rijd is het altijd leuk. Gewoon een heel fijn gooi- en smijtwagentje voor erbij.
Thanks! Het is ansich wel normaal hoor. Deze motoren hebben geen enorm grote zuigers en moeten hun slagvolume dan ook vooral uit de slag zelf halen. Dat houd dan dus wel in dat als je hem vaak de toeren injaagt, laten we wel wezen daar is die voor! Dat je dan over een kritiek punt van 22,5 m/s2 qua zuigersnelheid gaat. Deze draait op zijn 7250 rpm toerenbegrenzer een kritische 24,5 m/s2.

Na een 2 ton aan kilometers zit je dan op het punt dat je een interval bereikt hebt waarbij je voor de veiligheid gewoon lagers moet vervangen. Blijf je altijd onder de 6000 rpm hoeft het in principe nooit. Maar goed dat is niet leuk...
Zodra je eenmaal door de coating bent en op het materiaal van het lager bent geraakt dan is het ook in vrij korte tijd gebeurd.
Dit specifieke exemplaar zou 252.000 km gelopen hebben en het is fout gegaan op de snelweg met 6500 rpm en 230 km/h. Eigenlijk is het een wonder dat er geen gat in het blok zit, het lager is gaan spinnen en heeft de krukas en drijfstang onherstelbaar beschadigd, maar dat heeft hem wel beschermd van het afbreken van de drijfstang zelf.

Absoluut, dat was ook de reden dat ik er nog eentje wilde en omdat ik dat eigenlijk vroeger al had moeten doen. Denk wel dat die best geregeld van zijn plaats gaat komen. Phase 1 uiteindelijk voor het analoge gevoel maar straks wel met een bak meer koppel en power door de RS197 nokkenassen.

Lekker bezig weer, met die motor komt het wel goed. Zo'n Bissel moet ik ook nog eens hebben, lijkt me zulk heerlijk werk. :)

Lekker bezig Nico! En dat blokje blijft geweldig, zowel technisch als qua looks met de inlaten zo over de motor heen. Toen ik mijn Rs182 had, heb ik er ooit nog over nagedacht om die letters bovenop iets een kleurtje te geven, of zelfs de inlaatkanalen te polijsten. Praktisch gezien niet gehaald, want dan moest de boel eraf en daar had ik geen zin in. Rijden met dat heerlijke gooi-en-smijt-wagentje bleef het.

Plaatje voor de beeldvorming:
enginemount001-jpg.264347

En eh, nog twee maanden hè, dan kom ik hem van dichtbij bekijken op de seizoensopening in Kampen (y)

Machtig mooi man. Wat een werk. Fabrieksnieuw, of zelfs beter. Enne... een RS169 maar dan dus met 197pk? Is het enige verschil de snellere nokkenassen?

Machtig mooi man. Wat een werk. Fabrieksnieuw, of zelfs beter. Enne... een RS169 maar dan dus met 197pk? Is het enige verschil de snellere nokkenassen?
Beter hoop ik haha dank je wel! Nou ja het is qua auto een goede basis, technisch 100% straks en dan komt het uiterlijk ook wel eens aan de beurt. Fabrieksnieuw hoeft niet, maar als het dan toch los ligt is het makkelijk mooi te maken.

En nee je moet rekenen dat deze motoren ergens tussen de 150 en 165 pk draaien, dat zal straks rond de 175 a 180 zijn. Een merkbaar verschil in ieder geval. 2 mm extra kleplift.
Er zijn voor een RS197 meer verschillen, onder andere de kop zelf is anders qua verbrandingskamer, de zuigers zijn hoger en hebben een diepere pocket voor de klep. De inlaat en uitlaat zijn anders en niet onbelangrijk de nokkenasverstelling werkt traploos in plaats van aan/uit zoals bij de Clio 2.

Dat laatste geeft geen verschil in topvermogen maar wel in koppel onderin en je kunt iets meer spelen. Aan de andere kant is een extra duw in je rug op een bepaald moment ook leuk....

En toen was 7 april voorbij....en het was stil.

Maar eigenlijk alleen in dit topic!

Een aantal hadden het al gezien en mogen bewonderen maar hij stond netjes op de openingsmeeting. Wel na 2 nachten stug doorworstelen en 4 uur slaap in totaal. Maar dat mag de pret niet echt drukken.

53641207567_096e4482d2_c.jpg

53642540515_3205a2b5e7_b.jpg

53642297508_1e2e938b37_b.jpg

53642297513_7793aa4ef2_b.jpg

Het is zeker niet het laatste wat er mee gaat gebeuren uiteraard. Eerst maar ff een beetje genieten.
Maar voor een paar ruwe nummers, want er is uiteraard het een en ander mee gebeurd.

Een berekende 187 pk en 212 Nm koppel komt er uit het blok. Dus lekker fris qua vermogen en dan moet er vast nog wel iets in het kenveld te rommelen zijn.
Qua snelheid is die een goede seconde sneller op de 0-100 dan een standaard RS en 100-200 doet die in 31 seconden in plaats van 37 seconden. (gemeten op GPS want 215 km/h op teller is pas 200 km/h in t echt)

0-180 is die wel lekker vlot en in combinatie met het feit dat dit natuurlijk een gooi en smijt auto is zal dit heerlijk zijn op de bochtige weggetjes.
Binnenkort een keer echt goed poetsen en polijsten, onderstel goed nalopen want daar zitten natuurlijk de nodige leeftijdsgerelateerde kraakjes en knakjes in. En uiteraard wat toekomstige upgrades, ph. 2 subframe, CUP as stompjes voor de achteras, etc.....

Oh ja en lekker rijden natuurlijk. Na al die jaren (al 3) weer terug in een Clio voelt daadwerkelijk als thuiskomen. En hoe! Dit is echt een ultiem voorbeeld van een auto waarmee je zelf moet gaan rijden, puur mechanisch, enorm happig, alles voelt aan alsof jij het werk moet doen het enige dat die voor je heeft is mechanische grip en een bult vermogen. Dat gekoppeld aan een complete geluidsbox vol met uit en inlaat geluid doet echt iets met het gevoel. Pure liefhebberij....niks meer aan te doen. :D

Hou op Nico (ook met me om 04.30 uur foto's en video's appen van het resultaat :LOL: ), met dit prachtige plaatje. Ik verlang al weer helemaal terug naar de RS182, eenzelfde gooi en smijtwagentje, waar zijn opvolger (de Megane R26) vooral lomp snel was maar ook een stukje zwaarder.

Prachtig werk, en ondanks dat ik zondag niet naar Kampen kon komen, ga ik hem vast binnenkort nog eens zien ;)

Leuk, je enthousiasme. Daaruit blijkt ook dat een liefhebbersauto niet onbetaalbaar of onbereikbaar hoeft te zijn. Het is maar net wat voor eisen je zelf hebt.

Nee joh, elke auto verteld een verhaal. Dit segment blijft natuurlijk wel iconisch. Hoe kon je in 2000 een Clio RS kopen die 0-100 in 7.3 seconden deed waarbij de toenmalige M3 0-100 in 5 seconden deed. Maar een 330Ci deed 0-100 in 7 seconden. Je kleine hatchback kon het leven van je dikke duitse Coupe (geen lullige auto in die tijd) knap zuur maken.

Hou op Nico (ook met me om 04.30 uur foto's en video's appen van het resultaat :LOL:), met dit prachtige plaatje. Ik verlang al weer helemaal terug naar de RS182, eenzelfde gooi en smijtwagentje, waar zijn opvolger (de Megane R26) vooral lomp snel was maar ook een stukje zwaarder.

Prachtig werk, en ondanks dat ik zondag niet naar Kampen kon komen, ga ik hem vast binnenkort nog eens zien ;)
Ik maakte je deelgenoot van het euforische moment dat de Clio weer op eigen kracht naar buiten kon rollen...en harder kon dan ooit tevoren. :D
Maar is goed zal je van het weekend nog meer sturen oke? ;)

Mooi man! De Clio staat er snaarstrak bij zo, en zo te horen rijdt 'ie zo ook (y)
Ik ben benieuwd om 'm binnenkort eens in het echt te bewonderen.

Leuk om te zien dat het mooie weer jullie toelachte op de seizoensopening trouwens! Zal vast een prettig ritje heen en terug zijn geweest, het slaaptekort daargelaten dan :p

Mooi man! De Clio staat er snaarstrak bij zo, en zo te horen rijdt 'ie zo ook (y)
Ik ben benieuwd om 'm binnenkort eens in het echt te bewonderen.

Leuk om te zien dat het mooie weer jullie toelachte op de seizoensopening trouwens! Zal vast een prettig ritje heen en terug zijn geweest, het slaaptekort daargelaten dan :p
Naah rijden kan wel beter haha, die motor maakt momenteel nog veel goed. YEs komt vast goed ;)

Heen en terug was relatief kort ritje. 15 km ofzo, de Clio staat nog daar want ben natuurlijk heen gegaan met de Kangoo en moest ook terug met de Kangoo helaas.
Morgen halen we hem op!

Hou op Nico (ook met me om 04.30 uur foto's en video's appen van het resultaat :LOL:), met dit prachtige plaatje. Ik verlang al weer helemaal terug naar de RS182, eenzelfde gooi en smijtwagentje, waar zijn opvolger (de Megane R26) vooral lomp snel was maar ook een stukje zwaarder.

Zet die Megane cabrio uit je hoofd en koop zo'n Clio als speledingetje!

Geweldig, dat moet een heerlijke auto zijn geworden. Prachtig project!

Als ik het filmpje zie, na jouw foto's van een volledig nieuw opgebouwd blok, heb ik wel een vraagje: Moet je die niet eerst wat rustiger inrijden? Bij moderne blokken is de noodzaak er minder dan vroeger, maar het zal toch niet helemaal onnodig zijn geworden?

Je Clio heb ik nog bewonderd in Kampen, wat is die gaaf geworden.
Super goed gedaan. Wat een geweldig project.

Wat een werk, echt heel gaaf om te lezen! (y)
Thanks!!

Geweldig, dat moet een heerlijke auto zijn geworden. Prachtig project!

Als ik het filmpje zie, na jouw foto's van een volledig nieuw opgebouwd blok, heb ik wel een vraagje: Moet je die niet eerst wat rustiger inrijden? Bij moderne blokken is de noodzaak er minder dan vroeger, maar het zal toch niet helemaal onnodig zijn geworden?
Hij is fantastisch.

Ik heb hem netjes warm gereden. De cilinders en de zuigers met veren zijn dezelfde die al 254.000 km ingereden zijn. En als er tussen de rest van de vervangen lagers geen oliefilm zit loopt die sowieso binnen een paar km stuk.

Met die zuigerveren is het wel een dingetje. Maar verder....warm rijden is en blijft het aller belangrijkste.

Ik doe nu een paar 1000 km en dan ververs ik de olie. De beste hoop is dat er weinig glitter in zit.

Je Clio heb ik nog bewonderd in Kampen, wat is die gaaf geworden.
Super goed gedaan. Wat een geweldig project.
Oh leuk te lezen! Dank je wel!

Ah, met dezelfde zuigers en cilinder zal het anders zijn inderdaad. Ik ben een heel nieuw blok aan het inrijden en daar moest ik minstens de eerste 1000km rustig aan mee doen, vandaar mijn verbazing. :)

Wat een leuk project heb je gedaan met die Clio! Wat een mooie uitvoering ook zo, helemaal leuk zo omdat het een Ph1 is, die gevoelsmatig al amper meer ziet.

Ah, met dezelfde zuigers en cilinder zal het anders zijn inderdaad. Ik ben een heel nieuw blok aan het inrijden en daar moest ik minstens de eerste 1000km rustig aan mee doen, vandaar mijn verbazing. :)
Hehe ach je bent niet de enige. Warmrijden ben ik groot fan van net als goed onderhoud. :D

Super dik project. En goed aangepakt zo het lijkt. Mooi man!

Ik zie op de fotos bij de dealers Renault 25's staan. Daar word ik ook blij van.
Dank u! Zeker gewoon stug doorgaan tot het echt af is. Des te meer plezier heb je ervan.

15 stuks totaal, 40 jarig bestaan kon niet zomaar voorbij gaan he...was best in de buurt ook voor je! Volgend jaar dan maar. ;)

Wat een leuk project heb je gedaan met die Clio! Wat een mooie uitvoering ook zo, helemaal leuk zo omdat het een Ph1 is, die gevoelsmatig al amper meer ziet.

Er zijn nog ergens tussen de 50 en 60 van die Ph1 Clio's in RS uitvoering. Een heleboel zijn natuurlijk wel al wat begonnen met roesten en een phase 2 kwam standaard met veel meer leuke opties zoals een Airco.

Maar inderdaad zo'n phase 1 is ultiem, al ben ik daar dan meer fan van omdat het de eerste "mainstream" Renault Sport was (Renault Sport Spider immers de eerste), gebruik makend van de F4R die de basis vormde voor de motoren van RS tot en met de Megane 3 RS. Alles analoog, gaskabel enzo. Fantastisch, wel lastig om rustig mee te rijden overigens. :p Denk dat ik de eerste boete al heb gescoord vanochtend.

Klein schopje, we hebben niet stilgezeten in de tussentijd.

Allereerst is de Clio thuis aangekomen. Dat ging uiteraard gepaard met de nodige lol onderweg. Tunnels zijn fantastisch, ik snap het concept tunnelrun enorm goed tegenwoordig. Kippenvel!! Ik heb (iets verderop) het vervelende aspect van een luide uitlaat ook leren kennen. Maar ik laat hem er toch lekker op zitten. Voor de liefhebberij is het niet erg dat die iets luider is dan misschien wenselijk op lange afstand. Alhoewel het vervelende meer in de dreun op 130 km/h zit. 110 voelt langzaam en 150 km/h is ook voor de autobahn meestal een te harde snelheid.

53812292316_77c8019ea9_b.jpg

Airco gevuld.

53812730345_a7815cdb33_b.jpg

Eerste keer olie gewisseld voor een ritje naar Kroatie.

53812626059_447c67aee2_b.jpg

Oostenrijk en Slovenie volledig de binnenwegen gereden. Op de terugweg over de Grossglockner gereden. Daar is die auto zo in zijn element, lichtelijk ontspannen en gewoon sturen, gas geven, remmen...

53812292311_98328a3475_b.jpg

Nu weer thuis staat die ff stil, ik heb allerlei onderdelen weer binnen gekregen en ben nu druk om het onderstel een complete makeover te geven. Nieuwe Renault Original dempers rondom, nieuwe toplagers en de achteras en remmen reviseer ik ook direct. Dus fotos gaan volgen....als je die auto straks omhoog takelt weet je niet wat je ziet. :D

Ik zit niet stil, maar het kost me ff iets meer tijd dan ik eigenlijk wilde helaas....

53875939444_3f717a89b3_b.jpg

Ik heb in de nasleep van onze vakantie een band stukgereden op de terugweg. Overduidelijke karkasbreuk, dus alvast voorgesorteerd op meer en beter met 4 nieuwe Hankook Ventus Prime 4.
Spannend wel, nieuwe band...ten opzichte van de voorgaande Prime 3 waar ik al 4 sets van heb versleten. Maar goed, het prijsverschil ten opzichte van een Michelin Pilot Sport 3 vond ik het echt niet waard.

De oplettende kijker ziet ook dat ik in de garage nog een setje passende naafkapjes had gevonden.

53875594551_2e45b010ba_b.jpg

Achteras opgefrist met nieuwe rubbers, dat was geen overbodige luxe want de voorgaande kwamen er zonder hun metalen behuizing al uit.

53874703512_443404b051_b.jpg

En uiteraard mooie verse schokdempers, CUP achterasstompjes, dan staat die achter net ff wat breder.

53875940509_1cb3c627d9_b.jpg

Past prachtig zo, nog het fusee even zwart maken, want dit ziet er dan ook weer niet uit helaas. Nieuwe draagarmen, nieuwe fuseekogel, nieuwe buitenste stuurkogel, nieuwe schokdemper, nieuwe veerpootlagers.
En de gereviseerde remklauwen die onder de rode Clio hebben gezeten konden mooi op deze.
Rondom verse remslangen. Ook het flexibele deel van de achteras uiteraard.

53874693992_c7b705e0e5_b.jpg

Enig nadeel is dat ik 2 bouten heb afgebroken onder de Clio. Die nog uitboren, stabilisatorstangrubbers dan ook direct vers. Anders is het zonde dat ik die bouten in de eerste plaats los had gehaald. Dan kan ik de hogedrukslang onder de bodem doorhalen en dan is het weer mooi geweest voor dit jaar.

Terug
Bovenaan