Vakantie-auto's, ofwel speciale auto's gezien tijdens je vakantie

Op de een of andere manier vind ik die straten erg leeg. Elke vorm van rommel (zowel losse voorwerpen als afval, het is er gewoon Zwitsers-keurig schoon) ontbreekt, maar er lopen ook amper mensen. Was dit misschien op een moment dat de meesten siësta hielden?

Foto's uit Rome van afgelopen week.

Die goudgele is iets Chinees, maar ik heb geen idee wat.

p2190076i.jpg

Toch nog zeker een stuk of 10 van gezien, maar ze geven altijd leuke sfeerbeelden.

p2180075.jpg

p2180073g.jpg

Er staan in Rome 2 keer zoveel auto's geparkeerd dan er legale parkeergelegenheden zijn.

p2180074.jpg

Speciaal voor 929V6

p2170060.jpg

Een oude Lancia. Dat is alles wat ik er van weet en voor Romeinse begrippen ziet die er nog goed uit. Auto's met 'Roma' in het kenteken waren sowieso wel spotwaardig.

p2170059.jpg

p2170058n.jpg

Die Chinese auto is een DR1, of tenminste, zo wordt hij door de importeur genoemd in Italië. Eigenlijk is het een Chery Faira NN.

https://www.drmotor.it/

Dankje!
Ik ben bang van niet. Ruim 2.000 foto's gemaakt. Ben al/nog bezig met een selectie en zal ze proberen te categoriseren. Een ding is zeker: m'n camera heeft overuren gemaakt daar!

Hier staan trouwens al een paar foto's.

[size=x-large]Cuba 2012[/size]​

dsc01594xw.jpg

Duizelingen, oorsuizen. Wat was er nu nog wel waar? Een wankelend wereldbeeld.
Op het moment dat we het luchtruim van Cuba betreden wordt al snel duidelijk dat we niet naar een willekeurig land zijn gevlogen. Als we ons verblijf niet willen verlengen met een 35-jarige all-inclusive vakantie dan kunnen we beter toch echt geen foto's maken op het vliegveld, dat tevens dienst doet als militaire basis. Regels niet naleven is als snorkelen in de Bermuda-driehoek: mysterieus en gevaarlijk.

Voor vertrek was m'n hoofd gevuld met allerlei verwachtingen en beelden van Cuba, en dan in het bijzonder van Havana (of La Habana, zoals de Cubanen de hoofdstad plachten te noemen). Deze verwachtingen kwamen deels uit, maar werden ook zorgvuldig de kop ingedrukt. Als post-Koude Oorlog-kind kon ik mij moeilijk een voorstelling maken van het communisme in de praktijk, en dat an sich was al een heel avontuur. Een andere politieke mening hebben is bij wet verboden in Cuba. Een mening hebben mag, zolang die maar binnen de wet valt.

Op automobiel gebied, daarom zitten we immers op dit forum, is Cuba werkelijk een droomland. Enerzijds zie je de meest bijzondere Amerikanen uit de jaren '40 en '50 en anderzijds vehikels die zijn voortgekomen uit Russische en Chinese breinen. Dit werd aangevuld met relatief veel Franse auto's (205, 309, 404, 405, ZX, Xsara, Saxo), wat Fiats (Uno, Punto, Cinquecento, Tipo), Skoda's (Fabia, Octavia) en veel Koreanen om te verhuren. Daarnaast waren er veel verschillende auto's die in de loop der tijd (illegaal) zijn geimporteerd, van allerlei pluimage. Het straatbeeld bestond voornamelijk uit grote, oude, Amerikanen, Lada's en kleine Koreanen.

De Amerikanen zijn allemaal voor de Revolutie van 1958/1959 geimporteerd wat zorgt voor een bijzonder straatbeeld. Er rijden werkelijk pareltjes tussen, maar het merendeel is simpelweg een wrak. De motoren hebben allang de geest gegeven en zijn vervangen door kleine, Franse dieselmotoren of Russische of Koreaanse benzinemotoren. De auto's worden provisorisch bij elkaar gehouden met tape, hout, touw en wat wel voorhanden is. De dikke, zwarte rookpluimen die de auto's achterlaten bevestigt dit beeld. De uitstoot van uitlaatgassen is zo dik dat je er je boterham mee kunt smeren. Onderdelen zijn namelijk nauwelijks te krijgen, nog afgezien het feit dat ze niet te betalen zijn. Bij een garage waar we gingen kijken zagen we dan ook geen gereedschap aan de muren, maar rollen tape, tie-wraps en roestige spijkers. Ook lieten ze zien hoe je remvloeistof kon maken. Dit werd gedaan met een mengsel van shampoo, basterdsuiker en nog een vloeistof waarvan ik niet weet wat het was. Mijn Spaans is nu ook weer niet zo goed.
Alles wordt zo lang als mogelijk rijdend gehouden en een wegwerpcultuur kent men in Cuba niet. Een ritje in een oude Amerikaan fiksen is niet moeilijk, noch duur. De meesten doen namelijk dienst als (deel)taxi! Het gaat als volgt: je houdt een taxi staande, zegt door het raampopening (de ruit is allang gesnuiveld in de jaren '70 of '80) waar je heen wilt en als hij ook die kant op gaat dan kun je mee. Onderweg pikt hij op die manier nog meer mensen op, totdat de auto volzit. Veelal is dat wanneer er drie mensen voor- en achterin zitten. Een ritje kost standaard 5 pesos (monero nacional), wat neerkomt op 0,17 euro.

Enfin, genoeg gelul voor nu. Tijd voor wat foto's!

dsc00403v.jpg

dsc00391i.jpg

dsc00404yj.jpg

dsc00405hp.jpg

dsc00406uz.jpg

dsc00409tn.jpg

dsc00410cl.jpg

dsc00555u.jpg

dsc00594dl.jpg

dsc00602f.jpg

dsc00604qa.jpg

dsc00615hf.jpg

dsc00629pn.jpg

dsc00634jq.jpg

dsc00654m.jpg

M'n camera heeft werkelijk overuren gedraaid, met als gevolg ruim 2.000 foto's. In principe kon ik ad infinitum doorgaan met fotograferen, omdat bijna elke auto wel iets bijzonders heeft. Ten gunste van de uploadsnelheid zal ik ze hier niet in een keer plaatsen, maar in stappen.

Prachtig! Gaaf! Fantastisch!

Cuba blijft een waar automobielparadijs. Op meerdere autofora zijn reeds vele prachtige foto's van dit mooie land met zijn rijke automobielen gepost, maar het blijft telkens een genot om naar te kijken. (y)

Ik zeg: nog meer foto's por favór. :D

@XBXG,
Ik wou ook eigenlijk zeggen dat iedere autoliefhebber eens naar Cuba moet gaan, maar opleggen wat een ander moet doen is iets Cubaans, en niet mijn ding ;) Overigens is het voor de Citrofiel niet zo boeiend. Enkel wat C15's, Saxo's, een Xantia en een hoop Berlingo's gezien.

Deel 2:

dsc00888au.jpg

dsc00883e.jpg

dsc00882ud.jpg

dsc00881zk.jpg

dsc00889l.jpg

dsc00890l.jpg

dsc00893be.jpg

dsc00895k.jpg

dsc00896p.jpg

dsc00897u.jpg

dsc00899rf.jpg

dsc00983e.jpg

dsc00986ta.jpg

dsc01023zb.jpg

dsc01028t.jpg

929V6 zei:
Wow, gave foto's Rob! :D Zijn de vrachtwagens daar ook zo bejaard?

Dankje! Jep, maar er komt nog een 'grijs kenteken'-reeks aan met allerlei bedrijfsauto's, inclusief de bussen naar Barneveld-Giessendam en Almere-Haven.

Wederom prachtige foto's, Rob! (y)

Helaas is mijn kennis van Amerikaanse auto's uit de jaren 30, 40 en 50 nagenoeg nihil, waardoor ik echt geen idee heb welke auto's je hebt gespot.
Eigenlijk is de enige die ik herken de Chevrolet BelAir uit 1957. Leuk ook dat een Cubaan besloten heeft om velgen van een Suzuki Vitara onder zijn Amerikaanse auto te schroeven. o_O

XBXG zei:
Helaas is mijn kennis van Amerikaanse auto's uit de jaren 30, 40 en 50 nagenoeg nihil, waardoor ik echt geen idee heb welke auto's je hebt gespot.

Het kost mij door alle gedane modificaties ook wel wat moeite om sommige auto's te herkennen.

D. Elzinga zei:
XBXG zei:

Het kost mij door alle gedane modificaties ook wel wat moeite om sommige auto's te herkennen.

Same here. Soms zag je nog wel eens wat merklogo's op of in de auto, maar veelal had ik ook geen flauw idee wat ik vastlegde. De kans dat ik auto's meerdere malen heb vastgelegd is dan ook groot.

@929V6,
Toevallig! Gelukkig was de halfnaakte man niet aanwezig ;)

Deel 3:

Een ander opvallend fenomeen is de verschillende kleuren die gebruikt worden voor de kentekens in Cuba. Particulieren hebben geel-oranje platen, terwijl auto's van de staat (taxi's, bussen) lichtblauwe platen hebben, met witte letters. Diplomaten hebben dan weer een donker kenteken en huurauto's een donkerrood kenteken, startend met een 'T'. De politie maakt geen gebruik van kentekenplaten. Als ik het goed begrepen heb dan kon je aan de eerste letter zien uit welke provincie de auto kwam.

Benzine is er niet spotgoedkoop, alhoewel zeker niet duur te noemen. Benzine 83 kostte 1,01 CUC$ (0,80 euro), 91 kostte 1,14 CUC$ (0,91 euro) en 93 (het hoogste) was 1,29 CUC$ (1,03 euro). Diesel daarentegen kostte 0,76 CUC$ (0,61 euro). Alle prijzen zijn per liter.

Enfin, nog maar een rits foto's. Ik kreeg nog een PM met de vraag of ik ook Oost-Europese en Chinese auto's wilde posten, die komen er nog aan!

dsc01033b.jpg

dsc01029up.jpg

dsc01055bb.jpg

dsc01540k.jpg

dsc01536uw.jpg

dsc01534d.jpg

dsc01527d.jpg

dsc01528wx.jpg

dsc01521el.jpg

dsc01517js.jpg

dsc01482j.jpg

dsc01514pl.jpg

dsc01502rx.jpg

dsc01501ok.jpg

dsc01499du.jpg

Genieten geblazen met zo veel mooie ouwe karren! Mooie foto's (y)
Ook leuk die combinatie van USA-cars en Lada's.

XBXG zei:
Rob076 zei:

Dat lijkt me iets Russisch...

Ik geloof je op je woord. Veel Russen van tussen 1960 en 1975 waren erg semi-Amerikaans, maar dan kleiner. Dat je dan vreemde creaties krijgt zul je nog wel gaan zien een dezer dagen. Volgens mij ben ik nu ongeveer bijna op de helft ;)

Fantastisch Rob! Echt heel gaaf.

En dan komt toch niet te onderdrukken de gedachte op 'hoe moeilijk zou het zijn om een mooie auto uit Cuba te halen'? Heel moeilijk waarschijnlijk. :)

Geweldige foto's.
Echt top! Wat een hoeveelheid ook. Het lijkt haast alsof je Cuba enkel door de lens van je toestel hebt gezien.

Ik vind die hele situatie van Cuba sowieso mateloos interessant. Ik meen me te herinneren dat het handelsembargo met andere landen ietwat versoepeld werd in de laatste jaren. In hoeverre is dit te merken in het straatbeeld? Is het voor de consument (relatief) gemakkelijk een nieuwe auto te krijgen (mits de financiële middelen aanwezig zijn uiteraard)? Zijn er al merkdealers die nieuwe auto's aanbieden?

Ik zie bijvoorbeeld een relatief nieuwe Atos. Ik vraag me dan af hoe deze daar gekomen is.
Kan me niet voorstellen dat een burger zoveel moeite doet om zo'n wagen te importeren....

Daarnaast waren er veel verschillende auto's die in de loop der tijd (illegaal) zijn geimporteerd, van allerlei pluimage.

Lijkt me lastig om illegaal een auto te importeren.
Dan kun je toch geen kentekens aanvragen?

Bentley Arnage zei:
Geweldige foto's.
Echt top! Wat een hoeveelheid ook. Het lijkt haast alsof je Cuba enkel door de lens van je toestel hebt gezien.

Ik vind die hele situatie van Cuba sowieso mateloos interessant. Ik meen me te herinneren dat het handelsembargo met andere landen ietwat versoepeld werd in de laatste jaren. In hoeverre is dit te merken in het straatbeeld? Is het voor de consument (relatief) gemakkelijk een nieuwe auto te krijgen (mits de financiële middelen aanwezig zijn uiteraard)? Zijn er al merkdealers die nieuwe auto's aanbieden?

Ik zie bijvoorbeeld een relatief nieuwe Atos. Ik vraag me dan af hoe deze daar gekomen is.
Kan me niet voorstellen dat een burger zoveel moeite doet om zo'n wagen te importeren....

Daarnaast waren er veel verschillende auto's die in de loop der tijd (illegaal) zijn geimporteerd, van allerlei pluimage.

Lijkt me lastig om illegaal een auto te importeren.
Dan kun je toch geen kentekens aanvragen?

Dankje! (en de rest ook voor de complimenten en aanvullingen)

Ik snap dat dat lijkt, maar dat is echt totaal niet zo. De foto's die ik tot nog toe heb laten zien zijn van de eerste drie dagen. Er is gewoon zo enorm veel te zien daar dat je bezig blijft met vastleggen. De grootste obstructies waren de beperkte tijd, beperkt geheugen (12 GB in totaal) en de mensen die constant voor de camera liepen. Daarom ging ik ook meestal 's ochtends rondlopen. Van de vijftien dagen zijn we negen dagen gaan liften/reizen en was ik niet echt bezig met auto's spotten. Na een tijdje moest ik ook echt stoppen daarmee, anders blijf je bezig. Het is dan wel frustrerend soms. Constant zie je Mercedes-Benz Pontons rondrijden, behalve toen ik m'n camera in m'n hand had.

Cuba is inderdaad een onwijs interessant land. Goederen werden/worden veel via Rusland en China geimporteerd, maar ook steeds meer met Zuid-Korea. De nieuwe auto's die je ziet zijn vaak huurauto's voor toeristen (Cubanen mogen ze niet huren) of auto's van de staat. Export gebeurt naar veel meer landen, waarbij opvallend is dat Nederland het vierde exportland is van Cuba. Een auto kopen kan niet zomaar, nog afgezien van dat je zoiets eigenlijk ook niet kunt betalen. De 'gewone' burger moet een aanvraag doen bij de overheid om geld te lenen voor een nieuwe auto. Toen we aan het liften waren hoorden we van iemand dat hij ruim twaalf jaar heeft moeten wachten na z'n aanvraag. Iets dat volgens hem eerder regel dan uitzondering was. Sinds het najaar van 2011 mogen Cubanen vrij auto's aanschaffen, zonder toestemming van de overheid. Op papier heel mooi, maar in de praktijk alleen voor de rijke Cubanen voordelig.
Wanneer je aanvraag is goedgekeurd dan kun je kiezen uit een aantal modellen in die klasse, en uit de kleuren die de overheid toestaat. Zo kon je de Hyundai Accent (het nieuwste model is erg mooi!) alleen in het wit, zilver en blauw metallic krijgen. Door de toename van het toerisme, en daarmee ook diens inkomsten, verdienen Cubanen steeds beter waardoor ze ook eerder een autootje kunnen veroorloven.

Illegaal was misschien niet het goede woord. Auto's werden via naburige (ei)landen ingevoerd en via corrupte ambtenaren op kenteken gezet. Daarnaast had de overheid wel het recht nieuwe auto's aan te schaffen, dus daardoor zie je relatief veel Europese (bedrijfs)auto's uit de jaren '90.

Zijn er dan wel serieuze garages te vinden waar je met je nieuw gekochte Accentje naar toe kan?
Of moet je bij een kapot onderdeel of bij een kapotte bumper in het eerste jaar al met houtje-touwtje oplossingen aan de slag. Lijkt me wel een beetje zonde als je de distributieriem na 5 jaar niet kan vervangen omdat je hem niet kan vinden en vervolgens een touwtje rond de spanrollen moet gaan leggen.:)

Ik dwaal wel een beetje af van het vakantieonderwerp merk ik nu...

Nee. Onderdelen moet je via de overheid bestellen en kan (hopelijk) door lokale garages worden gemonteerd. Dit betekent vooral dat het duur is en lang duurt, dus je ziet dan ook regelmatig relatief nieuwe auto's met tie-wraps en grote rookpluimen erachter. Xsara's, Berlingo's en veel Chinese auto's zie je volop met schade, roest en touwtjes rijden. De Koreanen blijken behoorlijk betrouwbaar te zijn, wat mede de populariteit verklaart. Hieronder een voorbeeldje van een Chinese Matiz.

dsc01876ky.jpg

Aha, bedankt voor het antwoord!
Bijzonder dat zo'n relatief moderne Chinees er al zo uitziet.

Week in Berlijn geweest, aantal leuke dingen gezien (toch vrij weinig, vooral weinig ouds dat heeft ongetwijfeld met die milieuvignetten te maken?)
Hier vooral wat foto's omdat ik wil weten wat ik nou precies gezien heb :p

2411coj.jpg

Wat is dit in vredesnaam?

34njew2.jpg

En weet iemand deze?

29nz8gh.jpg

En deze, een Proton ofzo?

50igdu.jpg

a4v4bc.jpg

Trabi's kunnen niet ontbreken natuurlijk

17e72t.jpg

AMG? Er stond V8 biturbo

De mooiste:
5brcli.jpg

Nog wel een paar oudjes gezien, Granada, Kadett etc. En maar 1 kever!
Maar helaas geen foto's daarvan.

Erg mooie Lancia, KP62! (y)

De Amerikaanse SUV ligt op het puntje van m'n tong, maar ik kan er niet opkomen. De rode auto is inderdaad een Proton.

Die tweede is een Saturn Vue.
De derde volgens mij een Proton Persona?

Verder is Berlijn echt een geweldige stad.
Ben er een jaar of 3 geleden geweest met mijn klas. Echt een geweldige tijd gehad.
Ik zou er graag nog eens naartoe gaan.

Bentley Arnage, D. Elzinga, Rob076

Bedankt voor de invulling :)
Berlijn is zeker een leuke stad ja, er is zoveel te doen. Daar ben je binnen een week lang niet klaar.

En wauw wat is er op Cuba veel te zien zeg! Ongelofelijk mooi :eek: Hoelang ben je daar nu geweest?

Terug
Bovenaan