Mops: De Prima Primera... (En een V70!)

DSC03217.jpg

Best een grote foto, maar ik heb deze foto nog gemaakt van de Primera toen ik ernaar ging kijken en controleren.

De Laurel is opgehaald en verkocht, goed geld bedrag gekregen. Gaat naar best wel een grote Nissan en Datsun collectie, niet voor de export. Puur liefhebbers die hem willen opknappen en in de collectie willen zetten. Nou goed, ik ben blij. En ik mag hem, zodra 'ie klaar is komen bekijken en de rest van de collectie zien. Ik verlies hem dus niet volledig uit het oog. :giggle:

Beter had ik niet kunnen wensen.

De Laurel is opgehaald en verkocht, goed geld bedrag gekregen. Gaat naar best wel een grote Nissan en Datsun collectie, niet voor de export. Puur liefhebbers die hem willen opknappen en in de collectie willen zetten. Nou goed, ik ben blij. En ik mag hem, zodra 'ie klaar is komen bekijken en de rest van de collectie zien. Ik verlies hem dus niet volledig uit het oog. :giggle:

Dat snap ik. Ben ook erg benieuwd naar je komende Primera. Had stiekem al even gekeken naar een wieldop, want die mist volgens mij. Of ligt die in de auto?

Dat snap ik. Ben ook erg benieuwd naar je komende Primera. Had stiekem al even gekeken naar een wieldop, want die mist volgens mij. Of ligt die in de auto?
Die mist inderdaad, Nissan auto parts heeft er een voor €10. (Wel een beetje vies en een paar krasjes.) Maar dat weet ik wel weer op te knappen, ik spaarde vroeger wieldoppen dus daar heb ik wel wat verstand van.

Wat een dag wat een dag... Vanochtend de Primera opgehaald, direct bij aankoop perongeluk al iets gesloopt. (Oops...) De tank klep mechanisme knapte (het was ooit gemodificeerd met een trek touw achterin, zelfde als zo'n trek lamp van oma vroeger.) nou ik trok er dus aan, eerste keer. Jahoor, pop, klep ging wel open maar wou niet meer dicht. Tsjonge jonge, nou maar even als nood oplossing twee stukjes tape erover heen geplakt. (Ik moest tenslotte wel op de snelweg naar huis.), maandag op college in de werkplaats maar even aan mijn leermeester laten zien, die weet vast wel wat ik moet doen.

Bekleding betreft, die stof aan de deur heeft mijn moeder voor mij gerepareerd direct de eerste dag al. Haar hobby houd veel met stoffen in enzo dus dat komt mooi van pas. Ik heb het dak bekleding ook een beetje verbeterd maar dat moet nog beter worden gemaakt.

Ik heb ook een vervanging voor de wieldop gekocht, die zou er volgende week ook wel zijn. Verder heb ik direct mijn BlauPunkt radio die ik in de Laurel had overgezet naar de Primera. Er zat een hele oude Philips cassette deck in. (Cool!) Maar ja, met die oude rubberen bandjes tegenwoordig weet ik niet hoe goed dat meer werkt. Dus maar een retrofit Blaupunkt.

Verder zijn we nog even naar Emmen geweest en naar Nieuw-amsterdam, plezierig rijden. Echt rijd lekker zo'n Primera!!! Nou ja ik mijn mening dan. Mijn moeder vond hem ook wel lekker rijden.

Meer heb ik op dit moment niet te vertellen, wel heb ik foto's. Maar die komen nog wel op een latere tijd. Tenzij ik mijn Instagram mag linken hier, daar staan ze al wel op. Maar ik weet niet of dat tegen de regels in is...

Groetjes allemaal! Ik zie de reacties wel verschijnen.

Tenzij ik mijn Instagram mag linken hier, daar staan ze al wel op. Maar ik weet niet of dat tegen de regels in is...
Dat lijkt me geen probleem hoor, tenzij je dat platform gebruikt om allerlei spul mee te verhandelen.

Mooi dat het gelukt is met de Primera en dat de auto het - op die tankdop na - goed lijkt te doen. Natuurlijk is het jammer dat de Laurel er het veld voor moest ruimen, maar je kan nu eenmaal niet alles hebben en houden. Zeker aan het begin van je autocarrière is dat lastig. Veel prettige kilometers met de rode gewenst!

Klinkt op de tankklep na wel goed dus! Mooi dat je moeder dat paneel kon én wilde repareren. :p Ik kan me voorstellen dat het lekker rijdt. Je gaat er in bouwjaar op vooruit ten opzichte van de Laurel, comfort weet ik niet, en het is een stuk meer auto dan de Micra.

Dat lijkt me geen probleem hoor, tenzij je dat platform gebruikt om allerlei spul mee te verhandelen.

Mooi dat het gelukt is met de Primera en dat de auto het - op die tankdop na - goed lijkt te doen. Natuurlijk is het jammer dat de Laurel er het veld voor moest ruimen, maar je kan nu eenmaal niet alles hebben en houden. Zeker aan het begin van je autocarrière is dat lastig. Veel prettige kilometers met de rode gewenst!
Nee het is een auto spot account! Ik spot daar allemaal auto's op in het wild uit de jaren 70, 80 en 90! Ik ben er elke dag op actief en vind het een mega leuke hobby!

Tja dat is inderdaad wel jammer. Maar ja, ik kan helaas niet 3 auto's hier hebben, dan zijn het er 4 in het totaal. En ik woon op een recreatiepark dus dat helpt ook niet, maar goed. Gelukkig gaat de Laurel niet weg uit Nederland en wordt hij toegevoegd aan een collectie van allerlei Datsuns en Nissans. Dat vind ik ook wel gaaf.

Dankjewel! Dat ga ik zeker doen!

Klinkt op de tankklep na wel goed dus! Mooi dat je moeder dat paneel kon én wilde repareren. :p Ik kan me voorstellen dat het lekker rijdt. Je gaat er in bouwjaar op vooruit ten opzichte van de Laurel, comfort weet ik niet, en het is een stuk meer auto dan de Micra.
Tankklep komt ook wel weer in-orde, wel stom maar ach ja. Gelukkig geen invloed op de motor. Daar ben ik ook wel blij mee, ze heeft tenslotte wel een beetje ervaring met de P10. Zelf heeft ze er 14 jaar eentje gebruikt! Van 1991-2005. En van 2002-2005 de officiële eigenaresse ervan geweest. Dit was een 2.0L '91 sedan model. ZK-78-TG.

Rijd prima! Ik moet nog wel even weer wennen aan dat schakelen, sinds ik afgereden heb voor het examen heb ik niet meer schakel gereden, en überhaupt heb ik nooit echt goed een benzine schakel auto ervaren. Ik heb de auto dus ook al een paar keer aflaten slaan met het weg rijden bij de winkels... :LOL:

Comfort is wel een punt, dit is de LX. Dus absoluut geen luxe. Maar dat betekent ook dat er minder is dat kapot kan gaan. De 1.6L is ook een carburateur, dat is mooi vind ik. Maakt het werken eraan ietsjes makkelijker in mijn ervaring.

Dat kunnen er maar twee zijn. Ik gok dat de koper Iwan heet. ;)

'De andere'? Je mist er nog een, uit Daarle. ;)
Opvallend hoeveel flinke verzamelingen er zijn van Datsun/Nissan in Nederland. Van andere Japanse merken ken ik ze minder.

'De andere'? Je mist er nog een, uit Daarle. ;)
Opvallend hoeveel flinke verzamelingen er zijn van Datsun/Nissan in Nederland. Van andere Japanse merken ken ik ze minder.
Die telde ik niet mee, want Jan Manenschijn heeft niet een verzameling maar een museum. :LOL:

DSC03407.jpg

Ik heb vandaag de nobele taak maar even opgenomen van het interieur compleet schoonmaken en desinfecteren. (Je weet maar nooit natuurlijk.) Stofzuigen ook gedaan, nu de buitenkant nog want iemand een tegen ligger stopte niet eventjes om mij voor de laten (ik had voorrang.) en toen moest ik de berm in, nou ja en nu met die storm zijn alle bermen vies... Ze reed een fiat 500 trouwens. Walgelijk ding. :ROFLMAO:

De missende wieldop zou straks komen volgens PostNL, ik zal dan nog wel even weer een foto maken.

• Leuk
Waarderingen: 944
20251027-150244.jpg

Vandaag de tankdop gerepareerd! De kabel waaraan het trek koortje aan zat was uit de omhulsing gepopt. Achterklep bekleding weg, ding erin gedrukt. Aangedraaid en klaar. Nu niet meer hard trekken aan dat koortje.

De banden... Die moeten allen vier vervangen worden, beetje duur grapje maar gelukkig kan mijn leer meester via zijn klanten kaart de banden op inkoop prijs krijgen, dus dat scheelt mij ook een beetje geld. Hier kom ik even op het volgende, A-merk all season banden zijn voor de maat van deze auto (165/80R13) niet meer te verkrijgen.

Nou hebben wij zomerbanden gehaald, en ik vroeg mij af. Is het nou zo erg om met zomerbanden in de winter mee te gaan rijden? Een vriend van mij die waarschuwde mij er al op dat ik zeer waarschijnlijk een ongeluk zou krijgen, maar vroeger reed niemand op winterbanden. En laten we heel eerlijk zijn, de winters zijn niet meer zoals ze waren.

De Micra heeft ook zomerbanden, zijn ook geen goede winter/all season banden meer voor te verkrijgen. Dus ja, ik weet het niet. Ik hoor graag jullie meningen. Of dat nou zo erg is of niet.

Groetjes!

Een vriend van mij die waarschuwde mij er al op dat ik zeer waarschijnlijk een ongeluk zou krijgen
Dat is echt zwaar overtrokken, het gaat erom dat je je rijstijl aanpast aan de banden die je hebt. Winterbanden zouden er op die manier zelfs voor kunnen zorgen dat iemand de prestaties op glad wegdek gaat overschatten. Als je je aanpast, of misschien zelfs de mogelijkheid hebt om de auto te laten staan als het echt glad is, kun je best met zomerbanden de winter door. Hopelijk heb je wel zomerbanden gekozen die ook op nat wegdek hun mannetje staan, dat is eigenlijk de belangrijkste eigenschap.

Dat is echt zwaar overtrokken, het gaat erom dat je je rijstijl aanpast aan de banden die je hebt. Winterbanden zouden er op die manier zelfs voor kunnen zorgen dat iemand de prestaties op glad wegdek gaat overschatten. Als je je aanpast, of misschien zelfs de mogelijkheid hebt om de auto te laten staan als het echt glad is, kun je best met zomerbanden de winter door. Hopelijk heb je wel zomerbanden gekozen die ook op nat wegdek hun mannetje staan, dat is eigenlijk de belangrijkste eigenschap.
Daar had mijn moeder het ook al over, en ja dat is ook wel het grootste punt inderdaad. Niet roekeloos rijden, als het echt glad is dan gaan we gewoon met de Volvo. Die heeft wel echt goede banden ervoor...

Heb ik inderdaad, het zijn wel goede banden. Goede kwaliteit en ook inderdaad nat wegdek, ik ben even vergeten welke banden het precies zijn. Want dat heeft mijn leermeester mij een keer laten zien, maar wel uitgelegd wat de eigenschappen van de banden waren.

Die keuze kan ik ook niet voor jou maken. Je zou kunnen kijken of er nog een meer gangbare maat is voor de Primera, maar dan wordt het ook een dure hobby als er grotere banden onder gaan.

Die keuze kan ik ook niet voor jou maken. Je zou kunnen kijken of er nog een meer gangbare maat is voor de Primera, maar dan wordt het ook een dure hobby als er grotere banden onder gaan.
Ik denk voorlopig eerst deze optie maar doen, ik heb natuurlijk nu best wel wat centjes uitgegeven aan de auto zelf om te kopen. :LOL: Dus eerst maar even sparen... Daarna kijken we wel verder.

Onder mijn witte Kadett liggen Hankook zomerbanden in precies dezelfde maat en genoeg grip op droge en natte wegen, ongeacht de temperatuur. Bij normaal (anticiperend) rijden zul je ook de winter wel doorkomen, er wordt ook overdreven veel pekel gestrooid dus iets anders dan natte wegen zul je wel nooit meemaken.

Ik heb tot vorige week altijd op zomerbanden gereden. Zelfs met mijn EV was dat geen enkel probleem. Het gaat erom hoe je rijdt en stuurt, en dat je weet hoe je auto reageert in geval van gladheid. Beter dus investeren in een (anti) slipcursus zou ik zeggen!

Daarnaast: geweldig Primera! In de jaren ‘90 had de vader van een achterbuurjongen er een in een soort groenblauw metallic. Dat was best een mooie auto!

Dankjewel voor de reacties allen! Lijkt allemaal niet zo erg dan wat het is van wat ik hoor, morgen worden alle vier de banden erop gezet. (door mijzelf.) en gebalanceerd want we hebben ook een balanceer apparaat bij college. Scheelt mij ook weer wat centjes. :giggle: (y)

Daarnaast: geweldig Primera! In de jaren ‘90 had de vader van een achterbuurjongen er een in een soort groenblauw metallic. Dat was best een mooie auto!
Dankjewel! Ik ben er ook heel blij mee, groenblauw metallic klinkt ook wel gaaf! Ik denk dat die wel wat luxere functies had dan die van mij.

Ik heb op de 944 ook zomerbanden zitten. De temperaturen in Nederland zijn nou niet zodanig dat het echt nodig is om winterbanden te gebruiken 99% van de tijd. Heb wel een keer gehad dat het dermate glad was dat de auto niet meer in de parkeergarage kon. Ging elk kruispunt ook zijwaarts over.

• Leuk
Waarderingen: Elco
Ik heb op de 944 ook zomerbanden zitten. De temperaturen in Nederland zijn nou niet zodanig dat het echt nodig is om winterbanden te gebruiken 99% van de tijd. Heb wel een keer gehad dat het dermate glad was dat de auto niet meer in de parkeergarage kon. Ging elk kruispunt ook zijwaarts over.
Ah ja, dat is dan wel even het dingetje. Daar ben ik het meeste ook bang voor dat dat zou gebeuren. (Het kruispunt ding.) Maar tja, gewoon rustig rijden en geen gekke dingen doen kom je al heel ver zo te horen... Gelukkig goed afgelopen bij jou neem ik aan. Dat is het belangrijkste. :giggle:

Een 944 met achterwielaandrijving en motor voorin is een heel ander verhaal dan 'n voorwielaandrijver waarbij het blok op de aangedreven wielen drukt. Daarmee kom je meestal wel aardig vooruit en vaak zelfs in de richting waar je naartoe wilde. Zolang je de beperkingen van je auto, je banden en jezelf kent komt het allemaal wel goed.

Een 944 met achterwielaandrijving en motor voorin is een heel ander verhaal dan 'n voorwielaandrijver waarbij het blok op de aangedreven wielen drukt. Daarmee kom je meestal wel aardig vooruit en vaak zelfs in de richting waar je naartoe wilde. Zolang je de beperkingen van je auto, je banden en jezelf kent komt het allemaal wel goed.
Goed punt, daar had ik zelf niet over nagedacht...

Ik zit dagelijks op de snelweg, ook 's morgens vroeg. Ala ik kijk wat dat woon-werk verkeer kost ga ik echt niet besparen op een setje winterbanden. Ik wil wel 's middags nog naar huis kunnen rijden.

Winterbanden zijn geen reden om harder te rijden dan met zomerbanden. Buiten dat dat in de ochtendspits toch niet lukt, zo'n stap in beter weggedrag brengt het ook niet. Maar dat kleine beetje kan je wel heel wat ellende besparen.

Ik zit dagelijks op de snelweg, ook 's morgens vroeg. Ala ik kijk wat dat woon-werk verkeer kost ga ik echt niet besparen op een setje winterbanden. Ik wil wel 's middags nog naar huis kunnen rijden.

Winterbanden zijn geen reden om harder te rijden dan met zomerbanden. Buiten dat dat in de ochtendspits toch niet lukt, zo'n stap in beter weggedrag brengt het ook niet. Maar dat kleine beetje kan je wel heel wat ellende besparen.
Wat zeg en beweer je hier nu precies, anders dan alle afwegingen die hierboven al gemaakt zijn?

1. Bij veel kilometers zijn winterbanden de kosten niet
2. Ik kies voor een setje winterbanden
3. Een mega verschil maakthet in ons land vrijwel nooit
4. Ieder mag zijn eigen afweging maken

Dag allemaal, ik was vergeten een update te geven. Gisteren zijn er 4 nieuwe banden onder gekomen, officieel zijn dit gewoon zomerbanden maar ze zijn ook gemaakt voor modder en sneeuw omstandigheden. En natuurlijk nat wegdek, dus ja. Niet echte all seasons maar het lijkt er volgens mij een beetje op. (Kan het fout hebben...) Eerst had mijn leermeester de verkeerde banden besteld, oops. Goede maat wel maar het waren banden voor een auto met grijs kenteken. Handig, gelukkig 2 uurtjes maar wachten. De goede, nieuwe banden waren gekomen. Gemonteerd, nieuwe ventielen op de velgen. (eerst.) En gebalanceerd, op de auto, wieldoppen er weer op en toen was dat ook weer klaar, toen de banden eraf waren konden we de remmen ook direct nakijken, de remblokken voor zijn zodanig versleten dat ze wel aan vervanging toe zijn. Nou, ook maar direct besteld en die ga ik maandag erop doen, dan heb ik weer praktijk les. Na de winter gaan ik en mijn leermeester de Primera helemaal bij langs en alles verbeteren wat er verbeteren valt. Zodat het gewoon echt een volledig mooie auto wordt. (Cosmetisch ook!) Wordt top dit! Groetjes! :giggle: :giggle:

Wat leuk dat je dit gewoon op je opleiding mag doen! Zo leer je ook gelijk heel veel over je eigen auto. Heb je de banden ook in de juiste (moeilijke) maat kunnen krijgen of is het een andere maat wat er nu op zit? Ik ben zelf niet zo handig, maar je enthousiasme werkt wel aanstekelijk. :p

Wat leuk dat je dit gewoon op je opleiding mag doen! Zo leer je ook gelijk heel veel over je eigen auto. Heb je de banden ook in de juiste (moeilijke) maat kunnen krijgen of is het een andere maat wat er nu op zit? Ik ben zelf niet zo handig, maar je enthousiasme werkt wel aanstekelijk. :p
Dat vind ik ook fantastisch! :giggle: mijn leermeester is de eerste docent in 12 jaar die ik durf vragen te stellen, heel bijzonder... Geen idee waarom eigenlijk, gewoon een super aardige man die een grote passie heeft voor zijn vak.

Nou is de Primera volledig omhoog geweest op de brug en heb ik de onderkant beter kunnen bekijken, zoals ik al soort van zag. Er zit geen roest op, helemaal niets. Ook geen bondo om de zaak te verbergen, nee. Gewoon allemaal kei en keihard, de eerste eigenaar is er echt heel erg netjes mee omgegaan.

Het is de juiste fabrieks maat inderdaad geworden, en ook gewoon goede kwaliteit. Geen Linglong achtig iets, (hilarische naam dat wel.) het ziet er weer netjes uit. (y)

Ga je er ook wat mee doen om roest geen kans te geven? Heb ik bij onze Peugeot 107 uit 2007 met nu 45.000 km. helaas niet gedaan en dat merk ik nu wel. We kregen die auto in 2018 met 6.200 km. op de teller. :ROFLMAO:

Ga je er ook wat mee doen om roest geen kans te geven? Heb ik bij onze Peugeot 107 uit 2007 met nu 45.000 km. helaas niet gedaan en dat merk ik nu wel. We kregen die auto in 2018 met 6.200 km. op de teller. :ROFLMAO:
Tuurlijk!! :giggle: Zou het erg zonde vinden als de Primera na 10 jaar helemaal verrot is, ik weet niet of hij in (het recente) verleden al een keer zo'n undercoating ding heeft gehad. Ik weet niet zo goed hoe je dat noemt. Tectyleren? Zo hete dat toch? Daar zal mijn leermeester ook nog even naar kijken hoe en wat, die heeft daar wat meer verstand van.

Zo he, 6200km in 11 jaar, gekocht van de eerste eigenaar neem ik aan?

Toch is net onder 40000km ook niet veel in 7 jaar tijd vind ik. Maar wel handig wagentje toch? Zelf heb ik niet zoveel met de 107/C1, ik denk wel dat 'ie redelijk betrouwbaar is omdat je ze nog echt op elke hoek van de straat ziet. Jong en oud. Ik kan het fout hebben natuurlijk.

Tuurlijk!! :giggle: Zou het erg zonde vinden als de Primera na 10 jaar helemaal verrot is, ik weet niet of hij in (het recente) verleden al een keer zo'n undercoating ding heeft gehad. Ik weet niet zo goed hoe je dat noemt. Tectyleren? Zo hete dat toch? Daar zal mijn leermeester ook nog even naar kijken hoe en wat, die heeft daar wat meer verstand van.

Zo he, 6200km in 11 jaar, gekocht van de eerste eigenaar neem ik aan?

Toch is net onder 40000km ook niet veel in 7 jaar tijd vind ik. Maar wel handig wagentje toch? Zelf heb ik niet zoveel met de 107/C1, ik denk wel dat 'ie redelijk betrouwbaar is omdat je ze nog echt op elke hoek van de straat ziet. Jong en oud. Ik kan het fout hebben natuurlijk.
Hoe het precies heet weet ik ook niet, maar zou goed kunnen. De 107 rijdt bij ons ook niet veel, maar die kregen we vanuit een erfenis. Letterlijk van een oud vrouwtje geweest waar we altijd veel voor gedaan hebben, want ze had bijna geen familie meer. Autootje komt jaarlijks nog steeds blanco door de APK. En dat is nog maar een deel van het verhaal wat ik hier verder in het openbaar niet kan delen, wel privé als je wilt, maar de emotionele waarde is hoog in ieder geval. Kan er eigenlijk geen afstand van doen maar het moment dat het echt moet is toch wel dichtbij.

Terug
Bovenaan